Hae Anna.fi-sivustolta

Jatkuvasti pahanhajuinen hengitys

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Anonyymi, 08.09.2006.

1. Mies x Vierailija

Löysin 3 kuukautta sitten proppuja nielusta hammasharjan toisella päällä painamalla. Ne olivatkin vain jäävuoren huippu koska niiden takana oli pari senttiä syvät onkalot täynnä proppuja. Lääkärit eivät uskoneet että siellä mitään proppuja on ja sanoivat että ei niitä yleensä leikata. No ruksuttelin proppuja nielun seinämiä hammasharjan päällä painamalla ja kurlasin Vademecumilla veret pois. Niitä oli varmaan kymmeniä, koska olen joka ilta ja aamu tehnyt tuota tökkimistä. Vaimo ja työkaveri sanoo että mene lääkäriin.

Pahinta oli että nieluuni on syöpynyt iso monttu, johon on kasautunut proppuja ja se sisältää myös verisiä pusseja...enkä tiennyt siitä mitään ennenkuin kokeilin. Lisäksi ainoan viisaudenhampaani takana oli todellinen proppusäiliö. Kun rusautin yhden rikki, niin se säiliö alkoi turvota ja pussi oli pakko tökkäistä rikki.

Parhaiten proput saa tökittyä kun tylppäpäisellä tikulla tökkii ja samalla katsoo ylöspäin, jolloin nielu on suorana putkena. Yökkö-refleksiä ei tule, kun ei töki keskelle vaan kurkun reunoille.

Suuvedet eivät auta, jos näitä nielurisojen takiaisia ei ensin saada liikkeelle.

2. cc Vierailija

Mistä sait tietää että nielussasi on tuollainen monttu?

3. ProppuOngelmainen:( Vierailija

Voi että tulee koominen olo, kun etsiskelen täällä tohkeissani googlesta aiheita juuri tästä, mistä täällä keskustellaan ja sitten kun vakavissani luen näitä tekstejä ja kokeilen kirjoittajien kikkoja, ym. Ja nyt kun havahdun tähän hetkeen:D! Jotenkin niin hauskalla tyylillä kirjoitettu noista ongelmista ja konsteista, tai sitten aihe yhdistettynä "vakava"tyyliseen keskusteluun saa aikaan hörähtelyjä:p
    Joo mutta, minä onneksi pääsen ensikuussa leikkaukseen ja toivon, että proput ja haju häviää.
    Itselläni sellainen tilanne, että nielurisat melkoisen isot ja kerää proppuja tosi paljon. Hajun huomaan kyllä itse, kun puhdistan topsipuikolla näitä k.risoja. Hajusta ei onneksi ole kukaan valittanut, kun olen joskus (esim. suorasanaiselta veljeltäni) kysynytkin. Kuitenkin maalaisjärjellä ymmärrän, että mikäli en risoja puhdistele, niin proput kerääntyvät ja viimestään ulos pursuessaan, aiheuttavat löyhkän:/

Vinkki: Puristeltuanne proput pois, pyyhkikää risat suuvedessä, tai desinfiointiaineessa kostutetulla topsipuikolla. ja kurlatkaa. Itse teen näin n. pari kertaa vk. sillä en todellakaan halua, että henkeni vahingossakaan haisee mädältä:S
    Ja se kieli, muistakaa ihmiset AINA hampaat pestyänne harjata MYÖS kieli, inhottaa miten kaikki ei sitä vieläkään tajua, että se se on yksi isoimmista bakteerinkerääjistä.

Mutta nyt toivotan kaikille hyvää ja hajutonta jatkoa:)!

4. Mies x Vierailija

Tökin hammasharjalla ja kuoppa alkoi suureta sitä mukaa kun kymmeniä proppuja oli rikottu. Sormella kokeilin ja kuoppa oli syvä.

5. risaton Vierailija

Minulla on 10 vuotta sitten leikattu nielurisat juuri proppujen vuoksi. Jonkin aikaa hajut oli pois. Nykyään tilanne on ihan mahdoton. Henki haisee niin ettei voi ihmisten ilmoilla olla.
    Pesen hampaitani monta kertaa päivässä, tikutan langoitan ja välillä harjaankin hammasvälit n. 2 kertaa päivässä sekä harjaan ja kaavin kielen.
    Sekä käytän suuvesiä mm. SB12:ta. Mutta turhaan. Eipä auta.
    Epäonnekseni minulla on karvakieli joka kerää katetta itseensä. Oletan että juuri kielen "juuriosa" kurkussa on se mikä aiheuttaa hajua. Sinnehän ei millään pääse puhdistamaan ellei nyt sitten jotain pulloharjaa pysty kurkkuunsa tunkemaan !
    Tosin minulla on refluksitautikin mikä ei ainakaan asiaa auta kun röyhtäillessä ruoat lentää suuhun. Huolimatta happolääkkeistä.
    Kaiken muun lisäksi minulla on vielä kuiva suu!!
    Sitten kun jollekin ihmiselle mainitsee tästä asiasta niin yleensä vaan kirkkain silmin vakuutetaan että et sä haise vaikka toinen melkein oksentaa vieressä.
    Ei kovin mukavaa elämää kun ei ole elämää.

6. risattomalle Vierailija

Mulla on kans noi kaikki. Refluksitautiin olen saanut jo apua jättämällä kahvin pois.
    Stressiä ei tietenkään ole niin helppo kitkeä pois, mutta sillä on osuutta asiaan.
    Maitotuotteet ja hiivaiset leivonnaiset, jotka sisältävät sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja, sekä pähkinät ja ummetus saavan vatsassa aikaan hajuja.
    Minä en voi sanoa, että haju olisi aina, sillä ystäväni on siitä maininnut.
    Kunhan vain tietäisi mitkä sitä aiheuttaa, niin osaisi välttää.

7. Mies x Vierailija

Väärä arvaus. Pystyn työntämään sormen nieluuni vasemmalta puolelta, kunhan en koske nielun keskelle ja puhdistamaan nielurisat vaikka sormin. Harjoittelun tulosta nääs. Samalla huomasin veriset kolot syvällä nielussa ja sain putsattua sinne mätänemään jääneet ruuat. Huomasin myös että kieleni juuressa oli 2-3 korkea viilto, jonka sisään oli jäänyt mätäneviä veripusseja.

Lisäksi eri puolilla nielua oli kuoppia, joihin ruoka kertyy, niitä voi kokeilla putsata hammasharjan kovalla päällä tökkimällä. Proppuongelmani on edelleen paha, mutta henki ei enää haise. Käytän kurlaamiseen edullista vademecumia laimennettuna.

Pahinta oli kun huomasin että se oli lähtenyt leviämään nielusta ylös nenään ja siinäkin suuaukolla on mätiviä onkaloita. Löysin ne hammasharjan päällä painamalla. Terve limakalvo tuntuu erilaiselta painaessa.

8. cc Vierailija

Joo mä en jaksa enää. Se on loppu nyt.

9. cc Vierailija

10. Halitosis symbiosis Vierailija

Hei vittu kuulkaa mua paranoidit pikkupallerot. Itse olen kärsinyt asiasta kokonaista 23 v. Olen nyt 26 ja huomannut että mikään ei auta, ei ole vittu proppuja,ei ole paskaa kielessä koska harjaan sen pois niinkuin "ei hajuttomienkin kuuluisi", kaikki huuhteet kokeiltu ym. ym vitun pastillit... En uskaltanut mennä ratikkaan/juniin/dösiin/elokuviin, kaupan pitkä jonokin tuntui kuolemalta koska en uskaltanut hengittää. Kyselin ystäviltäni että haisenko, ja kaikki sanoi että mulla ei ole mitään ongelmaa, ja että kuvittelen kaiken vaikka olen kuullut suoraa kommentia ihmisiltä.........

En tiennyt mitä tehdä koska ystävät ja tyttöystävä sanoo toista ja toiset toista. "kusettaako kaverit mua saatana, vittu mä jätän ne kaikki ja rupeen erakoksi"! Se on kuulkaa vain niin että tämä ongelma ei muutu vaikka joisitte vittu bensaa. Siksi ehdotankin kaikille jotka kärsivät vakavista peloista ja vainoharhoista tämän asian tiimoilta, että MENKÄÄ PUHUMAAN PSYKIATRILLE, ja hankkiutukaa PSYKOTERAPIAAN. Te suurentelette tätä asiaa aivan liikaa ja kuvittelette että kaikki ajattelee ja yökkäilee teidän takianne kokoajan... Lisäksi huomaan että moni on aiiivan yksin tämän asian kanssa, eikä ole uskaltanut puhua tästä asiasta niinkuin aikuiset rehellisesti puhuvat toisilleen. Ja kaikki tuommoiset ajatukset että "en saa tyttöystävää" on aivan paskaa. Olen seurustellut monta vuotta kauniin naisen kanssa joka saisi ihan kenet vaan.

Keskittäkää ajatuksenne johonkin mistä pidätte ja hengittäkää koska pidättäminen näivettää teidät kuin klonkun konsanaan..

Voimia pallerot

11. Halitosis symbiosis Vierailija

Sitä vielä että tämä ongelma on täysin teidän nupistanne kiinni. Ja te vitun proppu/pastilli heebot ette oikeasti vittu tiedä mistä puhutte. Mies X:llä on todellakin erikoinen nielun rakenne. Huhuh mitä settii "matiä veripusseja ja onkaloita in my ass!

12. jonass Vierailija

Minulla henki haisee yleensä pahalta. Itse en tätä haista. Suuta olen alkanut hoitamaan paremmin. Mutta taidan omata vielä sen refluxitaudinkin, närästänyt muutaman vuoden jo. Menossa lääkärille asiasta viimein. Sit kun tykkää baareissa kulkea, niin olutta ottaessa henki haisee oksennukselta siis ei vain pahalta vaan ite yrjöltä.. Tämähän viittaisi vatsasta tulevaan hajuun, eiks niin? Propuista ei tietoa, koska oksennusreaktio erittäin herkkä..

13. joo-o Vierailija

Alkaa kyllä pikkuhiljaa ottamaan pannuun tämä vaiva. Harjaan hampaat ja kielen, käytän hammaslankaa ja poistelen itseltäni proppuja. Näiden lisäksi kaivelen hammastikulla yhtä viisaudenhammastani, sillä sen ja ikenien väliin välillä peseytyy ruokaa ja muuta moskaa. Kärsin pahanhajuisesta hengityksestä suuresti.

En vain voi ymmärtää, miten on mahdollista, että edes suuveden ja purukumin haju ei pysty peittämään pahanhajuista hengitystäni riippumatta siitä, hengitänkö suun vai nenän kautta. Ongelmaa pahentaa vielä se, että hengitys tosiaankin haisee muutaman metrin päähän jopa sivusuunnassa, joten muiden ihmisten vieressä istuminen on todella epämukavaa. Haiseeko teidän muiden nielurisat, jos olette ne propuista jo puhdistaneet? Kielen ja hampaiden sylkipintaa hangatessani en haista mitään hajua, mutta kun pyyhkäisen sormella nielua, jää sormeen epämiellyttävä haju.

Minua risoo myös se, että en pysty rentoutua vapaa-ajallakaan, kun oli taas niin kurja päivä takana. On myös sinäänsä huvittavaa, että en ole mielestäni kovin sympaattinen ihminen tuntemattomia kohtaan ja silti lähes ainoat asiat joita pystyn ajattelemaan ja tarkkailemaan toisen ihmisen lähellä on "haistaakohan hän minut nyt", "peittääkö hän nenänsä", "oliko tuo tuhahdus normaala, vai puhalsiko hän pahanhajuista ilmaa pois nenästään". Tämänkin viestin kirjoittamiseen tuhlasin vapaa-ajastani puolisen tuntia, jotka olisin voinut käyttää elämästä nauttimiseen. Sen sijaan avauduin täällä ja mietin, miten etenen asian kanssa. Ehkä minun pitää tyytyä kohtalooni, ehkä ei, mutta ajatus tällaisesta loppuelämästä ei tunnu kovin houkuttelevalta.

14. löyhkis Vierailija

Olen kyllä huomannut viime aikoina, että tämä hajuisuus taitaa olla useiden suomalaisten vaivana. Eli aika monilla ihmisillä ympärillä haisee henki. Itselläni se alkaa haista kun esim. suu kuivaa, niin semmonen oikein paskahaju nousee jostain nielusta tai jostain.

Ja tuo on kyllä niin totta, että kummasti se oma elämä liikkuu siinä "haisenkohan nyt" ja "haistaakohan toi mut" ym ajatusten ympärillä aina kun on muita ihmisiä lähellä.

Tää on niin rasittava ongelma. Ja ihan hullulta tuntuu, ettei tätä vaivaa olla taidettu sen kummemmin tutkia. Lääkäreilläkin kun tuntuu olevan miljoona eri selitystä hajulle ja vaikka heidän neuvojaan noudattaisi, niin se haiseminen ei vaan lopu. Mikä indikois sitä, etteivät hekään tiedä. He vain arvailevat toistensa arvailujen pohjalta.

15. Aamutohtori maanantaina 15.12.2008 n. klo 8.45. Aiheena pahanhajuinen hengitys.

Ohjelma uusintana 15.12 . klo 12.00. Aamutohtori käsittelee aihetta n. klo 12.45.

Kysymyksiä voi esittää kirjallisesti etukäteen. Kysymyksiin vastaa hammaslääketieteen tohtori.

Ohjelma esitetään Yle Areenassa parin viikon ajan ohjelman jälkeen.
    Yhteystiedot pitäisi löytyä linkissä:

http://www.yle.fi/aamutv/

16. Tämä linkki on suoraan aamutohtori sivustolle.

Lue otsikko Susanna Paju.

Sivun alareunassa linkki ja ohjeet, sekä osoite, jonneka kysymyksen voi lähettää.

http://www.yle.fi/aamutv/article.php?id=415

17. pitkään haissut Vierailija

Lueskelin tätä asiasta kiinnostuneena (eli vuosia vuosia epävarmuudessa ja välillä tietoisen hajullisena elänyt, tosin en toki tahallani). Katsoin jonkun youtube videon propun poistosta ja niin ällöä kun se olikin, menin sitten oikein peilin eteet tsekkailemaan. Siellähän niitä vaaleita proppuloita oli, kun osasi vaan etsie sen "sivupurjeen" takana. Isoja kraatereita, josta pilkisti vähän vaaleaa. Kävin just hammaslääkärissä ja pari tuntia oli syömättä eli kohta alan kaivaa (meinas meinaa yrde tulla jo moneen kertaa kun vaan valolla yritin selvittää tilannetta). Varaudun siis pahimpaan, vati viereen, mut nyt on saatava tolkkua täthän hajuhelvettiin. Hammaslääkäriltä kysyin ja hän sanoi ettei hampaista lähde, raspaa kieltä. Jos ne kerta näkee siinä samalla kurkkuun, niin voisiko hienovaraisesti (kun kerran itse asian otan puheeksi) kertoa, että näytti olevan proppua, mene vaikka ensin yleislääkärille kertomaan että niitä todella on. Järkyttävän vaikea ihan ammattilaisen kertoa enempää. Luulisi että heillekin ensi kerralla mukavampi työskennellä, jos osaan poistaa ainakin enimmät itse tai käydä kaaVITUTTAMASSA niitä lekuris.
    Puol tuntii vielä syömäkieltoa, sit lähtee proput, ainakin yritän parhaani.

18. pitkään haissut Vierailija

anteeksi kirjoitusvirheet, mä oon toisaalta innoissani, josko joskus vielä voisi tuntea olevansa hajuton edes hetkellisesti. Ja toisaalta järkyttynyt löydöksistäni, et siellähän ne S######at möllöttää ihan kutsumatta.

19. oo Vierailija

20. tytzkä Vierailija

Hyvä suuhygienia,poistettu nielurisat, tähystelty nenäontelot yms., kuvattu keuhkot, otettu Helikobakteeri-kokeet, lääkekuurilla vaikut. vatsan happoisuuteen...tulos: ei mitään
    Ammatissani työskentely kyseenalaista vaivani vuoksi

21. löyhkis Vierailija

Juu ja että ketuttaa iltiksen viikonloppuliitteen hammaslääkärin kanta pahaan hengityksen hajuun: liian huonosti hoidettu suuhygienia.

Jos näin on, niin mahdan käydä harvinaisen diletanteilla hammaslääkäreillä, kun he aina jaksavat ylistää mun hyvin hoidettua suutani ja purukalustoani. Ja joo, pesen hampaat 2-3 kertaa päivässä suositusten mukaan, käytän hammaslankaa, harjaan kielen ja käytän suuvettä ja syön xylitolia. Ja silti vaan haisee. Mitähän vielä vois tehdä kiltti hammaslääkäri kerro?

22. Sinä et nyt selvästikään voi samaistua siihen, miltä se jatkuvan todella oksettavan viemärinhajun kantaminen mukanaan voi tuntua. Voit ehkä saada jonkun käsityksen, kun mietit tilannetta, jossa olet joutunut lähietäisyydelle henkilön kanssa, jonka hengitys on haissut niin pahalta, että olet pidätellyt hengitystäsi ja huokaissut helpotuksesta, kun pääset pois tilanteesta ja raittiiseen ilmaan. No niin. Mietipä miltä tuntuu olla tuo ihminen ja haistella samaa omasta suusta nousevaa hajua ympäri vuorokauden, ja tietää että muutkin sen haistavat. Ja kun siitä ei pääse eroon vaikka kuinka yrittää.

Itselläni ei ole kaikkein pahin tilanne, koska kesällä pääsen hajusta eroon mutta etenkin näin talvella "hajukausi" tuntuu aika ajon iskevän. Epäilen että se on yhteydessä nenän(poskiontelon) tukkoisuuteen, joka vaivaa myös samaan aikaan, kun sisäilma kuivuu ja huonepölyä joutuu hengittämään enemmän. Poskiontelon takaosassa on räkää, jota on vaan pakko välillä vetää nieluun, kun se ei tahdo tulla niistämällä ulos, jotta henki kulkisi ja tämä varmaan ruokkii bakteerien kasvua.

Epäilen myös, että osittain esiin tunkevat viisaudenhampaat vaikuttavat ehkä asiaan. Jos olen lievästi flunssainen, niin niiden ympäristö vaikuttaa vähän tulehtuvan, ainakin jos niiden ympäristöä putsaa pumpulipuikolla, niin siihen jää epämiellyttävä ikenen märkimisestä vihjaava haiskahdus. Toisaalta sitten se taas toipuu, joten hammaslääkärikammon vuoksi en ole saanut itseäni pakotettua poistoleikkaukseen.

23. idea Vierailija

Lähtisivätköhän proput helpommin pois sellaisilla suunhoitoon tarkoitetulla "minipainepesurilla", katso googlella hakulauseella "BRAUN "Professional Care 6500 WaterJet Center"-suunhoitokeskus", niin tiedät mitä tarkoitan. Jos jollain on tuollainen, niin voisi kertoa käyttökokemuksista.

24. APU LÖYTYI Vierailija

PAHANHAJUISEEN HENGITYKSEEN ON PARAS LÄÄKE SPIRUTUS FORTIS . SILLÄ KUN SUUTA PURSKUTTELLE NIIN EIPÄ HENKI HAISE. PURSKUTTELUN JÄLKEEN LÄÄKE KANNATTA NIELAISTA MAHAAN.

25. haiseva myös Vierailija

Lapsena minulla oli isojen nielurisojeni takia usein tulehduksia kurkussa/nielussa. Kerran menimme lääkäriin ja luulimme, että on taas angiina, kun nielussa oli valkeita peitteitä... lääkäri sanoikin niiden olevan proppuja; ruoantähteiden aiheuttamia haisevia möykkyjä, jotka kerääntyvät isojen nielurisojen onkaloihin.

Lapsena en ajatellut hengitykseni haisevan, eikä kukaan siitä huomauttanutkaan. Propuista oli haittaa lähinnä siten, että ne tuntuivat neilussa inhottavilta. Vasta nykyinen mieheni on alkanut huomautella haisevasta hengityksestäni. Tuntui vähän oudolta, että nytkö proput vasta aiheuttavat pahanhajuisen hengityksen, vaikka olen kärsinyt niistä jo kohta kaksikymmentä vuotta!!

Kävin hammaslääkärissä, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärillä... ei löydy syytä ja risoja ei aleta tämän takia leikkaamaan... Puoliksi puhjenneen viisaudenhamapaankin poistatin, kun luulin hajun johtuvan siitä -mutta haju jatkuu vaan.

Maistan myös itse suussani pahan maun ja hengitykseni haisee lähes aina -mieheni kyllä muistaa huomauttaa asiasta. Töissä yms. julkisilla paikoilla syön aina kurkkupastillia, ettei hengitykseni haisisi. Tämä on todella inhottava vaiva.

Miten niistä propuista pääsee tehokkaasti eroon?? Tai onko mitään suuvettä tms. joka peittäisi proppujen hajun koko päiväksi, ettei koko ajan tarvitse syödä pastilleja...??

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri