Hae Anna.fi-sivustolta

Jatkuvasti pahanhajuinen hengitys

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Anonyymi, 08.09.2006.

1. haista1te Vierailija

Veikkaanpa, että suurimmalla osalla teistä jotka täällä valitatte pahaa hajua, on haju peräisin kurkusta. Ihmisen nielussa/kurkussa on erilaisia onteloita yms. ulokkeita, joihin pääsee kehittymään bakteereita nopeasti. Vaikka pesette hampaat 10 kertaa päivässä ei nämä ontelot puhdistu eikä haju katoa.

Voitte kokeilla itse: työntäkää etusormenne nieluun niin syvälle kun pystytte (koittakaa välttää oksennusrefleksiä) ja pyöritelkää vähän. Tämän jälkeen ottakaa sormi pois suusta ja antakaa sen kuivia muutama sekunti. Tämän jälkeen haistakaa sormea. Nyt tiedätte mistä haju on peräisin.

Ihmisillä, joiden henki ei haise on nielussa vähemmän tällaista "rosoisuutta", jolloin bakteereilla ei ole niin paljon kasvupinta-alaa ja suojaa. Ihmisillä, joilla tällaisiä nystyröitä ja ulokkeita on nielussa enemmän, henki haisee juurikin bakteerien otollisen elinympäristön vuoksi. Tähän ongelmaan ratkaisu olisi luultavasti nielun kirurginen leikkaustoimenpide, jossa turhat "rosoisuudet" ja ulokkeet poistetaan.

2. cccc8 Vierailija

Miten tässä asiassa pitäisi sitten edetä lääkärien kanssa jos tuota epäilee? Tuskin kukaan tuolla perusteella ottaa esim. röntgenkuvaa jotta rosoisuudet voi todeta sivulta katsoen. En minä tiedä. Tiedän vain että itselläni se haju ei tule suusta itsestään. Jos suljen kitalaen ja hengitän nenän kautta ja kammottava pitkälle leviävä haju tulee edelleen, niin se tulee 100% jostain syvempää. Pitää ainakin kerätä uskallusta ja soittaa helikobakteeritestistä.

3. haista1te Vierailija

Kyllä sen huomaa aivan hammaslääkärikin jos rohkenet kysyä sitä "tähystämään" nieluusi peililaitteen avulla.

Voi sen huomata itsekin tunnustelemalla ei siihen mitään röntgeniä tarvita.

4. Vierailija

Miten tuota nielussa olevaa hajua voisi sitten poistaa? Onko siihen jotain lääkettä? Tuskin sitä nielua nyt kovin helposti aletaan leikkaamaan.

5. abcdefg Vierailija

Itselläni hengityksen haju on laimentunut kun lopetin kahvin juonnin ja lisäsin veden juontia

6. tonttu-tomera Vierailija

Kun jynssää hampaita, niin samlla ihan joka pesukerralla täytyy jynsätä myös kieli ja koko suu hellävaroen pyöritellen, niin ei hengitys haise, ainakaan suusta, mutta tiedä sitten jos tulee vatsasta. Mutta kokeilisin tuota pesukonstia.

7. ccc8 Vierailija

Helikobakteeritestinkin tulos negatiivinen. Alkaa keinot todellakin olemaan vähissä. Pitää kokeilla jotain entsyymipillereitä seuraavaks.

8. ccc8 Vierailija

Tai no ennemmin suun ja nielun mahdollinen sieni-infektio pitää tutkia.

9. ccc8 Vierailija

Hyvin mahdollinen aiheuttaja ongelmalleni on LÖYDETTY labratesteissä. Hiivasieni, candida albicans.

Ei oo todellista. Aika epätodellinen olo. Jos pääsen vuosikymmenen vaivasta eroon nyt vihdoinkin, se on lottovoitto.

10. vieras Vierailija

Katsokaa Suomen Hammaslääkäriliiton ohjeet hampaiden hoidosta esim. fimnet-sivuston kautta. Hampaiden harjaus -kohdan ohjeet erityisen tärkeitä.

11. utelias Vierailija

Hei! Olisin erittäin kiinnostunut tietämään, auttoiko Candidan häätö ongelmaan?

12. cafc3cc Vierailija

Innostuin turhasta koska eihän se auttanutkaan. Olen kuurin jälkeen käynyt lääkärin vastaanotolla juttelemassa yleisesti vaivastani (sadannen kerran) ja hammaslääkärillä. Olen nyt aivan varma ettei ongelma ole suussa.

Jos vain olisi olemassa laite joka paikantaa jollain kuvausmenetelmällä mistä ne haisevat kaasut tulee. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää tutkituttaa hengitystiet tai jotain.

13. vieras Vierailija

Oletteko hyvät ihmiset katsoneet Suomen hammaslääkäriliiton ohjeita suun ja hampaiden hoidosta? Kaikkein tärkein kohta suussa mikä pitää pestä ei ole hampaat vaan ienrajat. Pitäisi puhua ienrajojen pesusta kahdesti päivässä eikä hampaiden pesusta.
    Ensin tahna levitetään kaikkiin hampaisiin. Sitten tikutetaan tai käytetään hammasväliharjaa. Sitten hammaslankaa. Sitten pestään ienrajat ja sittten vasta itse hampaat. Tahnan voi jättää sitä paitsi hampaisiin ekä huuhdella pois. Kannattaa huuhdella kuitenkin ja jättää uusi pieni määrä hampaita kaikkiin hampaisiin siveltynä.

14. cafc3cc Vierailija

Tänne ei tarvita hampaanhoitovinkkejä jos ongelma on vakava ja johtuu jostain muusta kuin hampaista. Pidän huolta hampaistani.

15. mm Vierailija

Huomasin itse pahanhajuisen hengitykseni yläasteella, johtui propuista. Pääsin yksityiselle nielurisaleikkaukseen, mutta eihän se auttanut. Aluksi ehkä helpotti. Kymmenen vuoden jälkeen vieläkin kärsin niistä. Ennen leikkausta, en saanut proppuja mitenkään itse pois kurkustani. Joskus yskiessäni jokunen irtosi. Nyt leikkauksen jälkeen ne tulevat paremmin pois. Silti niitä tulee vaan uusia ja uusia. Olin jo luovuttanut, kunnes löysin tämän ketjun puolisen vuotta sitten ja hankin tuon elefantin, joka on kyllä pelastus. Eihän se todellakaan ongelmaa poista, mutta helpottaa. Haistan paremmin ja olo tuntuu hetken edes raikkaammalta. Lisäksi käytän nenäöljyä.

En ole syönyt maitotuotteita kohta kymmeneen vuoteen ja juustoa pyrin myös välttämään. Sokeria en syö. Ne aiheuttavat minulle sellaisen proppuarmeijan, että huhhuh... Ketjun luettuani ajattelin, jos jättäisin viljankin pois. Täytyy hyvästellä aamupuuro. Mitä te syötte aamiaiseksi?

Hampaistani pidän erittäin hyvää huolta. Välillä ärsyttääkin, miten paljon mulla menee aikaa niiden puhdistamiseen. Kieleni olen pitänyt puhtaana vuosia. En voisi edes kuvitella olla puhdistamatta sitä, hyi. Mulle myös tulee hammaskiveä normaalia useamman ja joudunkin käydä usemman kerran vuodessa poistattamassa sitä. Huomaan heti kun sitä on tullut ja alkaa proppuja tulla entistä enemmän.

Tosiaan olen ollut hyvin masentunut asian takia. Minäkin mietin pahanhajuista hengitystäni ihan jatkuvasti. Se hallitsee elämääni. Olen alkanut vierautumaan joistakin ystävistäni. Vihaan käydä kaupassa! Tarkkailen ympäristöä jatkuvasti, että ”koskeeko kohta joku nenäänsä, koska haisen niin pahalle?”. Pidin asiaa hyvin pitkään vain itselläni. Poikaystäväni on tukenani. Ilman häntä ja masennuslääkkeitä olisin TÄYSIN hajalla. Toivottavasti voitte puhua jollekin asiasta. Tiedän kokemuksesta miten paha olo tulee, kun pitää tämän kaiken sisällään.

Sitten nämä lääkärit. Muistan kuinka muutama vuosi sitten hammaslääkärissä ei tiedetty näistä propuista. Nykyään onneksi tilanne on toinen. Kävin juuri yksityisellä hammaslääkärillä, joka kertoi olleensa proppukoulutuksessa ja antoi muutaman neuvon. Suuvesissä yms tulee olla sinkkiä. Proppuja aiheuttaa sokeri ja karppaus (ahaa olipas hyvä neuvo :D). Lisäksi suositteli käyttämään sb-12 suuvettä, jonka vaikutus on kuulemma huimat 12 tuntia (just, ehkä vartin mulla). Olipas hyvät neuvot hänellä. Päätin myös mennä uudelleen nenä, kurkku ja korvalääkärille eräälle yksityiselle lääkäriasemalle, jonka palveluja olen aina käyttänyt. Tämä lääkäri ei uskonut minua. Hän ei löytänyt proppuja, koska olinkin ennen lääkäriin tulemista käyttänyt elefanttia. Se meni suunnilleen väittelyksi, kun sanoin etten ole keksinyt asiaa!! Hän vain sanoi, että hampaani ovat tosi kuluneet (johtuu narskuttelusta) ja että kitarisat voidaan ehkä leikata (tunsin itteni hyvin helpottuneeksi, toivoa ehkä on!). Varasin uuden ajan toiselle erikoislääkärille samalle lääkäriasemalle. Tämä lääkäri ei myöskään uskonut minua. Olisi pitänyt jättää kaikki helvetin proput suuhuni, ennen kuin lääkäriin menin. En vain voinut uskoa, etteivät he usko minua!! Kerroin kuinka jokaisessa työpaikassani minulle on huomautettu asiasta ja että tämä oikeasti hallitsee elämääni, olen masentunut ja haluan jonkun auttavan mua!!! No lääkärin mukaan olen paisutellut asiaa omassa päässäni ja että työkaverini ovat halunneet loukata minua, jos olen vaikka ollut heitä kohtaan ilkeä! Lääkärin mukaan minulle ei voi tulla proppuja. Siis kai mä nyt tiedän mitä proput on ja näen omin silmin joka päivä, kun ne suustani tulevat. Ja mä haisen niin vitun pahalle. Kitarisoja ei leikata, koska ne ovat niin pienet ja surkastuvat pois muutenkin.

Pieni romahdus tuli näiden keissien jälkeen, mutta vielä saattaisi olla toivoa. Mun viisaudenhampaat poistetaan, kun nekin keräävät bakteereja. Yksi on poistettu ja loput leikataan muutaman kuukauden päästä. Lisäksi yritän hokea itselleni, että ihmisiä on erilaisia ja mä joudun vaan näkemään enemmän vaivaa pahanhajuisen hengityksen vuoksi kuin muut. En luovuta vielä. Ihmiset osaavat olla meille julmia... Tsemppiä kaikille.

16. cwcw9 Vierailija

Mulla ihan sama juttu tosin tietääkseni ei mulla ole proppuja. Vitun spesialistitkaan joihin tuhlasin satoja euroja viime vuonna, ei osanneet auttaa. Jos minulla olisi tarpeeksi rahaa kasassa harkitsisin USA:n Mayo Clinicalla käymistä jossa sentään selvitetään ja hoidetaan vaikeat tapaukset eikä ympäripyöreästi anneta diagnoosia.

17. ccwc Vierailija

Olen löytänyt erään toisen erikoistuneen klinikan USA:sta mutta ei riitä rahat. Ehkä minun kannattaisi poistattaa leuasta eräs puhkeamaton hammas kun en nyt keksi muutakaan selitystä vaivalle. Kyseessä ei ole viisaudenhammas. Paljonko se leikkaus maksaisi?

18. CraigNorth Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Poistettu

Last edited: 18.11.2012
  19. Vierailija 38 v. Vierailija

Minä olen kärsinyt ainakin yläasteelta lähtien todella pahanhajuisesta hengityksestä, josta myös lähipiirini on huomauttanut. Olen yrittänyt kaikki mahdolliset keinot, mutta mikään ei auttanut (ei kunnolla edes SB-12). Olen purrut kynsiäni jo pienestä pitäen, enkä ole siitä päässyt eroon. Nyt viime syksynä lopetin kynisen pureskelun sillä tähtäimellä, että siitä olisi apua pahanhajuiseen hengitykseen. Samalla purskuttelin reilun viikon ajan apteekista saatavaa Betadine liuosta (desinfiova liuos). Vaikutus on ollut suuri yllätys. Hengitys ei enää ole haissut käytännössä ollenkaan, vaikka en ole käyttänyt mitään suuvesiäkään tai em. liuosta enää. Olen ainoastaan harjannut hampaat kuten aina ennenkin. Tämän seurauksen innoittamana en ole enää "retkahtanut" kynsien pureskeluunkaan. Tätä on jatkunut jo kolmisen kuukautta, joten joka tapauksessa se on minulle ennätys. Kielen päälle tulee valkoista töhnää kuten aiemminkin, mutta se ei kuitenkaan enää haise. Tätä keinoa suosittelen kaikille joilla on ollut sama ongelma.

20. :( Vierailija

Täällä yks 14 vuotias tyttö samasta ongelmsta kirjottelee. elikkäs oon mulla on nyt ollu jo ainakin vuoden ajan toi pahanhajunen hengitys. se alko suunnilleen niihin aikoihin kun mun oikomiskoje otettiin pois. onko muilla ollu oikomishoitoo? pesen hampaat 3 kertaa päivässä, kielen myös, lankaan hammasvälit, juon paljon vettä yms.. oon käyny varmaan viidellä eri lääkärillä, mitään ei oo löydetty. proppuja ei oo, hammaslääkärillä on käyty reikiä ei ollu, se poisti hammaskiveä, ei apua.. tuntuu että oon kokeillu kaikkea jo. ainoo mikä on auttanu iihan vähän on karpalomehu ja runsas kasvisten, hedelmien ja marjojen syönti.. mutta nekään ei oo lopullisesti ongelmaa poistanu. äidillänikin henki haisee joskus ja toinen veljistäni syö usein purkkaa... mutta eikai tän pitäs perinnöllistä olla. Mun maha on myös usein turvonnut ja siihen auttaa jonku verran maitohappobakteerit. purkka on suussa 24/7 mutta sen syönnin oon nyt koittanu lopettaa ku tuntuu että se tekee kielestä entistä katteisemman. oisko jollain vielä jotain vinkkei tähän?

21. EEPO Vierailija

Hei,
    Oli pakko tulla kertomaan! Itse kärsin monta vuotta todella usein löyhkäävästä hengityksestä. Pahimpina viikkoina ei auttanut edes purkka tms. Normikeinot; suuvedet, hammaslääkärit, hammaskivenpoistot ja ientulehduksien poissulkemiset ym. on käyty, muut mistään ei tuntunu löytyvän apua tai syytä mistä johtuu. Nyt ostin ihan heräteostoksena aptekista matkakokoisen hammastahnan nimeltä MERIDOL HALITOSIS. En voinut uskoa lopputulemaa! Mutta hampaidenpesun jälkeen haju on poissa jopa 2 vrk:tta! Ei siis hätää jos esim. seuraavana päivänä unohtuu pestä hampaat! :) En ole kärsinyt ongelmasta enää muutamaan kuukauteen, tuo aine jotenkin tuntui tappavan koko ongelman! Kokeilkaa! Tätä löytyy lähes jokaisesta apteekista! Kertokaa auttoiko! Olen todella kiinnostunut kun ongelman kanssa kärsin itse useita vuosia.. :eek: Tahnan nimi oli siis MERIDOL HALITOSIS.

22. crrc8 Vierailija

Sinä 14v tyttö, oletko puhunut ongelmastasi vanhempien kanssa? Hae siihen nopeasti apua äläkä odottele turhaan. Äläkä häpeile puhua siitä. Itse en käyttänyt ikinä oikomiskojetta joten paha sanoa.

Täytynee kokeilla tuota Meridolin geeliä. Suunnittelin hiljattain matkaa eräälle klinikalle josta aikasemmin puhuin mutta se osoittautui huijaukseksi. Kuulosti muutenkin liian hyvältä ollakseen totta.

Onko kukaan ollut Taina Roiskon vastaanotolla Bocca-nimisessä suuhoitolassa? Käytettiinkö siellä teihin sitä Halimetriä? Itse käväsin vuosia sitten eikä se paljon mitään osannut tehdä, tarjos jotain typerää suuvettä ja passitti himaan.

23. smellycat Vierailija

Mä oon käynyt siellä vain hammaskiven poistossa, en kokenut tarpeelliseksi ottaa sitä mittausta, koska mitäpä se olisi auttanut todeta, että kyllähän se henki haisee joo. Samaa suuvettä tyrkytti mullekin, ostin pullon ja siitä vasta suu riemastuikin - tuli hiivaa ja suu kuivui, ihan niin kuin kaikkien muidenkin suuvesien kanssa käy.

*

Kirjoitin tänne pari vuotta sitten, tilanne ei ole juurikaan parantunut. Tai parani se hetkellisesti, kun v. 2010 syödyn antibioottikuurin jäljiltä alkoi suoliston bakteerifloora olla taas tasapainossa ja imetyksen päätyttyä hormonitoimintakin palasi ennalleen. Hetken aikaa oli sellainen normaalihko vaihe - henki haisi tasaisen tunkkaiselle, mutta ei mitenkään kammottavan hirveälle. Sitä onnea kesti ehkä kuukauden verran, sitten halkesi vanha juurihoitohammas, joka oli vuosikausia oireillut enemmän tai vähemmän. Meni monta kuukautta (itse asiassa puolisen vuotta), ennen kuin hammashoidossa oltiin varmoja että se on haljennut, ja niiden kuukausien ajan mulla oli jatkuvasti ientulehdus päällä, se ei parantunut hetkeksikään, ja haju oli sen mukainen. Lopulta hammas viimein poistettiin viime kuussa. Ajattelin, että NYT pääsen tästä vaivasta kertaheitolla, mutta eihän se niin helppoa ollutkaan: hampaan alla oli niin ärhäkkä tulehdus, että jouduin antibioottikuurille. Nyt on sitten taas suolisto sekaisin, ja odotettavissa on että vähintään se puolitoista vuotta menee, ennen kuin tilanne normalisoituu. Alkaa tuntua siltä, että tää löyhkääminen on vain mun kohtaloni, eikä sille mitään voi. Mitä enemmän yrittää taistella vastaan, sitä syvemmälle suohon päätyy.

Nielurisaleikkaukseen olisin päässyt, mutta jänistin, koska toipumisaika pelotti. Toisaalta proppujakaan ei ole tullut enää pitkään aikaan, kun olen vältellyt juustoja. Kyllä tää ongelma muutenkin vaikuttaisi olevan tuolla suolistossa pikemmin kuin nielussa.

Jaksaisin kyllä elää tämän asian kanssa (joinakin päivinä vähän paremmin kuin toisina), mutta nyt huomaan että kaverini harrastusporukasta ovat alkaneet vältellä minua ja piilovittuilevat aiheesta. Tuo porukka on ollut mulle tosi tärkeä, kun pitkästä aikaa olen saanut tuntea oloni tervetulleeksi johonkin yhteisöön omana itsenäni, mutta nyt tilanne on näemmä muuttumassa. Mulla ei ole rohkeutta nostaa kissaa pöydälle ja puhua asiasta suoraan, koska aina kun niin olen yrittänyt tehdä muiden ihmisten kanssa, reaktio on ollut välttelevä "ai jaa, emmä oo huomannut mitään". Olen taas niin kuin en tajuaisi mitään ja toivon, että aikuisilla ihmisillä riittäisi ymmärrystä joko puhua suoraan tai vaieta kokonaan.

Viimeinen toivoni saada tilanne haltuun on tuote, josta saattoi olla apua viime keväänä, kun kaikki palautui suht normaaliksi, eli Dr. Ohhiran maitohappobakteerit. Ne ovat pirun kalliita, minkä vuoksi en ole niitä pystynyt jatkuvasti käyttämäänkään, mutta mistään muusta ei ole ollut vastaavaa apua. Niitä voin lämpimästi suositella. iHerbistä saa. (Koodilla KAM862 saa ekasta tilauksesta 5$ alennuksen, jos joku innostuu tilaamaan). Toinen tuote, jota käytän satunnaisesti silloin, kun tuntuu että haju syntyy mahalaukussa eikä pidemmällä suolistossa, on suolahappotabletit joita saa apteekista. Ne auttavat, jos vatsa ei tuota tarpeeksi happoja ja mahaneste on liian laimeaa ruoan tehokkaaseen sulattamiseen (yleinen vaiva). Kannattaa ainakin kokeilla, jos oma pahanhajuinen hengitys tuntuu tulevan nielua syvemmältä.

Taidan ottaa tuon Meridol-geelin vielä kokeiluun.

24. cccrc56 Vierailija

Tiedän täsmälleen miltä sinusta tuntuu. Keneltäkään ei saa lohtua ja turvaa tämän asian suhteen. Ei voi olla läheinen oikeastaan kenenkään kanssa. No eipä tarvitse murehtia enää noista kun kavereita ei enää ole, oikeaa ystävää ei ole ikinä ollut.

Ostin itse Meridol-suuveden tällä viikolla mutta myöhemmin ostin suositeltuja RetarDEX-tuotteita, hammastahnan ja suuveden. Eilen tosiaan kävin Boccassa, halimetri ei sanonut mitään mutta Taina sentään myönsi että ongelma on todellinen, tosin "ei niin paha kuin luulet sen olevan". Painotti myös ruokavalion laadun ja säännöllisyyden tärkeyttä. Ja se on kaikkea muuta kuin säännöllinen mulla. Joten täytynee skarpata. Epäilen silti edelleen että haju saattaa tulla myös keuhkoista, ja niitä ei ole tutkittu tarpeeksi.

25. cccrc56 Vierailija

Joo, en jaksa. Haluaisin vain nukkua pois. Liikaa stressiä joka kerta kun liikuskelen ulkona. Mun täytyy löytää syy tälle vaivalle.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri