Hae Anna.fi-sivustolta

Jättiputkea sen olla pitää

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä 70-luvun tiilitalo, 15.08.2012.

1. 70-luvun tiilitalo Vierailija

Ihmettelen tätä jättiputken vastustustrendiä. Meillä on ollut jo 70-luvulta asti jättiputkea ja olen sitä vienyt mökillekin, koska se on niin helppo ja kasvaa upeasti. Vissiin puutarhafirmoja vain harmittaa, kun jättiputkeen ei tarvitse työntää joka kevät hirveää läjää euroja niin kuin nyt 2010-luvulla pitäisi...?

Sopii kuin nakutettu "70-luvun" tunnelmaa. :)

2. Jättiputki on vaarallinen kasvi. Sen varresta erittyvä neste polttaa, jos sitä käsittelee paljain käsin.
    Neste tekee palovammat paljaalle iholle.
    Ehkä sen vuoksi siitä yritetään päästä eroon.
    Samoin pujo, joka mielestäni on ihan kaunis katseltava.
    Sen siitepöly on allergikoille hyvinkin vaarallinen, ehkä suomen allergisoivista kasveista (koivu, heinät, leppä, ja joitain muitakin) pahin.
    Pihassani kasvaa patiota ympäröiden humalaköynnös, joka suojaa mukavasti paikan. Karsiessani sitä muuan syksy, sain melkoiset, kuin palovammat käsivarsiini, vaikka mulla oli pitkät hihat käsivarsien suojana ja kädessä vahvat kumihanskat. Olin ilmeisesti vetänyt hihat ylös. Arvet ovat vieläkin näkyvissä kun käsivarret ovat ruskettuneet muualta mutta arvet eivät rusketu.

Tekisin kesän pihatöitä ihan mielelläni, sillä tunnistan itsessäni pienen viherpeukalon, mutta jo niinkin yksinkertainen juttu kun pihanurmen ajo saa silmät kirvelemään ja nenän vuotamaan, lehtien haravointi syksyisin vie lopunkin hengen eli aiheuttaa hengenahdistuksen, johon tarvitaan järeänpiä lääkkeitä kuin mitä normaalisti jokapäiväiseen lääkitykseen määrätään.

3. ei koskaan... Vierailija

Kenelle on vaarallinen, minulle ei. 20 vuotta sitten ei vielä vouhkattu sen vaarallisuudesta.

Meillä oli kolme komeaa jättiputkea, minulla ei koskaan ollut mitään kädessä, eikä pitkiä hihoja vaatteissa, kun niitä pitelin ja katkoin varsia ja mitä milloinkin.
    Koskaan ei tullut palovammoja eikä mitään muutakaan. Se on niin ihmisestä kiinni, kuka on millekin allerginen.

4. Lisea Vierailija

Onkohan se sitten sama jättiputki, joka tosissaan on vaarallinen ja lisäksi leviää aivan tolkuttomasti?

Olin vuosi sitten itänaapurissa ja aivan kauhistuin sitä näkyä, joka auton ikkunasta levittäytyi eteen vähän väliä. Kokonaisia jättiputkipeltoja, täynnä tätä miehenkorkuista putkea, ei mitään muuta kasvillisuutta. Se taistelu on hävitty, ja tämä jättiputkiarmeija hivuttautuu koko ajan lähemmäksi ja lähemmäksi Suomen rajaa. Itse asiassa koko tien vierusta jo paljon ennen Pietaria Veliki Novgorodiin asti oli reunustettu jättiputkilla, ja aina välillä silmien eteen levittäytyi valtaisa pelto samaa lajiketta. Järin kaunista se ei ollut. Harmaanvihreää kuivaa putkikasvia, ei muuta.

Ja sitten jotkut täällä jopa vaalivat jättiputkiaan. No kenties joku yksittäinen jättiputki voi ollakin näyttävän näköinen ja siltä osin puolustaa paikkaansa, mutta tämä vaaralliseksi koettu lajike leviää salakavalasti, sitä on vaikea pitää kurissa. Koko maa-aineshan siinä pitäisi saada tuhotuksi. En nyt valitettavasti anna sulle pisteitä putkikasvistasi, en ainakaan ennen kuin olet selvittänyt, onko kyseessä juuri tämä vaarallinen ja ylettömästi leviävä lajike.

5. Oulunsalolainen Vierailija

Niin, kuuluvatko sitten omenapuut ja kaikenmaailman tuijat suomalaiseen luontoon? Pitäisikö nekin hävittää?

Mä en tiedä milloin nuo jättiputket muuttuivat puutarhan ihastuksesta hengenvaaralliseksi tappajaksi, mutta vaarallisiksipa ne ovat käyneet. Kyllä se jo 70-luvulla nähtiin, että jättiputki on hyvä kasvi.

Miettikääs miten pitkään vielä menee ennen kuin koko maa on täynnä noita: niin kauan ettei asialla ole mitään merkitystä. Sama juttu kuin jo 70-luvulla tiedettiin; jäteöljyä voi kaataa savimaahan, koska kestää 200 vuotta ennen kuin se tavoittaa pohjaveden. Silti moni nykyihminen kauhistuu, jos vaihtaa autoon öljyt ja laskee vanhat pihan perälle!

6. putkijätti Vierailija

Meilläkin oli puutarhassa jättiputkeä. Viimekesänä perkasin puutarhaa ja poistin muutamia jättiputkia.Oli aurinkoinen päivä ja sain pahat palohaavan näköiset kipeät alueetkäsivarsiini. Lääkärillä käynti varmisti jättiputken nesteiden ja auringon yhteisvaikutuksen aiheuttaneet kipeät palohaavat. Meiltä jättiputki sai lähdöt syksyllä, sillä en halua lastenlasteni satuttavan itseään viidakkomaisessa puutarhassani.

7. kasvattanut Vierailija

Jättiputki EI leviä, jos muistaa katkaista kukkineet pois, ennenkuin siemenet tuleentuu, pitää vaan olla tarkkana.

8. Jassoo Vierailija

No tarkkana saat sitten olla kun ko. putki levittäytyy sieltä idästä tänne meidän alueellemme. Kenenkähän tehtäväksi se sitten annetaan se katkominen? Omassa pihassa sen jokainen voi tietysti tehdä itse, mutta mitäpä hyötyä siitä on kun se leviääkin sieltä luonnosta omia aikojaan ja sitten ihan minne lystää. Saat ihastella niitä putkiasi sitten, ole hyvä vaan.

9. putki pois Vierailija

Kun muutimme taloomme vuosituhannen vaihteessa, jättiputki oli vallannut puoli kylää. Minä aloitin ensimmäisenä sen raivaamisen omalta pihaltani. Kaivoin pieniä kasveja pois ja katkoin varsia. Lopulta turvauduin myrkkyyn, ettei kasvi myrkytä meitä. Siemeniä on edelleen maassa ja tänäkin keväänä neljä tainta taas pullahti esiin. Heti vaan myrkkyä lehdille, niin jo kuolivat.

Esimerkkini ansiosta muutkin kyläläiset alkoivat hävittää jättiputkea ja nyt kirkonkylämme on lapsillekin turvallinen. Kasvi leviää tehokkaasti siemenistä ja estää muiden kasvien kasvun. Sen kasvinesteet ovat myrkyllisiä ja aiheuttavat palovammoja auringonpaisteessa.

10. Bassman-83 Vierailija

Mun mielestä myös jättiputki on tosi komea kasvi. Ihan harmittaa, kun ei niitä tuolla luonnossa koskaan näe. Eilen kun olin Kannelmäessä pyöräilemässä, niin jonkun puutarhapalstalla oli iso putki, ei ollut ainakaan karhunputki, oli selvästi isompi. Väri oli tosin aika outo, sellainen vihreän-ruskea. En tiedä oliko se jättiputki. Ja niitä oli vain yksi.

Ja tänään kun olin ajelemassa Vantaalla päin, niin yhden omakotitalon pihassa ainakin kasvoi ihan oikea jättiputki-pensas. Kyllä oli ilo silmälle. Harmitti kun ei ollut kameraa mukana, olisin ottanut kuvan.

Joo. Onhan se kuulemma vaarallinen, mutta niin on moni muukin kasvi. Esim. kielo. Niitä marjoja ei saa syödä.

11. Jees Vierailija

Siis kukahan hemmetti pitää jättiputkea hienona pelkät kuvatkin saavat mut jo voimaan pahoin siis ei mitään oksettamaan rupea mutta se jotenkin muoto ja muu on niin vastenmielinen että

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri