Hae Anna.fi-sivustolta

Jatkuva pahoinvointi

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä LillaMy-, 17.04.2010.

1. Yksvaan Vierailija

Minulla epämääräistä pahoinvointia aiheutti kosmetiikan aiheuttama kosketusallergia. Olen siis allerginen lähes kaikille shampoille, hiusten hoitoaineille, suihkusaippuoille, Fairylle jne.
    Allergiaa aiheuttavat em. tuotteissa käytetyt säilyte- ja vaahdottavat aineet. Asia selvisi allergiasairaalan testeissä. Kosketusallergia aiheuttaa myös epämääräistä kutinaa.

2. myös pahoinvoiva Vierailija

Morjesta!

Olen myös 19-vuotias nuori nainen, joka on kärsinyt pahoinvoinnista. Tuli mieleen kaikkia näitä viestejä lukiessa, että olisiko mahdollisesti kyseessä kilpirauhasen toimintahäiriö? Onko sinulla ollut kuumeilua tms? Liikatoiminnassa laihtuu, hikoilee ja, no itselläni oli nuoruusvuosina kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta tautien oireet ovat joiltain osin samanlaiset, eli oli levoton olo, pahoinvointi yms. Tautini parani kuitenkin kasvun kautta, eli mitään tyroksiinilääkitystä ei tarvittu.

Kuitenkin, itselläni pahoinvointia on ollut jonkinaikaa, kuukausia noin, oireet alkoivat nyt aika vahvasti pahentua, kun jouduin ambulanssilla sairaalaan juostuani puoli maratonin viikko sitten. Join jokaisella vesipisteellä lasillisen vettä ja lasillisen urheilijuomaa, mutta neste ilmeisesti ei imeytynyt suolesta. Siitä aiheutui sitten tosi paha nestehukka ja vietin sairaalassa tiputuksessa tovin, 3 litraa nestettä pistivät suoneen. Siellä ollessa maha kouristeli kovin pahoin, oksentelin ja ripuloin. Paikalla otettiin verikokeita jossa hemoglobiini oli laskenut lyhyessä ajassa 146 -> 106 ja leukosyyttiarvot olivat nousseet, en muista enää paljonko, mutta huomattavasti. Oireet saattavat kuulostaa joltain leukemialta, mistä lääkäri jtn puhui, mutta olo on sen verran hyvä, että en usko että kyseessä on mikään sellainen.

No, kuitenkin, syöntini on nyt vähentynyt todella paljon.. oksettaa ruuan haistaminen, maistaminen.. näkeminen. KAIKKI! Huomenna pitäisi mennä verikokeisiin, mutta olen usein niin väsynyt etten herää edes herätyskelloon. Oksennellut en ole nestehukan jälkeen, kuitenkin etova olo helpottuu kun olen tarpeeksi nesteytetty. Eli, apteekissa myydään nestetasapainon hallitsemiseen sellaista jauhetta joka kaadetaan vesilasiin, siinä on elektrolyyttejä, maitohappobakteereja yms. Nestevajauksesta tulee juuri sellainen pahoinvoiva olo. Joten voisiko pahoinvointisi mahdollisesti johtua huonosta nestetasapainosta? Oireesi kuulostavat pitkälti psyykkisiltä, mutta miksei kokeilla? Itsellänikin pahoinvointi voi helpottua sillointällöin itsestään. Yleensä kun sitä on, alan miettimään pahoinvointia ja se varmaankin lisää pahoinvoinnin tunnetta.

Onko sinulla ollut muuten alaraajojen kuivumista, kylmyyttä ja särkyä? Minulla oli silloin kilpirauhasen toimintahäiriön aikaan kylmät ja kuivat jalat.. No on ne nykyäänkin todella, tuon sairaalareissun jälkeen, mutta myös silloin oli!

3. Tulppaani Vierailija

Jos kärsit pahoinvoinnista, niin huomaa, että melkein kaikki masennuslääkkeet aiheuttavat pahoinvointia. Tarkista siis, ettei pahoinvointisi syy ole masennuslääkkeesi.

Vanhahko lääke Suprium auttaa masennukseen, mutta voi hävittää myös pahoinvoinnin. Sitä käytetään vähentämään pahoinvointia.

4. aksu12 Vierailija

Hei ei syytö huoleen jos kyse on raskaudesta ei ole mitään prelättävää mutta jos ei kyse ole siitä käänny lääkärin puoleen.

5. Tulppaani Vierailija

Suprium ei taidakaan olla kovin hyvä lääke. Jouduin lopettamaan sen, koska se hävitti kuukautiset ja lääkkeestä tuli muutenkin paha olo.

6. Tulppaani Vierailija

Suprium ei lopulta myöskään täysin estänyt pahoinvointia.

7. Hei! Minä olen 17v. (kohta 18v.) Ja kärsin aivan samanlaisesta pahoinvoinnista kuin te muutkin. Se alkoi n. Puoli vuotta sitten ja on jatkunut tähän asti, ollen välillä lievempää ja välillä pahempaa. En ole oksentanut kertaakaan ja poden myös oksentamisen pelkoa. Alussa minulla todennäköisesti oli mahatauti (muukin perhe kärsi siitä), mutta se ei ole kokonaan hävinnyt missään vaiheessa.

Olen lähes 100% varma, että tämä ongelma on henkistä ja siksi en ole edes hakeutunut minkäänlaiseen hoitoon. Minun vanhemmillani on ollut paljon ongelmia keskenään ja se on heijastunut siihen, että kotona on välillä ikävä olla. Lisäksi poikaystäväni (olimme seurustelleet n. 2 ja puoli vuotta joten olin jo hyvin läheinen hänen perheensä kanssa) isä kuoli tapaturmaisesti n. Kuukausi ennen pahoinnvointini alkamista. Lukiossa oli todella rankkaa ja esim. Vanhojentanssit stressasivat minua älyttömästi. Niiden jälkeenkään oireet eivät väistyneet ja vaivuin jo hieman epätoivoon.

Tein kuitenkin itseni kanssa päätöksen, että en rytisi enään epätoivossa vaan nostaisin vain pääni pystyyn vaikka se vaikeaa olikin. Olen käynyt koulussa alkua lukuunottamatta normaalisti,vaikka aivan jokaisella tunnilla ahdistaa ja pelottaa että oksennan. Olen kuitenkin vain sysännyt ikävät asiat mielestäni ja kun esimerkiksi piirtelen vihkoon tai juttelen kavereille, niin tavallaan pahoinvointi "unohtuu" ja tällöin olokin helpottuu. Myös erityisen kiinnostunut asenne opetettavaan asiaan ja ylimääräisten tehtävien tekeminen silloin kun vaikka opettaja ppuhuu auttaa pahoinvointiin. Kaikki riippuu siis siitä, kuinka paljon asiaa ajattelen ja siksi olenkin varma että vika on korvien välissä, kuten sanotaan. Älkää siis linnottautuko kotiinne! Menkää, olkaa kavereiiden kanssa, naurakaa ja unohtakaa vaivanne, niin se jo helpottaa. Jos ajattelette olevanne terveitä, se auttaa asiaa hirveästi! Uskalsin myös alkaa liikkuua ja se auttoi myös! Raitis ilma, kävelylenkki ja hyvä musiikki korvakuulokkeilla takaa varmasti paremman olon! Itse käyn myös salilla ja se auttaa myös. Huolehtikaa myös siitä, että menette nukkumaan ajoissa koska itse olen ainakin huomannut, että niinä päivinä on parempi olla. Syöminen ahdistaa välillä minuakin (varsinkin koulussa ja ravintoloissa), mutta kun yrittää unohtaa asian niin syöminenkin on helpompaa. Ja syödä kuitenkin täytyy, koska itselläni tämä pahoinvointi ei ole mitenkään yhteydessä syömisen kanssa. Myös runsas veden juominen auttaa! Kannattaa juoda myös sellaista ns. Happivettä, jonka on antanut olla esimerkiksi kannussa pöydällä jonkun aikaa. Se sisältää enemmän happea kuin kraanavesi ja minusta se auttaa vielä enemmän!

Itse koin tässä aikamoisen takaiskun, kun poikaystäväni jätti minut aivan yllättäen. Paha olo on hiipinyt hiukan takaisin, un en ole liikkunut niin aktiivisesti kuin vähän aika sitten ja olo on muutenkin vähän maassa. Olen kuitenkin hakenut tukea ystävistä ja perheestäni ja jo pelkkä kaverille soittaminen saa paljon paremman mielen aikaiseksi. Painoitan siis vielä: älkää eristäytykö varsinkin jos olette olleet sosiaalisia! Menkää ja eläkää niinkuin ennen! Kun vaikka tulette elokuvista kotiin (mikä on erityisenkin ahdistava paikka) ja kun olette pahoinvoinnsta huolimatta kestänyt senniin on olo kuin voittajalla! :) ja jos vaikka kahvilla tai koulussa ei tee mieli syödä ruokaa loppuun, odota vähän aikaa jo yritä vaikka hetken päästä uudelleen. Varsinkin kun olet normaalisti jutussa mukana, niin ei kukaanedes huomaa pientä taukoa syömisessäsi.

Eli siis, vaikka minullakin on tapahtunut paljon ikäviä asioita elämässäni ja koen pahoiinvointia joka päivä, jaksan silti elää normaalia elämääni kunhan vain yritän tarpeeksi! Tiedän että aloittaminen on todella vaikeaa ja minulle on turha sanoa että helpommin sanottu kuin tehty sillä olen itse sen kokenut. (; aloittakaa pikkuhiljaa ja takaan että olonne paranee. Minun täytyy nyt löytää itse korvaavia ilonaiheita poikaystäväni tuottaman läheisyyden tilalle (hänenkanssaan en kokenut pahoinvointia lähes koskaan). Kiinnittäkää huomiota elämän pikkuasioihin. Itse yritän innostua nykyään esimerkiksi aurinkoisesta päivästä, lintujen laulusta, lumien sulamisesta, lehtien silmuista, hyvistä sarjakuvista, televisio-ohjelmista, hyvistä kappaleista.... kun osaatte olla iloisia, niin pahoinvointinne hälvenee! :) ja vähintään ahdistuneisuus ja stressaaminen vähenevät, kun huomaatte pystyvänne olemaan erilaisissa tilanteissa!

Anteeksi että viesti oli tällainen maraton, mutta kun tiedän muidenkin kärsivän samoista ongelmista, niin haluan jakaa omat neuvoni ja itseäni helpottaneet asiat heidän kanssaan! Täällä oli myös varmasti sata kirjoitusvirhettä, koska kirjoitan kännykälläni... hymyilkää elämälle niin se hymyilee teille takaisin. :)

8. Ano Vierailija

AIVAN IHANA JA TSEMPAAVA VIESTI TUO YLLÄ OLEVA!
    Olen siis 18-vuotias naishenkilö jolla on myös ollut noin vuoden ajan rajuja p.vointikohtauksia.
    Tänään aamu alkoi taas pahoinvoinnilla, kuitenkin viestisi luettua tuli sellanen 'kyllä mä pärjään-fiilis'
    Tsemppiä KAIKILLE jotka kärsivät pahoinvoinnista, onneksi emme ole yksin oireiden kanssa.

9. nanna77 Vierailija

Moikka

Minulla myös on ollut tuota pahoinvoinnin tunnetta kauan, ja paljon olen ollut myös vaivan vuoksi pois töistä. Koskaan kun ei aamulla voi varmaksi tietää tuleeko se oksu nyt heti vai eikö tulekaan... Vaivat helpottivat kun vaihdoin maitotuotteet laktoosittomiin ja töissä jätin kahvin juonnin pois. Kotonakaan en juo kahvia kuin viikonloppuisin n. kupillisen päivässä, jos sitäkään.

Vaivanani on kuitenkin edelleen muut toiminnalliset vatsavaivat kuten vaihtelevaa ripulointia, ruoan sulamattomuutta, lisäksi lähes jatkuvasti on pientä lämpöä jne. Verikokeet aina ok. Todennäköisesti kuitenkin koko ajan on päällä ns. hiljainen tulehdus jolloin pitäisi tutkia herkkä-CRP jota ei vissiinkään tavan lääkärit teetä missään. Olen hakenut lopulta apua funktionaalisesta lääketieteestä, FLT Ravintovalmentajalta ja FLT lääkäriltä. Kokeita ei vielä ole otettu joten tuloksia ei vielä tiedetä mutta alustavasti on epäilty vuotavaa suolta sekä histamiini-intoleranssia. Tuo histamiini-intoleranssi aiheuttaa myös monenlaisia oireita ja sitä on monissa minulle rakkaissa tuotteissa, mm. tomaateissa ja suklaassa... :( Googlettamalla löytyy hyvin tietoa tästä histamiini-intoleranssista. Itseltäni otetaan myös viivästyneiden ruoka-aineallergioiden kokeet, näitäkään ei tavallinen lääketiede vielä tunnusta. Nämä kokeet ja lääkärikäynti maksavat aikalailla, mutta kun on jo kaiken kokenut ja nähnyt ja tiedän ettei muualta apua saa...

Jos Paula Heinonen ei vielä ole tuttu, kannattaa googlata myös hänet sekä asiat joista hän puhuu. Hän painottaa mm. hyvien rasvojen käyttöä ruokavaliossa, ja hyvät rasvat helpottavat tutkitusti myös masennusta.

Älkää luovuttako vaivojenne kanssa. Tarkistakaa ruokavalionne suurennuslasin kanssa. Luomua, luomua, luomua ja paljon kasviksia ja hyviä rasvoja... Tsemppiä kovasti!

10. yolandi Vierailija

monen tähän ketjuun kirjoittaneen viestit olis hyvin saattanu olla mun kirjoittamia, kärsin nimittäin aivan samanlaisista oireista. oon 18-vuotias abityttö, ja oon nyt yli kuukauden kärsiny selittämättömästä pahoinvoinnista ja etovasta olosta.

oon täysin hukassa pahoinvoinnin kanssa; vaikka jotkut päivät onki parempia ja pystyn olee melkein normaalisti, suurin osa päivistä viimeisen kuukauden aikana on ollu täyttä tuskaa. oksettaa lähes koko ajan! ja mulla käy viel silleen, et alan tarkkailee huonoa oloani ja pelätä esim oksentamista, ja tälleen huono olo vaa voimistuu.

oon yrittäny matkapahoinvointilääkettä. se auttaa joskus, mut en viittis vetää sitä kuitenkaa joka päivä. inkiväärikapseleitakin ostin, ku kuulin että niiden pitäis vähentää pahoinvointia. en tiiä onko niistä sen suurempaa hyötyä mut oon kuitenki vetäny niitä nyt päivittäin.

jotenki luulen, et tää on psyykkistä: mulla on kuitenki kirjotukset tulossa nyt syksyllä ja muutenki elämä on aika stressaavaa (eikä tää etominen kyl ollenkaan auta asiaa :c). oonki tässä nyt miettiny et pitäiskö mennä lääkärille valittaa vai yrittää vaa selvitä päivä kerrallaan.

ylempänä kirjoittaneen tytön viesti oli kyl aivan ihana, kiitos kannustuksesta! pitäis vaan keskittyä muihin asioihin ku pahoinvointiin. ehkä tää tästä viel joskus helpottaa...

11. simo Vierailija

Hei
    Minullakin alkoivat vastaavat vaivat noin parivuotta sitten
    -ensin tuli ahdistuskohtaus jota luulin sydän kohtaukseksi, sen jälkeen alkoivat pahanolon tunne ja huimausta ja näköhäiriöitä ja kipua rintalastassa, ”sydämen muljahtelua”.

Lääkärissä käynneistä ei tuntunut olevan mitään hyötyä mutta nyt olen kehittänyt ongelmiin ratkaisun jota voin suositella

-Muutama käynti OTM-fysioterapeutille, joka avaa niskan/selkärangan lukot ja rintarangan jumiutumiset, käynnit voi uusia parikertaa vuodessa, niin pysyy ruotokunnossa.
    -Lopettaa kaikkien tuotteiden jotka sisältävät hiivaa käyttämisen
    -Lopettaa kaikkien tuotteiden jotka sisältävät gluteiinia käyttämiseen
    -Lopettaa kaikkien tuotteiden jotka sisältävät laktoosia käyttämisen
    -Lopettaa tuotteiden jotka sisältävät hiilihappoa käyttämisen (limsa,vichy,kivennäisvesi, olut,lonkero,siideri,kuohuviini,champanja jne…) juomisen, jos noita pitää juoda niin aina lasinkautta jolloin ~50% hiilihaposta haihtuu ilmaan.
    -Vähentää kahvin juontia noin max 2-3 kuppia vuorokaudessa
    -Vähentää sitrushedelmien ja paprikan syömistä

Fysioterapeutilla käynti auttaa heti, mutta muiden toimenpiteiden aloittaminen auttaa vasta muutaman viikonkuluttua, mutta olo paranee jo muutamassa päivässä. Lisäksi paino putoaa jos sitä on ollut liikaa.

Muita vaivoja joihin on vaikuttanut
    -Päänsärky on lähes kokonaan loppunut, aikaisemmin päätä särki n. kerran kuukaudessa, nyt on särkenyt noin kerran vuodessa (alkoholi ei vaikuta)
    -Alkoholin käyttö on muuttunut, kun jätin kaljan pois loppui samalla myös krapula.

Minulta on tutkittu keliakia( gluteiini) mutta verikokeessa ei näkynyt mitään, tosin lääkärikin sanoin ettei se välttämättä näykkään.
    Joka tapauksessa yllämainittu on minulla auttanut ja suosittelen kokeilemaan, koska kokeilu on lähes ilmaista fysioterapiaa lukuun ottamatta (n.50€/kerta, ilman lähetettä)

12. annastiina Vierailija

En jaksanut lukea koko ketjua, joten saatan toistaa jo sanottua.

Siis: sulla on anemiaa ja ahdistusta. Molemmat aiheuttavat kuvottavaa oloa.Pahoinvoinnin pelko pahentaa tilannetta. Voisitko jutella asiasta esim terapeutille?

Lisäksi, syötköe-pillereitä?Minulle ne aiheuttivat jatkuvaa oksetusta. Vaihdoin ne pois, ja olo parani päivässä.

13. Liika määrä Vierailija

Selvittäkää syöttekö liikaa vitamiineja yms. Epäilen itse, että vuoden jatkunut aamupahoinvointi johtuu siitä, että olen syönyt huolettomasti vitamiineja ja magnesiumia.

Aion lopettaa ainakin vuodeksi vitamiinien ja magnesiumin syönnin.

Sisätautien lääkäri totesi, että minulle on tehty kaikki mahdolliset tutkimukset pahoinvoinnin syyn selvittämiseksi. Olen siis käynyt lukuisissa tutkimuksissa.

Joskus vuosia sitten farmaseutti totesi, että pelkästään liika määrä tabletteja vatsassa voi aiheuttaa pahoinvointia.

14. vieras Vierailija

hei! minulla oli lukioaikoina samanlaista vaivaa, vatsa kipeä kokoa ajan ja paha olo jatkuvasti. minulla on myös emetofobia, josta kaikki lopulta johtui.

noidankehä on seuraavanlainen: stressaava elämäntilanne -> emetobobia pahenee ja ahdistuskohtaukset alkavat -> vatsa on kipeä ja oksettaa -> pelkäät oksentavasi -> menet enemmän paniikkiin -> huono olo pahenee

ja tästä kierteestä on vaikea päästä pois.

itse kävin noin kaksi vuotta altistusterapiassa, jossa keskityttiin nimenomaan emetofobian eli oksennuspelon hoitoon. tehtiin paljon rentoutusharjoituksia ja altistusharjoituksia esim. ennen leivän syömistä en saanut pestä käsiäni -> sain huomata, että vaikka syön likaisilla käsillä, en sairastu oksennustautiin ym.

terapia auttoi ja olen siitä mielettömän kiitollinen. olen nyt 21-vuotias, enkä enää laisinkaan yhtä neuroottinen kuin muutamia vuosia sitten. ja elämä on huomattavasti helpompaa.

tosin vieläkään en ole kokenut sitä suurinta, eli oksentamista (edellisestä kerrasta on yli 10 vuotta aikaa), enkä tietysti haluakaan. mutta olen sisäistänyt, että joskus se on koettava ja silloin olen siihen valmis.

suosittelen kaikille samasta vaivasta kärsiville lämpimästi psykologin kanssa jutustelua. läheskään aina pahoinvoinnille ei löydetä fysiologista selitystä (myös minulle tehty aikoinaan kaikenmaailman tähystykset ja kokeet) ja silloin on hyväksyttävä se tosi asia, että vaiva on korvien välissä :)

15. rivi76 Vierailija

minä kans..

miettiny pääni puhki mistä se johtuu ja tällähetkellä mietin suklaa..

olen myös ahdistunut, stressaaja.. ja EMETOFOOPIKKO!!! Minulle terapeutti sanoin kun kirjoitin meilin että pelkotilanteisiin suomessa ei ole terapiaa oikein kun ei ole kysyntää.

pahoinvoinnit jäi pois muutamaksi vuodeksi kun jäin kotiäidiksi.. toisen lapsen synnyttyä alkoi uudestaan.. ja nyt olen taas töissä niin olen miettinyt mikä yhtenäisyys näillä ajoilla on.. onko se sitte stressistä ja uupumuksesta.. en tiiä. nyt on myös kierron hedelmällisin aika (ovulaatio) ja olen hoksannu että kuukautisten alettua ja aikanakin ällöttää. NYTKI ON PAHAMAKU SUUSSA!!

Olis kiva kuulla onko alkuperäinen kirjoittaja löytäny syytä ym...

T: Rivi

16. mimi Vierailija

Tässä maassa on yli puoli miljoonaa ihmistä jotka altistuvat homeelle kotona, työpaikoilla, sairaaloissa, päiväkodeissa ym. Home ei välttämättä aiheuta pelkkiä allergiaoireita vaan voi ilmentyä myös väsymyksenä ja pahoinvointina/oksenteluna.
    Sisäilman tulee olla puhdas ja sen mittaaminen on hankalaa tai ainakin tosi kallista.
    Miettikää te pahoinvoivat, voiko tämä olla syy oireiluun?

Tiedän itse omasta kokemuksesta mitä home voi aiheuttaa. Googlaa homeoireet ja tarkaan pitkän kaavan mukaan joka ikinen oire. Jos natsaa, vaihda asuntoa/työpaikkaa niin pian kuin mahdollista.

Tsemppiä paljon jokaiselle! Toivon että tilanne/oireilu selviää mahd pian

T: emetofoobikko (homealtistunut)

17. simo Vierailija

[Hei
    täydennystä
    Minullakin alkoivat vastaavat vaivat noin parivuotta sitten
    -ensin tuli ahdistuskohtaus jota luulin sydän kohtaukseksi, sen jälkeen alkoivat pahanolon tunne ja huimausta ja näköhäiriöitä ja kipua rintalastassa, ”sydämen muljahtelua”.

Lääkärissä käynneistä ei tuntunut olevan mitään hyötyä mutta nyt olen kehittänyt ongelmiin ratkaisun jota voin suositella

-Muutama käynti OTM-fysioterapeutille, joka avaa niskan/selkärangan lukot ja rintarangan jumiutumiset, käynnit voi uusia parikertaa vuodessa, niin pysyy ruotokunnossa.
    -Lopettaa tuotteiden jotka sisältävät hiilihappoa käyttämisen (limsa,vichy,kivennäisvesi, olut,lonkero,siideri,kuohuviini,champanja jne…) juomisen, jos noita pitää juoda niin aina lasinkautta jolloin ~50% hiilihaposta haihtuu ilmaan.

Fysioterapeutilla käynti auttaa heti, mutta muiden toimenpiteiden aloittaminen auttaa vasta muutaman viikonkuluttua, mutta olo paranee jo muutamassa päivässä. Lisäksi paino putoaa jos sitä on ollut liikaa.

Muita vaivoja joihin on vaikuttanut
    -Päänsärky on lähes kokonaan loppunut, aikaisemmin päätä särki n. kerran kuukaudessa, nyt on särkenyt noin kerran vuodessa (alkoholi ei vaikuta)
    -Alkoholin käyttö on muuttunut, kun jätin kaljan pois loppui samalla myös krapula.

Minulta on tutkittu keliakia( gluteiini) mutta verikokeessa ei näkynyt mitään, tosin lääkärikin sanoin ettei se välttämättä näykkään.
    Joka tapauksessa yllämainittu on minulla auttanut ja suosittelen kokeilemaan, koska kokeilu on lähes ilmaista fysioterapiaa lukuun ottamatta (n.50€/kerta, ilman lähetettä)

Lopetin kaiken kotimaisen viljan syönnin(Kaura,vehnä,ruis,ohra) syömisen niin muutama viikkoja vaivat ovat lähes kokonaan poistuneet ja mikä parasta elämänilokin on palannut

18. Juuri aloittanut... Vierailija

Oletko koskaan kokeillut reseptilääkettä (halpa) PRIMPERAN, auttaa just pahoinvointiin, oksenteluun ihmisillä ja esim koirilla matkapahoinvointiin ja hidaastuneeseen vatsan toimintaan kuten minulla. Sivuoireena vain huimaus.

E=LillaMy-;10506348]Hei. Olen nyt seuraillut näitä keskusteluja netistä jo pidemmän aikaa ja ajattelinkin avata oman ketjun aiheesta, joka on vaivannut minua jo pidemmän aikaa. Tästäkin aiheesta on olemassa varmasti jo monta keskustelua ja olen lukenutkin niistä aika monta, mutta apua en ole vielä löytänyt. Eli, olen 19-vuotias naisihminen joka on kärsinyt jatkuvasta pahoinvoinnista jo reilun puoli vuotta. En siis ole oksentanut kertaakaan, mutta etova, oksettava olo vaivaa 99% ajasta. Tämä vaikuttaa minun koko elämääni. Välillä on satunnaisesti vatsa sekaisin ja röyhtäyttää/närästää, mutta pääsääntöinen vaiva on tuo pahoinvointi ja epäilenkin, että esim. tuo röyhtäily johtuu siitä, että stressaan tätä huonoa oloa koko ajan. Minulle on tehty vatsalaukun tähystys ja otettu erinäisiä verikokeita. Vatsalaukun tähystyksen mukaan kaikki on kunnossa, ei siis löytynyt pienintäkään vikaa minun vatsastani tai ruokatorvestani. Verikokeissa ei näkynyt muuta kuin, että maksa-arvot olivat lievästi koholla sekä hemoglobiini oli 116, mutta kaikki muut arvot olivat kunnossa. Olen tosin vielä menossa johonkin vitamiinikokeisiin, jos sieltä löytyisi jotain.
    Minulta myös diagnosoitiin ahdistuneisuushäiriö ja sain siihen lääkityksenä Citalopram orion-tabletteja 30 mg päivässä. Nekään eivät ole auttaneet tähän huonoon oloo. Ja toisaalta, vaikka nuo lääkkeet vähensivät ahdistuneisuusoireita niin en ole silti aivan varma, että onko minulla ahdistuneisuushäiriö. Kärsin nimittäin aivan kamalasta oksentamiskammosta ja tottakai se nyt alkaa ahdistaa jos koko ajan on oksettava olo.
    Haluaisin tietää, että onko muilla samanlaisia kokemuksia ja ovatko he löytäneet apua vaivaansa?
    Unohdin vielä mainita, että helicoa minulla ei myöskään ole, koska varmasti joku olisi sitä ehdottanut yhdeksi ratkaisuvaihtoehdoksi.[/QUOTE]

19. Lilliputti Vierailija

Hei, Kun olet nuo alla mainitut ruoka-aineet vähentänyt/poistanut ja selkärangan lukotkin on hoidettu, ja jos edelleen on pahoinvoiva olo, niiin tulee omasta kokemuksesta mieleen refluksitauti ja toinen syy, eli liian vähäinen yöuni aiheuttaa myös pahoinvoivaa oloa. Ahdistusta mulla ei ole, mutta heti jos vähän närästää, niin on tosi pahoinvoiva olo ja samoin jos en ole nukkunut kunnolla.

Kannattaa myös kokeilla tämä: Ole viikko ilman mitään viljaperäistä ravintoa - mulla vilja-allergia aiheutti aikoinaan tosi oksettavaa oloa ja hurjaa vatsan lurinaa....

Tsemppia kaikille pahoinvoiville - tulkaatte hyvinvoiviksi pian ! =) Lilliputti

20. camilla Vierailija

Hei luin tästä tän sun viestiketjun mullakin on samoja oireita vatsa on koko ajan tosi sekasin ja tuntuu siltä et aika usein oksettais mut ei tule mitään.
    Mulla on kans välillä tosi kovaa huimausta mut lääkäri ei tiedä tähänkään syytä ei ole niskassa mitään vikaa pelottaa. Uskoisin et Se on henkisellä puolella nämä sun oireet luulen et mullakin on henkisellä puolelle tarve

21. Hei, tää on vanha viesti jo mut vastaan silti...
    Toi tarina on ihan samanlainen kuin minulla,olen jo 33-vuotias ja kärsin 7 vuotta pahoinvoinnista.Minulle myös annettiin cipralex kera ahdistuneisuushäiriödiagnoosin,ei auttanut pahoinvointiin.... Tänä vuonna minulla todettiin sappikivet ja sappirakko poistettiin ja kas pahoinvointi hävis!!!!ja vielä lisätäkseni että maksa-arvot olivat myäs minulla koholla,siis jo 7 vuotta sitten!!!

22. Anna Vierailija

Hei! Keskustelu on vanha mutta moni varmasti eksyy tänne googlen kautta kuten itsekin :) en lukenut koko viestiketjua, mutta itse ravasin myös lääkäreillä vatsavaivojen, atooppisen ihottuman, migreenin ja jatkuvan pahoinvoinnin takia. Mitään ei löytynyt eikä keliakiaakaan todettu mutta sain avun täysin gluteenittomasta ruokavaliosta. Kaikki eivät usko gluteiiniyliherkkyyteen eivätkä varsinkaan lääkärit, mutta luettuani kirjan vaaralliset viljat aloitin täysgluteenittoman ruokavalion ja pääsin kaikista vaivoista eroon joita oli kestänyt jo kymmenisen vuotta! Olen 22-vuotias nainen ja pääsin myös eroon lapsesta asti kiusanneista "kasvukivuista" jaloissa ja jatkuvasta väsymyksestä. Suosittelen kaikkia kokeilemaan vaikka se vähän suunnittelua vaatiikin sillä joskus kyse voi olla muustakin kun "viasta korvien välissä" mitä minäkin sain vuosikaudet kuulla :) elämänlaatu on parantunut huomattavasti joten toivottavasti tästä on jollekin muullekin apua.

23. huonovointinen25 Vierailija

Moikka!

Näköjään vanha viestiketju, mutta monen teistä kirjoittama viesti oli kuin omasta suusta. Mulla ollut 8-10 vuotta sitten kunnon paniikkikohtauskausi, vai paniikkihäiriöksikö sitä kutsuttiin. Plus olen todellinen jännittäjä-luonne, kaikki uusi pistänyt mahan sekaisin tai tulee jotain muita fyysisiä oireita (jatkuva pissaamisen tarve tms.). Jännitän / stressaan jopa puheluita erinäisiin virastoihin ja mietin jatkuvasti muiden ihmisten reaktioita.

Nyt sitten tässä ollut isoja elämänmuutoksia ja samaan syssyyn iski huono olo, joka kestänyt nyt 1.5 kuukautta. Olen melko varma, että tämä on henkistä, sillä heti kun saan muuta ajateltavaa/tekemistä olo katoaa. Silti todella veemäinen vaiva, eikä tätä voi ymmärtää ellei koe sitä itse.. Lääkärissä en oo käynyt, ajattelin kattoa vielä jonkun aikaa josko tää menis ohi. Pystyn kuitenkin ok elämään tän kanssa, enkä oo oksentanut, vaikka oonkin joutunut menemään kakomaan/yskimään pöntölle. Somac-kuurin (joku vatsansuoja-lääke jota suositeltiin kokeilla) aloitin ja syön niitä nyt varmuuden vuoksi, kun mitään haittaakaan niistä ole.

Jotenkin oon vaan menettänyt elämästä tietyn ilon kokonaan. Avopuoliso ollut upeana apuna, saattanut töihin yms kun ollut vaikea lähteä (oksettanut niin paljon). Junassa/bussissa kun iskenyt huono olo, niin "leikin mielessäni" että oon raskaana ja kärsin vaan raskauspahoinvoinnista ja koitan tehdä asiasta mielessäni mahdollisimman normaalin :D Että on joku "syy" jos alan yskimään. Kuulostaa oudolta.. mut pelkään että oksennan jossain tommosessa, jossa paljon ihmisiä. Kannan myös ylimääräistä paitaa ja oksupussia nyt koko ajan mukana, jos käykin jotain. Oksentamista en muuten pelkää, mutta noi julkiset paikat ahdistanut viime aikoina paljon.

Noh, ilmoittelen tänne jos sinne lääkärille jossain vaiheessa päädyn, että löytyikö fyysinen syy vai menikö henkisen piikkiin :)

Jaksamisia teille kaikille!! Toivottavasti jollain teistä nyt parempi kausi menossa!!

24. tuttu juttu Vierailija

Mua ahistaa kaikki virastoihin soittamiset ja puhelut. Nytkin pitää oottaa, että työkkäri soittaa ajanvarauksen uusimisesta. Siis, nyt oon niin, että sieltäpäin soittelevat. Käyn kaupassa klo 12 -13 koska silloin niillä on ruokis. Ja sitten potuttaa kun tuo 500 pv menee täyteen, alkaa tulla työhönosoituslappuja. Siinä sitten pitää soitella haastatteluajasta. (melko turhaa, eivät palkkaa kuitenkaan) Vielä 10 v, pitää kärsiä tuosta virastosta. Sitten helpottuu, kun jään eläkkeelle. Nakkaan menemään kokonaisen kansion työkkärijutuista. Siinä on cv:t ja muut asiat, jotka koskee työnhakua ja työkkäriasiointia.

25. Selen Vierailija

Minulla on ollut pahoinvointia muutaman kuukauden. Vatsa kurisee. Minä luulen, että minulla on vuotavan suolen oireyhtymä. Otan pahaan oloon ruokasoodaa 1/4 teelusikkaa veteen sekoitettuna yhteensä 2 teelusikkaa päivässä. Tämä tasapainottaa happo-emästasapainoa. Lisäksi otan 2 ruokalusikallista pellavansiemenöljyä. Öljy saa sappinesteet liikkeelle. Sappinesteet ovat tärkeitä ruuansulatukselle.
    Satuin katsomaan tohtori Tolosen nettisivuja. Ostin juuri näitä lisäravinteita. Saa nähdä, miten vaikuttaa, vaikka ota yhtä tablettia päivässä. Lääkärit eivät tiedä mitään.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri