Hae Anna.fi-sivustolta

Jälleen matoasiaa ;(

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä madelia, 15.11.2006.

1. madelia Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tällä palstalla näyttää olevan aika hyvää tietoa ja asiallista keskustelua kihomadoista,siksipä ajattelin kysäistä teiltä kohtalotoverit sellaista asiaa; ollaan nelilapsinen perhe ja meillä madot olleet kiusana kesästä lähtien kolme kertaa,mutta aina eri lapsella ja vain yhdellä kerrallaan,saatta olla kuukausi-kaksi väliä,kun taas jollakin kutisee,lääkkeenä käytetty pyrviniä,joka on mielestäni tehonnut ja siivousrumba on ollut mieletön,olen siis pessyt joka kerta leluista lähtien ja hygieeniaan kiinnitetty entistä tarkemmin huomiota. Nyt epäilen että tartunta tulee meille ns.ulkoapäin,mitä mieltä olette?? vai voiko meillä vielä kaiken jälkeen(siivousrumba ja hygieenian) kuukausienkin päästä itää joku kihomato yhdyskunta;)? Ymmartäisin jos ois aina samalla lapsella,mutta kun ei ole!!!ihmettelen nimittäin suuresti että aina eri lapsella ja pitkiä taukoja ettei ole ollenkaan.... Ja olen kuullut että kaikilla ei ole oireita eli voivat tietämättään kantaa tartuntaa... Meillä lapset kyllä oireilee aika rajusti.

2. Kummitäti Vierailija

Kyselisin minäkin kihomadoista. 5-vuotiaalla kummitytölläni on ollut vaivaa kihomadoista heinäkuusta lähtien. Tarharyhmässä kellään muulla ei tätä vaivaa ole ollut. Lähipiirin ihmiset ovat myöskin syöneet kihomatokuurit tarpeen vaatiessa jne. Aina vaan madot uusiutuu. Olisko niin, että tartunta tulee tosiaan ulkoapäin joltain sellaiselta lapselta, jolla itsellään ei ole oireita. Tämä on varsin mystistä.

Tällä palstalla joku kertoi jostain eteerisestä öljystä (eykalyptys?), jota saa luontaistuotekaupasta ja jolla saa madot häädettyä. Tätä öljyä sivellään peräaukolle, madot eivät pidä siitä eivätkä tule munimaan. Näin ollen heidän normaali lisääntymiskierto häiriintyy ja madotkin häviää. Voisiko joku vielä tarkentaa mistä tuotteesta on kyse. Haluaisin kovasti saada kummitytölleni avun, tämä kierre on varsin tuskastuttavaa.

3. Meilläkin vasta löytyi kihomatoja kahdelta tarhalapselta. Päiväkodissa tosin oltiin sitä mieltä että eihän ne sieltä voi tulla, koska käsien pesu on aina niin tehokasta. No on kuitenkin tullut... Edellisen kerran kaksi vuotta sitten otettiin ohjeen mukaan Kaksi annosta Pyrviniä, ja kahden kuukauden päästä madot olivat levinneet muihinkin perheen jäseniin. Sen jälkeen otimme Kaksi annosta ohjeen mukaan, ja vielä kuukauden välein ohjeen mukaiset annokset kolmena kuukautena.
    Nyt on päiväkoti vaihtunut ja sama rumba alkaa taas :(

4. matokammoinen Vierailija

Kihomadoista pääsee eroon tarkalla siivoamisella (monena päivänä peräkkäin),Ei sormia suuhun ollenkaan. Edes leipää ym. saa syödä käsillä. Älä käsittele ollenkaan ruoka-aineita ilman kertakäyttöisiä muovikäsineitä. Huomioi, että niitä munia voi olla kännykän ja tietsikan näppäimistössä, kaukosäätimessäym. Pyyhi pinnat joka päivä. Kun noudatin näitä ohjeita muutaman viikon ajan, päästiin madoista eroon kertaheitolla.

5. Salla 007 Vierailija

Kyllä kihomatoja voi saada jatkuvasti ulkoisena tartuntana. Itse, siis aikuinen, saan niitä työpaikkani ruokalasta joka kerran, kun erehdyn sinne syömään. Muulla perheellä niitä ei ole.

6. suurperheen äiti Vierailija

tytön kakassa näkyi selvä kihomato,kaikki otettiin lääke toissapäivänä,mies ei usko et hänellä vois olla eikä huolehdi hygieeniastaan niinkuin tälläisessä tapauksessa pitäisi jotenkin tuntuu oma kuuraaminen turhalta jos yksi levittää niitä,nuorin on vasta 2 ja tuppaa laittaa kaiken suuhunsa.haluisin päästä tästä kerralla eroon mut ei taida onnistua tuon miehen huolimattomuuden takia..:-( yritän sen perässä pyyhetä ovenkahvat yms.mut en kauaa taida jaksaa muutoinkin olen "pottuuntunut"koko mieheen,liekö tämä alkaisi olla se viimeinen niitti..

7. meillä Vierailija

se lähti kyllä pienemmälläkin kuuraamisella. Ei isoa miestä tarvitse vahtia.

8. 2 tarhalapsen äiti Vierailija

Perheessämme on nyt ollut lähes tauotta matoja yli 3 kuukautta. Vasta nyt mies alkaa ottaa osaa tehostettuun hygieniaan. Ei ole halunnut uskoa, että hänkin voisi tartuntaa levittää, koska ei kärsi oireista.
    --Lapset muuten voivat oireilla eri tavoin samassakin perheessä. Meillä isoveli on ollut koko ajan lähes oireeton (uloste silti limaista ja matoja nähtävissä), kun pikkusisko kärsii ajoittain ja puuskittain (yöllisestä) kutinasta ja rajummasta peräaukon punoituksesta.
    -Lienevätkö tarhan potat puhtaita ja desinfiotuja joka käytön jälkeen? Tuskinpa. Vajaa 2-vuotias nimittäin on silmänräpäyksessä tarttunut potan reunoihin ja seuraavassa hetkessä sormet ovat jo suussa. Kotona voi lasta vahtia, mutta ei onnistune tarhassa...

9. suurperheen äiti Vierailija

mua vähän ihmetyttää kun näin vajaa kaksi viikkoa sitten tyttären 7v.kakassa sen madon ja lääkittiin koko perhe odotin et jokaiselta tulee sellain "punainen torttu"missä on satoja matoja:) mut en ole onnistunut näkemään yhtään matoa,en elävää enkä kuollutta sen jälkeen ja pienin 2v.kakkii usein vielä vaippaan ja olen yrittänyt tutkia et näkyykö niitä..mitään ei ole näkynyt..ainoa omituisuus on se et mies on viimeviikonlopusta lähtien vienyt kalsarinsa työmaalle pesuun mitä ei ikänä ennen ole tehnyt..liekö käy "vieraissa"vai olisko matoja eikä voi mitenkään sitä sanoa? kysyin apteekista et tarviiko ottaa toista kertaa sitä lääkettä kun en ole onnistunut matoja näkemään niin ne oli sitä mieltä ettei niitä aina näe ja kantsii ottaa vaan kaikkien,nuo nuorimmaiset kun ovat kylpeneet myös samassa paljussa.no maanantaina sit otetaan vielä se lääke.nuorin on valittanut kyllä et sattuu pyllyyn,eikö sekin ole oire madoista?

10. tuumija Vierailija

Meillä oli ensimmäinen matosouvi taannoin. Jälkeenpäin ajatellen se varmaan tuli mäkkäristä. Lähimäkkärissämme on leikkipaikka, missä lapset konttaavat ja riehuvat ja sitten syövät käsin -> matotartunta leviää nopsasti. Päättelin tämän siitä että hoitopaikassa kenelläkään muulla ei tartuntaa ollut eikä onneksi tullutkaan, ja olimme käyneet tuolla syömässä ed viikolla kun tartunta ilmeni. Veikkaan että mäkkärisyömisellä on suuri vaikutus näiden tautien leviämiseen - sitähän ihmetellään että kuinka nyt yhtäkkiä taas on matoja kun niitä on ollut joskus sodanaikana tms viimeksi. Meidän perheen mäkkärisyönti vähenee nyt kyllä huomattavasti, vaikka ei sitä paljon ole ollutkaan. Ja jos mennään niin kädet käydään pesemässä ennen ja jälkkeen leikkimisen ja syömisen.

11. jwijnv Vierailija

No, en nyt lähtisi boikotoimaan mäkkäreitä. Ja kyllä niitä matoja on ollut ihan koko ajan-sitten sodan jälkeen. Hyvä käsihygienia ennen ruokailua auttaa. Siltikin niitä voi tulla... Kieltämättä ällöttää ajatella kaikkia yleisiä leikkipaikkoja esim. bensa-asemien leikkipaikat, kerhot... Kuinkahan usein nää lelut pestään? En silti jää neljän seinän sisälle.

12. Uskon täysin tuohon, että yleiset leikkipaikat ravintoloissa ja huoltoasemilla edistävät matokantojen ja muidenkin sairauksien leviämistä. Toinen on tämä "napostelukulttuurin" leviäminen. Napostellaan kaikkea sormin; Hampurilaisia, ranskalaisia, sipsejä ja namuja... Eikä tietenkään muisteta pestä käsiä.

En kuitenkaan usko, että teidän perheen matotartunta on peräisin EDELLISEN VIIKON mäkkärireissulta. Kihomatojen itämisaika on n. 2viikkoa -jopa 2kuukautta. Voi mennä jopa pitempään, että oireet alkavat näkyä. Viikon sisällä lapsien suuhun menneet madonmunat eivät ole vielä ehtineet kehittyä madoiksi! Tämä on faktaa.

Meidän perhe kyllä panostaa käsipesuun ja yleiset leikkipaikat ollaan jätetty jo vuosia väliin. Lapsille ollaan sanottu, että niistä paikoista saa pöpöjä. Nätisti ovat jättäneet menemättä.

13. Täh? Vierailija

Siis kihomatojen itämisaika 2 viikkoa - 2 kuukautta? Ja missä ne kihomatojen munat odottavat sen ajan? Suolistossa? Eikö tosiaan, rakas kokenut, suolesi tyhjenny kuin 2 kk välein? Itselläni ruoka tulee ulos 24 tunnin päästä. Sen tietää siitä, että joskus tulee syötyä esim. maissinjyviä tai seesaminsiemeniä, jotka eivät juurikaan sula elimistössä, ja niitä on näkynyt n. 24 tunnin kuluttua syömisestä.

Kihomadon munat ovat passiivisia, siis ne eivät 'osaa' tarttua suolen seinämiin kiinni. Joten jos suolistossa on kihomatoja, niiden on ollut pakko kuoriutua sinä aikana, joka niiltä kuluu suoliston läpi kulkiessaan. Jos se jollakulla on 2 kk, niin eihän sille voi mitään...

14. Täh, Täh! Vierailija

Ihan lääkärikirjasta voit lukea, että kihomatojen itäminaika on se pari viikkoa. Ne kehittyvät madoiksi ohutsuolessa ja sieltä sitten siirtyvät paksusuoleen.

15. Käypä kuule vaikka Tartuntatautiliiton sivuilla lukemassa vähän faktaa kihomadoista. Tai googleta sana kihomadot, niin johan alkaa löytyä tietoa... Kihomadoilla on ihan sama kehityskulku kuin muillakin matosilla. Munasta toukaksi ja sitten vasta aikuiseksi madoksi. Ja vasta nämä aikuiset madot alkavat paritella ja sitten naaraat siirtyvät peräaukon suulle munimaan. Ja tämä kehityskulku ei rakas ystäväiseni tapahdu viikossa vaikka sun sontas tulis ulos miten nopeasti hyvänsä syömistesi jälkeen... Että näin!
    Mutta kun et ehkä usko kokenutta, niin suosittelen edelleen turvautumaan alan kirjallisuuteen tai tosiaan käymään noilla sivuilla lukemassa faktoja.

16. Täh? Vierailija

Ai kun on ihanaa taas tavata kypsiä, sivistyneitä ihmisiä, joiden kanssa voi käydä asiallista keskustelua ilman alatyylin ilmauksia. Karmeaa ajatella, että tuollakin kokeneella kommentoijalla, joka käyttää erittäin rahvaanomaista kieltä, on varmaan pieniä lapsia... Voi lapsiparat.

17. Minä jälleen Vierailija

Niin metsä vastaa kuin sille huudetaan... En tiedä mikä vastauksessani oli ENEMMÄN alatyylistä kuin oma alentuva viestisi tyyliin -rakas kokenut... pälä pälä pälä. Itse sinä aloit kertoa miten nopeasti kakka tulee ulos pyllystäsi, johon minä vastasin ihan kansan kielellä, että miten ne kihomadot kehittyvät. Ja miten se ulostaminen ei siihen liity pätkääkään.

Kihomatoasia on ällöttävä ja inhottava. Ei todellakaan ole ylpeyden aihe olla "Kokenut" tässä asiassa. Meidän perheellä vain on jo 2 kertaa sattunut nuo vihulaiset olemaan ja hysteerisenä olen ottanut noista asioista kovasti selvää.
    Olen äitiyden lisäksi myös akateeminen ihminen, joten o-i-k-e-a tieto niin kihomadoista kuin muistakin asioista kiinnostaa minua. Jos huomaan, että on vielä tietämättömiä, niin katson ystävällisyydeksi valistaa heitä. Sitten saan alatyylisen vastauksen "rakas-kokenut... miten muka munat tarttuu elimistöön???jne." Silloin koen oikeudekseni näpäyttää takaisin.

Ja sinulle tyypillistä on sitten näköjään alkaa surkuttelemaan sillä että minulla on lapsia. Kamalaa... Miten voin olla äiti ja käyttää sanaa sonta? Ai-van ka-ma-laa!

18. Täh? Vierailija

Vai että olet oikein kokenut akateeminen? Ehkä koulutukseltasi, mutta se aito sydämen sivistys puuttuu. Vain todella rahvaanomainen ihminen voi puhua noin alatyylisesti, ja vieläpä puolustella sitä. Säälin lapsiasi, ihan todella.

19. sinulle Täh! Vierailija

...Kuin Onnittelut! Olet varmasti tosi tasapainoinen ihminen. Just not.

20. Täh? Vierailija

Niin, tasapainoisen ihmisen tunnusmerkkejä onkin se, että kiroilee ja sättii muita nettipalstoilla... ;)

Näissä ad homini - tasolle jussahtavissa keskusteluissa mielenkiintoisinta aina on se, mitä ihmiset paljastavat itsestään. Kai arvon akateeminen tietää, että haukkuessaan muita (esimerkiksi tasapainottomiksi) ihminen itse asiassa kertoo sen, mitä mieltä hän syvällä sismmässään on itsestään?

21. Mutta hmmm... Haukkuessasi muita sinä paljastit kaiketi olevasi itse huono äiti, jonka lapsia kannattaa sääliä... Voih!

Mutta nyt arvoisa neiti/rouva Siveä (jolle sonta on kirosana) lopetan "keskustelun" kanssasi, koska alat jo kompastua omaan nokkeluuteesi. Sinusta ei alun alkaenkaan löytynyt kovin paljoa älyllistä haastetta, joskaan en sitä edes etsinyt. (alkuperäinen tarkoitukseni oli vain valistaa)

22. Täh? Vierailija

Touché! Tuo olisi melkein sattunut, jossei se olisi ollut niin ennkoitavissa...

Jaa että pelkäät/tiedät olevasi vielä tyhmäkin? Ei ole helppoa sinulla.

23. mutsi espoosta Vierailija

Mäkkärit kautta maan poistivat kaikki pallomeret, koska ne ovat hygieniariski. Samaa mieltä olen nykyisistä Mäkkäreiden puuhapaikoista.

Olin tyhjentämässä erään Mäkkärin pallomerta, ja arvatkaa mitä kaikkea palloista ja pallojen alta löytyi!! Ette halua tietää!

Itse en anna lapseni mennä noihin paikkoihin ollenkaan. Sori vaan jos sanon, mutta noissa paikoissa asikasvirrat ovat mahdottoman suuria ja laajoja (ympäri maata tullaan ja mennään) eikä henkilöstö pysty eikä kykene mitenkään putsailemaan paikkoja edes välttävälllä tasolla.

Ja siellä SYÖDÄÄN!! Ajatuksia kaikille pikaruokeketjuista.... :)

24. maikku Vierailija

Kihomatoja voi olla aikuisillakin. Meillä ei ole enää lapsiperhe ja minun miehetä löytyi jo vuosia sitten matokasa takapuolesta! Hänellä on erittäin huono käsihygienia edelleen ja kuurit syötiin aikoinaan ja kaksi peräkkäin. Vieläkin tarkkailen itseäni enkä unohda niitä matoja ikinä. Jatkuvasti paasaan hänelle käsien pesusta ja siitä meillä on jo tappeluakin. Hän niitä levittää ja vaikeeta on tietää kun liikkuvat öisin. Jäi kuitenkin elinikäinen trauma onko niitä vieläkin vai ei. Käsihygieniasta tulee huolehtia etenkin lasten kohdalla ja aikuisten myös.

25. kokenut! Vierailija

Pyrvin ei toimi!!! suoraan lääkärille hakee reseptilääke, säästää aikaa, RAHAA ja lisää aikaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri