Jaksaako joku vielä.. Edullisia, hyviä kotiruokia pinoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Teen itse leivät, syödään paljon keittoja jne. mutta jotain uutta tekisi mieli keksiä. Ajattelin ostaa kokonaisen lohen - keitto tulee varmaan ruodoista ja päästä, mutta mitä tekisin uunilohen sijaan/lisäksi?

Entä hyviä ja suhteellisen nopeatekoisia ruokia soijarouheesta? Kastikkeita meillä on syöty jo turhankin usein..

Meillä on yleensä syömässä viisi lasta ja yksi aikuinen tai sitten vain neljä lasta ja minä. Rajoitteina yhden muna-allergia ja itse en syö punaista lihaa.

Broileri on hyvää, mutta melko hintavaa. Reisikoivet ovat halpoja, mutta kaksi alle 2-vuotiasta eivät saa syötyä koipea itse. Viillokkia, mitä muuta?

:)

Soijarouheesta olen tehnyt ihan kaikkea mitä jauhelihastakin voi tehdä eli lasagnea, soija-perunasoselaatikkoa, soijamureketta, pihvejä ja pyöryköitä. Eilen tein soija-perunakiusausta eli ihan niin kuin kinkkukiusauksen, mutta tilalle soijarouhe.
Minä yleensä valmistan soijarouheen silleen, että laitan kuumennan öljyä pannulla, laitan siihen soijarouhetta ja vettä, että soija turpoaa ja sitten maustan valmiilla jauhelihamausteella. Soijan voi turvottaa myös pannulla tomaattimurskaan ja lisätä tarpeen mukaan vettä. Pihvit ym. teen samalla ohjeella kuin jauhelihapihvit, tilalla vain se soija ja monesti lisään vielä kermaviiliä. Maustan pihvit tai murekkeen yleensä laittamalla sekaan kokonaisen sipulikeittopussin silloin ei muuta maustetta yleensä tarvitakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Soijarouheesta olen tehnyt ihan kaikkea mitä jauhelihastakin voi tehdä eli lasagnea, soija-perunasoselaatikkoa, soijamureketta, pihvejä ja pyöryköitä. Tulee tosi hyviä kun laittaa sekaan mausteeksi sipulikeittopussin. Eilen tein soija-perunakiusausta eli ihan niin kuin kinkkukiusauksen, mutta tilalle soijarouhe.

No, meillä vältetään myös lisäaineita joten tuota sipulikeittopussia karsastan vähän.. Pitäisköhän tuohon mureketaikinaan laittaa vähän öljyä? Ettei olis niin kuivaa.. Paljonko laitat lihapullataikinaan soijarouhetta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Soijarouheesta olen tehnyt ihan kaikkea mitä jauhelihastakin voi tehdä eli lasagnea, soija-perunasoselaatikkoa, soijamureketta, pihvejä ja pyöryköitä. Tulee tosi hyviä kun laittaa sekaan mausteeksi sipulikeittopussin. Eilen tein soija-perunakiusausta eli ihan niin kuin kinkkukiusauksen, mutta tilalle soijarouhe.

No, meillä vältetään myös lisäaineita joten tuota sipulikeittopussia karsastan vähän.. Pitäisköhän tuohon mureketaikinaan laittaa vähän öljyä? Ettei olis niin kuivaa.. Paljonko laitat lihapullataikinaan soijarouhetta?

Voi siihen laittaa öljyäkin, yleensä olen laittanut noin 3dl kuivaa rouhetta ja turvottanut sen sitten ohjeen mukaan (yleensä laitetaan ainakin saman verran vettä) Arvioin monesti määrän että vastais n. 400g turvotettuna. Mulla ainakin ollut enemmänkin vetistä se taikina.

Tiesitkö, että paistetuista broiskunkoivista kun irrottaa lihat, niin niistä tulee paljon parempi kastike kuin suikaleista. Ja edullisempi.

Keittoihin voi käyttää rouhetta myös.

Meillä lohesta tehty suosikki on ehdottomasti lohipasta. Lohikastikkeen valmistan siten, että ensin pannulla kuullotan sipulia, perään lohi kuutioina ja paistellaan niin että lohi on kypsä. Mausteeksi soijakastiketta, sitruunapippuria, aromisuolaa ja tilliä, lisätään vielä purkki kevyt creme fraicea tms ja halutessa valkosipulin kynsi/pari. Hauduttelua hetki ja on hyvää!!!!

Yhteistyössä