Hae Anna.fi-sivustolta

""jämäruoat""

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä niina, 04.11.2005.

1. niina Vierailija

Kaipailisin vinkkejä yli jääneistä ruoista,siis mitä teette esim. ylijääneestä puurosta.Itselläni kun menee niin helposti roskiin niin olisi kiva kun vois saada vinkkejä = )

2. joku muu Vierailija

Yli jääneitä puuroja voi käyttää vaikka sämpylätaikinaan. Jos kaurapuuroa jää yli reilusti, voi siitä tehdä seuraavalla puuroaterialla rusinavelliä. = Löysytetään puuro maidolla, lisätään rusinoita sekaan ja kiehautetaan.

Monia ruokia laitan kerta-annoksina pakasteeseen, koska syön aika monta ateriaa viikossa kotona yksin.

3. jaahas Vierailija

Meneeks varmasti roskiin, ettei vaan vessanpyttyyn. Viemärissä on jopa kokonaisia pottuja nähty makkara soosista puhumattakaan ja rotat senkun lisääntyvät. Biojäteastiaa suosittelen.

4. eevuska Vierailija

Itse käytän puuron jämiä sämpylätaikinan lisäksi pannukakkuun. Sitäkin voi sitten pakastaa sopivina annospaloina.
    Erilaisista liha- ja kalaruoista valmistan wokkeja, keittoja, munakkaita yms. Lihakstikkeesta tai padasta syntyy hyvä keitto kun joukkoon lisää tomaattimurskaa ja vaikka pakastekasviksia. Kourallinen makaronia piristää kivasti. Joskus nuoriso käyttää lihakastiketta lämpimiin voileipiin tai jopa pitsan päälle.

5. Tuula Vierailija

Muistan lapsuudesta, että tähteelle jäänyt kaurapuuro paistettiin pannulla voissa, jolloin siihen tuli hieman rapea pinta. Se oli hyvää - en ole nyttemmin kokeilllut maistuisiko se vielä yhtä hyvälle. Teen yleensä kaurapuuron annoksena mikrossa, joten sitä ei jää yli.
    Mannapuuro on hyvää kylmänäkin, samoin riisipuuro - päälle vaikkapa mansikkahilloa!

6. ********** Vierailija

Jos perunamuusia jää yli, niin siitä saa herkullisen laatikko ruuan!:)

-Ruskista ja mausta jauheliha +kuullota hieman paloiteltua sipulia
    -Laita kattilaa/vuokaan/kulhoon kananmuna sekä ruoka kermaa 2dl (myös maito käy...)
    -Lisää muussi ja jauheliha joukkoon, sekoita kaikki hyvin keskenään (lisää hiukan vielä maitoa tässä vaiheessa jos tarvitsee, seos saa olla aika notkeaa, mutta EI liian nestemäistä!)
    -Lavitä voideltuun vuokaa, laita uuniin n.180-200C ja
    n.40-60 minuuttia.

On todella herkullista, jos jauhelihan voi maustaa varsin voimakkaasti, sillä siitä tulee makua laatikkoon. Itse keitän usein muusia ihan tähän tarkoitukseen/tai teen sitä muuan ruuan yhteydessä tarkoituksella rittävästi tuohon tuokaan:)

7. mummo Vierailija

mummoni laittaa kaiken nestemäisen sämpylätaikinaan, ja puuron tai ylijäämämuussin tietysti. Ei siinä mitään, mutta hän laittaa kalakeitonkin. Tämä tarina on tosi!

toisaalta kunnioitettavaa! Köyhänä Karjalan evakkona on tottunut käyttämään kaiken tarkkaan...

Omaa taas: ylijääneen riisin, jauhelihan, kokolihan, kanan, tms. voi aina laittaa pasteijoihin tai piiraaseen. Kasvissosekeiton jämät olen laittanut ruskean kastikkeen joukkoon, eikä maistunut hullummalta! Olen tainnut tulla mummooni :).

Myös ylijääneet raasteet voi käyttää sämpylätaikinaan. Ja nuo jämäpuurot lämmittelen aina seuraavana päivänä, tai vielä seuraavanakin: pois en ole joutunut heittämään. Muussista teen perunarieskoja.

8. J Vierailija

Olen maistanut sämpylöitä jotka oli tehty puuron jämistä enkä pitänyt niistä ollenkaan. Jos kyse on maitopuuron jämistä (mannapuuro ja riisipuuro) niin ne sopivat kyllä sitten erinomaisesti pannaritaikinaan ja pannarista tulee erinomaista.

9. J Vierailija

Meillä oli eilen ruokana jämä ruokia eli kahden eri ruuan tähteet (tämän viikkoisia molemmat) lämmitettiin ja jaettiin sopivassa suhteessa syöjien kanssa ja hyvää oli. Näinkin voi siis tehdä, jos ruuat eivät ole sellaisia, joista voisi tehdä jotain uutta ruokaa.

10. Möttönen Vierailija

Itse harrastan myös tätä ruokien jatkojalostusta.

Puuroa käytän kuten jo mainittiin leipätaikinaan, lettu- ja pannukakkutaikinaan ja kerran jopa suolaiseen piirakkapohjaan ja ei ollut ollenkaan huono juttu.

Perunamuusia laitan määrän mukaan joko leipätaikinaan, sosekeittoon, lihapullataikinaan tai jos muusia on tarpeeksi paistan perunarieskoja. Perunamuusin joukkoon vaan lisää nestettä ja jauhoja. Lätkytän ne pellille ohuiksi leiviksi ja paistan 250 asteessa.

Dippikastikkeiden jämät katovat yleensä pastakastikkeisiin, lihapullataikinaan tai leipätaikinaan.

Keitetty pasta tai riisi sopii myös salaatin pohjaksi tai äidin oppien perusteella myös leipätaikinaan jne.

Pizzaankin voi jalostaa tähteitä esim. jauhelihastiketta, lihapullia, mozzarellasalaatin jämät, nakit.

11. vierailija Vierailija

Kaurapuuroa sen verran, etten hukkaan halua heittää. Minkähänlaisen piirakan siitä sais?
    Kiitos vinkeistä

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kaurapuuropiirakkaa? Enpä ole sellaisesta kuullut koskaan. Jotkut tekevät sämpylöitä puuron jämistä, mutta minun mielestäni sellaiset sämpylät maistuvat lehmän hauteelta. Toki jos sen makuisesta tykkää niin siitä vaan tekemään sämpylöitä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri