Jäi mietityttämään, eilen leikkipaikalla nähtyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks äippä vaan..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks äippä vaan..

Vieras
Olin siis lapseni ja ystäväni kanssa leikkipaikalla. Asutaan alueella, jossa on hotelli järven rannalla, ja päätimme mennä leikkimään hotellin leikkipihalle, jonka vieressä on terassi josta saa jäätelöä ym. Leikkipaikan välittömässä läheisyydessä on siis venesatama, ei mitään uimarantaa. Toisella puolella kulkee katu, jossa autotkin ajelevat.
Leikkipaikalle mennessämme siellä oli pieni tyttö yksin, ilman kenkiä ym. Keinui ja touhusi. Kun olimme olleet siinä yli tunnin, oli pakko kysyä missä hänen vanhempansa olivat.
Sanoi että isi töissä ja äiti lenkillä. Olivat siis lomalla, ei tiennyt paikkoja, ei juomista tai lippistä mukana..
Kysyttiin sitten minkä ikäinen hän oli, 4 vuotta!! Rupesi keikkumaan liukumäen päällä tosi vaarallisesti pää alaspäin ja koko ajan yritettiin varoittaa häntä ettei satuttaisi itseään.. Kello oli jo sen verran, että meidän oli pakko lähteä iltapuurolle, ja tyttö edelleen yksin. Sanoin sitten hotellin henkilökunnalle että katsovat lapsen perään ja soittavat tarvittaessa apua..
Onko muka 4-vuotias tarpeeksi vanha jäämään yksin järven rannalle, vieraalle paikkakunnalle, terassin vierelle? Ei mielestäni. Todella surullista :(

Jospa se ei ollut lapselle vieras paikka? Jos hän asuu lähellä? Ja kyllä, myös minun mielestä on vastuutonta jättää tuon ikäinen yksin kuumalla ilmalla ilman juomista ja hattua!

Alkuperäinen kirjoittaja toi on:
Hietteellejättö!

Tarkoitatko vanhempien puolelta? Me koetimme parhaamme mukaan katsoa lapsen perään, ja hotellin henkilökunta lupasi katsoa lapsen perään jälkeemme ja tarvittaessa soittaa apua. Olihan lapsen perhe heidän asiakkaanaan, ja heidän "tiloissaan".
En tiedä toiminko oikein, olisiko vaan itse pitänyt soittaa jonnekin..? :(

Alkuperäinen kirjoittaja :
Jospa se ei ollut lapselle vieras paikka? Jos hän asuu lähellä? Ja kyllä, myös minun mielestä on vastuutonta jättää tuon ikäinen yksin kuumalla ilmalla ilman juomista ja hattua!

Sanoi, että olivat hotellissa lomalla. Ja täällä asuu niin vähän lapsia että olisin tuntenut jos oli ollut "paikallisia". Täällä on niin paljon vaaranpaikkoja ettei kukaan tuntemani täällä asuva vanhempi jätä lastaan valvomatta..

Mä oisin soittanu hätänumeroon ja pyytäny lastensuojelun paikalle. Toi on heitteillejättö. En ois voinu lähtee tyynesti iltapuurolle ja jättää jokun hotellivirkailijan vastuulle tota tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja toi on:
Hietteellejättö!

Tarkoitatko vanhempien puolelta? Me koetimme parhaamme mukaan katsoa lapsen perään, ja hotellin henkilökunta lupasi katsoa lapsen perään jälkeemme ja tarvittaessa soittaa apua. Olihan lapsen perhe heidän asiakkaanaan, ja heidän "tiloissaan".
En tiedä toiminko oikein, olisiko vaan itse pitänyt soittaa jonnekin..? :(

Kyllä, sun ois pitäny soittaa jonnekin.

MIten ihmeessä päättelitte, että olivat alueella lomalla, jos lapsi vastasi, että isi on töissä? En tiedä miten nykyään, itse kyllä touhusin paljonkin tuon ikäisenä omineni, mutta se olikin silloin kauan sitten 70-luvulla. Mutta onhan tuo tosiaan pieni olemaan noin kauan yksinään.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Mä oisin soittanu hätänumeroon ja pyytäny lastensuojelun paikalle. Toi on heitteillejättö. En ois voinu lähtee tyynesti iltapuurolle ja jättää jokun hotellivirkailijan vastuulle tota tilannetta.

Korjataan nyt vielä, että siihen tuli hotellilta erikseen hotellityöntekijä lapsen seuraksi, ei siis enää jäänyt yksin siihen.

... meidän viereiselle leikkipuistolle oli kerran 2 sisarusta kaksin 2v ja 4 v.
Vanhempia ei näkynyt.
Mulle tuli tunne että vanhempi voi jättää lapset leikkipaikalle tai ohjata sinne kun ko leikkipaikalla on joku oman lapsensa kanssa.
Eli minä lapseni.
Sitten lapset on vailla äidillisiä/hoidollisia palveluja - kiikuta , nosta sinne , tee tätä jne ...
Hieman ärsytti ko äidin/vanhempien asenne (en siis nähnytkään) - olipa sitten ihan yksikseen jätetty lapset , tai sitten siinä toivossa että umpivieras aikuinen toimii hoitotätinä.
Asiaa olisi jo muuttanut se, että ko äiti olisi käynyt sanomasa/kysymässä että 'katsotko hetken meidänkin lasten perään'.
Vastuullisen aikuisen on melkis pakko kumminkin katsoa ja varratilanteisiinkin puuttua ko tilanteessa.
Paha nakki.
Ja varsinkin kun itse olen lapseni kanssa kaksin ja itsellä ei tuli mieleen jättää lasta valvomatta tuolla tapaa...

Minusta ap teki oikein. Hotellin alueella asia kuuluu hotellin henkilökunnan hoidettavaksi. He ehkä muistivat kenen majoittujan lapsi oli kyseessä tai ilmoittivat poliisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Saman tyylisesti:
... meidän viereiselle leikkipuistolle oli kerran 2 sisarusta kaksin 2v ja 4 v.
Vanhempia ei näkynyt.
Mulle tuli tunne että vanhempi voi jättää lapset leikkipaikalle tai ohjata sinne kun ko leikkipaikalla on joku oman lapsensa kanssa.
Eli minä lapseni.
Sitten lapset on vailla äidillisiä/hoidollisia palveluja - kiikuta , nosta sinne , tee tätä jne ...
Hieman ärsytti ko äidin/vanhempien asenne (en siis nähnytkään) - olipa sitten ihan yksikseen jätetty lapset , tai sitten siinä toivossa että umpivieras aikuinen toimii hoitotätinä.
Asiaa olisi jo muuttanut se, että ko äiti olisi käynyt sanomasa/kysymässä että 'katsotko hetken meidänkin lasten perään'.
Vastuullisen aikuisen on melkis pakko kumminkin katsoa ja varratilanteisiinkin puuttua ko tilanteessa.
Paha nakki.
Ja varsinkin kun itse olen lapseni kanssa kaksin ja itsellä ei tuli mieleen jättää lasta valvomatta tuolla tapaa...

meilläkin näin, ärsyttävää, tossa leikkipuistossa on kerrostaloja ihan vieressä ja kyseisen pojan vanhemmat asuvat siinä mutta siltikkin kun se poika tulee ulos niin on yksin, ja hän on varmaan juurikin tuon 4-5vuotias, ja ei osaa suomen kieltä yhtään ( mamu ) kiva kun se tulee aina kiusaamaan meidän muksuja, heittää hiekkaa, lunta silmiin vie lelut ja tönii, ei siinä auta ku lähteä pois kun poika ei ymmärrä sitä suomea :/

No minä yritin miettiä ystäväni kanssa, miten toimittaisiin oikein, ja keskustelimme hotellin henkilökunnan kanssa asiasta. Ja kyllä, koska he olivat hotellin asukkaita he ottivat asian hoitaakseen. Vahdin lasta kuitenkin 1,5h ja tämän jälkeen hotellin työntekijä tuli häntä katsomaan ja soitti oikealle viranomaiselle.
Omasta mielestäni jo kutsuin apua paikalle, kun pyysin hotellin henkilökuntaa paikalle.
He varmasti saavat selville lapsen vanhemmat ja voivat tätä kautta tehdä ilmoituksen.
Tietenkin olisin itse soittanut apua paikalle, jos hotellin henkilökunta ei olisi näin asiallisesti tilanteessa toiminut.

Yhteistyössä