Jatkuva pissahädän tunne varsinkin iltaisin

  • Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti
AP
Hei!

Ajattelin kysäistä täältä neuvoja tähän minua vaivanneeseen vaivaan, kun luottamus tk-lääkäreihin on mennyt ja en tällä hetkellä pääsisikään käymään oman alueen terveyskeskuksessa.
Eli ongelma on, kuten otsikosta jo ilmi käy, jatkuva pissahädän tunne varsinkin iltaisin, mutta kyllä sitä esiintyy myös päivälläkin, varsinkin jos asiaa jää turhan pitkäksi aikaa ajattelemaan. Ja kyseessä on tosiaan vain pissahädän tunne, koska hätä ilmenee yleensä noin minuutin päästä siitä, kun olen edellisen kerran wc:ssä käynyt. Minulla on nyt noin parin kuukauden sisällä ollut kolmesti virtsatieinfektion oireita: ekalla kerralla minulla oli oikeasti tulehdus, johon sain antibiootit, jotka auttoivatkin noin kolmeksi viikoksi. Sitten tulivat uudet oireet (kipu virtsatessa, verta paperissa pyyhkimisen jälkeen, alavatsakipu), mutta vaikka stiksauksessa näkyi runsaasti valko- ja punasoluja niin viljelyn tulos oli negatiivinen. Sain kuitenkin antibiootit, jotka auttoivat noin viikon verran. Puolitoista viikkoa noiden edellisten antibioottien aloittamisesta tulehdusoireet palasivat pahempina kuin aiemmin. Vessassa käyminen toi kyyneleet silmiin, koska se oli niin kivuliasta ja verta tuli paperiin pyyhkiessä. Stiksaus näytti taas valosolut neljällä plussalla ja punasolut kolmella. Viljely unohdettiin kuitenkin tehdä, joten en tiedä, oliko minulla oikeasti tulehdus vai ei. Sain kuitenkin antibioottikuurin, mikä auttoi oireisiin. Sain myös estolääkityksen kuukaudeksi.
Koska minulla oli selvät tulehdusoireet, muttei tulehdusta, kävin miettimään, että josko minulla voisi olla kuivat limakalvot. Tarkemman mietinnän tuloksena tulin siihen lopputulokseen, että alapään limakalvoni ovat kuivat ja sainkin vaivaan Vagifem-nimisiä emätipuikkoja annostuksella 2 kertaa viikossa. Lisäksi olen käyttänyt nyt noin kolme viikkoa karpalokapseleita sekä Vagifemejen lisäksi käytän nyt viikon emätintä kostuttavia hormoonittomia puikkoja, joiden nimeä en tähän hätään muista. Näistä kaikista hoidoista huolimatta minua on vaivannut jatkuva pissahätä varsinkin iltaisin ja nukkumaan mennessä noin viikon verran. Pystyn kyllä pidättämään, eli rakko ei todellakaan ole täynnä aina kun pissahätä ilmenee, mutta onhan tämä nyt aivan älyttömän kiusallinen vaiva. Pissahätä tuntuu yleensä virtsaputken seudulla sekä alavatsassa. Kipuja ei kuitenkaan ole. Lisäksi alapääni kutisee sillointällöin (päivittäin, mutta ei koko päivää kerralla) ja jos laitan alapäähäni jotain voidetta, niin se kirvelee siellä hetken aikaa.
Eli osaisiko kukaan neuvoa mitään muita apukeinoja tähän asiaan? Lääkäri sanoi, että jos oireeni eivät ala lähtemään, niin joudun virtsaputken tähystykseen, johon en todellakaan haluaisi.
 
Woman 1965
Hei,

olen sairastanut useita virtsatieinfektioita ja monesti tulehduksen jälkeen on ollut pitkäänkin epämääräistä pissahädän tunnetta, vaikka varsinainen tulehdus onkin parantunut antibiooteilla eli näyte on ollut "puhdas". Itse löysin avun tulehduskierteeseen ja noihin epämääräisiin oireisiin tulehdusten välillä: nimittäin karpalokapseli aamuin illoin sekä sen rinnalla vielä olen käyttänyt maitohappobakteereja. Karpalomehu ajaa varmasti saman asian kuin nuo kapselit, mutta itse en välitä ko. mehun mausta, joten kapselien popsiminen on ollut helpompaa. Suosittelen lämpimästi :)
 
tulehdus-oireyhtymä?
Minä itseasiassa syön jo noita karpalokapseleita päivittäin. Mutta kiitos neuvosta:)
Virtsatietulehduksen hoitoon suositellaan tuota karpalomehua tai vastaavaa hapantuotetta. (Päivittäinen nestemäärä 2-2,5 l huuhtelee).

Virtsaputkioireyhtymän hoidossa vältetään virtsaa hapattavia (puolukka, karpalo) ja proteiinipitoisia ruoka-aineita. (Päivittäinen nestemäärä on vähäisempi 1,5-2l.)
Virtsaputkioireyhtymä (krooninen aseptinen uretriitti). Oireyhtymästä puhutaan silloin jos oireet kestävät ja kestävät sekä virtsan bakteeriviljely on toistuvasti negatiivinen.
Virtsatietulehdukset jaetaan tulehdusten tason mukaisesti alempien virtsateiden, virtsaputken ja virtsarakon tulehdukseen. Diagnosoinnin mukaan siis hapanta tai ei.

Vaikuttaa siltä, että sinulla on tuo jälkimmäinen eli virtsaputkioireyhtymä kuvaaviesi oireiden ja tulosten sekä estolääkityksen perusteella. Oletko kokeillut suihkutusta vedellä wc-paperilla pyyhkimisen sijaan jokaisen pissauksen jälkeen kuivaus kevyesti paperilla painelemalla. Pikkuhousunsuojat pois niiden hautovuuden vuoksi. Pesu ennen ja jälkeen seksin sekä erityishuomio partnerin hygieniaan.
 
Viimeksi muokattu:
AP
Minun on pakko käyttää suojia päivittäin, koska sen verran kuitenkin tulee sitä valkovuotoa, että saisi olla koko ajan alushousut märkinä. Yöt yritän olla kuitenkin ilman suojia. Lisäksi nyt on ilmennyt pakotusta alapäässä tänään ja eilen. Epäilenkin siis, että minulla on hiiva. Ostin itselleni hiivalääkkeet (Multi-Gyn Floraplus-niminen) ja aion laittaa sitä ensimmäisen putkilon illalla.
 
AP
En ole myöskään kokeillut tuota vesihuuhtelua wc-käynnin jälkeen, kun luin jostain, että kuiville limakalvoille ei tee kamalan hyvää se, että pesee alapäänsä liian monta kertaa päivässä.
 
Ei pesu vaan huuhtelu
En ole myöskään kokeillut tuota vesihuuhtelua wc-käynnin jälkeen, kun luin jostain, että kuiville limakalvoille ei tee kamalan hyvää se, että pesee alapäänsä liian monta kertaa päivässä.
Kyse ei ole pesemisestä vaan huuhtelusta ilman pesuainetta. Samoin ihon kuivaus tapahtuu painelemalla ei pyyhkimällä. Tuota huuhtelua on kokeiltu kroonista tulehdusta sairastavien pitkäaikaispotilaiden keskuudessa hyvin tuloksin. Leikkaushaavojen paranemisen nopeuttamiseksi haavoja suihkutellaan ja varsinkin alapään leikkaushaavojen yhteydessä useita kertoja päivässä. Jos joudut käyttämään pikkuhoususuojia niin vaihda niitä riittävän usein. Naisen virtsaputki on aika lyhyt ja pöpöjen siirtyminen on tosi helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
PP
Kyseessä olikin sitten antibiooteista saatu hiiva, joka uusiutui ja uusiutui... Pissatus, pieni kutina, jomotus jatkuivat vielä hiivakuurienkin jälkeen, ja tulevat edelleen aika ajoin.

Itse käytin ensin muutamia paikallishoitoja emätinpuikkoina, autttoivat hetkeksi. Sitten sainkin lääkäriltä kuukauden kuurin suun kautta otettavaa antibioottia.

Lisäksi olen hyväksi havainnut tosiaan nuo karpalokapselit (ennen säännöllisesti, nykyisin harvemmin) sekä maitohappobakteerit suun kautta (päivittäin) ja alakautta kuureina. Kapseleita saa apteekista. Ne tasapainottavat bakteerikantaa.

Itse olen kokeillut myös tuota huuhtelua paperilla pyyhkimisen sijaan. Jos tuntuu, että vesihuuhtelu kuivattaa limakalvoja, voi niihin käyttää esim. Ceridal-öljyä. Itse olen käyttänyt myös sitä päivittäin. Ja olen kuullut, että myös nukkuminen ilman pöksyjä ei ainakaan haitaksi ole.

Kun hiiva on ollut niin sitkeässä, niin olen myös kiinnittänyt tarkemmin huomiota ruokavalioon; välttänyt vehnää ja hiivaan leivottuja tuotteita sekä lisännyt gefilus-tuotteita ja happamia marjoja.

Toivottavasti vaivasi alkavat/ovat jo alkaneet helpottaa :)
 
AP
Oireeni ovat jo hieman helpottaneet, mutta edelleenkin pissahätä tuntuu varsinkin nukkumaan mennessä usein. Nytkin kävin vessassa moin vartti sitten ja taas pissattaa.Sain lääkäriltä tämän viikon alussa suun kautta otettavan hiivalääkkeen sekä vahvan antibioottikuurin bakteerivaginoosin hoitoon. Lisäksi kävin antamassa klamydia-, tippuri- (en ole itseasiassa aivan varma tippurikokeesta) ja hiivanäytteet ja "yllätysyllätys" ne olivat puhtaat. Antibioottiannoksenkin otin perjantaina ja siltikään mitään muutosta parempaan ei ole tapahtunut. Lisäksi minulla on alkanut ilmetä alavatsa- ja muitakin menkkamaisia kipuja varsinkin oikealla vatsassa. Tämän lisäksi olen huomannut, että virtsani väri on aamuisin normaalia tummempaa. Myös menkkamaisia alaselkäkipuja on varsinkin jos kävelen tai istun paljon. Nuo selkäkivut tosin alkoivat lomalla ollessamme, jolloin kävelimme paljon, että ne voivat johtua ihan siitäkin.
 
AP
Sellainen lisäys vielä tuohon edelliseen viestiin, että lääkäri antoi minulle tosiaan antibiootit bakteerivaginoosiin, vaikka minulla ei edes ole oikeastaan mitään sen oireita.
 
Hidastelija
Onko virtsasta otettu irtosolunäyte? Kannattaa otattaa, sillä saa vaarallisia suljettua pois. Yleensä ottavat kolmesta peräkkäisestä päivästä, ja se nimenomaan ei saa olla yön yli pidäteltyä aamupissaa, vaan vasta seuraavasta satsista, mutta joskus ottavan vain yhdestä päivästä, ellei muuten ole epäilyksiä.

Itselleni sanottiin joskus, että limakalvot ovat yliherkät, eli vaikka rakko tyhjenee (ultrattiin), niin jo pisara saa aikaan tunteen, että pissattaa. Sain jonkun lääkkeen, jonka nimeä en muista, joka rentouttaa sitä aluetta ja vähentää tuntemuksia. Myönnän, että en ole muistanut hakea sitä...

Nämä jutut määräsi urologi, kävin yksityisellä. Yhä olen hidas vessassa kävijä, kun ne viimeiset tipat tulevat sitten vasta hetken miettimisen jälkeen, sitten se tuntemus helpottuu. Mutta koska äitini kuoli virtsarakon syöpään, kävin mielenrauhan vuoksi kyllä tutkituttamassa asiat. Tuo verta virtsassa huolettaa, ellei tule ihan siitä suulta.
 
AP
Olen itseasiassa googletellut senkin jo useampaan otteeseen. Alkaa vaan tulla hieman vainoharhainen olo, kun nää oireet sopii taas kerran sen sataan eri sairauteen tai tilaan. Huoh. Mut siis voiko tuo yliaktiivinen rakko alkaa oireilee ihan yhtäkkii?
 
pis-pis
Hei, täällä kanssa yksi kohtalotoveri. Muutama viikko sitten iski yllättäen oireet saunomisen ja seksin jälkeen: olin ihan varma että kyseessä oli vtt mutta yllätys, yllätys: näyte olikin puhdas. Sain kuitenkin kolmen päivän antibioottikuurin, pari päivää oli normaali olo - mutta sen jälkeen oireet taas alkoivat.
Seuraavaksi otettiin klamydiakoe ja puhdashan sekin oli.
Gyne nouvoi käyttämään Vagifemiä joka päivä kahden viikon ajan, mutta eipä siitä apua ole ollut.
Kirvely tulee ja menee - jos illalla tulee oireita enemmän niin otan tulehduskipulääkkeen saadakseni nukutuksi.
Ikää on 40++ ja paikat kieltämättä aika kuivat, mutta silti mietityttää että miten tällainen noin yht'äkkiä voi alkaa...
(yliaktiivinen rakko ?)
 
AP
Minua ei ole kirvellyt nyt tuon viimeisimmän antibioottikuurin jälkeen *koputtaa puuta*, mutta pissatuksen tunne varsinkin silloin, kun menen nukkumaan, jatkuu ja jatkuu. Välillä tuota on siis myös päivällä. Kävin taas tänään viemässä pissanäytteen ja sain lääkäriltä lähetteen vatsan ultraan ja soitankin sinne nyt huomenna, että milloin pääsisin ultrattavaksi.
 
gauda eguina
"Puristus selkäytimen tällä tasolla voi johtaa useita tyypillisiä oireita oireyhtymä (alaselän kipu, iskias, satulaan aistinvaraisia ​​muutoksia, virtsarakon ja suolen inkontinenssi..."
Mitkä ovat syyt cauda equina syndrooma?

tähän hätään tällainen linkki. Kumma ettei virtsavaivoista valittavalle koskaan ehdoteta syytä selkäytimestä johtuvaksi. Otettava huomioon kuitenkin, mun mielestä
 
gauda...
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä