Hae Anna.fi-sivustolta

Jatkuvasti pahanhajuinen hengitys

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Anonyymi, 08.09.2006.

1. lksdfl Vierailija

Mulla meni vähähiilarittomalla ruokavaliolla varmaan vuosi ennen kuin muutamat tiukasti istuvat proput häipyivät nielusta ja myös pahanhajuinen hengitys loppui. Nyt olen ollut vhh:lla melkein neljä ja puoli vuotta. Eli paitsi varsinaiset sokerit, pois jäivät myös mm. leipä, peruna, pasta jne. En juurikaan käytä sinappia tai ketsuppia puhumattakaan valmistuotteista tai eineksistä, mutta näissähän sokeria monesti on runsaasti. Muistaakseni Dijon-sinapissa ei taida olla sokeria?

2. pahanhajuinen Vierailija

hengitys johtuu 90 %:sti siitä, että kieltä ei harjata, vaan hampaat. Siis kieli haisee.

3. risaton Vierailija

Niin kyllähän se kielikin haisee mutta ei ainakaan minulla auta vaikka useamman kerran päivässä harjaan ja kaavin kieleni.
    Sinne nieluun mihin keli päättyy kun ei millään vimpaimella yletä putsaamaan.

4. H2O-0 Vierailija

Näyttää siltä että kun kolme varttia olette käyttäneet aikaa hampaiden harjaamisen, hammasvälien kaiveluun ja erilaiseen kurkun kaiveluun ja ties mihin huuhteluun, säilyy hengitys sen jälkeen siedettävänä puolisen tuntia jos ei hengitä ulospäin kuin aivan vähän.

Kannattaako se? Mitä sen puolen tunnin aikana ehtii tehdä?

Eikös olisi parempi että perustatte oman treffipalstanne, vaikkapa halitoosihemmot ja -helkat. Sieltä sitten kaveria hakemaan, lähtee ne pahimmat pelot elikkä yksin jäämisen tuskat vähemmälle. Vai onko joku vielä vaikuttavampi muu asia olemassa?

5. mulla taas Vierailija

Mulla taas haju lisääntyi kokopäiväiseksi. Ennen oli vaan aamulla löyhkää mutta vähähiilarinen laittoi hapot liikkeelle niin että ongelmasta tuli täyspäiväinen. Kunnes havaitsin työkavereiden alkavan karttamaan ja eräs heistä sanoikin minua haisuliksi - kuulin se hänen huomaamatta.

Hyvästi vähähiilihydraattiset hömpötykset ja homma korjaantui entiselleen. Ja tuntuu että tiettyjen rasvojen syömisen vähentäminen vähentää sitä aamulemuakin.

6. uusvierailija Vierailija

Kitarisoja pystyy puhdistaan pumpulipuikolla kun katkaisee sen ja työntää pienen virkkuukoukun varreksi toiseen päähän. Taskulampulla näkee hyvin kurkkuun.

7. Hei!

En ole täällä käynyt pariin kuukauteen, mutta jos satut viestini näkemään, niin vastaan nyt kuitenkin.

Lääkäri oli Mirja Laitio, Munkkiniemen Dextrassa, Helsingissä.

Hän otti hajuhaitat ihan tosissaan, ymmärsi kyllä, kuinka epämiellyttävästä vaivasta on kyse. Tosin, minulla nielurisaleikkaus ei vienyt hajuongelmaa, proput kyllä, mutta kieli haisee edelleen tosi pahalle. Taistelu jatkuu..

Toivon sydämestäni, että saat vaivaasi avun! Ja kaikki muutkin tämän asian kanssa painiskelevat. Vaan kyllä se väsyttävää on.

8. Probemaster Vierailija

Tällä ilmoittautuu yksi proppuilija lisää.

Vuosia sitten jo "tutustunut" kuolemalle haiseviin kurkkumönkijöihin, tuolloin vielä tupakoitsevana. Myös minulla pahasti arpiset nielurisat, nuoruusvuosien tiheästä angiinavyyhdistä muistuttamassa. Juuri näihin arpionkaloihin ja varsinkin "kitakaaren" (siis sen nyrkkeilypussin vieressä kiertävä kaari) takana on yleensä probbupoikineen bilettämässä. Haju sen mukainen!

Itse saan parhaiten proput poistettua terävillä suuhygieniapaketissa tulleilla työkaluilla, joita hammaslääkärinkin kätösessä toisinaan näkee. Näillä on hyvä tyhjentää arpien muodotamat syvät uurteet ja onkalot. Tein mös tavallisesta suuresta klemmarista uuden "köön", jonka päähän tein n. 2mm halkaisijalta olevan lenkin. Tällä vekottimella on oiva puhdistaa ns. nurkien takaa, kuten tämän kitakaaren takaa.

Proput on hellpo paikallistaa ihan tavallisella vanupuikolla. Pari kunnon kietaisua nielun eri kohdissa riittää. Proppujen huono puoli on haju, mutta se toki auttaa niiden paikallistamisessa.

Itse ajattelin jatkaa taistelua itseoperoiden jonkun aikaa. Jossain vaiheessa tulisi varmasti kyseeseen myös nielurisaleikkaus, mutta niin kauan kuin näin onnistuu pitämään hajut loitolla, riittää se minulle.

Tsemppiä vaan kaikille proppuilijoille.

9. Matrix1963 Vierailija

Heippanen
    Minulla on ollut suuvärkkini kanssa ongelmia koko ikäni. Tiukat hammasvälit (hammaslääkäri saa kiskoa kiilojansakin kaksin käsin pois, kunhan on ensin saanut ne runnottua väkipakolla paikoilleen), ientulehdus pahanlaisena, haiseva hengitys, hammaskiveä, proppuja ja nyt sitten vielä pahasti vetäytyneet ikenetkin ja syvät ientaskut. Alkoi haitata jo sosiaalista elämää, kun henki haisi ja suuvärkki muutenkin huonossa kunnossa.
    Hampaat pesin kahdesti päivässä, langoitin ja tökin kapeilla tikuilla sen minkä hammasväleihin pääsen. On kokeiltu sähköhammasharjaa ja vaikka mitä kielenpesijää, suuvesiä, hengityksen raikastajia sun muuta. Ilman mainittavaa apua.
    Hammaslääkärin määräyksestä vaihdoin ultra softiin hammasharjaan, vaikka sillä pestessä tuntui, ettei hampaat puhdistu tarpeeksi.
    Tutkiskelin netistä asiaa, ja parhaaksi käytännöksi olen kokenut seuraavan.

Langoitus semmoisella härvelillä, missä lanka pingoitetaan muovisessa vekotimessa, mahtuu suuhun paljon paremmin kuin nyrkki;)
    Hampaiden tikutus telkkaria katsellessa puisilla Pirkan ohuilla tikuilla (ovat tismaalleen samanlaisia kuin Jordanin kalliimmat, samassa paikassa jopa tehdään.)
    Hampaiden pesu mahdollisimman pehmeällä harjalla tai vielä paremmin puhdistuu ionisella hammasharjalla.
    (Tietääkö joku löytyykö näitä Suomesta?)
    Hammaspesun jälkeen purskuttelua kookosöljyllä tai mineraalisuolavedellä, jotain kymmenisen minsaa.
    Ei haise muuten henki enää, ei vuoda ikenet, proput ovat loppuneet.
    En tiedä mikä noista jipoistani oli se "juttu", vai oliko se kaikkien kombinaatio, mutta hällä väliä, pääasia, että suu on paremmassa kunnossa.

Itse tilasin tuon ionisoidun harjan jenkeistä, iHerb.com - Vitamins, Supplements & Natural Health Products :stä. Jos joku haluaa tilata, uudet iherbin asiakkaat saavat koodilla: DOP494 (dee-ooo-pee-494) 5$ alennuksen, postikulut ovat 0-4$, jos tilaus on alle 1360 grammainen ja 1-80$, muutoin maksaa enemmän. Yli 60 dollarin paketista saa vielä extra 5% alennusta:) Suosittelen, ellei jostain Suomesta sitten löydy.....

Lisätietoja harjasta:
    Dr. Tung's, Ionic Toothbrush w/Replaceable Head - iHerb.com

10. Ninnukka Vierailija

Itselläni on tuontyyppinen harja ja kyllä se minun mielestäni puhdistaa hampaat huomattavasti paremmin kuin normaalilla harjalla hankaaminen. Lisäksi mielestäni on plussaa, ettei tarvitse käyttää hammastahnaa välttämättä. Samoin tuolla voi puhdistaa myös kielen.

11. Malla1989 Vierailija

Tilasin tuon Dr.Tungin harjan, kielenpuhdistajan, hammaslangan ja suuveden. Ja omasta mielestä ainakin on raikkaampi olo suussa. Oon hönkäilly jatkuvasti käsiini ja yrittäny nuuhkia, mutta luottopusuttelunuuhkijani on matkoilla niin en voi kysyä puolueetonta mielipidettä:)

Mun alennuskoodi on SIT372 sinne herbiin.

12. Piti ihan tulla kiittämään nimimerkkiä Matrix. Olen 55-vuotias nainen ja kärsinyt pahanhajuisesta hengityksestä vuosikausia ellei peräti -kymmeniä.
    Eilen huomasin että suusta on poistunut paha maku ja hengityskin on raikastunut. Ei se vielä ole täysin normaali minun mielestäni, mutta miehen kanssa tuo todettiin yhdessä ja näillä opein jatkan.

Kiitoksia!

nimim. Back to social life!

13. avusta kiitollinen Vierailija

Tarkoititko tuota Dr.Tungin harjaa?

14. Back to social life Vierailija

Tarkoitukseni oli kiittää tuota Matrix- nimimerkkiä. Kutakuinkin hänen opeillaan tässä mennään ja tulosta on totisesti tapahtunut.

Langoittelu, purskuttelut, tikuttelu, kookosöljyllä ja suolavedellä purskuttelu, Tungin kieliraspi ja Tungin harja ja vielä hänen hammaslankansakin on käytössä. Ja lisäksi ostin jotain luontaistuotehammastahnaa Tallinnasta.

Suosittelen, kyllähän tuo pahanhajuinen hengitys on melkoinen riesa!

15. pirpana Vierailija

Olen lukenut viestejä, itselläni sama ongelma. Itselläni on ollut krooninen poskiontelotulehdus päällä n. 20 vuotta. Alussa antipioottikuureja jopa 2 x kuukaudessa. Nykään olen hoitanut nenähuuhtelulla (sarvikuono). Nyt maku/haju tilanne on tosi paha (sarvikuonon käyttö jäänyt vähiin). Yhdistän oman ongelmani poskionteloihini, nytkin nenä tosi tukossa, sarvikuonon käyttö hankalaa koska huuhdellessani lima valuu kurkkuun. Tutkittuani löysin googlatessa mielenkiintoisen artikkelin, joka kannattaa käydä lukemassa: pahanhajuinen hengitys duodecimlehti (en tiedä suoraa linkkiä sivulle). Toivottavasti on jollekin apua, paljon eri vaihtoehtoja ja tietoa mistä pahanhajuinen hengitys voisi johtua. Itse alan nyt huuhtelemaan nenääni, jotta saisin liman pois ja kuulostelemaan auttaako tämä pahaan makuun suussa.

16. *** Vierailija

Olipa helpotus löytää tämä viestiketju. Luulin olevani ihan yksin tämän ongelman kanssa.

Tulin tietoiseksi pahanhajuisesta hengityksestäni kymmenisen vuotta sitten, kun opiskelukaverit alkoivat huomautella asiasta. Huomauttelu ei ollut mitenkään asiallista, vaan tosi ilkeää, ja ehkä siksi pahanhajuisesta hengityksestä tuli niin paha ongelma, että se alkoi hallita koko elämää. Hämmästyin, kun YTHS:n knk-lääkäri luonnehti sitä vain esteettiseksi ongelmaksi. Jos se eristää minut muista ihmisistä, niin kyllä nopeasti on kyse ihan oikeasta terveydellisestä ongelmasta! Pahanhajuinen hengitys on ollut yhtenä syynä masennukseeni tai sitten seurausta siitä, en tiedä miten päin.

Olen keskustellut asiasta hammaslääkärin, hygienistin, kahden knk-lääkärin, työterveyslääkärin, psykologin ja psykiatrin kanssa. YTHS:n knk-lääkäri ei ottanut asiaa lainkaan tosissaan, ei myöskään psykologi tai psykiatri (olivat sitä mieltä, että kuvittelen koko asian, vaikka sain suoraa palautetta muilta opiskelijoilta). Hammaslääkäri uskoi heti, mutta oli sitä mieltä, ettei ilmiö johdu hampaistani, vaikka hammasongelmia minulla onkin. Uskoisin hammaslääkärin olleen oikeassa kahdesta syystä: Jos käytän ainetta, joka poistaa hajun, haju palaa suuhun selvästi suun takaosasta, ei hampaista. Lisäksi äidilläni ja sisarellani on toisinaan sama ongelma, eikä heidän hampaissaan tai hygieniassaan ole taatusti mitään vialla (ja tästä syystä uskon myös teoriaan siitä, että jokin periytyvä seikka vaikuttaa hajuun: suun / nielun rakenne, bakteerikanta tms?).

En ole päässyt perille siitä, mistä lääkäreiden nihkeys tässä asiassa johtuu. Eikö asiaa oteta tosissaan vai onko niin, että lääkäritkin ovat neuvottomia ongelman edessä?

Tuntuu siltä, että olen kokeillut hajun poistamiseksi suunnilleen kaikkea, vaihtelevalla menestyksellä. Suurin syyllinen pahaan hajuun on ihan selvästi kielen pinta. Huomasin tämän aivan sattumalta, kun kerran raaputin kielen pintaa sormen kynnellä niin, että kynsi oli kielen pintaa vasten. Haistoin kynttä ja voi yök. Kävin pesemässä kielen hammasharjalla ja haju oli poissa. Nykyään käytän sekä harjaa että apteekista saatavaa kielen pinnan puhdistajaa. Vain harjalla saa aivan kielen takaosankin puhtaaksi ilman, että vahingoittaa kieltä. Nielun puhdistamiseen en ole keksinyt muuta keinoa kuin kurlauksen. Käytän pelkkää vettä, koska en halua loputtomiin käyttää jotain aineita tai suolaa, joilla voi ehkä pitkään käytettynä olla muita terveyshaittoja.

Toinen syy oli yhtä selvästi nielurisojen proput. Sain poistettua proppuja pitkällä piikillä (pään oltava pyöreä, ei terävä). Nielurisoihin tuli pieniä proppuja päivittäin. Muutaman kuukauden välein huomasin ensin läpitunkevan pahan hajun ja sitten muutaman päivän kuluttua aivan karsean isoja ja pahanhajuisia proppuja jossakin kohdassa nielurisaa. Tällöin propun irrottaminen oli vaikeaa ja se poisti ongelman vain muutamaksi tunniksi, kunnes samaan paikkaan ilmestyi taas uusi iso proppu. Tällainen vaihe kesti aina noin viikon tai kaksi, ja sitten tilanne rauhoittui. Pääsin työterveyslääkärin lähetteellä knk-lääkärille (yksityinen), joka ensin sanoi, että ongelma johtuu nielurisojen kroonisesta tulehduksesta ja ettei sille mitään kannata tehdä, mutta kirjoitti kuitenkin lähetteen leikkaukseen. En tiedä, miksi juuri tämä lääkäri suostui kirjoittamaan lähetteen. Kerroin kokeilleeni kaikkea muuta ja olevani tilanteeseen väsynyt, ehkä se vaikutti?

Leikkauksesta on vielä niin vähän aikaa, eikä nielu ole kunnolla parantunut, etten osaa arvioida, kuinka paljon siitä on hyötyä. En edes odota leikkauksen poistavan hajua kokonaan, koska tiedän hajun johtuvan muustakin kuin nielurisioista. Kannattaa ehdottomasti kokeilla ensin muut keinot ennen leikkausta, koska leikkauksesta voi seurata komplikaatioita, joista voi jäädä muunlaisia pysyviä haittoja. Sain leikkauksen jälkeen pahan jälkiverenvuodon, jolloin viimeistään valkeni, ettei leikkaus ole mikään pikkujuttu.

Hammaskivi tosiaan aiheuttaa myös hajuja ja hygienistillä käyminen puolen vuoden välein on ollut avuksi. Mahdollisesti syljen koostumuksessa on jokin ongelma (ilmenee reikiintymisenä), mutta siihen ei ilmeisesti auta muu kuin täysksylitoli ja fluori? Hammaslankaa käytän kahdesti päivässä ja hampaat harjaan 2 - 3 kertaa päivässä.

Olin vuoden ajan täysin sokerittomalla ruokavaliolla, tosin hammasongelmieni vuoksi. Hajuun se ei vaikuttanut mitenkään ratkaisevasti. Joillakin ruoka-aineilla on kyllä vaikutusta: maitotuotteilla aivan selvästi, samoin vehnällä ja sokerilla jossakin määrin. En ole poistanut näitä ruokavaliostani täysin, mutta aamulla ja työpäivän aikana en niitä syö. Kasvissyöjänä ongelma oli aivan yhtä paha, lihan syöminen ei ole sitä pahentanut.

Apteekissa myytävistä tuotteista olen kokeillut Betadine-suuvettä (poisti pahan proppuongelman aikaan nielurisojen turvotuksen, muuten ei apua), Zendium-suuvettä (apu lyhyaikainen) ja Air-Lift kapseleita & suusuihketta. Air-Lift suusuihke on ollut selvästi avuksi. En tiedä, poistaako se hajua, mutta se poistaa pahan maun suusta muutamaksi tunniksi. Se on hyvä apu silloin, kun on menossa esim. kokoukseen töissä, koska silloin pystyn keskittymään enemmän asiaan ja muihin ihmisiin ja panikoimaan vähemmän sitä, haisenko pahalta. Ehkä se on vain tehokas plasebo, mutta toimii.

Käytän säännöllisesti nenähuuhtelukannua, koska se puhdistaa mukavasti nenän. Hajuun se ei ole vaikuttanut mitenkään.

Minulla oli opiskeluajan alussa paljon närästystä ja olen miettinyt, vaikuttiko se jotenkin hajuunkin. Samaan aikaanhan minulle alettiin huomautella hajusta. Toisaalta närästys on sittemmin ollut lievempi, mutta hajuongelma on ollut edelleen.

Kärsin suun kuivumisesta stressaavissa tilanteissa, eikä siihen auta muu kuin stressin väheneminen ja se tapahtuu ajan kanssa. Purkkaa syön silloin enemmän, mutta ei siitä ole juuri muuta apua kuin se, että puhuminen ja syöminen helpottuu.

Ahdistusta on lievittänyt se, että olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, miten muidenkin hengitys haisee. Meillä oli taannoin aikaisin aamulla tilaisuus, jossa kaikki olivat vähän väsyneinä ja stressaantuneina paikalla ja melkein jokaisen hengitys haisi huomattavasti. Edellisessä työpaikassa oli työkaveri, jonka hengitys haisi niin pahalle, että joskus koko huone haisi. Lähinnä järkytyin siitä, että minäkin ehkä haisen yhtä pahalta... En kokenut mitenkään vaikeaksi tehdä hänen kanssaan töitä, mutta ehkä se johtui siitä, että kärsin samasta ongelmasta itsekin. Työnsaantia pahanhajuinen hengitys ei ole koskaan estänyt (tietääkseni), eikä työelämässä ole yhtä poikkeusta lukuun ottamatta ollut tilanteita, joissa sitä olisi jotenkin asiattomasti kommentoitu. Joko haju ei ole niin paha kuin opiskeluaikana tai sitten aikuiset ihmiset ovat yksinkertaisesti korrektimpia.

Tulipas pitkä kirjoitus. Tuleeko teille mieleen jotakin, mitä voisin vielä kokeilla?

17. Mahassa möyrivä helikobakteeri tietääkseni aiheuttaa pahaa hajua hengityksessä. Kaveri joka keksi sen, kokeili bakteeria itseensä ja hänen henkensä alkoi haista.

Helikobakteeritestin voi tehdä myös puhallustestinä, kuulemma.

Minä muistan myös kun sisareni suureen ääneen aina aamulla ilmoitti, kun menimme samaan työpaikkaan, että sun henki haisee. Olipa kiva?

Ei minunkaan hammaslääkärini ole oikein perehtynyt asiaan vaikka olen haisevasta hengityksestä sanonut. Kielen pesu on niitä parhaita konsteja.

Kuivaan suuhun voi auttaa myös oliivi tms. ruokaöljy iltaisin limakalvoille.

18. minä Vierailija

Pahanhajuinen hengitys johtui minulla todennäköisesti angiinasta, jota en tiennyt itselläni olevan.Vaivanani oli kuitenkin pieni yskä , joka silloin tällöin kutitti kurkkua . Menin työterveyshuoltoon vaimon ehdotuksesta ja sieltä laboratorioon ,jossa pikatesti näytti heti että angiina.Sen jälkeen lääkäriin , josta sain kefalex kuurin.Pahanhajuinen hengitys lähti joksikin aikaa,mutta palasi .Joten uusi kierros ja taas todetiin angiina ja nyt sain kunnon penisiliinikuurin V-PEN MEGA ja ainakin toistaiseksi pahahajuinen hengityskin on ollut poissa.

19. Toivelias Vierailija

Mulla leikattiin juuri viikko sitten nielurisat. Olin kärsinyt pahanhajuisesta hengityksestä yli 10 vuotta ja kokeillut myös kaikenlaisia konsteja hengityksen raikastamiseksi. Suurin syy hajuun olivat nielurisojen proput joita ei kaikkia milloinkaan saanut pois. Vuosikausien ronkkimisen seurauksena risoihin muodostui entistä syvempiä ja isompia onkaloita, jonne muodostui proppuja, joihin ei päässyt mitenkään käsiksi, sitten ne koteloituivat ja jäivät sinne. Tämmöisen ongelman kanssa painiminen syö kyllä ihmistä ja pahasti kun ei koskaan voi olla normaalisti, vaan aina pitää stressata haiseeko hengitys paskalle. Kokoajan pitää olla purkka suussa joka ei kuitenkaan peitä hajua kokonaan. Purkkaa täytyy syödä niin ettei kukaan huomaa, etteivät kummastele haisevaa hengitystä vaikka on purkka suussa. Ei koskaan voinut puhua ihmisen lähellä tai istua vieressä ja jutella normaalisti. Mulla on vielä peitteet nielurisjen päällä jotka aiheuttavat pahaa hajua, mutta oon kuullut että kun ne lähtee pois niin henki ei enää haise. Onko muilla kokemuksia noiden peitteiden aiheuttamasta hajusta ja raikastuuko hengitys kun ne lähtee pois?

20. Paska haisee Vierailija

Minulla on ollut pahan hajuinen hengitys niin kauan kuin jaksan vaan muistaa...yli 30v. Hampaat ovat kunnossa, joten niistä ei hajuhaitta johdu. Suurimman osan ajasta olen myös koittanut hajuja karkoitaa pastilleilla ja purukumeilla. Sittemmin kokeilin jotakin jauhetta, jonka sain äidiltäni, joka kärsi samoista ongelmista. Hänelle lääkäri määräsi lääkkeen (muistaakseni) vatsavaivoihin. Valitettavasti en enää muista lääke-jauhon nimeä, mutta sitä myytiin 10-20 pussin paketeissa apteekeissa. Se (jauho) teki mahaan ja samalla suuhun/nieluun jonkinlaisen kalvon, joka piti hajun totaalisesti poissa koko päivän. Jauho sekoitettiin vesilasiin ja juotiin tyhjäksi. Se oli vieläpä kohtuu hyvän makuista (sitruuna yms). Lääke oli muistaakseni reseptikamaa, joten en silloin aikoinaan sen nimeä pistänyt harmikseni merkille. Toimi kuitenkin erinomaisesti tapauksessani, paremmin kuin esim tuo sb12. Kynnelle kykenevät, minä mukaan luettuna kannattaa ottaa selville, niin on ainakin apua niille päiville, kun tiedossa on palaverejä tmv tilanteita.

Ja kertokaa ketjussa, jos saatte tietoonne jauhon nimen, kiitos! Varmaa on kuitenkin se, että oli vika sitten suussa tai mahassa, tekee ko lääke-jauho sellaisen kalvon limakalvoille, että hajut jäävät "ansaan". :) Tosi on.

21. Haiseeko enää ? Vierailija

Googletin juuri ko vaivaan, ja sain heti kenties ja toivottavasti oikean lääkkeen nimenkin. Ainakin pakkaus muistutti kovasti edellä mainitsemaani. Eli lääkkeen nimi on Alsucral

Kannattaa kuitenkin kysäistä apteekista ensin, sopiiko sitä nauttia kokeilumielessä?! Itse aion käydä kuitenkin heti huomenna katsastamassa ko lääkkeen. Tabletteina sitä ainakin oli googletettuna. Jauhosta en tiedä sanoa. Pääasia kuitenkin, että saa olla edes päivänkin ilman haisevaa hengitystä. Tuskin kenenkään persaukset kestää tuota päivittäin nautittuna. Itse otan ainakin päivinä, kun on luvassa jotakin tärkeämpää.

22. proppu Vierailija

kertokaapa tiivistetysti mikä on proppu ja onko jokin lääkäri suositellut niinden puhdistamista ja onko teillä auttanut? vvaikuttaako nielurisojen leikkaus lapsena siihen että hengitys haisee isompana?

23. M1kko Vierailija

Elikkä näin pitäs toimia jos kyseisestä haluaa eroon:

PERUSJUTUT:

-Harjaa hampaat väh. kahdesti päivässä huolellisesti ja kurlaa. Puhdista hampaanvälit hammaslangalla kerrran päivässä.
    -Puhdista kieli hampaiden pesun yhteydessä. Erittäin tärkeää, sillä jopa 80% inhottavista bakteereista sijaitsee juuri kielessä. Puhdistamiseen voi käyttää vaikka hammasharjaa (tai teelusikkaa), jonka voi kastaa suuveteen.
    -Käytä jotain suuvettä hampaiden pesun yhteydessä. Mieluiten sellaista, joka ei sisällä alkoholia sillä se kuivattaa suuta. Käytä MYÖS illalla, sillä se vähentää bakteerien muodostumista yön aikana. SB12 käytän itse ja toimii hyvin, vaikka taitaa sisältää (?) pienen määrän alkoholia.
    -Jauha purkkaa pitkin päivää. Se toki raikastaa hengitystä, mutta myös lisää syljeneritystä. Sylki on tärkein ase pahanhajuista hengitystä vastaan. :)
    -Juo paljon. Vältä maidon, piimän, TUPAKAN, KAHVIN, alkoholin sekä sokereiden syöntiä.
    -Stressi ja niskan/hartijoiden jumiutuminen saattaa myös aiheuttaa pahanhajuista hengitystä.

^Noilla pitäisi 90% ongelmat kadota (myös minun) :) Jos ei, niin:

-Kokeile ''proppujen'' poistoa (ks tämän threadin aikaisemmat viestit)
    -Mene lääkäriin leikkauttamaan nielurisasi. Yksityinen poistaa varmasti mutta tod.näk myös julkinen.
    -Lue kaikki viestiketjun aikaisemmat vastaukset läpi
    -Mene ROHKEASTI lääkäriin, ja kerro vaivasta. Mainitse myös, että olet kokeillut kaikkea yllämainittua. Löydät varmasti vaivaan ratkaisun.

Noilla vinkeillä pitäisi 99.99% ongelmat hävitä :)

On tää muuten hirveä ongelma, mullakin pilasi sosiaalisen elämän melkeen kokonaan, kunnes uskalsin eräänä iltana googlata tämän ja heti löyty paljon ohjeita :) Itseäni on eniten auttanut sokereiden välttäminen ja kielen puhdistus & purkka.

24. Kille Vierailija

Proppuni ovat kadonneet kahteen otteeseen oltuani ulkomailla pitkän aikaa.
    Ensimmäisessä paikassa vesi oli normaalia kalkkipitoisempaa, toisen paikan veden laadusta en ole selvillä.

Suomeen palattua proput ovat taas palanneet, mutta olen ollut liian laiska kokeilemaan esim. päivittäistä purskuttelua merisuolavedellä. En usko, että muutan pois vain proppujen takia :D

Ruokavalioni on ulkomailla säilynyt suht samanlaisena. Esim. kahvi ei aiheuta proppuja: Minulla oli niitä vuosia ennen kuin aloitin säännöllisen kahvinjuonnin. Muunlaiseen pahaan hajuun en voi ottaa kantaa, koska suuni haisee vain proppujen tai sen vuoksi, ettei ole ollut varaa hammaslääkäriin.

Kiitos vain tästä ketjusta, täytyy muistaa kokeilla tuota suolavettä!

25. vieras Vierailija

Käypä helikobakteeritestissä. Se voi tehdä pahanhajuisen hengityksen.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri