Jälkiehkäisypillereiden/raskaustestien luotettavuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja daijuliinos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

daijuliinos

Vieras
Olin hetken aikaa ilman hormooniehkäisyä.
5.3 laitoin kuitenkin e-laastarin ensimmäisen vuotopäivän yhteydessä käsivarteeni kiinni eksäni yllytyksestä(meillä on seksisuhde) eksäni pohti, luettuaan e-laastarin tuoteselostusta, että yhden laastarin vaikuttava-aine pitäisi periaatteessa kestää 30pv, riippuen tietenkin aineenvaihdunnasta yms.
(Tuota aiemmat kuukautiseni alkoivat 6.2 ja sitä edelliset 9.1)

Tästä "viisastuneena" päätin testaa kuinka pitkään tuolla yhdellä laastarilla kestää, ennen kuin vuoto alkaa.
22.3 tiputtelu sitten alkoi ja otin laastarin pois, koska ajattelin että aloitan uuden laastarin muutaman päivän kuluttua.
24 ja 25.3 harrastimme kuitenkin tyhmänä seksiä kännissä, vaikka minulla oli vuoto päällä ja hain jälkiehkäisypillerin 26.3

19.4 tein raskaustestin joka oli negatiivinen, kuukautisia ei ole kuitenkaan tässä kuulunut.

Osaako joku fiksumpi laskea tuosta jotain raskauden todennäköisyys juttuja. Voiko jälkiehkäisypillerit sekoittaa kuukautiskierron tuollein ja voiko raskaustestiin luottaa, tai lähinnä kuinka pian se antaa positiivisen tuloksen, koska tiedän että jos olen raskaana on hedelmöittyminen tapahtunut tuolloin 24/25.3

Olen nyt pelko perseessä, josko olen raskaana. Vittu että ihminen voi olla tyhmä. Ei tarvitse sitä siis erikseen mainita, tiedän sen ihan sanomattakin.
 
Oletko lukenut sen ehkäisylaastaripakkauksen tiedot. Siis sen pienellä printatun paperin?
Netistä katselin, että laastari pitää vaihtaa viikottain ja kolmen viikon kuluttua pidetään tauko. Koska kysymyksessä on hormonaalinen ehkäisy, oletan, että aloitettaessa ehkäisyä, ensimmäisen laastarin aikana tarvitaan lisäehkäisy, mutta säännöllisesti käytettynä ei.

Ilmeisesti laastarisi oli yhdyntään mennessä menettänyt tehonsa, koska olit pitänyt samaa laastaria yli viikon. Toisaalta yhdyntä tapahtui kuukautisten aikaan, jolloin raskauden alkaminen ei ole yhtä todennäköistä kuin ovulaation aikaan, mutta nainen ei toimi näin säännöllisesti, joten raskaus on mahdollinen.

Nykyiset raskaustestit antavat melko varman tuloksen silloin, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, mutta vielä varmemman viikon kuluttua.

Se on ihan varma, että jälkiehkäisypillerit sekoittavat osalla naisista hormonitoiminnan täysin eli seuraavia kuukautisia voi joutua odottelemaan kolmekin kuukautta. Jälkiehkäisyn teho on sitä parempi, mitä nopeammin yhdynnän jälkeen se on hoidettu.




 

Yhteistyössä