Hae Anna.fi-sivustolta

Jatkuvasti pahanhajuinen hengitys

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Anonyymi, 08.09.2006.

1. karoliina52 Vierailija

Täytyy myöntää etten koko ketjua lukenut, en tiedä onko joku jo tuonut esiin helikobakteerin mahdollisena haisevan hengityksen syyllisenä.
    Katsoin dokumentin, jossa kerrottiin tämän bakteerin löytymisestä ja hoidosta. Löytäjä sai työstään Nobelpalkinnon.
    Kokeessa tutkija otti bakteerin elimistöönsä ja hoidatti tietysti pois, mutta kertoi että vaimo aikoi ajaa makuuhuoneesta ulos, jos ei heti itseään hoida.

Bakteerin lapsi voi saada äidiltään, aiheuttaa kyllä vatsavaivoja ja aiemmin diaknoosi oli vatsahaava jota sitten lääkittiin.

täällä tietoa, ei kyllä haisevasta hengityksestä puhuta mitään, mutta tottakai bakteeri elimistössä haisee...

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00009

2. Mies x Vierailija

Kävin nielurisaleikkauksessa. Leikannut lääkäri sanoi ennen leikkausta ettei siellä kovin paljoa mitään näy, mutta jälkikäteen tuli sanomaan että kyllä oli rosoisimmat risat jotka on nähnyt. Nyt leikkaushaavat ovat saaneet pari kuukautta parantua ja aina silloin tällöin suusta puhkeaa yksi niitä veripusseja kielen juuresta, jotka ovat vuosia keränneet mätää sisälleen. Vaimoltani kysyin että haisenko enää, en kuulemma, jos olen aiemmin kurlannut alkoholipitoisella suuvedellä. Aiemmin jopa työkaverit huomauttelivat. Silti lääkärit (5 kpl) eivät huomanneet mitään.

Silti paha maku palaa päivittäin ja löysinkin kielen juureen ja sen alle pesiytyneen onkalon. En tiedä mistä se on saanut alkunsa, ehkä kalan ruodosta, koska aiemmin en niin tarkasti poistanut suupaloistani ruotoja. Onkalo on sormella kokeillen muutaman sentin syvä ja kerää ruokaa sisälleen.

Lisäksi sormella nenään johtavan onkalon juuressa on halkeama, jossa pesii isohko proppu. Se on sen verran kipeä etten uskalla sitä puhkoa hammasharjan toisella päällä.

Töissä joudun olemaan välillä suuvetta suussa ja kun tarvitsee puhua, niin ne pitää vain sylkäistä lähimpään mukiin tai lavuaariin.

3. Kerran eräs kirurgi kertoi henkensä haisseen todella pahalta, kunnes syylliseksi osoittautui helikobakteeri? Kysyisinkin nyt, onko kellään teistä haisuleista löytynyt kys. olevaa bakteeria?

4. risaton Vierailija

Minulta ei ole helikobakteeria löytynyt vaikka se on monesti tutkittukin. Sekä puhallustestillä että parissa vatsan tähystyksessä.

5. Mies x Vierailija

Lopetin kahvin juonnin 9 kk sitten viime kesänä ja paha maku suussa on vähän vähentynyt, muttei paljoa...

Lisäksi olen:
    - vähentänyt turhaa kiirettä (stressivatsa)
    - yrittänyt syödä hitaammin ja pureskella paremmin
    - vähentänyt vatsaa ärsyttäviä ruoka-aineita
    - syönyt terveellisemmin
    - juonut enemmän vettä
    - kurlannut suuvedellä kurkun 3 kertaa päivässä

Proput lähtivät nielurisaleikkauksella, mutta siltikin lyhyet onkalot nieluun jäivät ja valkoisien peitteiden kadottua huomasin että kielen juuren sivusta syvältä kurkusta löytyy myös tulehtuneet onkalot, joista tulee silloin tällöin verta ja pahanmakuista nestettä kun sattuvat puhkeamaan. Nielun yläosassa on entisen propun tekemä onkalo, johon ei mahdu sormi.

Lääkäri ei edelleenkään löydä vikaa vaikka osoittaisin topsipuikolla vikakohtaa. Viimeksi tähystettiin nenän kautta.

Pitää kuulemma odottaa vuosi että uusia toimenpiteitä voidaan tehdä...

6. Mies x, kokeile sarvikuonoa eli suolavedellä nenäonteloiden huuhtelua. Sarvikuonoja myydään ainakin apteekeissa. Sopivaa suolaa tähän hommaan löytyy ihan ruokakaupoista. Kannattaisikohan ainakin hetkellisesti ihan juoda suolavettä, saisit pidemmältä matkalta hoidettua limakalvojasi, mutta ainakin nyt kurlata suuta monta kertaa päivässä suolavedellä. Suola tappaa bakteereita ja tekee hyvää limakalvoille.

7. lähettäjä Vierailija

Nyt satsasin oikein kunnolla suuhygieniaan ja tuntuu auttavan. Ensin kävin putsauttamassa hammaskivet. Sitä ennen olin jo aloittanut maitohappobakteerien syönnin ja vähentänyt sokerin napostelua. Sitten vielä ostin suun bakteereille omat bakteeripillerit (Reladent), mikä tasapainottaa suun bakteerit ja lisäksi fluoritabletteja jokaisen aterian jälkeen.

8. proppunielu Vierailija

Just äsken yritin tonkia proppua nielusta, eipä irronnut. Menee hermot noiden proppujen kanssa, viikottain niitä saa sylkeä suusta pois. Tuntuu, että hengityskin haisee kuin raatomyrkky. Lisäksi kerran vuodessa on ollut nielutulehdus ja niistä on joka kerta aiheutunut viikon sairasloma. Viimeisin nosti myös kuumeen, ääni lähti ja hemoglobiinitaso romahti. Kurkku on usein kipeän oloinen ja samalla kipua tuntuu myös korvissa.

En tiedä liittyykö tämä mitenkään noihin nielurisoihin, mutta viimeisimmän vuoden aikana on ollut myös äänen kanssa ongelmia. Välillä ääni muuttuu ihmeellisen piukeaksi.

Hampaat on lääkärin mukaan hämmästyttävän hyvässä kunnossa.

9. åpoiu Vierailija

Täällä taas yksi kenellä tämä samainen ongelma. Tuntuu, ettei voi osallistua keskusteluihin, eikä puhua kenellekään lähietäisyydeltä. Todella rasittavaa, koska ihmissuhteet saattaa jopa kärsiä..
    Mulla siis myös alkaa hengitys haista epämiellyttävälle todella usein, vaikka pesen hampaat ja kielen huolellisesti joka aamu ja ilta, joskus kolmekin kertaa päivässä. Vettä ei meinaa aina muistaa juoda tarpeeksi, mutta olen yrittänyt lisätä veden juontia. Musta tuntuu että mun kohdallani tämä tulisi myös jostain syvältä kurkusta, mutta en usko että se kuitenkaan ihan mahasta asti tulisi, suolikin toimii hyvin. Ihan kuin olisi jotenkin limaa kurkussa jatkuvasti, vaikkei olisi nuhaa tai muuta. Mistähän se mahtaa johtua ja mitäköhän sille voisi tehdä?

10. yrtyrtytry Vierailija

Proppuja?

11. Hulda A Vierailija

Minkälainen suolaseos pitää tehdä? Merisuola lienee parasta? Minulla pistelee ja naksuu jossain nenäontelossa aina silloin tällöin. Vaiva on tullut talven influenssan jälkeen. Varsinaista poskiontelutulehdusta ei mielestäni ole ollut. Onko kukaan kokeillut tehdä tuoreesta inkivääristä raastettua teetä?

12. Hajuherne Vierailija

Merisuolaa minäkin ongelmaani käytän, juuri tuolla sarvikuonolla huuhtelen sieraimet, lisäksi purskuttelen suolavedellä suun kolmesti päivässä. On auttanut huomattavasti. Myös aiemmin mainitut keinot, hammaslanka, hammastikut, Haliz-imeskelytabletit ovat käytössä.
    Myös MSM:llä hampaiden harjaaminen auttaa minulla.

13. ihmetystä.. Vierailija

En jaksanut ihan kaikkia viestejä lukea läpi, mutta ihmettelen sitä, että miksi te, jotka ongelmasta kärsitte (varsinkin ne, joilla proppuja on) ette mene nielurisaleikkaukseen? Itse kävin viisi vuotta sitten ja oli kyllä huippujuttu tuon pahanhajuisen hengityksen kannalta. Haluatteko todellakin kaivella proppuja suustanne loppuelämän ja aina olla paniikissa siitä, haiseeko suu? Leikkaus tehtiin minulla paikallispuudutuksessa ja parantuminen kesti ehkä viikon. Sillä siitä pääsee!

14. kärsivä Vierailija

Sairastan kerran vuodessa nielutulehduksen, olen viikon sairaslomalla sen takia. Kärsin usein kurkku- ja korvakivusta sekä kaivelen proppuja nielusta. Työterveydessä kauhistelevat joka kerta risojen kokoa. Eivät kuitenkaan suostu tekemään lähetettä, koska en kuulemma sairasta esim. nielutulehdusta tarpeeksi usein (pitäisi sairastaa 4 kertaa vuoden sisällä).

15. ihmetystä.. Vierailija

Mene yksityiselle lääkärille tai jos Suomessa ei leikkaukseen pääseminen onnistu (vaikea uskoa), niin mene ulkomaille leikattavaksi. Jos ei ole rahaa, niin säästä tai ota lainaa. Ei tuo mikään iso leikkaus ole, kyllä keinot varmasti löytyvät jos tahtoa löytyy!

16. risaton Vierailija

Ei se nielurisaleikkauskaan mikään ihmeparannuskeino ole!
    Minulla ehkä jonkin vuoden auttoi, mutta nyt henki haisee niin että olen lähes erakoitunut, kun ei juuri kukaan meikäläistä köhimättä meinaa kestää. Vaikka kuuraisi suuta ja hampaita jatkuvasti.
    Sitäpaitsi nielen nyt ilmaakin vatsaan paljon kun nielusta tuli väljä risojen poiston myötä. Elikkä aika jatkuvaa röyhtäilyä kun on vielä väljä vatsanportinsulkijalihas.

17. vxxx Vierailija

Jos sinulla on väljä sulkijalihas niin haju voi johtua mahasta tulevista jutuista? Lääkitystä kannattaa kokeilla.

18. risaton Vierailija

Käytän lähes jatkuvasti happolääkitystä (Zolt) eikä ainakaan hajuongelmaan siitä apua.

19. Anonymos Vierailija

Olen lukenut tätä ketjua monta kertaa ja yrittänut löytää vastauksen samaan ongelmaan. Minulla on monta vuotta ollut paha maku suussa ja tuntunut siltä että suu olisi täynnä bakteereita. Kielessä on myös ollut valkoinen kate. Olen käyttänyt OralB-suuuvettä todella kaun ja ilmeisesti tappanut kaikki hyvänlaatuiset bakteerit. Päätin sitten mennä hammashygienistille joka putsas hampaitani oikein kunnolla. Sanoi että sitä kannattaa tehdä kerran vuodessa. Ostin myös Reladenttia joka on tasapainottanut suun bakteerit. Suuni ei ole enään kuiva eikä kielessä ole sama valkoinen peite kuin ennen. Nykyään uskaltaisin jopa näyttää kieleni...

En sano että ongelmani olisi 100% poissa, mutta ei ole läheskään yhtä paha kuin ennen :)

20. hajukki Vierailija

Mikä tuo Reladentti on? Joku suuvesi, jota saa apteekista?

21. risaton Vierailija

Reladent on imeskelytabletti jossa on maitohappobakteereja ja sen pitäisi vähentää pahanhajuista hengitystä tuottavia bakteereja suussa.
    Paketissa lukee että vaikutus pitäisi tuntua jo muutaman viikon käytön jälkeen.Itse käytin niitä lähes vuoden ajan ilman apua.

22. risaton Vierailija

23. jeppe1 Vierailija

http://www.thebadbreathreport.com/

Tossa kaikille jotka kärsii ongelmasta.

Postatkaat eteempäin muillekki foorumeille.

Ainoo mikä mulle toimi ja rupesin olemaan jo TODELLA epätoivonen

24. suollaa Vierailija

Joku täällä valitti, että iho haisee pistävältä. Merisuola auttaa tähänkin. Ainakin mulla auttoi. Olin noin viikon ajan joka päivä suihkuttanut kaikkialle iholleni vettä, johon olin sekoittanut niin paljon merisuolaa kuin siihen liukeni (suihkepullon kanssa on kätevä suihkia), kun siskoni kommentoi, etten enää haise pistävälle. Merisuola kuivattaa ja puhdistaa ihoa, eli jos on rasvoittuva iho, niin tämäkin on kiva juttu :)

25. kukkaaa Vierailija

Youtubestakin löytyy kuvaa näistä propuista ja niiden poistosta.
    Esim. http://www.youtube.com/watch?v=AcC_8wdL-FE

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri