Järkyttävä PMS

  • Viestiketjun aloittaja Hirviö
  • Ensimmäinen viesti
Hirviö
Hei.

Löytyisiköhän täältä vertaistukea tai apua..

Mulla on joka kuukausi aivan järkyttävät PMS oireet ja tänään sitten avomies totesi että tälle on tultava loppu tai suhde kaatuu tähän, hän ei enää jaksa.
Aina n. viikkoa ennen kuukautisia alkaa alavatsanipistelyt, roskaruoka maistuu, kaikki ärsyttää ja lopulta joka asia ajaa raivon partaalle jolloin en enää pysty hallitsemaan reaktioitani vaan huudan ja raivoan ja välillä purskahdan itkuun ilman mitään järkevää syytä. Seuraavaksi alkaa mielessä pyöriä itsemurha-ajatukset ja haluan satuttaa itseäni esim. viiltelemällä tms. Elämäni on ihan hyvällä malilla eikä todellakaan ole mitään järkevää syytä käytökseeni, saati sitten itsemurhalle. Kaiken lisäksi syön pillereitä, joten ihmettelen näiden oireiden vahvuutta. Tämä tuhoaa parisuhteeni :(

Onko kellään apua tähän, täytyykö alkaa syömään jotain masennuslääkkeitä vai mistä helpotus? Kärsin masennuksesta pari vuotta sitten, mutta pääsin yli siitä. Tämä tuntuu hiukan samalta huonoina päivinä, mutta mieleni on kuin jo-jo, ylhäältä kohisten alas. Kokemuksia kaipaan..
 
ehdotuksia vain...
Luulisin, että masennuslääkkeitä voi käyttää myös kausittain pms-aikana. Kannattaa selvittää, voisivat auttaa. Minulla on myös ikäviä pms-oireita, mutta selvästikin lievempänä. Pillerit eivät ole koskaan sopineet, päinvastoin, elämä on niiden myötä ollut jatkuvaa pms-oiretta... joten en ole käyttänyt vuosiin. Vakisuhteessa siitä seuraa omat hankaluutensa kondomien kanssa, mutta mieluummin säilytän mielenterveyteni. Toisinsanoen, koska hormoneistahan kaikki johtuu, myös pillereiden vaihtaminen tai jopa lopetus tulisi mieleen. Jos ei mahdollista, niin sitten varmaan ne masennuslääkkeet... Ruokavalio ja liikunta auttavat varmasti myös. Itse syön ainakin kalaöljytabuja, e-epaa, mutta en oikein osaa sanoa, onko siitä näihin apua. Kurjalta kuulostaa, toivottavasti apua löytyy. On epäreilua, kun elämä pyörii hormoneiden armoilla, yhtenä päivänä elämä hymyilee ja toisena sitä on kuin myrskynmerkki...
 
google tietää
Googlesta löytyy runsaastikin tietoa eri hakusanoilla ja joista löytyy myös lääketieteellisä artikkeleita aiheesta. Valitettavasti oireisiin ei kaiketikaan ole olemassa jotain tiettyä yleistä hoitoa ja lääkitystä. Tässä muutama hakusana joilla voit etsiä tietoa. Syötä hakusanoiksi:

- pms oireyhtymä-
- taas iski pms-
- helvetilliset hormonit-
- taas se aika kuusta-

Hakusanalla - pms disorder - löytyy lähinnä englanninkielisiä kirjoituksia.

http://www.google.fi/




 
Keltavuokko
Voi olla, että oireesi tasoittuakseen tarvitsevat kovempia troppeja (= mielialalääkkeitä), mutta ensi hätään voisit kokeilla keinoa, jonka gynekologi minulle neuvoi, nimittäin B6-vitamiinia. Minulla PMS (= rintojen aristus, turvotus, mielialavaihtelut, ärsytyskynnyksen madaltuminen, jatkuva syöpötys) alkoi olla melkein pysyvä tila pari vuotta sitten, kun vaihdevuodet olivat tuloillaan. Rupesin napsimaan B-vitamiinitabletin päivässä (vaatii melko ison annoksen ennen kuin tehoaa, joten monivitamiinitabletissa oleva määrä ei riitä), ja minun mielialaani se ainakin tasasi. Saa apteekista ilman reseptiä, esimerkiksi Neurobion Forte -nimisenä.

Kipuihin taas paras lääke minusta on Clotam, mutta en tiedä, valmistetaanko sitä enää. Vastaavia tehokkaita kipulääkkeitä on paljon, mutta niitä saa vain reseptillä, joten
 
Keltavuokko
Anteeksi, taas oli enter-sormi liian nopea! Tarkoitus oli tietysti sanoa, että ei taida auttaa kuin lääkärissäkäynti, reseptiä vaativat niin mieliala- kuin kipulääkkeetkin.
 
eilen tuli
siis juuri eilen tuli ykköseltä Prisman dokkari, jossa tehtiin mm. koe PMS-oireiden ja ruuan yhteydestä. Siinä vahvistui se melko uusi löydös, että kalsiumpitoistoisten ruoka-aineiden syönti vähentää PMS-oireita. Osalla koehenkilöitä oireet vähenikin/lievittyi tosi paljon. Kaikilla oli vaikeat oireet.Osalle ei taas apua löytynyt.

Eli paljon maitotuotteita ja sitten paljon kalaa (kalsium ei ymeydy ilman D-vitaminiinia!).

Dokkari tulee pikauusintana tänään myöhään.
 
zenza
Mulla on kans ollu aina järkyt PMS-oireet.. Ja pillereitä syön (yasminet) ja luulis et pillerit tasais oloa ja helpottais mut ei mulla ainakaan.. Olo on tosin ihan masentunut, itkuinen, kiukkuinen ja kaikkea muuta mahdollista. Sitten helpottaa ku menkat alkavat..
 
Miten kullakin
vaikuttaa pillerit. Minusta tuli juuri tuollainen itkuherkkä aikapommi, kuten sinustakin. Kun ne jätettiin pois, muutuin entiseksi hyväntuuliseksi ja tasaiseksi ihmiseksi. Helpotus sinulle tulee, kun mensujen aikaan et ylimääräiustä hormonia saa tai se vaihtuu, jos syöt yhdistelmää. Ihan selvä asiayhteyshän sinä näkyy!

Käypä gynellä kertomassa ongelmistasi. Kyllä sinulla muukin luotettava keino löytyy nykyvalikoimista. Aikapommina oleminen on raskasta itselle ja läheisille.
 
itkuinen prinsessa
itsekkin ole vasta kiinnittänyt omiin oireisiin ihuomiota, gynellä minulle vain sanottiin tylysti: olet nuori tyttö ja mielialan rajut vaihtelut kuuluvat elämään. Käskivät jatkaa pillereiden syöntiä (yasmin).. eli kannattaisiko vaihtaa yhdistelmiin? Olen ollut puolivuotta ilman pillereitäkin ja silloin samat ongelmat olivat myös osana elämään, tosin ilman turvonnutta vatsaani.
 
Sama täällä
Kuulostaa tutulta, samoja raivareita ja roskaruoan syöntiä myös minulla. Oireet alkavat n viikko ennen kuukautisia. Olen vuoroin raivon partaalla ja vuoroin todella ahdistunut, enkä haluaisi mennä kotiovea pidemmälle. Oireet olivat vielä pahemmat silloin kun söin pillereitä. Perherauhan säilyttämisen takia päätimme yhdessä mieheni kanssa, että pillereiden syönti loppuu. Tällä hetkellä oireita yhä on, mutta ne ovat edes jotenkin hallittavissa. Minulla on parhaiten auttanut se, että olen oppinut hyväksymään ne osaksi minua ja ollut muutenkin sinä aikana armollisempi itselleni. Liikunta on auttanut myös paljon psyykkisiin oireisiin, kun on saanut nollata ajatukset pitkällä kävelylenkillä. Jos yhtään lohduttaa, niin sinulla on kohtalotovereita:)
 
???????????????+
Ovatkohan nämä PMS oireet mitenkin yleisiä? En ole koskaan huomannut kuukautiskierron mitenkään vaikuttavan mielialaani tms., myöskään äidilläni tai muilla lähisukulaisillani ei ko. vaivaa ole ollut. Töissä miespuoliset kollegani pääasiassa naureskelevat vaimojensa tunteenpurkauksille. Räjähdysvaara on mitä ilmeisin, ja miehet joutuvat varomaan sanojaan ja tekojaan, ettei vaimolta palaisi käämit.
Omien kokemustensa perusteella kollegani olettavat kaikkien naisten olevan "hirviöitä" kerran kuukaudessa. Myös ystäväni tuntuvat kärsivän kaikki PMS-oireista. Olen vähän pihalla näistä jutuista.

Kuuluukohan naisen normaaliin elämään se, että hormoonit kieputtavat mieltä. Vai onko se vain hyväksyttävä selitys muista syistä johtuvalle kiukuttelulle ym. tunteenpurkauksille ;-)))?

Minkä ikäisenä PMS-oireet alkavat? Ihmettelin, kun ystävättäreni kertoi teini-ikäisen tyttärensä kärsivän PMS-oireista. Epäilin kiukunpuuskien olevan enemmänkin murrosikään kuuluvaa kuohuntaa, mutta ystäväni oli aivan varma, että se on PMS kuten hänelläkin.???




 
Camilla
Itse olen saanut helpotusta PMS-oireisiin helokkiöljykapseleista. Itse sain älyttömiä raivareita viikko ennen menkkoja. Helokkiöljyn syömisen myötä raivarit ovat jääneet. Edelleen viikko ennen menkkoja mieheni hiukan ärsyttää, mutta hallitsemattomat raivarit ovat jääneet pois. Helokkiöljy pelasti eräällä tavalla nykyisen suhteeni :)
 
tuli vielä mieleen
että kilpirauhasen vajaatoiminta saattaa aiheuttaa myös pahoja pms-oireita. Minä löysin selitykseni sieltä. Ja tietysti moneen muuhunkin asiaan. En ole koskaan syönyt pillereitä koska olen tosiaan pelännyt niiden negatiivista vaikutusta mielialaani. Riittävät nämä vaihtelut tällaisenaan... Nyt syön kilpirauhashormonia, pikkuhiljaa pitäisi nostaa annosta. Ajattelin vain, että kannattaa tsekata sekin mahdollisuus.
 
entinen hirviö
Hei. Vastaan lukematta muita kirjoituksia. PMS-oireesi kuulostavat todella ikäviltä, ja uskonpa että jollakin omega kolmosilla tai b-6 vitamiinilla ei tapauksessasi ole mitään hyötyä. Itse hain apua PMS:ään vajaa vuosi sitten, kun oireet on iän myötä koko ajan tulleet pahemmiksi ja elämää rajoittavammiksi (olen vasta 23). Elikkä, apu löytyi tosiaan masennuslääkkeestä. Ja on tosiaan nykyään aika yleistä PMs:än hoidossa.

Tuntuu aivan uskomattomalta, kun nykyään kuukautiset alkavat ihan yllättäen vaan - ilman että olen tasan 2 viikkoa ennen niitä muuttunut hirviöksi!! Olen ihmetellyt jälkeenpäin että minkä ihmeen takia olin ennen jatkuvasti haastamassa kiltin mieheni kanssa riitaa ja suunnittelemassa hänen jättämistään :(. Nyt ei heittele mieliala laidasta laitaan eikä itketä eikä tarvitse purra hammasta ettei kiljuisi joka asiasta tai kävisi jonkun kurkkuun kiinni! ;)

Ei todellakaan kannata pilata parisuhdettaan sellaisen asian takia minkä saa kyllä korjattua! Eikä kannata tuntea itseään "hulluksi" jos turvautuu masennuslääkkeeseen. Minä olen ihan sama ihminen kuin ennenkin, ainut ero on että kärsivällisyyttä on paljon enemmän. Ja minä syön koko ajan tuota lääkettä, en pelkästään kausittain, koska silloin lääke ei samalla tavalla tehoa, ja joutuu kärsimään jatkuvasti uudelleen niistä lääkkeen aloitusoireista. Ensin kokeilin Seromexiä, mutta se aiheutti minulle hikoilua, ja vei seksihalut (ja orgasminsaantikyvyn) täysin, sitten vaihdoin Fevariniin, se ei hikoiluttanut mutta lisäsi ruokahalua... sitten pädyinkin nykyiseen Efexoriin, inhottava ensimmäinen viikko mutta nyt tuntuu hyvältä...
 
todellisia oireita
Täällä joku ihmetteli PMS-oireita koska hänellä/sukulaisillaan ei niitä ole ollut. No, ole vain tyytyväinen. Suurin osa naisista kärsii ainakin muutaman päivän ajan ennen kuukautisia jonkin sortin oireita. Ja kyse ei tosiaan ole mistään "kiukuttelun oikeuttamisesta", vaan PMS on ihan todellinen "sairaus"... Onhan jenkkilässä joskus joku PMS-raivossaan murhan tehnyt vapautettu syyntakeettomana... Luulen että PMS on aika periytyvä, eli jos ei omalla äidillä ole ollu, tuskin on itselläkään. Yleisimpiä oireita ovat esimerkiksi
-turvotus
-mielialanmuutokset
-raivonpuuskat
-makeanhimo
-masentuneisuus, ahdistus
-hikoilupuuskat/kuumat aallot
-finnit (tässä tuli nyt jotain ei-henkisiäkin juttuja)
-keskittymiskyvyttömyys

Itselläni PMS:n aikaan tuo keskittymiskyvyttömyys tulee ilmi siten että liikenteessä pitää olla tosi tarkkana :/. Keittiössä häärätessä astiat ja välineet putoilevat käsistä jatkuvasti. Hikoilen kuin possu ja saan inhottavia tuskanpuuskia! Olen mustasukkainen ja loukkaannun miehelleni joka asiasta...
 
Levonova
Mä olen nuorempana kärsinyt PMS -oireistosta, ja kurjinta oli, kun nuori naispuolinen psykiatri sanoi, 'ettei tällaista oireistoa ole olemassakaan', vaan hänen mielestään kyse oli depressiosta. Toinen, iäkäs psykiatri sanoi, että hankalin kohtaamansa PMS -tapaus oli nainen, joka oli lähes katatonisessa tilassa vastaanotolla; ei kyennyt puhumaan, tuijotti vain eteensä. Kyse oli nimenomaan PMS:stä.
Kokenut gynis ihmetteli nuoren psykiatrin lausuntoa kovasti, sillä hänen vastaanotollaan PMS -oireista kärsivät naiset olivat varsin suuri ryhmä.
Hänen suosituksestaan minulle asetettiin hormonikierukka ja oireet loppuivat siihen.
Aloitin myös Omega 3 -rasvahappojen syönnin ja nykyäänkin, kun kierukka on poistettu jo vuosia sitten, voin erittäin hyvin.
Ennen kuukautisia kärsin ainoastaan kuivista limakalvoista ja seksuaalisesta haluttomuudesta, mutta se on pieni ja ohimenevä haitta entiseen verrattuna.

Mielenkiintoista nähdä, miten vaihdevuosien estrogeenikato sitten vaikuttaa...
 
mussuu
Voisiko tosiaan Omega3 tai Helokkiöljy -kapseleilla olla yhteyttä PMS-oireisiin. Oireilevana minun tekee mieli rasvaista ruokaa, muutoin ei.
Täytyykin kokeilla noita kapseleita. Tai sitten syödä rasvaista kalaa säännöllisesti.

Kävin oireiden takia lähetteellä psykiatrilla. Ikää 26.
Hän ei suositellut lääkitystä. Joten ilman lääkkeitä mennään.. ja välillä ollaan niin hirviönä.
 
Levonova
Ole tarkkana rasvahappojen määrästä eri valmisteissa, sillä se vaihtelee suuresti.
Samoin useissa valmisteissa on lisäksi E, D ja A -vitamiineja, joten jos syöt muita vitamiinivalmisteita jo ennalta, varo yliannostusta, sillä nämä vitamiinit varastoituvat elimistöön.

Olen tosiaan huomannut hyödyn monessakin mielessä, sillä nykyisin en ole muutenkaan enää niin jännittynyt, enkä hermostu pikkuasioista.
Olen syönyt Omegaa kaksi kapselia päivässä jo viitisen vuotta.
Muutokset eivät tapahdu hetkessä, mutta vuosien saatossa tilanne helpottuu.
 
Tepate
Mulla on ollu pms-oireita jonkin verran jo pidempään, mutta nyt viimesen puolen vuoden aikana ne on selvästi pahentunu. Oon sinkku niin että ei voi miehelle rähistä, mutta mua alkaa sitten aina ärsyttää mun paras kaveri, joka muuten on mun tärkein ihminen tässä elämässä. Se oli vielä jotenkin hallussa, mutta sitten alkoi masennuskohtaukset (tässä elämässä ei oo enää ikinä mitään hauskaa) ja itkukohtaukset. Jossain vaiheessa sain vielä itkettyä vaan kotona, mutta nyt ne kohtaukset vaan tulee enkä mä saa niille mitään. Ja mun elämä ei oo niin huonoa, että olis syytä semmosiin itkuihin. Tulee semmonen olo, että on ihan kilahtanut kun tajuaa ettei oo mitään hätää ja sitten kuitenkin itkee ihan mahdottomasti. Ja ystävät huolestuu ihan turhaan. Lääkärillä en oo vielä käyny, mutta oon kyllä miettiny sitä. Mulla on aika lyhyt kierto ja pms-oireet alkaa pahimmillaan 2 vk ennen kuukautisia niin että mä oon "normaali" alle kaks viikkoa kuukaudesta...
 
Ele Ganssi
Olen itse juuri miettinyt että tästäkö on kyse kun olen pelkkää raivoa ja menkat pitäis tulla huomenna tai hyvin pian. Pari päivää sitten olin ihan hirveessä masiksessa kun kavereilla ei ollu aikaa mulle, ajattelin ettei kukaan välitä musta yhtään. Ja koko ajan on ollu rinnat todella arat, jo pari viikkoa. En ole ennen ajatellut että kärsisin PMS:stä, mutta voiko se alkaa milloin vain? Olen 31.
 
nainen 40v
Juu ,oireet oli ennen kamalat. Helpotusta löytynyt soija-ja pellava valmisteesta(luontaistuote).Syön myös soijaa ja pellavaa aamupuuron joukossa(löytyy ruokakaupoista). Omegat myös auttaa.Tärkeää on syödä näitä todellakin JOKA PÄIVÄ.Ruokaaineista myös maito tuntuu helpottavan oireita. Tärkein on kuitenkin seksi:) spermassa on kait joku aineaosa mikä auttaa ja toki orgasmi laukaisee hermot
 
Mina vaan
Mulla ainakin kamalat PMS oireet lieveni heti kun jatin pillerit veke. Mista olet saanut paahasi, etta pillerit auttais ja lieventais PMS:aa? Kun on ihan tunnettu fakta, etta ne saattavat aiheuttaa mielialanmuutoksia ym.

 
miapiasia
Alkuperäinen kirjoittaja Mina vaan:
Mulla ainakin kamalat PMS oireet lieveni heti kun jatin pillerit veke. Mista olet saanut paahasi, etta pillerit auttais ja lieventais PMS:aa? Kun on ihan tunnettu fakta, etta ne saattavat aiheuttaa mielialanmuutoksia ym.
no mulla on toisinpäin, olen jättänyt elämäni aikana muutaman kerran pillerit pois niin mulle on tullut hirveitä mielialanmuutoksia, hermostun helposti ja ärähtelen, tämä siinä mielessä että olen ilman pillereitä ja tämä aika on heittelevä kun kierto menee samantien "arvonnaksi" eli kierto heittelee 20-50päivää joka hermostuttaa liikaa.

pillereiden kanssa noi oireet on todella vähäiset juuri kolme päivää ennen mensuja voi olla ns.vaarallinen tiistai jolloin voi olettaa minun hermostuvan liiankin helposti. Tämäkin kadonnut osaksi kun aloin syömää pillereinä kalsiumia ja kalanmaksaöljyä eli otan normi annoksen kun en juo maitoa tai maitotuotteita tai syö kalaa.

jokaisellä tämä "rakas" PMS on erillainen mutta jostain tosiaan luin tuon kalsiumin ja toisaalta kalanmaksaöljyn tähän liittyen (kiitos odotushuoneiden lehdet erinnäisissä paikoissa) ja tänä keväänä olen tosiaan noiden avulla hävittänyt vaarallisen tiistain melkein kokonaan, itseasiassa se on noin kolmen/neljän kuukauden sykli :)
 
hormonit
Eräällä keskustelufoorumilla oli kirjoitus, joka liittyi Dr Philin ohjelmaan "Helvetilliset hormonit". Tähän liittyy myös osa 2, johtuen kyseisen foorumin rajatusta merkkimäärästä per viesti.

PMS on käsittääkseni "mysteeri" vieläkin lääketietelle, josta ollan montaa eri mieltä. Tässä eräs näkökulma aiheseen. -Kannattaa kysyä lääkäriltä, onko näissä Dr. Philin ohjelmassa esitetyillä väittämillä yhteyttä pms oireisiin.

Dr. Phil -Helvetilliset hormonit! (Osa 1).

Dr Phil ohjelmassa 11.1.2006 "Helvetilliset hormonit" käsiteltiin pms oireyhtymää. Dr. Phil kumosi käsityksen, että vaihdevuosi/ pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla. Vaihdevuosioireista saattavat kärsiä 20 vuotiaat naiset ja vielä nuoremmatkin, riippuen määrittelytavasta.

Dr. Philin vaimo oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua omiin ongelmiinsa, mutta hän ei ollut tyytyväinen kenekään lääkärin ehdotuksiin. Lopulta hän löysi pms oireisiin erikoistuneen klinikan Premenstrual Syndrome Treatment Clinic California. Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana gynekologi Holly Andersson, joka työskentelee kyseisellä klinikalla, jossa on hoidettu yhteensä yli 20.000 pms oireyhtymistä kärsiviä naisia.

Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31 vuotias Sarah vaimo-äiti, kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista, kiputilojen ollessa pahimmillaan edes morfiinista ei ollut apua. Hän sai hallitsemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philitlä apua, ennenkuin koko perhe hajoaa.

Mies oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lastensa vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr Jeckyll ja kaksi viikkoa, kuten Mr Hyde. Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

Rva Phil.
Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan. Ruokaa olisi syötävä kolmen- neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglykemiaan eli alhaiseen veren sokeriin. -Siitä se adreanaliini tulee naiset heittelvät tavaroita ja sanovat kauheita asioita. Alhainen verensokeri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia.

Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa pms oireisiin. Progesteroni tasapinottaa estrogeeniä, joten hormonit eivät ole enään epätaspainossa. Se lopetaa kivun. Naisilla joilla on munasarjakipuja suosittelen progesteronihoitoa.

Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei. Ne eivät auta pms vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet konrollin täysin. He eivät ole kestäneet . Sekin lisää estrogeenien määrää. Naisille voi syöttää estrogenia, kunnes hän menettää järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan.

Huom! Tämä on poimittu ohjelman nauhoitteesta. Se onko suomentaja tulkinnut lääketieteellisiä termejä oikein on ehkä syytä tarkistaa joltakin asiantuntijalta, mikäli Suomesta sellainen löytyy.

Jatkoa osa 2 >>>>>>>>


 
hormonit
Eräällä keskustelufoorumilla oli kirjoitus, joka liittyi Dr Philin ohjelmaan "Helvetilliset hormonit". Tähän liittyy myös osa 2, johtuen kyseisen foorumin rajatusta merkkimäärästä per viesti.

PMS on käsittääkseni "mysteeri" vieläkin lääketietelle, josta ollan montaa eri mieltä. Tässä eräs näkökulma aiheseen. -Kannattaa kysyä lääkäriltä, onko näissä Dr. Philin ohjelmassa esitetyillä väittämillä yhteyttä pms oireisiin.

Dr. Phil -Helvetilliset hormonit! (Osa 1).

Dr Phil ohjelmassa 11.1.2006 "Helvetilliset hormonit" käsiteltiin pms oireyhtymää. Dr. Phil kumosi käsityksen, että vaihdevuosi/ pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla. Vaihdevuosioireista saattavat kärsiä 20 vuotiaat naiset ja vielä nuoremmatkin, riippuen määrittelytavasta.

Dr. Philin vaimo oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua omiin ongelmiinsa, mutta hän ei ollut tyytyväinen kenekään lääkärin ehdotuksiin. Lopulta hän löysi pms oireisiin erikoistuneen klinikan Premenstrual Syndrome Treatment Clinic California. Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana gynekologi Holly Andersson, joka työskentelee kyseisellä klinikalla, jossa on hoidettu yhteensä yli 20.000 pms oireyhtymistä kärsiviä naisia.

Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31 vuotias Sarah vaimo-äiti, kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista, kiputilojen ollessa pahimmillaan edes morfiinista ei ollut apua. Hän sai hallitsemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philitlä apua, ennenkuin koko perhe hajoaa.

Mies oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lastensa vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr Jeckyll ja kaksi viikkoa, kuten Mr Hyde. Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

Rva Phil.
Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan. Ruokaa olisi syötävä kolmen- neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglykemiaan eli alhaiseen veren sokeriin. -Siitä se adreanaliini tulee naiset heittelvät tavaroita ja sanovat kauheita asioita. Alhainen verensokeri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia.

Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa pms oireisiin. Progesteroni tasapinottaa estrogeeniä, joten hormonit eivät ole enään epätaspainossa. Se lopetaa kivun. Naisilla joilla on munasarjakipuja suosittelen progesteronihoitoa.

Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei. Ne eivät auta pms vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet konrollin täysin. He eivät ole kestäneet . Sekin lisää estrogeenien määrää. Naisille voi syöttää estrogenia, kunnes hän menettää järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan.

Huom! Tämä on poimittu ohjelman nauhoitteesta. Se onko suomentaja tulkinnut lääketieteellisiä termejä oikein on ehkä syytä tarkistaa joltakin asiantuntijalta, mikäli Suomesta sellainen löytyy.

Jatkoa osassa 2.


 

Yhteistyössä