JALAT JA KÄDET PUUDUKSISSA - onko tällöin sikiöllä kaikki ok???!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PUUDUKSISSA RV 10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PUUDUKSISSA RV 10

Vieras
Heippa!

Minua on alkanut ärsyttää (ja kyllä, myönnetään: huolestuttamaan) jatkuva käsien ja jalkojen puutuminen.

Vähintään 5 kertaa viikossa, useimmiten istuessa tai nukkuessa, jompi kumpi tai molemmat puutuvat.

Onko kellään tietoa, mistä tämä johtuu? Onko muita odottavia, joilla puutuu kädet tai jalat?

Jalkojen puutumisesta olen enemmän huolissani. Saakohan sikiö happea tarpeeksi silloin, kun ko. paikat puutuvat???!!

Mietin siis sikiön hapensaantia siltä kantilta, kun puutuminen voi johtua verenkierron estymisestä, että saako sikiö tällöin happea? Mutta en kyllä tiedä, millä viikolla happea alkaa kulkemaan sikiöön istukan kautta. Joku viisaampi voisi valaista tässä? :)

Kirjoitusvirhe tai ajatuskatkos tullut: eli noin viisi kertaa päivässä jonkinlainen puutuminen käsissä tai jaloissa.

Lisäksi mietin sitä, että jos puutumiset jatkuu loppuraskauteen, saako sikiö myös loppuraskaudessa tarpeeksi happea? Vaikuttaakohan puutuminen siihen? Voiko tulla jokin aivovaurio/kehitysvaurio puutumisen (ja siihen yhteydessä olevan verenkierron/hapensaannin) takia?

Itsellä tuota on käynyt loppuraskaudessa pääsääntöisesti, ja se on täysin normaalia eikä vaikuta sikiöön millään tapaa. Selällään makaamista pitkiä aikoja käsketään välttää loppupuolella koska silloin kohtu painaa suuria verisuonia ja lapsen hapensaanti saattaa tästä kärsiä, mutta tämän huomaat kyllä itsekin, sen verran paha olo siitä tulee. Noin aikaisilla viikoilla en ole omalla kohdalla moista kokenut, mutta ensimmäisenä mieleen tuli oletko kuinka väsynyt? Itsellä kaikissa raskauksissa oli alussa tuo väsymys niin kamalaa, että unikin tuntui olevan hetkittäin enemmänkin kooma kuin unta ja paikat tulivat ajoittain kipeiksi kun saatoin koko yönkin maata samassa asennossa (mikä muuten ei auttanut selkäjumeihinkaan lainkaan....)

Olen kyllä todella väsynyt. Varmasti sen takia tuleekin nukuttua "koomaunta" - eli kädet ja jalat puutuvat.
Jalat kyllä puutuvat myös istuessa, todella herkästi.

Yhteistyössä