Hae Anna.fi-sivustolta

Jalat ylikuumenee yöllä ja vie unet

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä intiaanipäällikkö savuava jalka, 02.03.2009.

1. Siis todella ärsyttävää. Jalkapohjat kuumentuu yöllä niin, jotta uni häiriintyy. Ongelma on ollut todella kauan, ihan lapsesta alkaen. On kausia, jolloin sitä ei ole. Liikunta, asennot, tms ei vaikuta asiaan.

Olen koittanut etsiskellä apua, mutta ei oikein löydy. Kyseessä ei ole levottomat jalat, kuten lääkärit mielellään yhdistelee. Joskus nimittäin on ollut muutaman kerran levottomat jalat lapsena. Ja tämä on kyllä ihan eri juttu. Viime yönä kävin parvekkeella seisoskelemassa pakkasen kylmettämällä betonilla. Joskus pitää kastella sukat jääkylmällä vedellä. Se auttaa jo kohtuullisesti.

Makuuhuoneen viilentäminenkään ei auta.. pitäis nukkua pakkasen puolella. Silloin pää paleltuu..

Onko kellään samanlaista vaivaa?

2. Kohtalotoveri Vierailija

Mulla on sama ongelma.
    Jalat kuumenee niin että oikein sykkii, ja kuivuu korpuiksi samalla. Ja tosiaan, vie yöunet.
    Olen käyttänyt viilentäviä jalkavoiteita ja sumutepulloa, mutta ei auta riittävästi. Jos jollain on jokin hyvä apu tähän, mäki kuulisin siitä todella mielelläni!

3. nyhnih Vierailija

Mulla jalat pysyy kuumina aika pitkään liikunnan jälkeen. Myös kuumina kesäiltoina jalkoja kuumottaa nukkumaan mennessä ja tuo märät nilkkasukat auttaa vähän. Mulla auttaa myös jos nostan jalat ylös(esim seinää vasten) nukkumaan mennessä pieni hetki ei auta vaan usein nukahdan näin. Heräänkin monesti siihen kun jalta kolistelee alas :D. Mulla auttaa siis yleensä kun vältän liikuntaa ja jaloilla olemista ainakin tunti ennen nukkumaan menoa. Eli sohvalla loikoilemiseen on hyvä tekosyy ;). Hyvä asento varsinkin on jalat sohvan selkänojalla tai nojatuolin käsinojalla.

4. Oletko varma, ettei kuitenkin olisi levottomat jalat? Kuumotus on monella yksi levottomien jalkojen oireista. Mulla kuumotus pakottaa liikuttelemaan jalkoja entistä enemmän, kun missään ei ole hyvä ja ahdistaa.

Täytyypä kokeilla noita märkiä sukkia.

5. Ei mielestäni ole levottomat jalat. Sillä levottomat jalat ovat oikeasti levottomat, ja sitä ei voi kuvailla oikein mitenkään. Se on vaan sellainen pakottava tarve, sisäinen kutina, tai ei se ole kutinakaan.. Ei sitä voi selittää. Minulla on ollut jokusen kerran sellainenkin.

Kyseessä on mielestäni eri vaiva ihan todellakin. Mitään muuta vaivaa ei ole, pitkäaikaissairautta,allergiaa,tms. Ikääkin on jo vajaa 40 v, eli luontaisesti jalat ei vissiin vielä kylmene moneen kymmeneen vuoteen.. (toivon..)

Liikunta ei ole minulla merkitsevä tekijä. Mieluuminkin niin päin, jotta kun makaa sohvalla, niin sitten jalkapohjat kuumenee jo ennen nukkumaan menoa enemmän.

Jostain luin, kun joku oli teipannut pakasteesta kylmäkallet yöksi jalkapohjiinsa.. Vissiin mennyt hermot todellakin.

Mietiskelinkin tuossa vanhan jääkaapin sijoittamista sängyn päätyyn. Jääkaapin oveen vois tehdä reijän sopivalle korkeudelle. Laittas vielä huovanpalan roikkumaan siihen reiän päälle, jotta kylmä pysyy paremmin kaapissa. Tyyny sisälle jääkaapin hyllylle, ja Ah.. jalat sinne vaan, ja unta palloon.

Myös rautainen sängynpääty on kova juttu: Laittaa jalat sitä vasten. On mukavan kylmä.

Onko kellään mitään muita kikkoja?

6. Kohtalotoveri Vierailija

Ennen mulla oli sänky niin että sain jalat seinää vasten, se autto tosi paljon.
    Joskus oon harkinnu kylmägeelin kokeilemista, mut siin on se ongelma et se pitäis saada käsistä pestyä heti pois, ja se on vähän hankalaa sit ku sitä on jalkapohjissa...
    Nyt kun ei ole seinää, mulla on jalkopäässä aina 1,5l vesipullo täynnä kylmää vettä. Se auttaa vähän, mutta ei tarpeeksi.

Oon samaa mieltä siinä, ettei tää mikä mullakaan on ole levottomat jalat. Eikä mun kohdalla todellakaan liikunnalla ole väliä, ellei toisinpäin.

7. Niin no mulla on siis levottomat jalat ja ikävä kyllä tuo sisäinen "kutina" tai miten sitä nyt kuvailisi ("kihelmöinti", "ahdistus", ei löydy oikeaa sanaa) on tuttu tunne. Mutta mulla siihen liittyy myös kuumotus. Mietin vaan, että voihan tuo olla saman vaivan oireita, ja kun sulla on kerran levottomat jalat todettukin. Voisithan yrittää kokeilla niitä levottomiin jalkoihin tarkoitettuja lääkkeitä, jos niistä olisi apua? Itse en ole lääkkeitä syönyt, kun vaiva _onneksi_ tulee sen verran harvoin.

8. intiaanipääl... Vierailija

voihan noilla olla jokin yhteys. Mut levottomat jalat on tod harvoin. Mut se tuntuu ihan eriltä. Ei silloin kuumota välttämättä ollenkaan. Tuo vesipullo on jo ensiyönä jeesusteipillä sängyn päässä...

9. hiohei Vierailija

Kannaattaa muuten laittaa sinne pulloon jääpaloja tai -hiluja. Jos uskaltaa, lasipurkki pysyy kauemmin kylmänä...

10. Itseasiassa kun aloin miettimään, jotta nuo kuumat jalkani oikeasti haittaa jo elämän laatua. ei ole mitään järkeä, kun joutuu joka yö heräämään muutaman kerran niitä jäähdyttämään. + vielä se, että uni ohenee enen heräämistä. Tuntuu kuin olis ollut puolivalveilla tunninkin, ennen kuin varsin ärsyyntyy ja nousee sängystä.

Onkos kukaan saanut mitään rohtoja, tai huomannut minkään lääkkeen, tms vaikuttavan asiaan? Jännästi se on kausiluontoista ainakin minulla. Ehkä enempi, silloin kun on stressiä. Tai sitten sitä vaan herää herkemmin.

11. sianni Vierailija

Oletko kokeillut akupunktiota tai jotain vaihtoehtojuttuja?

12. Alisa's Vierailija

Mulla vaikutti oleellisesti se kun laskin huonelämpötilaa jopa kylmäksi. Nyt olen jatkuvasti villapaita päällä mutta kodin viileys auttoi merkittävästi unen laatuun ja muuhunkin oleiluun

13. Levotonjalka Vierailija

Mielestäni kyse on kuitenkin levottomista jaloista? Niiden oireethan ovat laajat ja ei ne aina oireile edes samanlailla.

Itselläni on levottomat jalat jonka oireena on sisäinen ihme tunne jaloissa, että ei voi olla missään asennossa ja on pakko liikutella jalkoja. Kauhea tunne...

Mutta minulla on myös vaivana tuo kuumuuden tuntu. Jalat myös ovat kirjaimellisesti kuumat, hyvin lämpimät. Mieheni tuskastuu joskus sängyssä kun jalkani ovat niin lämpimät. Tunne on epämukava ja estää nukkumisen kyllä aika hyvin. Tunnetta kuvaa, että jalat ovat polviin asti sellaiset liian lämpimät, sisältä päin jalkoja kuumottaa. Ei esiinny niin voimakkaasti liikuttelupakkoa, mutta jalkoja siirtelee pois peiton alta yms kylmempään ja yrittää saada kuuman tunteen pois.

Minä olen itse ainakin ollut sitä mieltä, että tuossakin on kyse levottomista jaloista. Niiden oireena on tosiaan myös kuumottelu/lämmöntunne. Ei se "kohtaus" ole aina samanlainen ja vaihtelee oireet vielä ihmisten välilläkin.

14. Jiana Vierailija

"Kiva" kuulla että jollain on sama ongelma kuin mulla...
    Levottomat jalat todella eri asia, tutuksi tulleet nekin. Huoneilma makkarissa nyt jo 17 astetta ja jalkapohjat ainakin 60asteiset. Kastelen usein pyyhkeen ja laitan pakastimeen, sit kun pyyhe on tarpeeksi kylmä kiedon sen jalkojen ympäri niin saan nukahdettua. Olis kuitenkin kiva jos sen sais kokonaan pois...ei tunnu tupakointikaan heikentävän verenkiertoa :)

15. Jjnh Vierailija

Hei!

Mulla on ihan päinvastainen vaiva eli jalat ja kädet on ihan kylmät, että täytyis pitää yölläkin villasukkia että saa jalat lämpimiksi. Voisin tulla viilentämään sua näillä kylmillä jaloillani. :)

16. elli 69 Vierailija

levottomat jalat ja kuumat jalat ihan eri asia.
    minulla kuumat tuli kuumat jalat:
    punoitaa varpaat ,tikuilee, pistelee, khelmöi ja kutisee ruohomatoon hagataan, kylmään veteen jalat upotetaan antaa hetken rauhan yölä kaikkein tympeitä ei nukuta ja kuuma ilama helle kaikkein pahinta. kun saa jalat reisistä asti pysymään raitiina on ihan hyvä ja kun ei tartteis kenkiä kesällä ollenkaan olis hyvä. nyt saanu jo helpotusta peetasalpaaja läkityksestä liian tiheä syke. mutta jos jollakin lisää tietoa kertokaa.

17. Puh puh Vierailija

Mites tuommoinen propellipuhallin jos laittais sen puhaltamaan jalkoihin?

Voisikohan levottomiin jalkoihin tarkoitettu lääkitys auttaa tuohonkin? Levottomat jalathan on neurologinen sairaus.

18. levoton kuumajalka Vierailija

levoton kuumajalka

Minulla on ollut öisin kuumat jalkapohjat huhtikuusta alkaen, luin jostakin hyvän neuvon: käärin kylmäkallet (2 kpl) pyyhkeen sisään ja laitan sen sängyn jalkopäähän vaakatasoon tai tyynyä vasten pystyyn, auttaa hyvin nukahtamaan uudestaan ja jos herään uudelleen niin kylmäkallet ovat vielä tarpeeksi viileitä ja ovat auttaneet aamuun asti.

Levottomat jalat minulla on ollut lapsesta asti vaihtelevasti, joskus vaivanneet paljonkin, useimmiten öisin, vaiva on ollut pohkeissa: "levottomuutta" eli jotain kihelmöintiä, mutta ei kuumotusta. Siihen kuulin hyvän neuvon tammikuussa: joustavasta kankaasta nauhat nilkkoihin suhteellisen kireälle. Kuulosti tosi kummalliselta, mutta ovat auttaneet. Nauhat ovat aina yöpöydällä ja laitan ne tarvittaessa yöllä ja muutamassa minuutissa jalkojen levottomuus on loppunut, sitä nopeammin mitä aikaisemmin eli alkuvaiheessa herään laittamaan nauhat. Levottomiin jalkoihin auttaa myös reseptilääke Sifrol 0,088 mg, se otetaan noin 2 tuntia ennen nukkumaan menoa ja se on kolmiolääke, joten käytän sitä hyvin harvoin silloin kun haluan nukkua koko yön heräämättä.

Oireiden perusteella nämä vaikuttavat eri asioilta, mutta en voi olla tietenkään olla varma, koska kun olen ottanut Sifrolia niin silloin ei ole ollut kumpaakaan vaivaa!

19. Mulla on raudan ja Foolihapon puute jos alkaa jalkoja taas polttelee niin rautaa ja foolihappoa kehiin niin muutaman päivän päästä helpottaa.

20. ja kädet kanssa Vierailija

oli ereäällä miehellä toistakymmentä vuotta sitten, yllätys rutiini kokeissa, veriarvot päin kuusia, Sairaalaan ja tutkimusten tulos: luuydin syöpä.

21. Levottomiin jalkoihin kuuluu jalkojen kuumeneminen yöllä ja pitää mennä yleislääkärin vastaanotolle hakemaan siihen tarkoitetut lääkkeet. Hormooniperäistä. Oloa voi myös helpottaa työntämällä jalat ulos peitosta, jos ei ole käynyt lääkärillä.

22. Anonyymi Vierailija

23. hanns Vierailija

Jalkapohjia kuumottaa, itsellä johtuu jalkojen, reisien ja pohkeiden lihaskalvojen kireydestä. Vaiva häviää täysinpariksi viikoksi, kun käy hierotuttamassa jalat jäsenkorjaajalla. On kivuliasta mutta sen arvoista. Älkää hyvät ihmiset syökö siihen lääkkeitä !!!

24. Hanski Vierailija

Jalkapohjat liekeissä ollut viimeiset 25 vuotta. Vasta 10 vuotta sitten tajusin lentosukat ja nukuin aina ne jalassa. Nykyään nukun joka yö kompressiosäärystimet jalassa. Lapsena tuli nukuttua märät sukat jalassa ja heiluttelulla sai ilmavirran avulla taas viileneen.

25. Mulla molemmat vaivat. Jalkapohjat on joskus niin kuumat, ettei mikään tunnu auttavan. Täytyy joskus mennä ulos betoniportaille seisomaan. Mutta sitten palelee muualta.

Ja kaiken huipuksi sama juttu on välillä käsissäkin, siis kämmenissä. Vähän auttaa, kun hieroo käsirasvaa. Koska tuo kuumuus tekee niissä vielä sen, että ne on ihan särkevän kuivat. Mulla on aina yöpöydän laatikossa käsirasvaa.

Ja levottomat jalat! Voi saamari, mikä vaiva. Mulla alkoi jo ihan nuorena. Ei todellakaan ole kutinaa, mutta jotain ihme tunnetta. Vähän niin kuin olisi jalassa luun vieressä siellä sisällä ohut sähkölanka, joka lähettää kaiken aikaa pientä sähköjännitettä, ei varsinaisesti iskuja mutta sellaista, että tekee mieli vuoronperään jännittää jalkaa ja sätkytellä. Jalkaa niin kuin kuumottaa sieltä sisäpuolelta käsin. Ja sääret tuntuu vielä kuin liian kevyiltä, ihan niin kuin ei täysin voisi hallita niiden liikkeitä. Joskus olen laittanut jalkojen päälle paksun kahtia taitelun painavan peiton, joka ikään kuin pakottaa jalat olemaan paikoillaan ja lisäksi tuntee koko ajan niiden olevan painon alla. Auttaa aika hyvin. Olen kokeillut tuota kiristysnauhaakin, sillä on samanlainen vaikutus kuin painavalla peitolla. Joku sellainen taika siinä on, että siinä tuntee sen painon tai kiristyksen ja se vaan jotenkin tuntuu siltä, että nyt jalat on hallinnassa. Mulla levottomuus tuntuu eniten vasemmassa jalassa. Muistan kouluaikoina kun oli kauheata joskus istua pulpetissa paikoillaan, kun teki mieli lähteä kävelemään tai jopa juoksemaan, jalka kun oli sähköisessä tilassa. Yritin selittää muille, mutta ei ne tajunneet. Silloin en tiennyt mitään sellaisesta oireyhtymästä kuin levottomat jalat.

Kotona yritin selittää muille, kun mulle oltiin vihaisia, että mitä siinä koko ajan sitä jalkaas heiluttelet, kun istuttiin vaikka telkkaria katsomassa. Ei kukaan ymmärtänyt, hulluna kai vaan pidettiin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri