Hae Anna.fi-sivustolta

Jatkuvasti pahanhajuinen hengitys

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Anonyymi, 08.09.2006.

1. haisuli Vierailija

Hei. minulla on semmoisia paakkuja kielen takana.
    olen tosi nuori vielä alle 15vuotias, ja minua hävettää kun henkeni haisee (joskus)
    kun pesen hampaat, henkeni ei haise ainakaan 1tuntiin.
    kun olemme koulussa tunnilla,ja tunnin jälkeen menen kavereitteni luokse, huomaan että henkeni haisee taasen.
    minua helpottaa nuo kurkkupastillit sun muut, mutta niitä pitäisi napsia n.tuntejen välein....
    millä saisin nuo inhottavat paakut pois kielestäni? kieleni on hieman valkoinen paakkujen edestä....INHOTTAVAA JA NOLOA!!

2. peukalo Vierailija

joiden takia henki haisee välillä hirveälle. kaivelen niitä pois, mutta aina en saa kaikkia.

3. Mie Vierailija

Seurustelumme alkuaikoina mieheni iho haisi tunkkaiselta. En silloin kehdannut sanoa sitä hänelle, mutta tajusin että tuo ihon haiseminen johtui ruokavaliosta. Siihen aikoihin hän söi hirveän epäterveellisesti; paljon hampurilaisia ja muita hiilaripitoisia ruokia ja joi päällepaljon kokista. Kun muutimme yhteen ja hän alkoi syömään pääasiassa minun tekemää perus kotiruokaa ja lopetti kokiksen juomisen, haju katosi ja muuttui "terveen" ihmisen ihon tuoksuksi. Eli kannattaa kokeilla ruokavalioremonttia jos mikään muu ei auta. Samalla voi päästä propuista, nehän villiintyvät kaikesta makeasta ja vaaleasta viljasta.

4. haisuli Vierailija

Hei,
    Olen kärsinyt pahanhajuisesta hengityksestä useamman vuoden.Proppuja poistan hammasharjan harjattomalla päällä varovasti painaen nielurisaa alhaalta ylöspäin ja tulevat proput poistan suolaveteen kastetulla pumpulipuikolla.Sen jälkeen vielä kurlaan tällä suolavedellä.
    Hampaita harjailen USEASTI, myös laukussa harja+tahna ja pesu, kun käyn jossain veskissä.
    SB käytössä ja vaikutusaika surullisen lyhyt, oisko tunnin.
    Nenäkannu on käytössä, huuhtelen joka aamu nenäni ja nasonex tukkoiseen nenään-saa myös nyk. ilman reseptiä ja nimenomaan allergiseen nuhaan. Ei siis flunssaan käytettävää! Kannattaa vaikka kysyä apteekin työntekijöiltä oikea.
    Jos on ollu poskiontelotulehduksia, kuten mulla, niin saattaa olla myös siellä nenäontelossa polyyppeja, niihin siis auttaa myös nasonex, mutta ensin kannattaa käydä korva-nenä- ja kurkkulääkärillä. Joskus niiitä poistetaankin, jos ovat isoja eivätkä mene suihkeella.Aiheuttavat myös hajua.
    Vesipulloa kannan mukana ja hörpin, kun paska maistuu suussa. Noi pastillit ym kun ei pitemmän päälle auta, vaan pahentavat tilannetta.
    Paska maku on suussa näistä tmpiteistä huolimatta jo tunnin jälkeen.
    Kokeilenkin nyt tota candilactia+ kielenpesuvekotinta. Olen tähän asti pessy vain harjalla kielen.
    Toivottavasti teillä kaikilla on edes yksi ystävä ym, jolle voitte puhua ongelmasta. Itselläni on akupunktiohoitaja, jolle valitan ja kerron eristäytymisestäni tän takia ja siellä jopa nauran koko tilanteelle.Akuhoitsuni sanoi, että kylmien ruokien syöminen hidastaa mahalaukun toimintaa, joten syön nyk kasvikset lämpimän ruuan kans tai wokkipannussa kuullotan.

5. Nimimerkille haisuli: luepa oma viestisi uudestaan. Käytät ihan hirveästi energiaa asiaan, joka olisi täysin hoidettavissa! Yhdellä leikkauksella! Nielurisat pois ja sillä tuosta ongelmasta pääsee.

Miksi ihmiset alistuvat eivätkä tee asioille mitään?? En tarkoita tätä pahalla. Itselläni oli sama ongelma ennen kuin pyysin päästä nielurisaleikkaukseen. Leikkaus on tietenkin aina leikkaus eikä se ollut miellyttävää, mutta parissa päivässä toipui pahimmasta. Ja loppuelämän voi elää raikkaalla hengityksellä!

6. risaton Vierailija

Kun se oliskin niin helppoa että nielurisat vaan vex ja elämä hymyilee jälleen. Kuten jo nimimerkistäni näkee, ne on leikattu. Mutta hajuongelmaan siitä ei ole ollut pitemmän päälle mitään vaikutusta.
    Mikään ei tunnu auttavan.

7. haiseva Vierailija

Onko normaalia, että kielen takaosassa tuntuu olevan sellaisia näppylän tuntuisia patteja? Kun etusormella tunnustelen kielen takaosasta (kurkusta asti) niin nämä näppylät tuntuu selvästi. Kun sen jälkeen haistan sormea niin se haisee tosi pahalle. Ainakin itsellä tuntuisi haju tulevan sieltä.

Miten teillä?

8. smellycat Vierailija

Olen 33-vuotias nainen ja haissut pahalle koko aikuisikäni.

Se alkoi suusta. Hampaat olivat reikäiset ja ientulehduksia usein, lisäksi viisaudenhampaan taakse oli muodostunut tasku johon kertyi ruoanjämiä jotka alkoivat haista. Myös hammaskiveä oli. Minulle tehtiin kunnollinen hammasremontti muutaman vuoden aikana, sen jälkeen olen käynyt säännöllisesti tarkastuksessa ja poistattamassa hammaskiveä. Hajuongelmaan tästä ei ole ollut apua. Pidän hyvää huolta suuhygieniasta, pesen vähintään kahdesti päivässä, lankaan ja putsaan kielen. Tiedän, miltä hampaista johtuva pahanhajuinen hengitys haisee, sillä sitä tulee itsellenikin aika ajoin, jos ikenet pääsevät tulehtumaan tai hammaskiveä on liikaa. Nuo ongelmat ovat kuitenkin hoidettavissa.

Kun hajuja vain tuli vaikka hampaat olivat kunnossa, minulta testattiin kaikki perusjutut noin 10 vuotta sitten. Ei löytynyt keliakiaa, helikobakteeria, matoja, ei mitään muutakaan epäilyttävää. Ainoastaan laktoosi-intoleranssi oli puhjennut, mutta se ei ole ongelma, onhan markkinoilla laktoosittomia tuotteita. Hiljattain kävin uudemman kerran noissa testeissä eikä mitään löytynyt taaskaan.

Myös korvalääkärillä kävin. Ensimmäisellä kerralla minulle sanottiin vain, että nielurisat ovat pienet eikä niitä kannata poistaa. Tänä vuonna kävin uudelleen nimenomaan proppujen takia ja sain lähetteen nielurisaleikkaukseen, nyt olen jonossa. Proppujakaan ei kuitenkaan tule jatkuvasti, ja niiden haju on omanlaisensa - tunnistan sen kyllä. Ongelma on vatsassa.

Jossain vaiheessa aloin ajatella, että kyse on hiivasta. Olen kärsinyt toistuvista hiivatulehduksista murrosiästä asti, ne palaavat aina takaisin paikallishoidoista ja pitkistä hiiva-antibioottikuureista huolimatta. Mutta luultavasti kyse ei ole pelkästä hiivasta, vaan jostain laajemmasta - nykyään puhutaan suoliston dysbioosista. Olen kokeillut erilaisia ruokavaliohoitoja ja huomannut, että silloin kun en syö muuta kuin mahdollisimman vähän käsiteltyjä vihanneksia ja miedosti maustettua lihaa ja kalaa, haisen vähemmän. Sellainen ruokavalio on kuitenkin hankala noudattaa ja todella rajoittava kaikin puolin.

Vuosien varrella tilanteen vakavuus on vaihdellut, ilmeisesti suoliston voinnin mukaan. Nykyään, luultavasti raskaus- ja imetyshormonien sekä viime vuonna nautitun antibioottikuurin seurauksena, hajuongelma on jokapäiväinen ja todella elämää rajoittava.

Se mitä syön ja juon, vaikuttaa hajuihin. Pahimpia hajun aiheuttajia ovat maitotuotteet (myös laktoosittomat), sienet, ruisleipä ja nykyään muutkin viljatuotteet, oluet ja kahvi. Viime aikoina hajua on tullut riippumatta siitä mitä syön, mutta jokainen ruoka-aine antaa imelään perushajuun (joka on vähän kuin mätä banaani) oman ominaisen lisänsä. Luonnollisesti olen karsinut ruokavaliostani noita pahimpia hajustajia, mutta aika niukaksi käy syötävien ruoka-aineiden valikoima jos kaiken jättää.

Esimerkkejä:
    Puuro, olut = imelä käymisen haju, jota on kuvailtu kuvottavaksi
    Leivonnaiset = todella juureva ulosteen haju, täsmälleen saman hajuista tavaraa tulee toisestakin päästä
    Juustot, sienet ja ruisleipä = pistävä, hapan ja todella voimakas haju
    Kahvi = tympeä, imelä raadon lemu (joka yhdessä proppuongelman kanssa sai tk-lääkärin lähettämään minut korvapolille)
    Sokerit, runsaat hiilihydraatit = voimakkaan hiivamainen haju

Ja näitä siis riittää, viimeisimpänä huomasin maksamakkaran aiheuttavan koiranpaskaa muistuttavaa hajua. Olen päätellyt, että jotain vikaa on ruoansulatuselimistössä oltava, kun hajuja pullahtelee hengityksen mukana ulos. Kärsin ärtyvästä suolesta joka oireilee ajoittain, etenkin stressaantuneena, ja varmaan sillä on osansa tässä kaikessa. Haaveilen, että jonain päivänä olisi rahaa hakeutua kunnon lääkärille, mutta se päivä on kaukana vielä.

Henkinen puoli sitten... no, tämä hajuongelma on yksi todella iso tekijä kroonistuneessa masennuksessani ja siinä, että olen nykyään aika erakoitunut. Vanhoja ystäviä voin tavata silloin tällöin, mutta uusiin ihmisiin tutustuminen ei tule kuuloonkaan kun en jaksa kuunnella niitä vihjailuja tai selitellä ongelmaani. Työnhaku on myös mahdotonta tämän ongelman vuoksi, onneksi vielä pariin vuoteen ei tarvitse stressata siitä kun olen lasten kanssa kotona. Ihmisten enemmän ja vähemmän hyvää tarkoittavat vihjailut tuntuvat pahalta. "Onpa raikkaita pastilleja! Nämä ovat TOSI hyviä suun raikastajia!" tai "voitaisko me laittaa tämä suitsuke tähän meidän väliin, kun tuntuu että tää savu jotenkin kiertää meidät" - siis kuinka paljon tuollainen voikaan satuttaa, saati sitten ne suorat ilkeät kommentit ja ehdotukset, että joisin pullollisen soijakastiketta hajujen peittämiseksi... Kymmenen vuotta olen näitä kommentteja kuunnellut ja itkenyt monet itkut, miettinyt itsemurhaakin. Usein olen halunnut puhua suuni puhtaaksi (pun intended) ja kertoa näille huomauttelijoille, miltä heidän lohkaisunsa tuntuvat. Ihan kuin silkkaa tyhmyyttäni löyhkäisin! Nykyään välttelen sosiaalisia tilanteita parhaani mukaan.

Tuntuu, että mikään ei tässä yhteiskunnassa ole suurempi rikos kuin se, että haisee pahalle. Että kaikki muut ihmisen ominaisuudet ovat jotenkin hyväksyttäviä paitsi tämä. Ja useimmille ihmisille tämä on todella vaikea aihe puhua. Olen kohdannut tosi paljon torjuntaa ja valheita asian vuoksi. Useimmat lääkärit eivät ota hajuun minkäänlaista kantaa, suurin osa ystävistäni sanoo ettei ole huomannut mitään hajua (ja kuitenkin heidän puheestaan ja käytöksestään voi lukea muuta), jotkut eivät kommentoi millään lailla vaan ovat kuin eivät kuulisikaan. Ex-mieheni valehteli päin naamaa, ettei hän haistanut mitään, mutta puhui aiheesta kaverinsa kanssa kun luuli etten kuule. Myös nykyinen mieheni on ottanut diplomaattisen "en mä haista mitään" -linjan, vaikka olen 10 vuodessa oppinut lukemaan ihmisten reaktioita ja puheita sen verran että tiedän hänen taatusti haistavan. Se on raivostuttavaa!

Onneksi on myös ihmisiä joiden kanssa olen pystynyt tästä puhumaan. Muutama ystävä esimerkiksi. Ja olen joillekin ihmisille maininnut asiasta sivumennen - tyyliin sori jos mä haisen pahalle, mulla on sellainen aineenvaihdunta. Näin heidän ei tarvitse miettiä, tiedänkö itse haisevani ja yrittää keksiä kohteliasta tapaa vihjata asiasta. (Sivumennen sanoen: Sellaista ei ole. Haisuli tietää todennäköisesti haisevansa, ja siinä tilanteessa mikään ei tunnu nöyryyttävämmältä kuin alentuvat vihjeet tyyliin "onpa tää hammaslanka hieno keksintö, kannattaa kokeilla!" Suora puhe on paras tapa, jos asiasta on välttämättä mainittava.)

Olen kokeillut lukemattomia konsteja haisuilun lievittämiseksi, vain harvat niistä toimivat. Persiljan pureskelu ei auta, juon vettä runsaasti mutta se ei tietenkään riitä, huuhtelen nenää ja suuta suolavedellä, en käytä juurikaan alkoholia tai lääkkeitä, suuhygienia on kunnossa. Pastillit, suuvedet, luonnonyrtit, lisäravinteet... You name it, I've tried it. Maitohappobakteerit ovat ainoa, josta olen oikeasti huomannut olevan pitkäaikaista apua, lähinnä siten että kun vatsa toimii rauhallisesti ja säännöllisesti, haju on pienempi. Ummetus aiheuttaa tympeää löyhkää, vatsan ollessa kuralla haisee henkikin ripulille. Kun kakka on tavallista, henkikin haisee vain tavalliselle kakalle... laiha lohtu tosin... :D

Joskus kokeilin Zinkoral-nimistä imeskeltävää sinkkivalmistetta, joka auttoi jonkin verran, tietysti vain tilapäisesti, mutta työpäivinä tuntui hyvältä voida turvautua sellaiseen tarvittaessa. Vastaavia on muun merkkisiä myös, en nyt tähän hätään muista nimiä. Se onkin ainoa noista hengitystä raikastavista valmisteista, joka minulla on toiminut. Suuvedet, purkat ja pastillit kuivattavat suuta ja sekoittavat vatsaa entisestään, mikä ei ainakaan helpota tilannetta... Harmi kyllä, tuota Zinkoraliakaan ei voi määrättömästi lapata suuhunsa, itselleni ainakin tulee huono olo ja totaalinen kyllästyminen sen makuun jos yhtään liikaa sitä söin.

Minusta on näiden vuosien aikana kehkeytynyt oikea haisemisen asiantuntija ja voisin luennoida aiheesta vaikka kuinka kauan, mutta jospa nyt lopetan tässä kohtaa. Ihanaa, etten ole yksin tämän ongelman kanssa - vaikka tietysti toivoisin, ettei kenenkään tarvitsisi kärsiä tästä helvetistä. Tsemppiä kaikille haisuleille, koettakaa olla stressaamatta liikaa ja muistakaa rentoutua ja ennen kaikkea rakastaa itseänne vioistanne huolimatta, se auttaa moneen vaivaan!

9. Maria Vierailija

On muutama sairaus jotka voivat aiheuttaa pahanhajusita hengitystä. Aloitan miedommasta päästä: Poskiontelotulehdus (krooninen), diabetes, maksakirroosi, kasvaimet, munuaisten vajaatoiminta, keuhkoputkentulehdus, astma, emfyseema ja muiden hengityselinsairauksien ja keuhkojen sairaudet. Myös ruokatorven läppä voi olla väljä jolloin vatsasta pääsee kaasuja ylös.

Eikö terveyskeskuksesta ohjata erikoislääkärille kuin ongelma on noinkin vakava. Itse en jaksaisi pitää tollaista ongelmaa. Uskon että jos kerrot että tämä vaikuttaa sosiaaliseen elämään ja lähestulkoon erakoittaa sinua että sieltä tulee apuja.

Ja kysehän ei ole Halitofobiasta jos muutkin haistavat tämän. Onko sinulle tehty mittaus uloshengityksestä, voi kuulemma tällä päätellä mistä haju tulee. En ole asiantuntija tässä asiassa mutta mielenkiinnolla lueskelin vieraskielisiltä sivuilta ja löysin tällaisia juttuja.

10. smellycat Vierailija

Poskiontelot on kuvattu, diabetestä ei ole, maksakirroosi, kasvaimet ja munuaisvaivat varmaan oireilisivat muillakin tavoilla, hengityselinsairauksia ei ole, tähystetty on molemmista päistä - gastroskopiassa ei löytynyt mitään hälyttävää, kolonoskopiassa löytyi yksi divertikkelipussi joka epäilemättä johtui ärtyvän suolen oikkuiluista.

Tuota vatsaportin väljyyden mahdollisuutta olen miettinyt, mutta sekin olisi varmaan näkynyt tähystyksessä. Minulla ei myöskään ole mitään muuta refluksiin viittaavaa oireilua kuten närästystä tai ylävatsakipuja.

Tuollaista mittausta ei ole tehty, enkä edes tiedä tehdäänkö niitä julkisella puolella. Ilmeisesti ainakin yksityiset hammaslääkärit tekevät, mutta ei huvita mennä hammaslääkäriin vain kuulemaan ettei haju tule suusta, ja maksaa siitä ilosta isoja rahoja.

Olen kyllä aikeissa ottaa taas yhteyttä terveyskeskukseen, jos nielurisaleikkauskaan ei helpota tilannetta. Ensimmäisellä kierroksella (silloin 10 v. sitten) vain ei selitystä löytynyt kaikista tutkimuksista huolimatta, joten toiveet eivät ole kovin korkealla nytkään. Huvittaa tuo lausahduksesi "Itse en jaksaisi pitää tollaista ongelmaa." Niin, en jaksaisi minäkään, mutta ei tässä oikein ole ollut vaihtoehtoja.

11. smellycat Vierailija

Ja vatsaportilla tarkoitin luonnollisesti ruokatorven sulkijalihasta, ei pitäisi kirjoittaa väsyneenä...

Nyt kun aiheesta googlailin, ehkä se voisikin olla mahdollinen syy vaivoihin, vaikka varsinaista närästystä ei olekaan? Mene ja tiedä. Voisikohan olla niin, että raskaus- ja imetyshormonit ja raskaudenaikainen vatsan kasvusta johtuva paine ovat löystyttäneet ruokatorven läppää niin että oireet ovat siksi pahentuneet? Ehkä otan tämänkin mahdollisuuden huomioon, kun hoitoa vaivaani etsin.

12. mörkö Vierailija

Itselläni haisuongelma on ollut jo 15-vuotta. Kaikki tarvittavat tutkimukset (hampaat, vatsa ja suolisto tähystetty, nielurisat leikattu vuosia sitten) on tehty, eikä mitään syytä haisuihin ole löytynyt. Oireet ovat nykyään jokapäiväisiä, vähiten hajuja on aamuisin, mutta heti syömisen jälkeen haju on todella voimakas! Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita, mutta merkittävää apua niistä ei ole ollut. Tällä hetkellä oireita aiheuttaa melkein mikä tahansa ruoka-aine eli on todella vaikeaa miettiä mitä voisi syödä! Pahimpia hajun aiheuttajia tuntuu kuitenkin olevan maitotuotteet, viljat, sokeri, alkoholi (käytän todella harvoin), kahvi. Väsyttää ja kyllästyttää tämä elämää todella paljon rajoittava vaiva! Lääkärit eivät suostu tutkimaan enempää ja toteavat vain, että tarvittavat tutkimukset on jo tehty. Ei paljon lämmitä em. kaltaiset kommentit, kun vaiva jatkuu ja en tiedä miten itse voisin sitä helpottaa! Jos joku on löytänyt apua, niin ilmoitelkaa ihmeessä!

13. h705k Vierailija

Mulla ollu kohta 10 vuotta. Tehty samat täälläkin, ollut tähystyksissä jne, ei mitään poikkeavaa löydetty. Tää alko silloin kun suu oli vielä kunnossa. Nykyään ientulehdus ja en usko että voi siitä johtua niin paha hajuhaitta että koko huoneisto haisee. Todella epäinhimillistä se kaikki häpeä ja yksinäisyys, tuhosi nuoruuteni. Menettäisin jumalauta mieluummin toisen silmäni kuin eläisin näin, nykyään menen paniikkiin ulkona ollessa, jopa vain kauppaan mennessä. En halua tuhlata enää yhtäkään vuotta tekemättä mitään.

Olen sitä mieltä että tarvitsen jonkinnäköisen ystäväpiirin henkilöistä jotka kärsivät samasta vaivasta. Täytyy saada olla oma itseni jonkun kanssa.

14. Hammaslääkäriin Vierailija

Itselläni auttoi todella kunnollinen hammaskiven puhdistus ultraäänellä - huomasin eron heti. Lisäksi lankaus ja kielen puhdistaminen joka ilta.
    Nämä tuotteet ovat olleet huonoja: Orionin Fre-Z pastillit, Air-liftin tuotteet (hammastahna, "kapselit", purukumi), SB:n suuvedet.

15. Terve,

Olen kohtalotoveri ja olen lukenut monta koskettavaa kertomusta. On surullista kuinka monet miettivät itsemurhaa maailman turhimman vaivan takia. Se on ärsyttävää. Olen itsekin ajatellut. Olen kärsinyt pahanhajuisesta hengityksestä monta vuotta en edes tiedä kuinka monta. Viimeaikoina ongelma on ollut kuitenkin siedettävä. Täällä on monia hyviä neuvoja ja aion kokeilla muutamia juttuja. Aion myös itse antaa neuvoja.
    Haluaisin sanoa kaikille jotka tuskailevat ongelman kanssa, että jaksakaa elää elämäänne. Itse olen usein pysähtynyt miettimään asiaa. On hetkiä jolloin päätän, nyt korjaan asian. Sitten alan raivokkaasti tekemään asioita raikkaan hengityksen puolesta. Mikään ei tunnu tuovan pysyvää apua. En uskalla mitenkään puhua ihmiselle katsoen häntä silmiin. Kasvoni ovat aina suunnattu tilaan jossa ei ole ketään nuuskimassa. Ja jos ympärilläni on paljon ihmisiä olen aika liemessä pidättelen hengitystä ja päästän ilmaa varovasti ulos, hiljalleen niin että haju olisi vähäinen. En voisi mitenkään hönkäistä kenenkään naamaan. Joskus joku puhuu minulle niin että tunnen hänen hengityksensä kasvoillani enkä haista mitään ja silloin voisin suudella tätä henkilöä oli kyseessä mies tai nainen, vanha tai nuori. Olen niin kiintynyt tuohon raikkauteen.
    Kuten huomaatte, vaiva on tehnyt minut lievästi hulluksi. Olen huomannut kuinka tälläinen stressaava ongelma voi luhistaa henkisesti. Hoin itselleni olevani hullu kun koulussa aikaisemmin sulkeuduin joka välitunti vessaan jotta ei tarvitsisi tavata ketään ihmistä tai olla kenenkään näkyvillä. En kuitenkaan ehkä ollut niin hullu kuin kuvittelin. Ajattelin että olin syrjäytynyt, hylkiö, kummajainen enkä pitänyt itseäni ihmisenä. Silloin kuvittelin että olen jotenkin erilainen kuin muut. Asia ei ole niin. Olen samanlainen kuin muut. Hengitykseni vain haisee pahalle. Itse asiassa olisi parempi olla vain pelkästään hullu ja kummajainen. Tämä kaikki on vain pintaraapaisua tuskasta jota olen kokenut ja jota todella monet täällä ovat kokeneet. Ei se vaiva ole vain pahanhajuinen hengitys, se on koko elämä! Voi olla että henkilöllä on kaikki mahdollisuudet tehdä kaikkea, liikeelämässä, koulussa, ystävien kesken. Se kaikki on näkyvillä, mutta tavoittamattomissa. Saavuttamisen väliin leijuu löyhkäävä verho joka tulee suusta. Se on ylitsepääsemätön vaiva jos se jatkuu, mutta se pitää taltuttaa.

Hyvä tapa on mennä lääkärin luokse, mielellään yksityisen ja sanoa. Hengitys haisee. Nyt autat PERKELE! Minä maksan! Se ei ole paras, koska kaikille se ei ole auttanut vaikka on tehty mitä tutkimuksia. Lääkäreille voisi muuten tehdä hyvää lukea tämä keskustelu ketju lävitse niin tietäisi minkälaisesta ongelmasta on kyse.

Itse kävin lääkärillä, ja hän oli todella ymmärtäväinen. Määräsi antibiootteja, kyseli kaikkea ja mietiskeli. Kun antibiootit eivät auttaneet. Hän sanoi, mene kitarisaleikkaukseen. Sitten pitäisi vaivan poistua. Hän lupasi heti kirjoittaa lähetteen kun pyytäisin. En kuitenkaan ole pyytänyt koska päätin vielä kokeilla jotain muuta. Eihän se leikkaus kaikkia ole auttanut.

Olen miettinyt vaivaa paljon ja olen tullut muutamaan yksinkertaiseen tulokseen. Ensinnäkin, minulla se tuntuu johtuvan bakteereista tai bakteerista. Se on kuin jonkinlainen tulehduksen alku joka ei kuitenkaan pääse puhkeamaan kunnon tulehdustilaksi. Toiseksi, ruumiini ei kykene omalla puolustusjärjestelmällään poistamaan bakteeria. Ja miksi? En tiedä. Olen lukenut evoluutiotarinoita ja huomannut että eliö saattaa olla hyvinkin kiero selviytyäkseen. On kaikenlaisia möngertäjiä jotka tulevat aina vain paremmaksi selviytymisessä. En välitä siitä. Se saattaisi olla joku bakteeri johon ei ole mitään lääkettä koskaan! Se ei tarkoita etteikö se voisi painua vittuun. Jonnekin muualle. Kolmanneksi, olen saanut tämän bakteerin koska olen tietynlainen ihminen, minulla on tietynlainen perimä, olen noudattanut parikymmentä vuotta tietynlaisia elintapoja jne.

Tilanne on siis erittäin paha. Voisi verrata ihmiseen joka sairastaa varmaan kuolemaan johtavaa tautia johon ei ole lääkettä. Eikä ehkä mitään parannusta koskaan. Ehkä vielä kuollessanikin viimeinen henkäykseni on tuon kirotun bakteerin tai mikä tahansa onkaan (huomaa että aiheuttajalla ei ole paljoakaan väliä) hajustama jota yksikään hajuaistin omaava ihminen ei haluaisi haistaa.

No niin, oli hyvä saada tuo yllämainittu paskapuhe pois alta. Se helpotti.

Millä tavoin hoidan vaivaani? Minulla on strategia. Garri Kasparov on sanonut, että hän huomasi usein häviävänsä vaihtaessaan strategia. Jos sinulla on toimiva, tulosta tuottava strategia älä muuta sitä. Voiko strategia vaihtua parempaan. Vain jos se on varmasti parempi. No en tiedä paljoa siitä enkä ala väitellä asiasta. Mutta minun strategiani on olla ruumiiltani terve ja hoitaa suuhygienia. Pidän molempia yhtä tärkeinä.
    Jos ruumis on terve, se saa kaikki tarvitsemansa vitamiini ja hivenaineet, se pystyy paremmin vastustamaan sairauksia. Jos se saa liikuntaa se on terveempi. Itse harrastan todella paljon ja vien ruumiini rasituksessa rajoille asti. Ja kun se on terve niin suussa tai hengithysteissä ei pitäisi olla tätä vaivaa. Eihän terveen ihmisen hengitys voi haista! Ei voi.
    Sitten suuhygienia osuus. Tee kaikki mitä voi suuhygienian hyväksi tehdä. Muista myös pureskella ruokasi hyvin! Niin että se on sulaa suussa kun nielaiset sen. Liittyy suuhygieniaan. Lisäksi se auttaa ruoan sulatusta sillä sylki käynnistää mahalaukussa entsyymitoimintaa. Niin, eli kaikki mitä pitääkin tehdä. Hammasvälit, kieli nielukin jos on tarpeen puhdistettava. Harjaa huolellisesti. Käytä kaikkia mahdollisia apuvälineitä. Ja tärkeää, älä hellitä. Jos tuntuu että nyt olet tehnyt kaikkesi, et ehkä ole. Voit vielä jonkun paikan hangata puhtaaksi. Ei sen tarvitse aivan hirveästi viedä aikaan. Aamuin ja illoin ekstra huolellisesti ja aina pieni mekaaninen puhdistus kun olet syönyt. Pitää kärsiä. Mutta jos viisi vuotta jatkaa tätä onko tulos parempi. Sen on oltava. Itse olen kahden vuoden jälkeen välillä haltioissani siitä ohimenevästä tunteesta että suuni taitaa olla puhdas. Se on kostea ja tuntuu terveeltä ja hengitys tuntuu raikkaalta. Se on valitettavasti ohimenevä tunne, mutta tilanne on paljon parempi kuin esim. kolme vuotta sitten.

Sitten haluasin listaita aseita epäoikeudenmukaista vastustajaa vastaan:

Sähköhammasharja
    Apteekista ostettavat hammasvälien puhdistajat, jotkut todella hyviä saa helposti takahampaisiinkin.
    hammaslanka päivisin ruoan jälkeen
    muovilusikat joita kannan hygienisesti pakattuna mukanani aina ruoan jälkeen kieli puhtaaksi
    Gum paroex suuvesi tappaa bakteerit tehokkaasti, saa apteekista
    Purukumi jota käytän aina ruoan jälkeen. Koska se erittää sylkeä ja koska se ehkäisee reikiintymistä.

Sitten ruoasta

Marjat, greipit, appelsiinit, muut heddelmät kiivit ja sen semmoiset, kala, parsakaali, ja kaikki vihannekset, valkosipuli, sipuli, punajuuri, kaakaopapu, täysjyvää (ei mitäänn valkoista riisiä ja vehnäjauhoja ei prosessoitua lihaa, karkkia jne.) Järki aika hyvin sanoo mikä on terveellistä. Jos joku ruoka ei sovi henkilökohtaisesti niin älä käytä. Mutta maito ja tumma suklaa sotkee suuta ja saa ehkä hengityksen haisemaan.
    Mutta ei se haittaa.
    Jos maito on laktoositonta niin ei ainakaan laktoosi tule hengitysteistä ulos. Ja maidossa on kaikkea hyvää kalsiumia ja niihin laitetaan d-vitamiinia ja siinä on muitakin vitamiineja itse pidän tosi paljon enkä sen takia jätä pois että se hetkellisesti sotkee suuta koska kokonaisvaikutus tuntuu olevan plussan puolella.
    Maitohappobakteerit! Parantavat vastuskykyä. On lisättynä piimään ja jogurttiin ja yksi erittäin hyvä ruoka on hapankaali. Hapatettu maitohappobakteereilla. Pahaa mutta makuun tottuu.
    Kaiken terveellisen syöminen on nautinto. Viimeisenä mainitsen että lisänä on hyvä käyttää kaikenlaista laadukasta ravintolisää, esim sinkkiä, magnesiumia, kalsiumia, d-vitamiiinia, rautaa, jne.

Sitten hajun peittäjiä.

SB12 toimii minulla jotenkin mutta ei kaikilla
    Purukumi, mielellään täysksylitoli
    Ja erittäin hyvä peittäjä on apteekissa myytävät imeskeltävät tabletit jotka on tarkoitettu suun ja nielun desinfiointiin, kurkkukipu osastolla. Niitä ei tosin saa syödä kuin 4-8 päivässä, mutta kriittisenä hetkenä se saattaa olla pelastajasi : )

No niin. Homma tulee maksamaan, se vie aikaa, vaatii kärsivällisyyttä kyyneliä, verta ja hammastahnaa, mutta minkäs teet. Itse ajattelen, että tämä on vain kärsimys joka ohimentyään korvautuu jollain toisella ja siksi yritän olla pitämättä sitä kovinkaan tärkeänä. Vaikka se viekin jätti osan elämästäni.

Mutta parempia aikoja odotellessa potkin pirua munille...

16. h705k Vierailija

Mulla on ollut ja on vieläkin aivan sama juttu. Käsittämättömän häpeällistä "joutua" muiden ihmisten seuraan sen takia, niinpä sulkeudun itseeni ja välttelen ihmisiä, vaikka haluaisin elää täysillä. Kausittain tulee sellanen "nyt perkele teen jotakin asian eteen" mutta motivaatio tipahtaa nopeasti kun se ongelma ei ratkea millään. Lääkärit ja muut vain antavat diagnoosin lennosta olemassa olevilla tiedoillaan (tai eivät osaa sanoa mitään, eräs jopa väitti että ongelma on puhtaasti psyykkinen) eivätkä halua ratkaista sitä perinpohjin kanssani. Todella epäonnista kärsiä tällaisesta, en toivo kellekään.

17. Mauno Vierailija

Tiedän ,että motivaatio tipahtaa helposti jos mikään ei tuo apua. Mutta jos lääkäri on sanonut että ongelma on psyykkinen. Eikö hän voisi olla oikeassa? Sillä jos hän väittää sellaista siihen voisi olla perusteet, kuten että hän itse ei haistanut mitään ja olettaa että se olisi psyykkistä koska sellaistakin tapahtuu. Tosin psyykkinen ongelma on ongelma yhtälailla.

18. ppppppppp Vierailija

Minä en kaikkia jutttuja lukenut läpi, mutta hammasten oikeaoppinen puhdistus on A ja O. Vähintään kahden minuutin harjaussessio aamuin illoin ja illalla hammasvälien puhdistus lankaa käyttäen. Suuhygienistillä käynti. Itse käyn kerran vuodessa ja hammaskiveä löytyy. HÄn neuvoi minulle hampaiden puhdistuksen salat. Ennen pesin tuskin minuuttia hampaita.

Kielen puhdistus. Se täällä on sanottukin.

Proppujen poistaminen mekaanisesti (itse).

Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille aika. Ei millekään terveyskeskuslääkärille. Tässä tarkistetaan kitarisojen tilanne ja mietitään just sitä voisiko ne poistaa tai mahdollinen hajunenä ja poskionteloiden tilanne.

Helikobakteeri aiheuttaa mahalaukussa ollessaan pahanhajuista hengitystä. Testi voidaan nykyään tehdä puhaltamalla. Hoituu antibioottikuurilla.

19. pööpööpöö Vierailija

Olisi kannattanut, sillä kaikki mainitsemasi "niksit" on siellä jo käsitelty ja todettu, ettei mikään noista auta tilannetta, jos juuri kyseisistä ongelmista ei ole kyse. Monet ovat kaikki mainitsemasi jo kokeilleet - tuloksetta.

20. pppppppppp Vierailija

Kiitos.

21. Mertsi67 Vierailija

Kiitti tosta harjavinkistä, samoin saman valmistajan kieliskaraba on loistava väkkärä hajuhaittoja vastaan taistellessa!!!

22. cce5 Vierailija

Eli siis jos olen vielä selväjärkinen enkä kuvittele asioita, ja näin vitun kauan jo kärsinyt tästä haitasta, niin se on mielestäsi puhtaasti kuviteltu ja psyykkinen ongelma? Hyppää suohon saatana.

23. cce5 Vierailija

Oikeaoppista helikobakteeritestiä en olekaan vielä käynyt tekemässä. Pakko käydä joku päivä. Eniten vituttaa ja latistaa motivaatio entisestään asioista mitään tietämättömät jotka väittävät että kuvittelen ongelman, veri kiehuu sellasesta.

24. Raapsija Vierailija

:))))

Mutta asiaan. Sähköhammasharjoja ylistetään maasta taivaaseen. Henkkoht olen asiasta toista mieltä. Manuaaliharjalla saan hampaat paljon puhtaammiksi (ilmeisesti) koska itse koen suun ja hengityksen raikkaaksi/normaaliksi. Jos pidemmällä ajanjaksolla käyttää pelkkää sähköharjaa huomaan itse maistavani ja haistavani pahan hajun hengityksessäni. Semmonen tympeä. En osaa edes sanoin kuvailla. Ja joskus samantapainen haju on joillain muillakin. 5 minuuttia mulla menee manuaaliharjan kanssa rapsutellessa. Harjamalli ei välttämättä ole sinun hajujesi syy. En ole jaksanut lukea mitä kaikkea täällä on käsitelty. Yksi tuttu sai muutama vuosi sitten diagnoosin poskiontelontulehduksesta vaika hänellä ei ollut nuhaa kuumetta ei nenä tukossa eikä edes vuotanut. Joku allergiareaktio oli kai aiheuttanut ja hiljalleen oli muhinut. Kolme kuukautta ihmetteli pahaa makua suussaan ja sen henkikin haisi. Antibiooteilla lähti.

25. Sisko** Vierailija

Vanha sananlasku "ilman veljeäsi et tiedä, että henkesi haisee"

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri