Järkyttääkö ketään avaukset omien vanhempien elatusvastuusta? sukupuolten tasa-arvosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tasa-arvopolitiikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu ei. Minä en aio tehdä lapsia, enkä varsinkaan siksi, että saisin vanhana ylläpidon. Omat vanhempani taas ajattelivat juurikin näin ja minulla ei ole minkäänlaisia intressejä maksaa takaisin jostain, mitä en ole ikinä saanut, vain koska minut on velvollisuudentunnossa päätetty pistää alulle ja jättää pärjäämään omillani. Ehkä eri asia jos vanhempienkin olisi ollut pakko avustaa minua lapsena/nuorena/nuorena aikuisena elämän alkuun, mutta olemassaolostani, josta minulta ei luonnollisesti kysytty, en aio maksaa.

Mitä tuostakin muuten tulisi jos on vanhat vanhemmat? Parikymppinen joutuisi pienistä tuloistaan maksamaan vielä vanhemansa ja mahdollisesti siksi lykkäämään omaa perheen perustamista?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29621106:
Tuohon vanhuksen omaisuuden realisoimiseen... tässä täytyy muistaa sekin, että pariskunta voi joutua hoitokotiin eri aikoihin. Toinen vaikka jo 65-vuotiaana ja toinen vasta 20 tai 25 vuoden kuluttua. Missä vaiheessa omaisuus siirtyisi valtion hallintaan? Voisiko kotona asuva edelleen hallita omaisuutta, vai pistettäisiinkö siitä puolet heti puolison maksuihin? Entä, jos se edellyttäisi toisen muuttamista toiseen asuntoon? Entä voisiko tällöin antaa lapsille ennakkoperintöä?

Tai yleensä - missä vaiheessa ihmisen edellytetään alkavan "säästää" omaisuttaan hoivakuluja varten? saako 75-vuotias antaa ennakkoperintönä lapsilleen omaisuuttaan, vai katsotaanko se maksujen kiertämiseksi?

Ja sitten taas, jos lasten pitäisi maksaa, niin kaikkihan eivät joudu hoitokotiin vasta 80-vuotiaana. Joku voi joutua sinne jo 45-vuotiaana ja elää silti melkein satavuotiaaksi. Siitä tulee jo jälkeläiselle melkoinen maksutaakka, mikä saattaa olla esteenä jopa oman perheen perustamiselle, etenkin kun pitää laskea mukaan mahdollisen toisen vanhemman ja puolison vanhempien aikanaan aiheuttamat hoivakulut.

Hoivakuluihin en säästä, mutta jenkeissä kaikki kynnelle kykenevät säästävät itse itselleen eläkkeet. Samaan tyyliin laitan joka kuukausi 10-20% nettotuloista säästöihin koska oletan että nykymallin mukaista eläkettä ei enää ole sitten kun olen itse eläkeiässä, enkä halua työskennellä siihen asti kunnes kaadun suorilta jaloilta hautaan.

En kannata tätä lasten velvollisuutta elättää vanhempiaan mutta kannatan sitä että jokainen miettisi OMAA tulevaisuuttaan ja sitä millä aikoo elää. Jotain asioille voi tehdä itsekin. Summien ei tarvitse olla isoja, jos aikaa eläkeikään on vielä paljon.

Minä hoidan työkseni vanhuksia ja ajatuskin siitä että joutuisin huolehtimaan siinä kunnossa olevasta vanhuksesta ympäri vuorokauden, saa lähinnä halun hypätä katolta alas. Vaikka se vanhus olisi oma vanhempi. Töistä pääsee sentään kotiin lepäämään. Laitosmaksuihin kun mulla ei ikipäivänä olisi varaa.

Ihan oikeasti, jo se että vanhusten kotihoitoa halutaan jatkuvasti lisätä, on niiden tuhansien tämänhetkisten omaishoitajien (useimmiten vanha ja sairas puoliso tai työelämässä oleva lapsi) kannalta jo nyt katastrofaalinen. Ajatuskin siitä että vielä enemmän vanhuksia laitetaan omaisten hoidettavaksi kotiin on lähinnä niiden vielä kohtuullisessa kunnossa olevien omaisten kannalta lähinnä oikeusmurha.

Se omainenkin kun teljetään siinä pahimmillaan ympärivuorokautiseksi hoitajaksi neljän seinän sisään siivoamaan eritteitä ja palvelemaan sairastunutta puolisoaan. Mahdollisesti kokemaan myös jatkuvaa fyysistä ja psyykkistä väkivaltaa, etenkin moni muistisairas kun "kunnostautuu" sillä saralla...

Yhteistyössä