Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Jatkuvasti pahanhajuinen hengitys

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Anonyymi, 08.09.2006.

1. Jooh Vierailija

Voi kun nuo proput saiskin pois noin helposti kun tossa videolla. Minulla ne ovat tuolla syövereissä jossain ulottumattomissa :( Joskus kerran vuodessa tulee muutama itsekseen ulos. Leikkaukseen olen jonossa... ei vaan aikaa kuulu ei.

2. Hajuste Vierailija

http://www.medhelp.org/user_journals/show/2322
    Voin puhua vaan omasta kokemuksesta mut paskanhaju on haihtunut kun on tuota harrastanut. Tiedä sitten kuinka terveellistä on pidemmän päälle. Mielummin hajuttomana lyhyempään kun hajun kanssa ilman oikeata elämää.

3. mätäsuu Vierailija

Menin vuositarkastukseen hammaslääkäriin, muita oireita ei ollut kuin pahanhajuinen hengitys. H-lääkäri teki perusteellisen tarkastuksen ja mittasi ientaskut, joista osa oli 6mm. Kieleni oli myös bakteereiden peitossa. Myös röntgenit otettiin. Hän kertoi minulla olevan kiinnityskudossairauden, josta haju on yleisin oire.

Nyt edessä suun perusteellinen putsaus ja hammaskiven poisto yms. Reikiä ei ollut.

4. sanna- Vierailija

Yleensä johtuu hampaista ja ikenistä jos hengitys haisee. Hammaslanka käyttöön ja hampaiden pesu. Itselläni ainakin jos en käytä hammaslankaa, ja olen syönyt esim juustoa, niin se jää hampaiden väliin ja kun se siellä muhii esim yön yli, niin haju on aamulla kamala. Kannattaa kunnolla putsata hammaslangalla hampaan välit ja haistaa hammaslankaa joka välin jälkeen, tietää helposti mistä haju tulee. JOs on esim tiukka hammasväli ja sinne on jäänyt ruokaa, niin putsaa sitä huolellisemmin.

5. löyhkis Vierailija

Luitkos sanna- koko viestiketjun? Tuota suuhygienialäppää kuulee/lukee ihan liikaa siihen nähden, että ongelma tulee todellakin NIELUSTA. Itselläni (kuten varmaan monilla tässäkin ketjussa) purukalusto on hammaslääkäriluokituksella jokaisessa tarkastuksessa priimakunnossa. Haju tulee todellakin syvempää. Ja nuo proput eivät todellakaan liity hammashygieniaan millään muotoa. Sehän olisikin aivan ihanan helppoa jos pelkällä hampaiden ja suun hoidolla saisi hajun eliminoitua...

Oma nieluni haisee nykyään huomattavasti vähemmän. Jätin nimittäin sokerin pois kokonaan ja muutoinkin turhaa makeaa olen vältellyt parhaani mukaan. Toki joskus harvoin saatan syödä karkin tai keksiä, jopa pullan. Mutta pääsääntöisesti olen jättänyt sokerit vähemmälle ja kas kummaa, se on auttanut. Jopa puolisoni on sanonut, ettei henkeni enää haise juuri koskaan. JIPII! :) Lisäksi bongasin apteekista SB12-purukumin, joka tepsii itselläni paremmin kuin mainostettu suuvesi.

Ilmeisesti joillakin meillä ei elimistö onnistu noissa sokereiden pilkkomisessa vaan ne jäävät "elämään" eli haisemaan tuonne jonnekin. Sokerinvälttely auttoi myös siihen, että vatsani toimii nykyisin normaalisti. Aiemmin tuntuikin, että vatsantoiminta oli jollain tavalla sidoksissa kaikista hirveimpiin hengen hönkäyksiin ja ilmeisesti näin ehkä todella on.

6. sanna- Vierailija

Kyllä luin. Itselleni tulee myös propuja silloin tällöin ja ne ei liity mitenkään ruokaan mitä syö. Olen kysynyt asiaa kurkkutautien erikoislääkäriltä.

7. löyhkis Vierailija

Ehkä ihmisissä on fysikaalisia eroja :)

Minä en juurikan laita paljon painoarvoa tässä hajuhaitassa lääkäreihin, sillä jos vaivaan olisi tiedossa joku yksittäinen syy niin eiköhän näin yleiseen haittaan olisi löytynyt jo useimmille ratkaisu.

Itselläni on ollut suora yhteys sokerin ja proppujen välillä, joten voin lämpimästi suositella kokeilua heille, joilla asia on ongelmallinen.

8. risaton Vierailija

Kuinka kauan olit syömättä sokereita ennen kuin parannusta vaivaan alkoi tulla ?
    Itse yritin jossain vaiheessa lopettaa sokerin käytön mutta en pitkään jaksanut olla ilman. Ei kerinnyt huomaamaan mitään eroa. Nyt kai olisi pakko kokeilla sokerilakkoa. Meinaa mennä mielenterveys tämän hajuvaivan takia.

9. löyhkis Vierailija

Kyllä siihen meni useita viikkoja. Tarkkaa aikaa en osaa sanoa, sillä välillä oli niin, että haistoin sen pahan hajun sieraimissani mutta mieheni mielestä henkeni ei haissut tuolloin. Eli haju tuli jotenkin sisältä päin nenääni :D

Muutama kuukausi sokerilakosta mieheni totesi minulle, ettei henkeni ole haissut enää pitkiin aikoihin.

Harmillista tosiaan on se, että joutuu tietoisesti välttelemään sokerisia herkkuja ja karkkeja entistä tarkemmin. Olen huomannut nimittäin, että aina esim. illanistujaisissa useamman karkin/leivoksen tms. jälkeen henkeni alkaa löyhkäämään vähitellen, viimeistään seuraavana aamuna :p

10. yrittää pitää Vierailija

11. Hengitykseni on haissut jostain yläasteajoilta lähtien. Etenkin viimeisen vuoden aikana vaiva on pahentunut dramaattisesti. Hajuongelmat ovat mielessä päivittäin: ensimmäisenä herätessä, aina tavatessani kenet tahansa ja kaikissa keskustelutilanteissa. Sama virsi kuin muillakin: suuhygieniasta huolehdin esimerkillisesti, purkat ja pastillit huulessa tuhkatiheään. Kyllä nyt on niin, että tästä vaivasta on päästävä eroon!

Nielurisaleikkaukseen olen menossa muutaman päivän päästä suurin odotuksin. Toisaalta, monilla vaiva on joku aika leikkauksen jälkeen palannut takaisin.. Mutta, jos hajut eivät katoa proppujen ja risojen myötä, liityn SOKERILAKKOTIIMIINNE! Please, raportoikaa kaikki kokemuksenne! Kokeilen myös kahvilakkoa, vaikka se voi kyllä tehdä tiukkaa.

Hajuanalyysiä: Proppuhaju on sitä karmeaa, mutta onko kellään muulla kämmenselän nuolaisutestissä ilmennyt sellaista pistävänkitkerää liimanhajua? Tuntuu, että haju on pahempi/voimakkaampi illalla ja ´jännittävissä´tilanteissa (esiintymiset ym.)

Mieheni mielestä en haise millekään, mutta miksi sitten tarttuu nenäänsä tai kääntyy pois päin, jos puhun lähietäisyydeltä. Yritän ajatella, että tämä ei ole elämän kauhein asia, mutta jos vaiva vielä pahenee, olen pulassa.

Meidän pitäisi häpeilemättä pitää vaivaamme esillä! Ehkä silloin joku alkaisi asiaa tutkimaan, ja saisimme sitä kauan odottamaamme tutkimustietoa ja siinä samassa ehkä kunnon parannuskeinon! Helsingin Munkkiniemen Dextrassa on ainakin lääkäri, joka ottaa asian tosissaan ja ihan rennosti keskustelee ja tekee kaikkensa, että voisi auttaa!

12. risaton Vierailija

Hyvä että joku lääkäri yrittää sentään auttaa. Aina sanotaan että pitäisi mennä hammaslääkäriin apua saamaan jos hengitys haisee, mutta jos menet niin lääkärit vaan yrittää hoitaa toimenpiteet mahdollisimman nopeasti että pääsisi potilaasta eroon. Ja yksikin sanoi minulle vaan että kyllä sen (hajuhengityksen) kanssa elää. No niinpähän on tietysti vaan pakko yrittää jotenkin elää.

Minun miesystäväni myös yrittää väittää että vika on vain korvieni välissä. Tietysti hyvää tarkoittaen. Mutta kyllä huomaan hänen reaktionsa, nenän hieromiset ja nieleskelyt kun meinaa voida pahoin vierelläni.

13. fffggl Vierailija

Herääkin kysymys: Mitä jos vika onkin vain omassa päässä? Mitä jos vain luulet hänen hierovan nenääsi normaalia enemmän siksi, että tarkkailet jatkuvasti ympäristöäsi tavallista tarkemmin? Itse olen ainakin huomannut, että silmäni ja korvani huomaavat heti, kun joku hengähtää, hieraisee kasvojaan tai tekee jotain muuta vastaavaa. Mietinkin usein, että mitä jos aikaisemmatkin, jopa verbaalit, "todisteet" halitoosista, ovatkin vain sattumaa ja tilanteiden ylianalysointia.

14. Voi kun se olisikin noin, että vain kuvittelen kaikkien nenän niiskutusten johtuvan hengityksestäni. Tai tokaisut "täällä haisee jotenkin oudolta" olisivatkin kohdistettu johonkin hajuun, joka ei vain ole sattunut nenääni kulkeutumaan. Varmasti sitä tuleekin ylireagoitua jokaikiseen niiskautukseen ja nenän pyyhkäisemiseen, mutta kyllä sen raikkaudettomuuden itsekin aistii. Ainainen tympeä maku suussa ja omaankin nenään kulkeutuva katku paljastavat, että jotain täytyy olla pielessä muuallakin kuin korvien välissä.

Nyt on itseltäni siis nielurisat napsaistu ja ensimmäinen toipumispäivä sujunut hyvin. Tosin karmea tunne, kun ei voi kunnolla hampaita pestä. Eikä sitä jätskin ja pilttien ja vanukkaiden sekamelskaa saa suusta pois, kun ei purkkaakaan voi syödä. Innolla odottelen päivää, kun saan suun jynssättyä puhtaaksi ja tehdä ensimmäiset hajutestit risattomana. :)

15. lakko voinee alkaa Vierailija

Nyt on aloitettu varovasti ja jätetty kahvi pois. Se ei muutenkaan sopinut elimistööni, joten sen perään en itke ja tuleepahan paremmat yöunet enkä käy töissä ylikierroksilla. Hunajapurkki on tyhjennetty ja aika aloittaa sokerilakko. Ei siitä mitään haittaa ainakaan luulisi olevan.

16. Toimii varmasti Vierailija

Aamulla appesiinimehua, sitten rasittavaa liikuntaa, säännöllisesti tummaa riisiä ja tupakkaa ja maksullisia naisia. Maksullisia ei niin haittaa, vaikka vähän haisee, jos vain löytyy rahaa. Toivottavasti joku keksii terveellisen vaihtoehdon tupakalle.

17. Hei sinä, jonka kahvi- ja sokerilakko voinee alkaa, miten on mennyt? Onko vielä ilmennyt mitään merkkejä lakkoilun hyödystä? Olisi kiva, jos raportoisit koekaniinina oloasi. Tulisin sitten itse perässä (kunhan toivun tästä nielurisaleikkauksesta).

Kaikkea aion kokeilla, paitsi nyt noita tupakkaa ja maksullisia naisia. Jos niistä jää kiinni, ni sitte jää.. ;)

18. lakko voinee alkaa Vierailija

Ensimmäiset päivät ovat olleet päänsärynsekaiset. Minulla on sellainen vaiva, että jos verensokeri laskee pohjiin, iskee armoton päänsärky. Johtuukohan tämä jysäri siitä, vai vain jumissa olevista olkapäistä. En silti ole sortunut Mikanpäivän munkkeihin tänäänkään. Aion katsoa sen kaksi viikkoa ja katson tilanteen uudestaan.

19. haverca Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Te joilla refluksi vaivaa ja on smalla pahanhajuinen hengitys, pyytäkää lääkäriänne ottamaan helico-bakteeri testi, joko hengitystesti tai sitten ulostenäytteestä. Minulla oli molemmat vaivat, helico löytyi, nyt ei kumpikaan enää vaivaa=)

20. lakko voinee alkaa Vierailija

Olen ollut nyt kaksi viikkoa ilman kahvia ja sokeria. Hengitys ei haise edes aamuisin niin kuin silloin ennen.
    Samoin tarve napostella on jäänyt kokonaan.

21. löyhkis Vierailija

Mukava tietää, että sinullakin on toiminut tuo sokerittomuus! Kaikille ei ehkä sokerilakosta apua ole (?) mutta tosi hienoa jos jollekin tästä vinkistä ois apua :)

Aiotko jatkaa lakkoasi? Itse yritän parhaani mukaan jatkaa sitä lopunelämää. Kyllä niin paljon ällötti omat hengenhajut... :p

22. risaton Vierailija

Olisikin löytynyt helico-bakteeri. Mutta ei, huolimatta useistakin tähystys- ja hengitystesteistä.
    Ehkä mulla on hiivasyndrooma vaikka sitäkään ei testeillä pystytty todentamaan.

23. lakko voinee alkaa Vierailija

Ei ole paluuta entiseen. Lakko voi minun puolestani jatkua loppuelämän.

24. risaton Vierailija

Sokerilakkolaiset.
    Oletteko jättäneet pois kaiken mikä sisältää sokeria, esim. sinappi, ketsuppi jne.? Jopa monista suolaisista valmistuotteista löytyy sokeria.
    Entäs xylitoli ? Itse syön nykyään lähinnä vain xylitolipastilleja ja -purukumia.

Oma sokerilakkoni lopahti taas vajaaseen 2 viikkoon:( Toivoton tapaus !

25. Hajutar Vierailija

Hei! Voisitko kertoa tämän lääkärin nimen, sillä mielelläni menisin hänen vastaanotolleen. Uskon samalla, että hän saisi paljon asiakkaista.
    Mielestäni hyvää ja pätevää lääkäriä voi mainostaa, sillä täälläkin keskustelussa on käynyt selville, että yleensä lääkärit eivät ota hajupotilasta vakavasti.

Kiitos jo etukäteen.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri