Jatkuva vatsakipu toisella kolmanneksella

  • Viestiketjun aloittaja Keiju555
  • Ensimmäinen viesti
Keiju555
Laskettu aika on 5.11. Minulla on ollut nyt viikon ajan koko ajan maha kipeä. Välillä ylä-, välillä alavatsa. Mitään vuotoa ei ole ollut mutta kipu on kova. Neuvolassa ei osattu sanoa asiasta mitään. Vatsa oli myös vähän kuralla ja sen takia otettiin ulostenäyte ykkönen, mutta tuloksista ei vielä tiedetä.

Onko muilla maha kipeä?
 
Sunni
Täällä vaivaa lähinnä alavatsa, varsinkin tuo oikea alapuoli.
Suorassa ei pysty kävelemään, en tiedä mikä siellä ottaa nyt kiinni, eri tuntoista kuin kannattimien venymiskivut...
Tässä itsekin kokoajan mietin, että pitäisikö lähteä käymään lääkärissä vai ei...
Raskausviikkoja on vasta 22 eli ei mahan koon vuoksi pitäisi vielä olla ongelmia, tai tunnostaa ainakin sille.
 
täällä myös
Mulla on myös ollut parin päivän ajan vatsa oudosti kipeä, lähinnä oikealta puolelta navan korkeudelta, välillä keskeltä vatsaa. Kipu on hieman vihlovaa jomotusta, kuin joku kiristäisi siellä. Ja mulla on ollut tänään vatsa myös aika kuralla, kovat ilmavaivat on jatkunut myös muutaman päivän. Vatsakipu alkaa yllättäen, kestää ehkä 15-30 min. ja loppuu kuin seinään. N. 2-3 krt./vrk. Muita oireita ei ole, ei pahoinvointia, ei vuotoja. Tietäiskö kukaan mistä on kyse? Viikkoja tällä hetkellä 20+3.
 
-sunni-
Jouduinpa itse tekemään sairaalareissun noiden mahakipujen takia. Kivut olivat samantyylisiä kuin umpisuoli ois tulehtunut, oikealle sattu ja siitä säteili sitten keskelle ja alas kipu. Kävelemään ei oikein kunnolla pystynyt.
Ultrattiin ja kaikki oli kohdussa kunnossa, kuin myös munasarjoissa.
Sitten jäätiin osastolle jos joudun umpparileikkaukseen, kivut ei kuitenkaan pahentuneet eikä tulehdusarvot lähteneet nousemaan, kipiä vaan olin.
Eräs mahalääkäri sitten jaksoi jäädä selittämään, että monesti raskauden toisella kolmanneksella kohtu työntää aika verkkaisesti nuita sisäelimiä ylöspäin, umpisuolikin siis saattaa oirehtia tästä syystä tai muutenkin on masu kipeä. Pitää vain osata levätä PALJON! Menee sitten itsekseen ohi, tietysti jos kipu yltyy ja yltyy niin kannattaa mennä tarkistuttamaan asia sairaalaan.
Itse selvisin kolmen päivän sairaalaköllöttelyllä, nyt on jo alkanut kivut väistyä ja pääsee takaisin rutiineihin.

Ilmavaivat ovat olleet riesana melkein koko raskauden ajan ;) Mitä isommaksi masu kasvaa niin sen inhottavammin peeru kiertelee masussa..

Sunni rv 23+
 
täällä myös
No hyvä tietää, tuskin siis syytä huoleen, jos kipuilu liittyy kohdun kasvuun. Tänään ei ole ollut mitään kipua, ja umpparikin leikattiin n.10v. sitten, joten kai tässä voi ihan rauhassa olla. Joo nuo ilmavaivat on kyl tosi ikäviä, ja niistähän se vatsa kipeytyy hetkellisesti myös aika paljon. Mutta kuuluuhan se asiaan. Mukavaa odotusta!:)
 
-Mari-
Rauhoittavaa oli lukea teidän kirjoituksianne k.o. aiheesta.

Olen nyt kaksi yötä (ja hieman päivääkin) kärsinyt vaihtelevista vatsakivuista, nipistelyistä, vihlaisuista, viiltelyistä, mahan ahdistuksesta ja kiristyksestä.

Pari tuntia sitten kaivoin jo Kättärin äitiyspolin päivystysnron esiin, mutta päätinkin sitten herätä, keitellä kahvit ja lueskella Hesaria & näitä "turvallisia" nettijuttuja... Paljon parempi vaihtoehto ja kivutkin taas vaihteeksi katosivat! :) :)

Huomenna on rakenneultra, eli siksi en hirveästi nyt panikoi, huomiseen ehkä kestän kuitenkin.. ;-) Mutta kiitos tästä ketjusta.

-Mari- rv 18+6

 
Milzu rv 22+5
Tiedän ettei kukaan välttis enää tätä ketjua lue. Mutta tää helpotti mun sterssiä. Kun ollu tänää koko päivän vatsa kipee. Ei oo ollu jatkuvaa kipua. Vaa sellasta et välillä sattuu. Ja on ollu eri puolilla mahaa kipua.
 
Täällä 16 + 4
Tiedän ettei kukaan välttis enää tätä ketjua lue. Mutta tää helpotti mun sterssiä. Kun ollu tänää koko päivän vatsa kipee. Ei oo ollu jatkuvaa kipua. Vaa sellasta et välillä sattuu. Ja on ollu eri puolilla mahaa kipua.
Itseäni myös helpotti tämän ketjun löytyminen. Tänään aika voimakastakin vatsakipua vessassa käynnin jälkeen. Sellaista vihlontaa alavatsalla. Hätinä suorassa sain käveltyä vessasta työpisteeseen. Kun istun ja laitan jalat koukkuun niin helpottaa. Välillä sitä on vasemmalla ja välillä oikealla. Kuulunee asiaan, mutta kyselen tarkemmin neuvolassa parin päivän päästä. Jos nyt tästä vielä yltyy tuntemukset, niin täytyy sitten soittaa aiemmin. Töissä ei pahemmin pääse pötköttelemään, mutta onneksi istumatyössä pääsee kuitenkin "levähtämään".
Joinakin päivinä vastaavaa on ja sitten voi mennä useita päiviä, ettei mitään...
 
Viimeksi muokattu:
Madde9
Täällä samoja vaivoja ollut nyt muutaman päivän. Töissä selvittiin tämän päivää mutta kävely ja monet liikkeet tekevät tosi kipeää. En osaa paikallistaa kipuja liitoksiin, kun liitoskivuista paljon puhutaan. Kohdun kiinnikkeet saattaisivat osuakin kipualueelle alavatsaan kohdun vasemmalle ja oikealle puolelle. Sanottiinko Vierailija neuvolassa kivuista jotain? Eniten kiinnostaa onko liikunta hyvästä vai pahasta tässä tilanteessa. Kävin eilen kävelylenkillä ja se ainakin pahensi kipuja.
 
vatsakipuinen
Mua myös helpotti tämän topicin löytyminen.

Itellä on jonkin verran liitoskipuihin ja selkäkipuihin auttanut jooga tai venyttely ja lantion pyörittely muuten vaan. (Magnesiumista saanut apua myös lihaskipuihin)

Mua on vaivannut sekaisin oleva vatsa nyt jo pari viikkoa (rv 22 menossa). Välillä ripulia ja välillä ummetusta. Tuntuu että melkein mitään ei voi syödä kun menee maha sekasin. Ilmavaivoja jatkuvasti. Ruuan jälkeen usein koko vatsa ihan turvoksissa ja pari tuntia menee sohvalla kipristellen syönnin jälkeen... :/
 
vierailija
Myöskin täällä oikealta puolelta masua välillä tuntuu kipua, lepo auttaa.
Aamulla ei ollut mitään, 5km kävelylenkki ei tuntunut missään.
Vauvan liikkeet tuntuu kuitenkin niin en niin huolissani ole ollut. Mutta yllättävää kipua välillä. Ehkä se tästä..
Rv 20+1.
 
26+6
Samoin tänään oikealla puolella navan kohdilla vihlovaa kipua kesti noin 10 min ettei pystynyt oikein liikkumaan ja sitten yhtäkkiä ohi. Kaikki sanovat, että on niin pieni söpö vatsa, mutta voi olla että nyt alkaa kunnolla kasvamaan..
 

Yhteistyössä