Hae Anna.fi-sivustolta

Jatkuvasti pahanhajuinen hengitys

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Anonyymi, 08.09.2006.

1. Anonyymi Vierailija

Tiedän, että jokaisen hengitys haisee silloin tällöin, mutta alan olla tuskastunut jatkuvasti pahanhajuiseen hengitykseeni. En syö mitenkään erityisen maustettua ruokaa, en tupakoi, juon runsaasti vettä ja harjaan hampaat + kielen huolellisesti raikastavalla hammastahnalla aamuin illoin. Olen kokeillut lukuisia eri merkkejä niin hammastahnojakin kuin suuvesiäkin, mutta saan niistä vain hetkellisen avun. Hengitys tuntuu raikkaalta vain noin 10 min harjauksen jälkeen, mutta sen jälkeen tuntuu, että ikään kuin jostain nielusta nousisi syljen mukana suuhun paha maku.

Hammaslääkärin mukaan hampaani ovat hyvässä kunnossa, reikiä eikä ientulehdusta ole ollut ikinä ja muutenkin olen perusterve. Niinpä uskoisinkin, ettei haju johdu suustani. Kokeilin kerran ottaa pumpulipuikolla "näytteitä" kielen päältä ja nielusta enkä huomannut mitään nielusta otetuissa "näytteissä" mitään pahaa hajua. Sen sijaan kielen päällä oli pahanhajuista töhnää, vaikka harjaan kielenkin kahdesti päivässä. Tosin kovin syvällä en voi työntää harjaa, koska muuten tulee oksennus. Onko olemassa mitään konsteja, millä pahanhajuisen mönjän saa pois kieleltä, jos se ei harjaamalla onnistu? Toisekseen: mikä voisi olla syy siihen, että paha haju tuntuu tulevan jostain syvältä nielusta?

Puhun työni puolesta paljon ja on todella ärsyttävää lapata kurkkupastilleja jatkuvasti suuhunsa, jotta haju peittyisi. Ongelma rajoittaa myös sosiaalista elämäänikin, koska en viitsi puhua kenellekään lähietäisyydeltä ilman, että pastilli on suussa. Vai voiko olla mahdollista, että missään ei ole mitään vikaa ja että hengityksessäni nyt vain on luontaisesti tympeä haju? Korostaisin vielä, että en liioittele ongelmaani, vaan jotkin läheisimmät ihmiset ovat huomauttaneet hajusta. Olen kokeillut lähes kaikkea: erimerkkisiä hammastahnoja ja suuvesiä sekä lisännyt veden juomista ja purkan syöntiä etenkin aterioiden jälkeen, mutta helpotus on vain lyhytaikainen. Kokeilin kerran jättää vähäksi aikaa maitotuotteet ja liian sokerin kokonaan pois, koska ongelma korostuu maitotuotteiden ja sokerin syömisen jälkeen, mutta eipä sekään auttanut.

2. Rautiainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos kaikki muut on kokeiltu, ehkä kannattaa miettiä ruokavaliota. Jostakinhan se haju tulee, kurvaa ravitsemusterapeutin tai vastaavan asiantuntevaan ohjaukseen!

3. hammashoitaja Vierailija

Oletko puhdistanut hammasvälit hammaslangalla. Vetäiseppä muutama tiukempi väli ja haista lankaa. Jos se löyhkää niin silloin syy löytyy hammasväleistä. Sinnehän sinä et pääse vaikka olisi kuinka hyvä hammasharja.
    Toinen syy joka tulee mieleen , onko sinulla nielussa proppuja. Eli nielurisojen sisällä on onteloita joihin jää ruuanjätettä joka "mätänee" sinne ja haju on sen mukainen.
    Olen itse puhdistanut nieluni sen jälkeen säännöllisesti kun siskoni valitti että sun henki haisee. Ja nyt ei enää haise.
    Tuon kielen puhdistukeseenkin löytyy väline joko apteekista tai hyvin varustetusta tavaratalosta.

4. Verna Vierailija

Miten nielu puhdistetaan??

5. kurkku Vierailija

Myös krooninen nielutulehdus aiheuttaa pahaa hajua. Vaihdoin työpaikkaa uuteen, jossa pitää olla jatkuvasti sosiaalinen, ja kun hieman jännitän niitä tilanteita, niin niska jännittyy. Niskan virheasento voi aiheuttaa lievää kurkun tulehtumista (jotenkin mekaanisesti, en tiedä tarkemmin mut lääkäri varmaan osaa selittää) joten täälläkin kärsitään tympeästä hengityksestä. Ei muuten ainakaan paranna sosiaalista jännittämistä! :(
    Hieronnan tms. rentouttavan jutun jälkeen tuntee, miten "pala kurkussa" on kadonnut, mutta aina se vähitellen tulee takaisin. Huoh.

6. Dreamer* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mullakin sama vaiva ja on todella todella nolostuttava ja raivostuttava!!
    Hampaat kunnossa hammaslääkärin mukaan, pari kk sitten käynyt hampilekurissa, mut vaiva vaan jatkuu.
    Vettä juon kyllä aika vähän, en muista juoda. Ja maitotuotteita käytän niin vähän, ettei pitäis vaikuttaa asiaan, maitoa juonut 30 vuotta sitten viimeksi!
    Jugurttia ja juustoja aika harvakseltaan niitäkin.

Itellänikin tuntuu aivankuin kurkussa olis jotain ylimääräistä ja käyny sen vuoksi lääkärissäkin, joka sanoi, ettei siellä muka mitään olisi.
    Sanoi, että usein jännittäessä tuntuu kuin kurkussa olisi pala.
    Itekin kun luontainen jännittäjä olen niin tuntenut kyllä tuollaisen palantunteen kurkussa aina jännittävällä hetkellä, muttei tämä ole mielestäni samaa.
    Olen myös sosiaalisten tilanteiden jännittäjä ja kuten edellinen kirjoittaja sanoi, ei todellakaan helpota näitä tilanteita!
    Ei kehtaa ottaa osaa keskusteluihin tai puhua lähietäisyydeltä ja ainahan tulee tilanteita, jolloin pitää niin tehdä.
    Tämän vuoksi olen joutunut olemaan hiljaisempi ja kuuntelijana kun en kerta kaikkiaan kehtaa avata suutani, on niin noloa ja hävettävää.

Se varsinkin, kun jotkut ihmiset ajattelee väistämättä, että onko toi niin huolimaton ja muista piittaamaton, ettei viitsi pestä hampaitaan ja jotkut asiasta toisinaan huomauttaakin..se todella loukkaa! Muutenkin arka aihe mielestäni.

Olen ajatellut, että josko ruokatorvessani olisi jotain häikkää..
    Närästystäkin on alkanut kyllä ilmetä aina toisinaan, josko ois refluksitautia?
    Vai nielurisoissako vika piilee..?
    Mitään proppuja en ole havainnut, mistä niin moni täällä puhuu samassa yhteydessä, en ikinä.
    Ja oksennusrefleksi kun on tosi herkkä, hampaita harjatessakin yökkäilyttää, niin en ole uskaltanut lähteä kaivelee kurkkuani millään.

Onko kukaan teistä kokeillut sitä tv:ssä maisnostettua SB12:a??
    Tehoaako todella vai onko sekin huuhaata?
    Olen niin purkanjauhamiseen ja pastillinsyöntiin kyllästynyt, ettei mitään rajaa!
    Eikä tunnu nekään auttavan pitemmän päälle...

Mitä siis tehtävissä?
    Mykkänäkö koko loppuelämä?
    Se vielä piti mainita, että mullakin hampaidenpesun jälkeen noin kymmenisen minuuttia hengitys raikas kunnes taas muuttuu kamalaksi..
    Arvatkaas TURHAUTTAAKO..
    Nousee jostain kurkusta, siitä olen aivan varma!

7. hammashoitaja Vierailija

Kun kirjoitatte että harjaatte hampaat niin kannattaa muistaa että pelkästään harjaaminen ei vie kaikkea moskaa pois suusta. Jos teet huolellisen ja perusteellisen puhdistuksen niin aloita se sillä että otat langalla kontaktikohdat eli ne joissa hampaat ovat kiinni toisissaan ja sen jälkeen tikutat jolloin puhdistat sen ienrajan välin. Muista kolmiomainen hammastikku eli kuten tuo hammasvälikin on. Tämän jälkeen harjaat huolellisesti joka pinnan. Kyllä pitäisi puhdasta tulla. Kiinitä myös harjan kokoon huomiota jos sinulla (kuten minulla) on ongelmia yökkäysrefleksin kanssa. Minulla on hankalinta alasisä pinnoilla ja erityisesti takana jossa joutuu "tunkemaan" kielen ja hampaiden väliin. Pese se kohta viimeiseksi.
    Itse olen huon harjan koon suhteen huomannut että sähköharjoissa on pienet harjat joten olisiko se apu ettei yökkäystä tulisi jo senkin vuoksi että sillä saat nopeasti puhdistettua.
    Nielusta vielä jos sinulla on pulleat nielurisat niin melko tod.näk. siellä majailee proppuja. Minä "kaivelin" niitä vanhanmallisella hiussoljella jossa on metalli lenkki. Puhdistin sen eritt. hyvin ja varovasti painelin ja kas jostain aukosta niitä palleroita tuli. Hajua ei kannata jäädä ihmettelemään....se on melkoinen. Nyt minulle ei enää ole niitä juurikaan tullut.
    Sen estää varmaan jossain määrin se että kurlaat hyvin lopuksi. Vettä nieluun ja kuvittele sanovasi AAAAAA
    Tuota tikutusta voi tehdä vaikka uutisia katsoessa :)))

8. öööööö Vierailija

Helikokobakteeri myllää vatsassas. Bakteerilöyhkä nousee ylös ruokatorvea pitkin. Lukekaa Googlesta.

9. Maija Vierailija

Minulla oli krooninen poskionetelon tulehdus, joka aiheutti pahan hajuista hengitysta. Hammaslaakarini ei loytanyt mitaan vilkaa hampaissani ja lahetti sitten internistin puhuille. Tama tutki kaikki asiat ruoasta, ruoan sulatuksesta, ilmavaivoista lahtien. Kaikkiin tuli vastaus, etta ei. Viimeiseksi vaihtoehdoksi jai sitten nena. Laakarini lahtetti minut rontgen-kuviin ja sieltahan se poskiontelon tulehdus loytyi. En edes tiennyt etta minulla oli tulehdus, silla minulla ei olut mitaan tyypillisia oireita. Sain antibiottikuurin ja ongelma meni silla ohi.

10. Kannattaa kokeilla Vierailija

Oletko kokeillut sitä uutta SB12 suuvettä, joka lupaa poistaa hajut estämällä rikkikaasujen muodostuksen (muistaakseni näin). Itse ostin ja ainakin kaikki hajut hampaiden välistä eli hammaslangoituksen yhteydessä katosivat. JOtenkin tuntuu etten enää tarvitsekaan suuvettä joka aamu, siis unohdan koko asian, koskei tunkkaista oloa ole.

11. kulkeeko kakka? Vierailija

Luulis, ettei liity asiaan, mutta toimiiko suoli?Jos ei niin henki alkaa haisemaan pahalle,ihan totta. Jos menee siis 2pv ettei suoli toimi, niin suun kautta alkaa hajuja tulla.

12. Dreamer * Vierailija

Eipä muuten toimi!
    Ei ole toiminut vuosiin enää säännöllisesti ja asiasta olen käynyt lääkärillekin valittamassa moneenkin otteeseen, muttei olla otettu vakavasti ongelmaani.
    Itsekin olen ollut huolestunut siitä puolesta, siis jatkuvasta ummetuksestani, mutta edes liikunnan lisäämisellä, veden juomisella, kuitupitoisen ruoan syömisellä..ja mitä niitä onkaan, ei ole ollut huomattavaa vaikutusta asiaan.
    Joten asia on saanut olla, olen ajoittain unohtanut koko vaivan kun ei lääkäritkään ole asiaan oikealla tavalla suhtautuneet.

Mitenkähän ne tk-paskiaiset sais ottamaan asian vakavasti, kuten tapauksessani kuuluu vai pitääkö tässä kalliille yksityislekurille vielä lähteä...??

13. kurkku Vierailija

Mulla kyllä vatsa toimii säännöllisesti päivittäin. Ei kyllä tunnu siltä, että haju tulisi vatsasta, vaan jostain päin nielua.
    Toisaalta kärsin myös ns. vasomotorisesta nuhasta, joten ehkä sekin voi aiheuttaa hajua. Nuha on kyllä ollut vuosia, mutta haju ilmaantui vasta niskajännityksen myötä. Vaan voihan ne toimia jotenkin yhdessäkin.

14. eräs KÄRSIJÄ Vierailija

Mulla ei vatsa toimi, allerginen nuha todettu ja poskiontelokierre ollut vuosia, tosin viime vuosina siten vaan, että ilmennyt limakalvoturvotusta (ei siis nuhaa edes ollut) ja sitäkautta tulehdusta aina silloin tällöin.

Tuosta kaikestako se sitten johtuukin???
    Miten asiassa pääsisi eteenpäin...alkaa tää tilanne jo rassata sen verran hermoja, että käyny mielessä jopa itsari, siis oikeesti.
    Lekurit ei ota tosissaan kun valitan ummetusta, se on jo tullut todettua, siis arvauskeskuslekurit (=tk).

15. Iines Vierailija

Minulla pahanhajuiseen hengitykseen on tuonut avun juuri tuo hammaslangan säännöllinen, tarkka käyttö ja uudemman apteekin suuvedet.

16. Iines Vierailija

17. öööhööö Vierailija

Lopeta sperman nieleminen. Haisee monta päivää.

18. kohtalotoveri Vierailija

Ongelmasi taitaa olla suun hiivatulehdus. Se kielen päällä oleva töhnä on hiivaa ja aiheuttaa todella pahaa hajua, joka voi tulla kurkusta ja suolistosta asti. Hiiva elää sokereilla ja makeutusaineilla (joita esim. monet hammastahnat, suuvedet ja pastillit sisältävät, joten ongelma vain pahenee ja hampaiden harjaus ei auta).

Lääkäriltä hiivaan saa lääkkeet. Sokeriton karpalomehu auttaa myös. Ja kielen harjaus esim. Molkosanilla (saa luontaistuotekaupoista).

19. ll Vierailija

Jos on poskiontelovaivaa ja siitä johtuvaa haisevaa hengitystä, niin ainakin itse olen saanut apua nenähuuhtelusta. Apteekissa myydään Sarvikuonoksi kutsuttavaa muovikannua, johon laitetaan teelusikallinen suolaa ja lämmintä vettä. Sitten vain kannun "sarvi" nenään, päätä käännetään ja annetaan veden virrata toisesta nenäreiästä sisään ja toisesta ulos.

Käsittelyn jälkeen nenä ei ole tukkoinen (auttaa myös flunssassa!). Olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, että en nuku selälläni enää. Kun nukkuu vatsallaan, räkä valuu nenästä ulos eikä onteloihin.

Mulla on myös allergista nuhaa ympäri vuoden, joten nukkumisasennon vaihto ja nenäkannun käyttö ovat auttaneet.

Joillakin myös kuulemma nielu/kitarisat tulehtuneina aiheuttavat haisuhengitystä

20. paskalle Vierailija

Umppari leikkauksen jälkeen ei ole henki haissut.

21. meduusa Vierailija

SB12 on hyvä suuvesi sekä Dentyl suuvesi ja tahna (ei saa kaikista apteekeista). Hammashygienisti puhdisti hampaanvälit ja siitä oli jo paljon apua. Minulla on niin tiukat hampaanvälit, ettei hammaslanka meinaa tulla pois hampaiden välistä, kun sen on sinne saanut. Todella hyväksi olen todennut Jordanin kaikkein ohuimmat hammastikut. Niillä saan ruoanjämät pois ja myös hangattua niitä bakteerimössöjä, joita kertyy väliin. Lisäksi puhdistan kielestä valkoisen karstan apteekin laipalla päivittäin.
    Ongelma on todella ikävä, sillä en itse haista pahanhajuista hengitystä.

22. fab Vierailija

Kahvinkittaajilla nousee helposti sellainen epämiellyttävä lämmin happohaju suuhun, ei siis kahvinjuonnin yhteydessä vaan muulloinkin. Itsellänikin alkoi kahvinjuonnin aloittamisen jälkeen ja häipyi lopettamisella. Kahvinjuojaäitini hengitys haisee samalta. Ja tämä ongelma ei siis suuhygienialla poistu.

23. proppukurkku Vierailija

Hyviä vinkkejä noiden ällöttävien proppujen poistamiseksi otetaan vastaan!
    Mulla noita tulee jatkuvasti nielurisoihin ja haju ja maku suussa on sen mukainen:(( Välillä niitä nousee kurkusta kun oiken kovasti kakostelee ja rykii, mutta miten niitä muuten sais poistettua? auttaako tuo SB12?

24. Täällä on yksi kohtalotoveri lisää. Kun asia olisikin niin "yksinkertainen", että vastaus löytyisi jostakin suuvedestä tai proppujen kaivelusta. Minulla suu on hammaslääkärin mukaan kunnossa, käytän hammaslankaa, harjaan hampaat ja kielen. Mutta maku ja haju ei tulekaan suusta, vaan se tuntuu tulevan nielaistessa. Jostakin tuolta syvältä. Myös minulla suu on raikas 5 minuuttia hampaiden pesemisen jälkeen, mutta ei sen kauempaa. Läpi on käyty hammaslääkäri, nenä-, kurkku- ja korvalääkäri sekä vatsan tähystys. Mitään ei löydy. En ihmettele yhtään tuon erään kirjoittajan kommenttia itsarin ajattelusta. Tämän takia en siihen ryhdy, mutta ongelma on sietämätön. Ihmisten sieraimet liikahtavat lähelläni siihen malliin, että hajua tulee, osa jopa laittaa käden nenän eteen. Todella hauskaa toimittajan ammatissa olevalle.

25. fab Vierailija

Kokeilkaa sitä kahvinjuonnin lopettamista muutamaksi viikoksi, yksinkertaista ja helppo kokeilla auttaako. Ellei sitten mieluummin ajattele itsemurhaa kuin lopeta kahvin juontia.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri