jäi yöksi pöydälle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja söisitkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

söisitkö

Vieras
Tein illalla risoton valmiiksi tälle päivälle ja se jäikin yöksi pöydälle huoneenlämpöön. Risotto oli valmis joskun 21:30 ja aamulla laitoin jääkaappiin joskus 7:30. Maitotuotteita ei sisällä, mutta kanaa kyllä.

Uskaltaakohan tuota syödä jos kuumentaa hyvin?

Söisin, ja olen monesti syönytkin vastaavassa tilanteessa ruokaa.
Huom, elin lapsuuteni niin, ettei meillä ollut jääkaappia. Hengissä ollaan, enkä muista ikuna sairastaneeni silloin mitään ripulitautia, eikä kukaan muukaan meidän perheessä.

En söisi, en muutenkaan syö kovin kauaa huoneenlämmössä seisotettua ruokaa, joten tuskin elimistöni kestäisi sitä.

Sitä paitsi riisi on tosi herkkä pilaantumaan muutenkin, eikä se säily jääkaappiolosuhteissakaan kovin pitkään.

[QUOTE="Ihmettelijä";26363410]Miten ihmiset ovat säilyneet hengissä ennen jääkaappiaikakautta?[/QUOTE]

joku täällä väitti ettei ne selvinnykkään. kuolivat nuorina pois. :laugh:

Kuinka ison satsin teit? Jos se oli valmista noin klo 21.30, siinähän voi mennä tunteja, että se edes jäähtyy ja ennen kuin sen voi siis edes laittaa jääkaappiin. Me tehdään usein kanakeittoa iso satsi ja siinä menee useita tunteja, että se jäähtyy kunnolla.

• Tykkää
Reactions: soja
itse voisin syödä ja mieskin, mutta lapsille en tarjaisi. ja ennen omaa syömistä paistaisin kunnolla annokset pannulla ihan jopa pintaa saa tulla.

itse en ole koskaan riisitä saanut mitään. olen myös syönyt ulkomailla niin että talon emäntä jätti ruokapadan yöksi levylle kun illalla oltiin tultu ja syöty ja seuraavana päivänä kiehautti uudelleen ja siitä syötiin laspet ja aikuiset. kyse vielä lämpimästä maasta, mutta siellä se heillä oli ainakin ihan normaali tapa toimia. eipä se pata siihen jääkaappiin olisi mahtunutkaan

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26363423:
No eiväthän he kovin hyvin/pitkään säilyneetkään. ;)

Jaa eivätkö? Mistä tällainen tieto?
Itse olen syntynyt 60 luvun alussa ja tosiaan siihen aikaan maalla oli paljon sähköttömiä talouksia.
Omien vanhempien ja isovanhempien talouksissa ei ollut jääkaappeja ja hyvin elivät pitkäikäisiksi. Kuten yleensäkin sen aikainen sukupolvi maalla, eli kutakuinkin samanlaisissa olosuhteissa.

[QUOTE="Vieras";26363455]Jaa eivätkö? Mistä tällainen tieto?
Itse olen syntynyt 60 luvun alussa ja tosiaan siihen aikaan maalla oli paljon sähköttömiä talouksia.
Omien vanhempien ja isovanhempien talouksissa ei ollut jääkaappeja ja hyvin elivät pitkäikäisiksi. Kuten yleensäkin sen aikainen sukupolvi maalla, eli kutakuinkin samanlaisissa olosuhteissa.[/QUOTE]

Esim. v. 1945 syntyneen suomalaisen miehen eliniänodote on keskimäärin 56 vuotta. Hiukan eri luokkaa kuin nykyään. ;) Toki pitkäikäisiäkin mahtuu mukaan; kiva että sinun sukulaisesti saivat elää pitkään.

Tosiaan, Suomessa maakellarit on hyvä säilytyspaikka, kun viileyttä riittää. Mutta eipä taidettu silloin kypsää ruokaa säilytellä. Leipäkin leivottiin joka aamu tuoreena, jollei kuivattu katon rajassa. Jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26363423:
No eiväthän he kovin hyvin/pitkään säilyneetkään. ;)

Kuten Jeanne Calment? Hyvänen aika kun ihmiset ovat nykyään vainoharhaisia, että ruoka menee pahaksi jos se on hetken huoneenlämmössä.

Siis haloo! Ihmiset elävät pidempään, koska lääketiede on kehittynyt. Eivät ihmiset ennen pääsääntöisesti kuolleet ruokamyrkytyksiin. Voi herranen aika taas.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26363538:
Sanoiko joku niin? Diu diu.

No diu diu, kyllä sellaisen kuvan saa jos puhutaan onko turvallista syödä ruokaa, joka oli yön huoneenlämmössä ja aletaan puhumaan siitä miten ihmiset ennen kuolivat nuorena kun ei ollut jääkaappeja. Miten sen voisi muutenkaan ymmärtää?

Yhteistyössä