Järki sanoo toista ja sydän toista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "murunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"murunen"

Vieras
Meillä on esikoinen vähän yli 3kk ja haluaisin jo toisenkin. Itselläni on isosisko jonka kanssa vain 1v ja 1 viikko ikäeroa ja mun mielestä se on tosi hyvä asia ja olen tosi läheinen hänen kanssaan. Toki olen nuoremmankin siskoni kanssa (3,5v ikäeroa) läheinen mutta en yhtä paljoa. Tiedän kyllä että se on varmasti raskasta ja siinä on paljon tekemistä, mutta kuitenkin. Haluaisin niin kovasti että lapset saisivat yhtä hyvän sisarussuhteen kuin minulla ja siskollani, ja muutenkin olis ihanaa saada pienellä ikäerolla lapset. Ekaa yrittäessä meni 2v, ja pelkään että taas kestää yhtä kauan, siksikään en myöhään haluaisi jättää yrityksen aloitusta.

MUTTA en tiedä miten rahat riittäis. Mies tienaa tosi vähän ja mä saan pienintä äitiysrahaa. Asumismenot eivät ole mitenkään järkyttävän isot mutta niiden jälkeen käytettäväksi jää noin yhteensä 1000e. En tiedä pärjääkö sillä jos on kaksi lasta, kun nytkin tuntuu ettei hirveesti jää ylimäärästä. Vielä en kuitenkaan tosiaan töihin aio mennä, koska en kyllä näin pientä halua hoitoon viedä.

Ja sitten vielä toinen ongelma on se että mä pelkään synnytystä HIRVEÄSTI. Leikkaustakaan en halua, haluaisin siis synnyttää alakautta jos mahdollita mutta se oli niin hirveää etten tiedä miten uskallan. Synnytys meni monella tavalla pieleen, mutta toivuin siitä kyllä äkkiä.

Ja sanon nyt vielä että ikävä mulla ei ole vauvamahaa eikä synnytystä, vaan haluaisin toisenkin lapsen. Miehen kanssa ollaan vähän ohimennen jotain jutusteltu, ja hänkin vaikuttais kyllä aika pienen ikäeron haluavan.

Mitä te tekisitte? Onko tippaakaan järkevää yrittää toista lasta tässä tilanteessa, vai pitääkö heittää koko haave romukoppaan?

[QUOTE="vieras";23138712]Kysymykseen en osaa sanoa, mutta. Sisarusten väline suhde EI ole vuosista vaan kemioista ja vanhempienkin toiminnasta kiinni.[/QUOTE]

Niin no, tavallaan totta mutta kyllä siihen mielestäni ikäerokin vaikuttaa. Nuoremman siskoni kanssa en ollut niin läheinen, nyt tietenkin vähän eri juttu kun ollaan sen verran "vanhoja" etttei ikäero enää paljoa paina, mutta läheisemmäksi tulin pienemmän ikäeron siskoni kanssa, kun elettiin kummatkin aikalailla samaa vaihetta elämässä koko ajan.

Suosittelisin vauvan hankkimista muutamalla kuukaudella, saisit ajateltua asiaa kunnolla.

Sun esikoinen on vielä niin pieni, että sulla on monet valvomiset/pätkittäiset yöt tiedossa. Keskittyisit häneen, noin pienellä ikäerolla sulla on kaksi vauvaa yhtäaikaa ja kumpikin vaatii äidistä osansa. Kyllähän sen ajan jaksaa kun pakko on, mutta helpommallakin pääsee kun odotat että esikoisesi on hiukan isompi.

Tavallaanhan se olisi hyvä jos annat kehon palautua synnytyksestä rauhassa ja muutenkin nyt kun hormonit vielä pörrää kovana päällä niin mietit nyt ensin sitä jaksamista. Ekat puoli vuotta menee valvoessa suht helposti pelkällä endorfiinilla mutta oikeastihan sitä lepoa tarvitsee...

Muutenkin eikös olisi kivaa antaa vauvan olla hetken aikaa se ainoa ja ykkönen? :)

Mutta kuten aina tämä on mun mielipide ja lopullisen päätöksen teet tietysti itse puolisosi kanssa.

Mä vannoin esikoisen vajaa 20 tuntia kestäneen synnytyksen, melkein tunnin kestäneen ponnistuksen ja imetysvaikeuksien, kohtutulehduksen, jälkeen että "mä en enää ikinä tee tätä! Hirveetä". Vuoden ja 12 päivän kuluttua olin taas samoilla linjoilla kun kuopus syntyi :D

Nyt mä ihan oikeastikin olen kyllä sitä mieltä etten haluaisi olla enää ikinä raskaana tai synnyttää... Toinen raskaus oli paljon rankempi, ja synnytys oli myös jotenkin kamalampi. Imetys tosin onnistui :)

JA siis ihania ja valloittavia pikkumussukoita nuo on. JA olen niiiiiin onnellinen kun heillä on toisensa, ovat niin läheisiä. Saattavat istua telkkaria katsomassa, pikkusisko isoveljen sylissä ja isoveli paijaa tytön tukkaa.. Tai kun toinen tarjoaa omastaan toiselle... Kylläpä nuo intoutuvat joskus toisiaan syöttämäänkin ruokapöydässä :D Tai kun molemmat kanniskelevat nukkeja ja laittavat yhdessä nukeille petejä tai kun ajavat kilpaa autoilla.. Tai kun kutittavat toisiaan, hassuttelevat toisilleen..

Nuo on nyt 1,5- ja 2,5-vuotiaat. Menevät päiväkotiin nyt ja pääsevät samaan ryhmään vieläpä :)

Mulle oli todella todella todella rankkaa etenkin tuo kuopuksen loppuraskaus ja ekat kuukaudet kahden äitinä... Mut onneksi me jaksettiin miehen kanssa painaa se vaikein läpi :) Vaikka kuka sanois mitä niin en usko että vaikeempaa voi enää tulla.

kiitoksia vastauksista :)
kaipa mä nyt ainakin hetkeksi käyn hakemassa apteekista pillerit, aika vastahakoisesti kylläkin :D pitää nyt vielä tehdä raskaustesti ennen sitä etten vaan satu olemaan raskaana, ei olla mitenkään hirmu hyvin ehkäsystä huolehdittu ja tiedän hieman pettyväni siitä pelkästä yhdestä viivasta joka melko varmasti testiin napsahtaa..
Saahan ne pillerit sitten helposti lopetettua jos tarvii :)