Jäisikö teillä mies hoitovapaalle jos tulot ovat samansuuruiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiuspanta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiuspanta

Vieras
Te joilla mies ei ole jäänyt hoitovapaalle ja tulot yhtä suuret niin miksi mies ei ole hoitovapaalla? Kaveri sanoi että hänen miehensä ei todellakaan viettäisi päiviä lasten kanssa vaan käy mielummin töissä vaikka tulos olisivat molemmilla samat. Ehkä naiivisti tuli mieleen että miksi niitä lapsia tehdään jos niiden kanssa ei todellaakaan haluta viettää aikaa....

Toinen tapaus on sitten nainen joka lähti töihin heti kun pystyi koska "tulisi hulluksi jos joutuisi olemaan päivät kotona lasten kanssa." Ei tullut edes kuuloonkaan että mies olisi jäänyt kotiin vaikka naisella on kuitenkin paremmat tulot.

Ei, mun mieheni tekee kehityshommaa, josta todella nauttii. Kävis töissä vaikka voittais lotossa:) Mielestäni se, että vanhempi haluaa käydä töissä, ei tarkoita sitä, ettei haluaisi viettää aikaa lastensa kanssa. Naiivisti kieltämättä olet ajatellut....

Tuskin. Viettää kyllä paljon aikaa lasten kanssa, ja esim. leikkii vanhemman kanssa paljon enemmän kun minä, muttei silti ole sellaista koti-isä-tyyppiä. Kaipaa enemmän aikuiskontaktia ja aivoille tekemistä.
Toi "miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos ei halua hoitaa niitä kymmentä vuotta", on mielestäni ihan älytön. Ihmiset on vaan erilaisia, eikä sillä ole mitään tekemistä rakkauden määrän kanssa. En minä miehenikään kanssa halua nysvätä kaiken aikaa, vaikka häntä rakastankin.

En usko että jäisi kolmeksi vuodeksi kotiin, vaikka minun tulot olisivatkin yhtä suuret kuin hänen. Hän viihtyy kyllä lasten kanssa ja piti kaikki mahdolliset isyysvapaat mitä sai, mutta en usko että viihtyisi kolmea vuotta kotona. En minäkään aio olla siihen asti kotona, kun lapset kolme vaan nuorimman ollessa 2v3kk, lähtevät hoitoon, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Meillä jäi mies kotiin n. puoleksi vuodeksi. Tienaa hiukan vähemmän kuin minä, se varmasti meillä vaikutti siihen kumpi jää hoitovapaalle. Muutenkin tulot pienet niin joka euroa tarvitaan, joten meillä se menee töihin joka enemmän tienaa. Tuli kyllä huomattua että kuuluttiin vähemmistöön, sain aika rankkaakin arvostelua töihin palatessani miten kehtaan jättää lapseni kotiin isänsä kanssa :O

Alkoi muuten mies tekemään kotihommia pikkasen eri otteella kun oli ollut lapsen kanssa kotona :)

No lähinnä toi "ei todellakaan" särähti omaan korvaan. Meilläkin minä olen kotona koska viihdyn näissä hommissä tällä hetkellä ja mies viihtyy töissä. Mutta jos haluan lähteä takaisin töihin niin mies todellakin voi jäädä kotiin eikä laiteta lapsia hoitoon.

No lähinnä toi "ei todellakaan" särähti omaan korvaan. Meilläkin minä olen kotona koska viihdyn näissä hommissä tällä hetkellä ja mies viihtyy töissä. Mutta jos haluan lähteä takaisin töihin niin mies todellakin voi jäädä kotiin eikä laiteta lapsia hoitoon.

Niin, toisille se on "ei todellakaan". Meillä mies ajattelee myös lapsia, ei viihdy missään perhekerhoissa tai perhekahviloissa. Lasten kavereita tuskin tapaisi muiden kotiäitien kanssa päivisin. Lastensa kanssa kyllä viihtyy, mutta 5v tarttee jo muutakin.

Mulla on vähän paremmat tulot, mutta mies olisi varmasti jäänyt hoitovapaalle, vaikka tilanne olisi ollut päinvastainen. Minä olin siis ekat 1,5 vuotta kotona ja mies puoli vuotta. Todella arvokasta aikaa sekä isälle että lapselle. Lyhyt aika koko työuran kannalta, mutta äärettömän tärkeää lapsen kannalta.

[QUOTE="xXx";27165101]Meillä jäi mies kotiin n. puoleksi vuodeksi. Tienaa hiukan vähemmän kuin minä, se varmasti meillä vaikutti siihen kumpi jää hoitovapaalle. Muutenkin tulot pienet niin joka euroa tarvitaan, joten meillä se menee töihin joka enemmän tienaa. Tuli kyllä huomattua että kuuluttiin vähemmistöön, sain aika rankkaakin arvostelua töihin palatessani miten kehtaan jättää lapseni kotiin isänsä kanssa :O

Alkoi muuten mies tekemään kotihommia pikkasen eri otteella kun oli ollut lapsen kanssa kotona :)[/QUOTE]

No aika vanhanaikaisia ihmisiä kun noin ajattelevat! Mun alalla ovat naiset tulleet jo äitiysvapaalla töihin ja mies jäänyt kotiin. Tosi monella on myös jäänyt mies hoitovapaalla kotiin.

Tosiasiassa mä tienaisin enempi ja mies tykkäisi olla lapsia hoitamassa kotonam mutta mies on sellaisessa työssä ettei oikein onnistu ottamaan kuukausitolkulla vapaaksi, puhumattakaan vuosista jos haluaa edetä. Mun duuni on ihan hälläväliä-hommaa, joten minä olen jäänyt kotiin joksikin aikaa ja mies ryhtyi opiskelemaan erityisammattitutkintoa työn ohella.

Meillä mies jäis ehdottomasti hoitovapaalle. On paljon enemmän sellainen kotihiiri. Tykkää nysvätä kotona, siivota ja istua olkkarin lattialla katsomassa kun lapsi leikkii. Pinna on kyllä lyhyempi lapsen kanssa, mutta siinäpä varmasti oppisi :)

Hänellä on meistä selvästi isommat tulot ja myös uusi, kiinnostava työpaikka, josta ei ihan niin helposti irtauduta. Toki kaikki olisi tietysti järjesteltävissä. Mutta nyt on tämä juteltu näin. Ehkä joskus myöhemmin jollain toisella tavalla.

Mä olen myös menossa töihin kun lapsi on reilun vuoden, mutta mulla on enemmän sitä "pää ei kestä" -ongelmaa. Isovanhemmat hoitaa sitten pientä mielellään kaksivuotiaaksi saakka.

Niin, toisille se on "ei todellakaan". Meillä mies ajattelee myös lapsia, ei viihdy missään perhekerhoissa tai perhekahviloissa. Lasten kavereita tuskin tapaisi muiden kotiäitien kanssa päivisin. Lastensa kanssa kyllä viihtyy, mutta 5v tarttee jo muutakin.

Joo en kyllä viihdy minäkään enkä nää syytä niissä ravata. Meillä käy puistossa paljon perheitä (aika paljon miehiä lapsineen itseasiassa) joista on ihan tarpeeksi seuraa.

mies on ollut molempien lasten kanssa kotona aikanaan ja jää näillä näkymin nyt vuoden vaihteessa taas koti-isäksi joksikin aikaa. itse jään sitten viimeistään kesäksi myös kotiin, saadaan olla koko perhe pitkästä aikaa kunnon lomalla yhtäaikaa

Jos mulla olis työpaikka niin mies jäis hetkeäkään epäröimättä kotiin lapsen kanssa. Se osais arvostaa kotona olemista paljon enemmän kuin mä.

Luulen että joskus tulevaisuudessa jos/kun saadaan toinen lapsi, niin mies jää kotiin hoitamaan ja mä lähden opiskelemaan tai töihin.

Mies oli puoli vuotta osittain kotona, sen lisäksi on ollu isäkuukaudet. Se ei vaan viihtynyt. Tai kotona viihtyi, mutta ei tykännyt käydä puistossa, muskarissa yms, mammakaverit ei kiinnostanu, ulkoili sitten lasten kanssa tuossa pihalla.

Kyllä tuo puhui että haluaisi mutta en mä ottanut tosissani... En mä halua että se on kotona. Kun mä menen töihin niin lapsi menee hoitoon. Isä vaan hemmottelisi sen pilalle jos hoitaisi sitä ilman mun valvontaa.

No aika vanhanaikaisia ihmisiä kun noin ajattelevat! Mun alalla ovat naiset tulleet jo äitiysvapaalla töihin ja mies jäänyt kotiin. Tosi monella on myös jäänyt mies hoitovapaalla kotiin.

Joo, olin aika pöyristynyt. Sellainen vanhempi nainen ihan suoraan mulle kauhisteli että miten maltan olla pois kotoa, lapsi kärsii :/ no ihan tasapainoiselle vaikuttaa ja isä-tytär suhde on loistava <3

Jäisi varmaan. Ja saattaa jäädä nytkin. Rahan lisäksi toinen kysymysmerkki on se, ettei mies todellakaan kokisi oloaan luontevaksi avoimessa päiväkodissa, perhekerhossa, taaperon taidekurssilla tai äiti-lapsi-bailatinossa, joten hänen verkostoitumisensa jäisi varmaan ohueksi, ja tekemisen puute ja yksinäisyys voisivat jossain määrin häiritä. Lapsen kanssa olemisesta hän kyllä nauttii ja "pärjää" siinä vähintään yhtä hyvin kuin minä, mutta vertaisseura olisi korvaamatonta.

Yhteistyössä