Järkyttävä vatsakipu rv 17, kotiin vaan päivystyksestä. Pelottaa =*(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua

Vieras
Tuossa pari tuntia sitten, kun olin syöttämässä vauvaa, alkoi yhtäkkiä kova vatsakipu oikealla ihan alavatsalla. Tosi nopeasti voimistui sietämättömäksi ja säteili oikeaan reiteen saakka. Mies lähti sitten viemään päivystykseen, kun ei kipu mennyt ohi, enkä tiennyt missä asennossa olisin.

Mulla on ollut tässä raskaudessa paljon vuotoja (runsaitakin) istukan sijainnista johtuen, mutta ei mitään kipuja. Ultrassa on tilannetta seurattu ja kaksi hematoomaa mulla on kohdussa.

No, päivystyksessä sain tipassa jotain kipulääkettä, joka auttoikin lopulta. Sitten lääkäri teki nopean sisätutkimuksen ja lähetti kotiin. Käski mennä maanantaina gynen polille. Tietty tulla takaisin, jos ei kotona pärjää.

Nyt täällä kotona pelkään, alkaako kipu kohta taas uudestaan, kun kipulääke ei vaikuta enää. Tai alkaako vuoto. Aivan paniikissa oon. Yksityiselle ei enää tähän aikaan pääse.

Oon ihan ymmällään mistä tuo kauhea kipu johtui? Yhtä kovaa kuin synnytyssupistukset! Nyt vaan ootellaan mitä tapahtuu... :*(

Nyt on ihan pientä jomotusta alavatsalla. Muuten ei ole ollut mitään kovia kipuja ennen tätä tai muutakaan ihmeellistä paitsi tuota vuotoa, mutta eihän sitä tiedä liittyykö se tähän. Istukan irtoamista pelkään eniten.

Mutta siis ihmetyttää kun kipu alkoi ihan yllättäen ja voimistui muutamassa minuutissa niin, etten pystynyt olemaan oikein missään asennossa. Tosi terävää ja vihlovaa kipua.

• Tykkää
Reactions: Mayme
Mulla oli kans vkon 20 kieppeillä vastaavaa. Ei saatu selville mistä johtui. Aivan kamala, repivä, juiliva kipu eikä oikein pystynyt liikkumaan. Joku lääkäri arveli, että jyrkkä suolenmutka tms voisi aiheuttaa. Jotenkin tuntui liittyvän ilmavaivoihinki. Itsellänikin oli vuotoja takana ja voi kuinka pelkäsin. Nyt kuitenkin ihana 3 kk:n ikäinen vauva kotona! Voimia, tiedän miltä sinusta tuntuu...

Eivät epäilleet umpparia. Voiko siinä kipu alkaa näin yhtäkkiä?

Olipa niin lohduttavaa lukea sinun, mii, vastaus! Vaikka eihän sitä vielä tiedä, mikä mun tilanne on. Helpottavaa kuitenkin tietää, ettei kovakaan kipu ole 100% varma merkki istukan irtoamisesta tai keskenmenosta.

On tää koko raskaus ollut niin stressaavaa noiden vuotojen takia ja nyt tämä =(
Vuotanut on yhteensä jo 6 viikkoa, välillä tiputtelua ja välillä menee yössä useita siteitä.

Toivon niin, että saisin pitää vauvan ja kaikki menisi hyvin loppuun saakka!

Päivystyksessä vaan sanottiin, että eivät voi tehdä mitään ennen rv24!

Rovaniemellä asun ja eivät ota sinne ennen rv 22. Näin on sanottu.

Mukavia hoitajia päivystyksessä oli, ei valittamista, mutta oli hieman "hupaisaa", kun siitä sairaalasängyllä kipulääketipassa voihkin, niin lasku tyrkättiin ensimmäisenä käteen..

Imetän vielä, mutta harvoin. En ollut silloin imettämässä, kun kipu alkoi, vaan sosetta syötin. Oon saanu imetykseen luvan neuvolasta. Ei pitäisi vaikuttaa esim. noihin etisen istukan vuotoihin. Vai mitä jenna meinaat?

Hei ap, hiukkasen kuullostaa samanlaisilta vattavaivoilta, kun miulla aikanaan oli. Kipu alkoi oikealta alavattalta ja yltyi hetkessä järkyttävän kovaksi. Olin ihan paniikissa, kun en ymmärtänyt sitä kipua olleskaan.

Miut vietiin sairaalaan ja siellä tutkivat ja tuumasivat, että vatta on turvonnut ja hiukan oli lämpökin noussut. Epäilivät umpisuolta, mutta tilannetta jäätiin seuraamaan yön yli (särkylääkityksellä kipu alkoi hellittämään). Aamulla olisivat leikanneet, mutta tunsin oloni jo paremmaksi, joten pääsin kotiin. Koko illan vatsa oli edelleen hieman hellänä, mutta ohi kuitenkin meni.

Muistaakseni vatsa oli todella kovana kivun jälkeisenä päivänä, joten ihe eppäilin suolen menneen pahemman kerran mutkalle. Äkäiseksi pieruksi taisin diagnosoida :D

Tämä sama kamaluus uusiutui jokusen kuukauden päästä, mutta silloin sinnittelin kotosalla, kun ootin sitä äkäistä pierua. Ohi meni ja ei ole muutamaan vuoteen tullut. Eikä tartte tullakaan |O

Voi, "kiva" kuulla, että tällaisia kipuja on ollu muillakin, eikä oo ollu vaarallista.
Toivottavasti tämä menis mullakin ohi! Maanantaina pääsen viimeistään ultraan, jos siihen mennessä ei ole mitään kummempia tapahtunut. Tulee pitkä viikonloppu..

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Imetän vielä, mutta harvoin. En ollut silloin imettämässä, kun kipu alkoi, vaan sosetta syötin. Oon saanu imetykseen luvan neuvolasta. Ei pitäisi vaikuttaa esim. noihin etisen istukan vuotoihin. Vai mitä jenna meinaat?

Multa kiellettiin raskausaikana ehdottomasti imetys(esikoinen tuolloin 9kk).Saattaa aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia ja pahimmillaan keskenmenon.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Voi, "kiva" kuulla, että tällaisia kipuja on ollu muillakin, eikä oo ollu vaarallista.
Toivottavasti tämä menis mullakin ohi! Maanantaina pääsen viimeistään ultraan, jos siihen mennessä ei ole mitään kummempia tapahtunut. Tulee pitkä viikonloppu..

No varmasti tullee :hug: Muutenkin olet joutunut pelkäämään jo ihan tarpeeksi.

Pitäiskö siun vielä koittaa soitella äitipolille, jos ne kuiteskin ultraisivat? Ihan vaan oman mielenrauhasi takia. Ainakin sitten soitat, jos kipu yltyy uudestaan tai yhtään tuntuu, että olo ei parane.

Kovasti jaksamista ja suojelusenkeleitä pikkuruiselle :)

Minä oon kans imettäny samalla, kun oon ollu raskaana (2eri raskautta) eikä tullu mitään. Tietty jos aiheuttaa supistuksia niin parempi lopettaa, mut jos kaikki OK! niin estettä imetykselle raskauden aikana ei ole =)

Alkuperäinen kirjoittaja N-U-P-P-U:
Minä oon kans imettäny samalla, kun oon ollu raskaana (2eri raskautta) eikä tullu mitään. Tietty jos aiheuttaa supistuksia niin parempi lopettaa, mut jos kaikki OK! niin estettä imetykselle raskauden aikana ei ole =)

mutta ap:llähän kaikki ei ole ok..

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Alkuperäinen kirjoittaja N-U-P-P-U:

mutta ap:llähän kaikki ei ole ok..

Juu, mut eihän hän ollu imettäny vauvaa kun kivut alkoi, joten ei välttämättä liity siihen

Voi jee.. Ottaisivat lääkäritkin selvää tuosta imetyksestä. Ei siitä tutkimusten mukaan ole haittaa, vaan tuo on legendaa ja lääkärien omia ennakkoluuloja. Oksitosiini kyllä aiheuttaa supistuksia, mutta eihän ap:n tapauksessa supistuksista ole kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja Apua:
Tuossa pari tuntia sitten, kun olin syöttämässä vauvaa, alkoi yhtäkkiä kova vatsakipu oikealla ihan alavatsalla. Tosi nopeasti voimistui sietämättömäksi ja säteili oikeaan reiteen saakka. Mies lähti sitten viemään päivystykseen, kun ei kipu mennyt ohi, enkä tiennyt missä asennossa olisin.

Mulla on ollut tässä raskaudessa paljon vuotoja (runsaitakin) istukan sijainnista johtuen, mutta ei mitään kipuja. Ultrassa on tilannetta seurattu ja kaksi hematoomaa mulla on kohdussa.

No, päivystyksessä sain tipassa jotain kipulääkettä, joka auttoikin lopulta. Sitten lääkäri teki nopean sisätutkimuksen ja lähetti kotiin. Käski mennä maanantaina gynen polille. Tietty tulla takaisin, jos ei kotona pärjää.

Nyt täällä kotona pelkään, alkaako kipu kohta taas uudestaan, kun kipulääke ei vaikuta enää. Tai alkaako vuoto. Aivan paniikissa oon. Yksityiselle ei enää tähän aikaan pääse.

Oon ihan ymmällään mistä tuo kauhea kipu johtui? Yhtä kovaa kuin synnytyssupistukset! Nyt vaan ootellaan mitä tapahtuu... :*(

PIPPA lueppa ap:n toiseksi viimeinen virke..

Kiitos vastauksista =)

Kävin tuossa äsken suihkussa. Kipu on onneksi pysynyt poissa ainakin vielä. Alavatsa tosin hieman hellä.

Neuvolassa mulle ainakin sanottiin, että imetys on ok. Edellisen raskauden ajan imetin, mutta nyt olin huolissaan voinko imettää, kun tuota vuotoa on ollut. Terkkari sanoi, että jos vuoto johtuu kohdunsuun edessä olevasta istukasta, niin voi imettää. Sillä ei ole vaikutusta.

En ole kokenut supistuksia imettäessäni enkä nytkään. Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Vertasin nyt kokemaani kovaa kipua synnytyssupistuksiin, koska se sattui yhtä kovasti kuin silloin, kun olin menossa synnyttämään (lapsi syntyi vajaan kahden tunnin päästä tästä..). Kipu oli nyt kuitenkin ihan erilaista kuin supistukset.

Mulla oli myös raskauden aikana paljon vuotoja, mutta myös hematooma joka alkoi rajuna vuotona ja kipuna jo raskauden alussa, mulle sanottiin päivystyksessä että kotiin vaan ota buranaa se on mennyt kesken, sain kuitenkin lähetteen varalta ja lampsin suoraan naistentautien polille, ja niin vain vauvani oli elossa, mutta tuo hematooma istukassa aiheutti kivun koska sehän on verenpurkaus joka voi tehdä patoutumia..Olin vuodelevossa tuon takia viikolle 24 eli kannattaisin ajatusta että otat uudelleen yhteyttä että he varmistaisivat asian et vauvasi voi hyvin ja sen jälkeen yrität levätä vaikka sinulla onkin lapsia joita hoitaa.voimia :hug: ja tämä kipu oli mulla kuin kuukautiskipu mutta niin että piti olla mahakippurassa koko ajan..

Minulla oli tuollainen kipukohtaus odottaessani esikoista muistaakseni viikolla 22. Yöllä tuli tuo kipu ja oli niin kovaa, etten pystynyt liikkumaan enkä edes puhumaan ja herättämään miestä. Hän sitten jonkin ajan kuluttua heräsi voihkimiseeni.. ambulanssilla mentiin sairaalaan. Mitään syytä kivulle ei koskaan löytynyt ja sen jälkeen ovat hiukan lievemmässä muodossa vaivanneet myös seuraavissa raskauksissa. Herään yölläkin tuohon kipuun kun se on "tulossa", jos ehdin tarpeesksi nopeasti vaihtaa asentoa niin vielä pystyn, mutta muuten kipu kovenee sietämättömäksi.

Epäiltiin tuota kipua esim. endometrioosin (ei siis todettu vaan epäilty) aiheuttamien kiinnikkeiden repeilyksi tms. mutta ei ole varmaa syytä löytynyt. Näiden kipujen lisäksi joka raskaudessa on ollut enemmän ja vähemmän KIPEITÄ supistuksia. Mitään kuitenkaan ei ole kohdunsuulla näiden kaikkien kipujen johdosta tapahtunut, voimia ja kestokykyä vain koetelleet.

Alkuperäinen kirjoittaja ararauna:
Minulla oli tuollainen kipukohtaus odottaessani esikoista muistaakseni viikolla 22. Yöllä tuli tuo kipu ja oli niin kovaa, etten pystynyt liikkumaan enkä edes puhumaan ja herättämään miestä. Hän sitten jonkin ajan kuluttua heräsi voihkimiseeni.. ambulanssilla mentiin sairaalaan. Mitään syytä kivulle ei koskaan löytynyt ja sen jälkeen ovat hiukan lievemmässä muodossa vaivanneet myös seuraavissa raskauksissa. Herään yölläkin tuohon kipuun kun se on "tulossa", jos ehdin tarpeesksi nopeasti vaihtaa asentoa niin vielä pystyn, mutta muuten kipu kovenee sietämättömäksi.

Epäiltiin tuota kipua esim. endometrioosin (ei siis todettu vaan epäilty) aiheuttamien kiinnikkeiden repeilyksi tms. mutta ei ole varmaa syytä löytynyt. Näiden kipujen lisäksi joka raskaudessa on ollut enemmän ja vähemmän KIPEITÄ supistuksia. Mitään kuitenkaan ei ole kohdunsuulla näiden kaikkien kipujen johdosta tapahtunut, voimia ja kestokykyä vain koetelleet.

Ihan samalta kuulostaa. Nyt kun muistelin, niin jo parina edellisenä päivänä mulla on vihlaissut alavatsasta oikealta, niin että säteili reiteen asti. Olin silloin kans istualtaan ja vaihdoin nopeasti asentoa, niin kipu vaimeni ja loppui. Nyt en heti noussut tuolilta, vaan jatkoin vauvan syöttämistä, kunnes kipu koveni muutamassa minuutissa niin, etten tiennyt miten päin olla ja oli pakko nousta. Kipu kans säteili oikeaan reiteen asti. Ei auttanut enää mikään.

Mulla ei kyllä pitäs olla endometrioosia, mutta mulle on tehty laparoskopia pari vuotta sitten. Voiskohan siitä olla muodostunut kiinnikkeitä? Toisaalta olin viime vuonna raskaana, eikä mitään tämmöisiä kipuja esiintynyt. Synnytyskin oli alakautta, eli ei pitäisi olla ainakaan uusia kiinnikkeitä.

Oli kyllä outo ja pelottava kokemus! Toivottavasti ei toistuisi enää. Ens pe onneksi taas ultrataan hemattomien takia, niin pääsee näkemään miten pikkuinen voi =)

Yhteistyössä