Hae Anna.fi-sivustolta

Järkyttävä lihaskipu treenin jälkeen!

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Auts!!!, 14.01.2008.

1. Auts!!! Vierailija

Olen yli nelikymppinen, aktiivisesti kuntoilua harrastava nainen.
    Punttitreeniä teen salilla 2-3krt/vko (neljä sarjaa, 10-12 toistoa kussakin, 1. olkapäät ja ojentajat, 2. yläselkä, hauikset, 3. alakroppa, vatsat) viidettä vuotta. Punttaamisen ohella veivaan Crosstraineria joka kerta 30-60min intervalliohjelmalla sykealue 130-175.
    Lisäksi pyrin tekemään kerran viikossa ns. palauttavan liikuntasuorituksen, eli kävelen reippaasti puolestatoista tunnista kahteen tuntiin.

Joka ikisen salitreenin jälkeen saan lihakseni kipeiksi, mutta kipu on ollut siedettävää ja kuuluu mielestäni asiaan.
    Toissapäivänä tein venähtäneen kesätauon jälkeen jalkatreenin. Päätin olla järkevä, lämmitellä lihakset kunnolla, tehdä kevyemmillä painoilla ja pitemmillä sarjoilla, mutta jo treenin loppuvaiheessa tajusin lihakseni olevan todella väsyneet. Veivasin kuitenkin crossia kevyesti vielä parikymmentä minuuttia saadakseni veren kiertämään. Lopuksi venyttelin perusteellisesti.

Seuraava päivä eli eilinen olikin sitten ihan yhtä helvettiä...
    Etureidet kipeytyivät niin pahasti, etten kyennyt kunnolla kävelemään :(
    Päätin hammasta purren verrytellä kinttujani kepeällä crossitreenillä ja se kyllä auttoikin -hetkeksi.
    Illan mittaan lihakset vain kipeytyivät entisestään, voitelin niitä kipugeelillä ja turvauduin tuskissani Ibuprofeeniin.
    Viimeyö meni miten meni...
    Nyt on ehkä inasen verran parempi olo, mutta töihin meno kauhistuttaa.

Mistä tää nyt johtuu ja miten tällaista voisi ennaltaehkäistä jatkossa?

Olen parin vuoden ajan napsinut joka päivä Magnesiumia 350mg, Omega 3 kaksi kapselia, ja talviajan D -vitamiinia.

Mitään urheilujuomia tai palautusjuomia en harrasta.
    Syön monipuolisesti ja proteiinivioittoisesti. Juon paljon vettä.

2. MInä myös Vierailija

Olen samoin ihmetellyt kipeitä reisiä ja siksi odotan minäkin, että joku vastaisi!

3. Venähtänyt kesätauko!
    Jos et ole puoleen vuoteen tehnyt mitään, niin tottakai lihakset kipeytyy vanhalla ohjelmalla. Pudota painoja.

4. sasae Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Miten pitkän venyttelyn teet noiden treenien jälkeen? Itse ottaisin tuohon ohjelmaan 4. viikkopunttitreenin sijasta venyttelyjumpan tai joogan.

5. ameba Vierailija

Juu, jos tekee suht kovalla teholla jotain mihin kroppa ei ole tottunut (oli se sitten aerobista tai lihaskuntotreeniä) niin tuloksena tosiaan on enemmän tai vähemmän kipeät lihakset. Jos olet tottunut treenaamaan jalkoja tositarkoituksella, niin vanhasta tottumuksesta olet varmaan vetänyt vähän överiksi. Kipu lähtee itsestään eikä sen lähtöä voi juuri nopeuttaa. Lämmittely ja lihashuolto auttavat (alkuaerobinen + lämmittelysarjat+venyttelyt aluksi ja lopuksi sekä erikseen syvävenytykset).

Ikuisuusväännön aihehan on sitten se, kannattaako treenata harva- vai tiheäjakoisella ohjelmalla. Minusta sinulla on turhankin kanssa jaettu ohjelma siihen nähden että käyt vain 2-3 kertaa/vko salilla - kerkiät treenata koko kropan läpi max kerran per viikko, ei ihme että kipeydyt joka treenistä. Tuollainen ohjelma on pahimmillaan juuri sellainen, että kulloinkin treenattava lihasryhmä menee kipeäksi ja araksi jolloin joku paikka on jatkuvasti "vajaakuntoinen" ja se hankaloittaa muun liikunnan harrastamista. (Lisäksi ohjelmastasi puuttuu tyystin rintatreeni, miksi?) Vähemmän invalidisoiva on 1- tai 2-jakoinen. Koska näissä harjoitetaan useampi lihasryhmä per treeni, niin yksittäiselle lihasryhmälle jää vähemmän aikaa uhrattavaksi (salitreeni saisi joka tapauksessa kestää n. tunnin). Käytännössä tehdään vain 1 tai 2 liikettä per lihasryhmä, jolloin lihasryhmiä ei yksittäisessä treenissä vedetä ihan loppuun. Silloin lihakset eivät mene niin juntturaan eivätkä kipeydy niin helposti, joten voit treenata ne jo pian uudestaan. Yksittäisen treenin keventäminen viikkovolyymin (=kuinka monta kertaa treenaat kropan läpi viikossa) kasvaessa säästää myös hermotusta - katkeraan loppuun vetäminen rasittaa enemmän hermostoa kuin lihaksia ja voi "tukottaa" kehityksen, koska hermosto palautuu monta kertaa lihaksistoa hitaammin. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan 2-jakoista.

Itse treenaan 2-jakoisella seuraavasti (sarjoja 3-4, toistoja kierrätän välillä 5-10-15 eri viikkoina):

*jalat-vatsa-ojentaja-hauis
    kyykky
    sjmv
    prässi
    2 ojentajaliikettä
    2 hauisliikettä
    3 vatsaliikettä

*rinta-selkä-olkapäät
    penkkipunnerrus
    ristikkäistalja tai vinopenkkipunnerrus
    ylätalja/(avustettu) leuanveto
    alatalja/kulmasoutu käsip tai tangolla/t-tankosoutu/pullover
    pystypunnerrus käsip tai tangolla
    vipunostot sivulle/taakse (vuoroviikoin)

Tässä vielä tietoa tuosta treenin aiheuttamasta lihaskivusta, DOMSsista.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness

6. Wanha Kalkkuna Vierailija

Kuulostaa ihan normaalilta jos taukoa on ollut viikkotolkulla. Olen itse myös yli nelikymppinen ja urheillut melkein koko ikäni, mutta nykyään lihakset kipeytyy jo yli viikon kestäneen tauon jälkeen. Samoin käy kun joudun joka syksy siirtymään kesäpaikkamme sorateiltä espanjalaisille betonipohjaisille lenkkipoluille. Taitaa olla yksi iän merkkejä että kroppa ei siedä uutta rasitusta eikä palaudu yhtä nopeasti kuin nuoremmilla. Olen itse tämän asian kanssa tosi varovainen, en tosiaankaan tällä iällä halua mitään rasitusvammoja koska niistä toipuminen veisi varmaan ikuisuuden - tai pahimmassa tapauksessa ei toipuisi kunnolla ollenkaan.

En osaa sanoa neuvoksi muuta kuin että lepää kunnolla kunnes kipu on hellittänyt ja aloita sitten uudestaan todella rauhallisesti ja pakottamatta. Vaikka menohaluja olisi kuinka niin "vanha" kroppa ei vaan tahdo aina kestää.

7. Alkuperäinen Vierailija

Erityisesti kiitän Ameebaa asiantuntevasta vastauksesta, jälleen.

Tehdään nyt sen verran vielä selväksi, ettei ihan tampiona pidettäis, että en tietenkään vetänyt täysimittaista treeniä puolen vuoden tauon jälkeen, vaan painoja vähensin puoleen ja tarkoituksenani oli ikäänkuin totutella lihaksia taas punttaamiseen.
    Olen toki kintuillani tehnyt kaikenlaista tämän punttitauon aikanakin; crossaillut raskailla vastuksilla, pyöräillyt pitkiä raskaita osuuksia...
    Eli en nyt ihan kylmiltäni aloittanut jalkojeni rääkkäämistä.

Ikä asettaa kyllä raameja kuntoiluunkin, sen kun oppisin...

8. nyykkö Vierailija

Minulla pisti silmää tuo venyttelypuoli. Perusteellinen venyttely kannataa tehdä vasta noin 4 tuntia treenin jälkeen. Sarjojen välissä ja heti treenin päätteeksi vain lyhyitä paluttavia venyttelyjä ja raajojen pyörittelyä ja heilutteluja ja sitten päälle se palautusjuoma.

Minä olen saanut parhaiten näkyviä tuloksia (lihasmassaa) käymällä kropan läpi kerran viikossa neljään osaan jaetulla ohjelmalla. Minä olen rakenteeltani hoikka- ja pitkäraajainen enkä ole muilla keinoin saanut muotoa käsivarsiin ja reisiin. Kyse on tietysti siitäkin, mitä tahtoo saavuttaa.

9. Minä myös Vierailija

Kyselin asiaa treenaajaltani ja hän ajatteli, että voi olla mineraalien puutetta ja että vie aikansa kunnes ne vaikuttavat. En kyllä tuota h...n multivitaa ostaisi!

10. Alkuperäinen Vierailija

Jep. Monta erilaista ajatusta on mieleeni tullut ja olen muilta kuullut, mistä näin kovat kivut voisivat johtua...
    Siis tekemääni treeniin suhteutettuna, kivut ovat/olivat aivan käsittämättömän kovat, joten kyllä syynä täytyy joku ravitsemuspuolen juttu olla tai sit tosiaan ikä ja hormonit :)
    Olenhan tosiaan kuntoillut kertomani mukaisesti jo vuosia, joten kaipa vastaava tilanne olisi jo aiemminkin kohdalleni osunut, mikäli vääränlainen treenaustapa olisi ainut syy...
    Ehkäpä taustalla onkin monien epäkohtien summa?

Täytyy nyt kaivaa tietoa lisää ja käyttää näitä jo saatuja ja toivoa parasta.

11. Ellud44!<3 Vierailija

mä oon niiQu 11w ja olin niiQu eilen luistelemasss... luistelin n. 2 h ja nyt on lihakset niin kipeet etten melkein voi kävellä :(........ kertokaa mulle miten saan pois sen kivun

t. Ellluuuuuuuuu <3 sp. [email protected]/[email protected]

12. Eipä sitä kovin kummosilla painoilla tarvii tehdä tauon jälkeen, kun lihakset jämähtää täysin. Kävely tekee kipeetä, kyykkääminen vielä enemmän. Kyllä ne lihakset siitä sitten tottuu.

Sinun treenitapasi tuntuu kovin junnaavalta. Vaihtele viikkomääriä kertojen/painojen suhteen.

P.S. Mun mielestä liki 1,5-2 tuntia kestävä kävelylenkki ei missään nimessä ole palauttavaa. Esim. aktiivijuoksijan (alle 4 h maratoonari) palauttava lenkki on 30 min, ei pitempi.

13. Rautaa! Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole pelkkä ikä! Itsellä 27 vuotta takana ja vaikka aloitin kevyesti kolmen viikon sairastauon jälkeen, niin kävely seuraavana parina päivänä oli kuin humalaisella merimiehellä. Kiva käydä vessassa käsivoimia käyttämällä...

14. Maarit76 Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samoin on ollut joskus todella kipeet lihakset venyttelyistä huolimatta kun on ollut taukoa. Nyt kun käyn säännöllisesti vähän väliä niin ei tunnu lihaksissa vaikka olisi nostanut painoja. Tosin ihan pelkkää painonnostoa en harrasta koska en pidä siitä. Bodypumpin tapaisessa olen käynyt jossa on myös steppilauta mukana.

15. Joliellen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ai kun tuntuu tutulta... :) Syksyllä liikaa duunissa istumista ja liian vähän salia ja nyt otin heti alkuvuodesta itseäni niskasta kiinni. Joka paikka aristaa, mutta niinhän se on aina, kun on vähän taukoa syystä tai toisesta joutunut pitämään.

16. Allihuuppa Vierailija

Toyotan pakoputki pitää vaihtaa. Samoin tankki vuotaa taas vaikka korjasin sen viimevuonna. Etujarrut rohisee mutta palat ei maksa paljoa. Ihme että on mennyt katsastuksesta läpi vaikka tuulilasi on halki. Vaihdoin juuri akun mutta kiinnike tuli pellistä läpi. Hitsaushommia taas. Takaiskari näköjään vuotaa. Saisi siitä myymällä varmaan 300 Euroa. Ei kyllä jkannata myydä kun on aika hyvässä kunnossa.

17. ketju on yli 8 vuotta vanha.
    täytyy olla tosi järkyttävät lihaskivut jos eivät ole tuossa ajassa pois lähteneet :rolleyes::rolleyes:

18. Ikuinen jumppaaja Vierailija

Minulla ei kipeydy lihakset olenkaan

19. vierailija Vierailija

Älä ota puhelinta mukaan salille, jos et kunnolla irvistä viimeisissä toistoissa tai kalsarit on aina puhtaat treenin jälkeen, on treeni tehot päin persettä. Lisää tehoja!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri