Hae Anna.fi-sivustolta

Jatkuva väsymys ja hengenahdistus

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä vierailija, 15.02.2020.

1. vierailija Vierailija

Hei, olen nuori 20 vuotias. Joulukuusta lähtien minua on vaivannut ihmeellinen väsymys joka jatkuu koko päivän aamusta iltaan vaikka olisin nukkunut hyvin. Kävin katsomassa hemoglobiinin ja se oli ok, luulin meinaa että se voisi olla anemiaa koska sitä minulla on aikaisemminkin ollut. Nyt myös monena yönä minua on alkanut ahdistaa henkeä ja yöllä kun herään minusta tuntuu että rintani värisee kovin. Huimausta on myös välillä esiintynyt.. Mistä tämä kaikki voi johtua?

2. vierailija Vierailija

Varaa aika yleislääkärille.

3. vierailija Vierailija

4. lääkäriin Vierailija

Joo, lääkäriin ehdottomasti, voi olla joku sydänvika tai keuhkoissa jotain, jos henkeä ahdistaa. Ei kannata viivytellä, vaadi perusteelliset tutkimukset, vaikka nuori oletkin.

5. vierailija Vierailija

Pyydä mittaamaan varastorauta eli ferritiini. Sen puute voi myös aiheuttaa hengenahdistusta vaikka hemoglobiini olisi hyvä

6. vierailija Vierailija

Keuhkoverenpainetauti. On vakava ja harvinainen sydänperäinen sairaus. Aiheuttaa huimausta, tajuttomuutta, hengenahdistusta, väsymystä, rytmihäiriöitä. Vaikuttaa liikkumiseen ja jaksamiseen. Poikkeavalla ekg:llä pääsee jatko tutkimuksiin, mm. sydämen ultraääni tutkimukseen. Hoitamattomana hengenvaarallinen.

7. vierailija Vierailija

Tämä on todennäköinen. Minullakin väsymystä ja hengästymistä. Varastorauta alle 10. Voit kokeilla syömällä rautalisää. Vaihdoin nestemäiseen ja menen kohta tarkistamaan tilanteen.

8. rouvashenkilö Vierailija

Ei mitään kokeiluja, vaan lääkäriin. Syitä voi olla monia ja oikea diagnosointi ja mahdollinen lääkitys on hyvin tärkeää. Ei välttämättä ole kyse vakavasta vaivasta, mutta sekin voi olla mahdollista.

Muistga, että oikea hoito auttaa sinua viettämään normaalia elämää.

9. vierailija Vierailija

ehdottomasti ensin lääkäriin, sitä ennen ei minkäänlaisia itselääkityskokeiluja, sillä jos lääkäri määrää tutkimuksia, itselääkitys voi vaikuttaa tuloksiin ja voi käydä niin, että sinulle diagnosoidaan väärä sairaus, tai jätetään koko sairaus diagnosoimatta.

Sitten kun joskus lopetat itselääkityksen oireet pahenevat ja jos tuossa vaiheessa menet takaisin lääkäriin, sinulle vain sanotaan, että ttät utkittiin jo todettiin ettei ole. Tai sitten jos kerrot lääkärille itselääkityskokeilusta, niin lääkäri voi sanoa, että lopeta itselääkitys ja tule parin kuukaudne päästä takaisin, katsotaan sitten. Tässä vaihtoehdossa sitten menetät aikaa ja myös rahaa.

10. vierailija Vierailija

Kilpirauhasarvot varmasti tarkastetaan myös, kun olet päässyt lääkärin pakeille.
    Itselläni liikatoimintaa aiheuttanut struuma oireili ennen diagnosointia ja lääkityksen aloittamista esimerkiksi rasituksessa todella häiritsevinä hengitysvaikeuksina. Kasvava, selvästi normaalista poikkeava väsymys tuli myös lopulta mukaan kuvioihin. Huimausoireista kärsin myös joitakin kuukausia. Lisäksi lukuisia muita oireita.
    Toivottavasti olet saanut jo apua tilanteeseesi. Hyvää tulevaa kevättä Sinulle!

11. vierailija Vierailija

Mulla oli samoja oireita koko kevättalven, ja ainoa mitä löydettiin verikokeista oli hivenen alhainen D-vitamiini. Raja oli 50 ja mulla oli 45. Alotin D-vitamiinikuurin pari viikkoa sit ja kaikki väsymykset ja hengenahdistukset on hävinny! Itekki ihmettelen et D-vitsku noin paljon auttoi!

12. Mimma Vierailija

Lääkärille aika. Kyselee oireista tarkemmin ja uuntelee keuhkot ja lähettää tarvittaviin labroihin. Syitä voi olla monenmoisia. Kumeeton keuhkoputken tulehdus, astma, kilpirauhasvaivoja...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri