Järkyttävä PMS

  • Viestiketjun aloittaja Hirviö
  • Ensimmäinen viesti
PMS täälläkin
Hei taas, tässäpä onkin vanha keskustelu. Palaan tähän nyt pari vuotta myöhemmin.

Kilpirauhaslääke tasoitti multa sen kamalan vaihtelun. Söin aluksi Cipralexia tukena, koska aloitusoireeni ja aloitusta edeltänyt aika olivat hankalia. Sitten tasoittui. Jätin Cipralexin pois reilun puolen vuoden päästä. Ilmeisesti PMS (joka oli siis enemmänkin kokoaikaista tuskaa) on ollut minun kohdallani osittain vajaatoimintaoireilua. Pari-kolme vuotta meni kyllä käytännössä ihan ilman oireita, ja olen tässä elänyt ehkä elämäni hienointa aikaa :)

Aina kun huomasin tuota heittelyä ja vaihtelua tulevan mukaan kuvioon nostin kilpirauhaslääkkeen annosta ihan vähän (lääkärin valvonnassa). Nyt on tultu tilanteeseen, jossa keho ei tarvitse (?) kilpirauhaslääkettä enempää ja annoksen nostosta seuraa siis liikatoiminnan kaltaisia oireita, mutta annoksen (ja arvojen) ollessa hyvät pää seilaa silti. Olen ollut vähän retuperällä lisäravinteista, joten olen nyt ottanut ne uudelleen kunnolla kuvioon mukaan. Minulla on nyt myös ollut vähän työ- ja rahaperäistä stressiä, joten tiukkojen työpäivien jälkeen huomaan että ahdistaa ja keho on jännittynyt, ja tämä menee myös osittain kierron mukaan.

MDD laboratorioilla Helsingissä on saatavissa koko kierron mittaisia hormonimittauksia syljestä, ja niitä saa ilman lääkärin lähetettä. Aion viimeinkin teettää itselleni sellaisen, kun gynekologi ei silloin aikanaan sanonut olevan hyötyä yhdestä (verikoe) mittauksesta, koska tilanne vaihtelee niin paljon kierron aikana ja eri kiertojenkin välillä.

Lisäksi paneudun kilpirauhasen toimintaan syvemmin jos oireilu jatkuu. Nyt on vielä ihan siedettävää, mutta olen varautunut taannoisen kokemuksen mukaan pahempaankin. Mikäli jotain inhottavia ja suuresti haittaavia oireita vielä nousee esiin niin en kyllä luovuta, jos löysin tasapainon viimeksikin niin tulen löytämään sen uudestaankin, keinoja on käyttämättä!

Sellaisia kuulumisia tänne. Toivottavasti te muutkin olette saaneet apuja! Voimia pimeästä ajasta selviämiseen!
 
Reiska
Alkuperäinen kirjoittaja PMS täälläkin;11358368:
Hei taas, tässäpä onkin vanha keskustelu. Palaan tähän nyt pari vuotta myöhemmin.

Kilpirauhaslääke tasoitti multa sen kamalan vaihtelun. Söin aluksi Cipralexia tukena, koska aloitusoireeni ja aloitusta edeltänyt aika olivat hankalia. Sitten tasoittui. Jätin Cipralexin pois reilun puolen vuoden päästä. Ilmeisesti PMS (joka oli siis enemmänkin kokoaikaista tuskaa) on ollut minun kohdallani osittain vajaatoimintaoireilua. Pari-kolme vuotta meni kyllä käytännössä ihan ilman oireita, ja olen tässä elänyt ehkä elämäni hienointa aikaa :)

Aina kun huomasin tuota heittelyä ja vaihtelua tulevan mukaan kuvioon nostin kilpirauhaslääkkeen annosta ihan vähän (lääkärin valvonnassa). Nyt on tultu tilanteeseen, jossa keho ei tarvitse (?) kilpirauhaslääkettä enempää ja annoksen nostosta seuraa siis liikatoiminnan kaltaisia oireita, mutta annoksen (ja arvojen) ollessa hyvät pää seilaa silti. Olen ollut vähän retuperällä lisäravinteista, joten olen nyt ottanut ne uudelleen kunnolla kuvioon mukaan. Minulla on nyt myös ollut vähän työ- ja rahaperäistä stressiä, joten tiukkojen työpäivien jälkeen huomaan että ahdistaa ja keho on jännittynyt, ja tämä menee myös osittain kierron mukaan.

MDD laboratorioilla Helsingissä on saatavissa koko kierron mittaisia hormonimittauksia syljestä, ja niitä saa ilman lääkärin lähetettä. Aion viimeinkin teettää itselleni sellaisen, kun gynekologi ei silloin aikanaan sanonut olevan hyötyä yhdestä (verikoe) mittauksesta, koska tilanne vaihtelee niin paljon kierron aikana ja eri kiertojenkin välillä.

Lisäksi paneudun kilpirauhasen toimintaan syvemmin jos oireilu jatkuu. Nyt on vielä ihan siedettävää, mutta olen varautunut taannoisen kokemuksen mukaan pahempaankin. Mikäli jotain inhottavia ja suuresti haittaavia oireita vielä nousee esiin niin en kyllä luovuta, jos löysin tasapainon viimeksikin niin tulen löytämään sen uudestaankin, keinoja on käyttämättä!

Sellaisia kuulumisia tänne. Toivottavasti te muutkin olette saaneet apuja! Voimia pimeästä ajasta selviämiseen!
Ootteko pystyneet tulemaan Raskaaksi vai estääkö Pms raskauden ?
 
Ohhoh
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti;10422308:
Minulla oli jo teini-ikäisenä PMS:ää, mutta 35-vuotiaana oireet alkoivat ihan selvästi pahentua ja nyt mietin, että pitäisikö hakea jotain masennuslääkettä. Ehkäisypillerit eivät minulle sovi. Olen koettanut hoitaa PMS:ää liikunnalla, monivitamiineilla, Anti-Stress-valmisteella ja välillä se onkin ihan hyvin hallinnassa, mutta sitten taas jotkut kuukaudet ovat ihan hirveitä. Kun PMS alkoi pahentua sain jopa paniikkikohtauksia, sitten ne loppuivat, mutta ennen kuukautisia olen todella jännittynyt, esim. kauppaan meneminen yksin on yhtä tuskaa, olen masentunut, mikään ei huvita, olen tavallaan ihan muissa maailmoissa, nuorempana kiukuttelin. Lisäksi minulla on turvotusta, rinnat kipeät, päätä särkee ja väsyttää. Joka kuukausi mietin, olenko oikeasti masentunut, vai onko minulla paniikkihäiriön tapaista oiretta, mutta aina totean, että kyseessä on PMS. Täytän tänä vuonna 40 ja pakko tähän on jotain hoitoa saada, muuten en enää jaksa.
Aikaisemmin olin paljon ulospäinsuuntautuneempi ja reippaampi, liikuin ihmisten ilmoilla koska tahansa, mutta tuo 35 oli joku rajapyykki minulla. Tälläkin hetkellä kärsin vaivoista ja eilen illalla mieheni raivosi minulle, että onko minulla joku psyykkinen sairaus, vai miksi olen taas niin vaisu, enkä kiinnostu mistään. Olen puhunut hänelle tästä vaivasta ja hänen pitäisi jo tietää, mutta ei kai tätä voi ymmärtää, jos ei ole itse kokenut. Tilannetta ei vaan pysty hallitsemaan, vaikka haluaisi.
Itse olen myös huomannut PMS-oireiden muutuneen 35 vuoden rajapyykin jälkeen. Nykyään olo ei todellakaan ole normaali vaan tunnen itseni järkyttävän väsyneeksi, levottomaksi (sydämentykytystä, pientä huimausta), tykkään olla omissa oloissani, vuoroin on kylmä ja vuoroin kuuma ja vatsakin oireilee. Hyi olkoon. Onneksi menkat alkoivat tänään, alkaa jo helpottaa!
 
Helppoa
Itse olen myös huomannut PMS-oireiden muutuneen 35 vuoden rajapyykin jälkeen. Nykyään olo ei todellakaan ole normaali vaan tunnen itseni järkyttävän väsyneeksi, levottomaksi (sydämentykytystä, pientä huimausta), tykkään olla omissa oloissani, vuoroin on kylmä ja vuoroin kuuma ja vatsakin oireilee. Hyi olkoon. Onneksi menkat alkoivat tänään, alkaa jo helpottaa!

Kokeile pienentää syömääsi kalorimäärää. Ihmiset kuluttaa enemmän nuorena kaloreita, siksi pms oireet ei ole niin kamalat, ikääntyessä kulutus vähenee, ja oireet pahenee. Yksi matalakalorinen keittopäivä, ei raskaita rasvoja sun muita ja seuraavana päivänä sulla ei pms vaivaa.
 
Viimeksi muokattu:
julkkis
Alkuperäinen kirjoittaja Kahdeksan äiti;11598999:
Jätä ehkäisy pois ja anna lasten tulla.

Itse en pysty elämään ilman raskautta tai ainakin tunnen itseni lehdettömäksi puuksi yms. hirveät oireet.

Sun kannattais ilmottatua satuhäät- sarjaan, ootko miettiny.
 
56 vee
Keltarauhashormoni suun kautta otettuna ei siis tehoa, vai?
Muistan erään tuttuni aikoinaan, jolla oli kamalat PMS-oireet ja oli gyneltä saanut niihin keltarauhashormonia, eli ilmeisesti sitä niihin joskus määrätään.

Itselläni on oireet tulleet nyt yhtäkkiä aika rajuiksi, kun vaihdevuodet lähestyy. Tässä olikin jo pieni tauko, kun oireet tuntui jotenkin miedontuneen tai/ja lähes kadonneen, mutta olikin vaan "tyyntä myrskyn edellä".

Mieliala-jutut on kyllä jotenkin muuttuneet, en saa enää niin paljon raivareita, mutta sen sijaan on tullut tilalle kaikenmaailman kivut ja kolotukset, yleinen levottomuus, unihäiriöt (alkaa jo muistuttaa paniikkihäiriökohtauksia), turvotukset lisääntyneet, hillitöntä palelua ja joskus satunnaisesti myös yöhikoilua, pahoinvointia, vatsa oireilee ja sen toiminta tuntuu aina muuttuvan ennen kuukautisia (saa juosta kokoajan vessassa niin isolla kuin pienellä hädällä ja tämän kaiken seurauksena kivuliaat peräpukamat), joskus kamalaa migreeniä, huimausta, sydämentykytystä, lisälyöntejä jne...

Gyne määräsi nyt kokeeksi keltarauhashormonia (Terolut), jota en kuitenkaan ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Mulla on siitä omat epäilykseni, pelkään, että se lisää päänsärkyjä, turvotuksia ja vaikuttaa mielialaan.
Minulla Promolut N, joita otan syklisesti kuukausittain 11 pv, aiheuttaa juuri noita kuvailemiasi oireita. Elämä on auvoista, niinä parina viikkona, kun olen Promolut kuurista vapaa. Tosin, Primolut auttaa nukkumaan paremmin ja syvemmin. Muuten heräilisin monta kertaa yössä. Mitäpä noista oireista kun tietää mistä ne johtuu ja joskus loppuu, kun vaihtarit ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä