Jatkuvat kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hammasta kiristelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hammasta kiristelee

Vieras
Mikä ihme voi olla vikana kun nyt noin vuoden ajan olen kärsinyt jatkuvista kuukautisista. Saattaa olla viikko taukoa, sitten alkaa uudestaan, taas viikko taukoa ja taas uudestaan. Alkaa jo pikkuhiljaa menemään hermo. En käytä ehkäisyä, en syö pillereitä, raskaana en ole. Ja välillä tulee tiputteluna melkeinpä mustaa vuotoa, herää kysymys voiko sellainen olla peräisin jostain muualta? Kun on ihan totta, melkein mustaa.

Ihmettelen kovasti, sillä kuukautiseni alkoivat 12-vuotta sitten ja olivat heti alusta saakka säännölliset, nyt ei ole päätä eikä häntää koko touhussa. Lisäksi kuukautiskivut ovat aika valtavat. Selkään koskee niin paljon, että liikkuminen ei tule kysymykseen, lisäksi kuukautiset laukaisee migreenin, joten jatkuvasti särkee sitten päätäkin.

Minulla on nykyisin kuukaudesta usempana päivänä kuukautiset, kuin että ei olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Jo on ihmeellisiä vastauksia. Mikä hormoonihäiriö? Kertokaa nyt vähän selkeämmin.

Runsaat vuodot, kovat kuukautiskivut, epäsäännölliset vuodot; kaikki nuo viittaavat endometrioosiin, jonka on nykyisin yleinen sairaus eikä mikään tulehdust.

Vaikuttaa endolta, ainakin saman kokeneen kannalta. Oma gyneni tulkitsi samoin ultraamalla (vaikka endoa ei virallisesti voi diagnosoida kuin tähystysleikkauksessa) ja koska määräämänsä keltarauhashormonikuuri (Primolut N 3 vko) ja pillereiden aloittaminen (Microgynon) kahden vuoden tauon jälkeen auttoivat, niin olenpa aika tyytyväinen taas elämääni. Lisäksi kun pillereitä saa nykyään syödä 2-3 satsia putkeen niin olipa hienoa siirtyä siitä "vuotaa aina" -tilanteesta siihen, että menkat on 2-3 kk välein! Jos pysyis hiivatulehduksetkin poissa kun ei aina tarttis suojia käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Vaikuttaa endolta, ainakin saman kokeneen kannalta. Oma gyneni tulkitsi samoin ultraamalla (vaikka endoa ei virallisesti voi diagnosoida kuin tähystysleikkauksessa)

Väärin. Endo voidaan todeta ilman leikkausta, JOS se on selvästi havaittavissa esim. ultraamalla. Näin esim. minulla, munasarjoista löydettiin suklaakystia, joita ei voi ilmaantua ilman, että sairastaa endoa. Jos ultrassa sen sijaan ei todeta mitään ja endoepäilykset ovat olemassa, on ainoa varma keino endon diagnosointiin tuo laparoskopia.

Oman endoni laajuudesta en tiedä, koska laparoskopiaa mulle ei ehditty tehdä, koska raskauduin juuri ennen sovittua toimenpidettä. Uskon leikkauksen toteutuvan sitten raskauden jälkeisessä lähitulevaisuudessa, koska endo aiheutti minulle niin monimuotoiset oireet, etten voi niiden kanssa elää.

Kaksi kertaa olen joutunut TK:n erittäin kovien alavatsakipujen takia. Eli vasemmalle munsarjan kohdalle on pistänyt niin kovaa, että en ole voinut liikkua. Sukupuolitaudit on poissuljettu. Nämä kivut ovat todella kovia, ihan kuin puukolla iskisi vatsaan ja siitä seuraa kova hiki.

Viimeksi epäiltiin kystaa, jonka lääkäri pystyi tuntemaan vasemmalla puolella munasarjaa. Ultrassa ei kuitenkaan havaittu kuin mahdollisesti puhjennut kysta ja suurentunut imusolmuke. Se oli sillä kuitattu sitten, muuta ei tehty tai tutkittu.

Kuukautiskivut ovat myös pahentuneet. Tuntuu, kuin kohtu supistelisi voimakkaasti, ihan tunnen sen kokoajan. Ensin supistuu, ikään kuin työntäisi jotain pois, sitten taas palautuu ja taas supistaa jne...Samoin alaselkä on niin kipeä, että ei voi kävellä, ei istua, ei seisoa. Missään ei ole hyvä olla. Selkä on ikäänkuin ihan puuduksissa.

Itse en valita pienistä ja on minulle sanottu lääkärissäkin, että omaan korkean kipukynnyksen. Nämä kipukohtaukset kuitenkin ovat niin kovia, että meinaa taju lähteä.

Kyllä toi endolta kuulostaa. Mulla kohtua kouristeli kuukautisten aikana, olin aina pahimpina vuotopäivinä saitsulla enkä ottanut osaa mihinkään sosiaaliseen elämään, kipu oli niin kovaa, että lähenteli tajuttomuutta. Eikä ne kivut aiemmin olleet sellaiset, se on huomattava asia ja osattava kertoa gynellä!

Mulla endo aiheuttaa myös ulostusongelmia, ummetusta ja ripulia. Ja ne vuodot jatkuivat yli viikon ennen kuin varsinaiset, aina vaan kivuliaammat, menkat alkoivat ja nekin kestivät viikon verran.

Kyllä minä sinuna varaisin ajan gynelle nyt ja kertoisin tarkasti kaiken mitä osaan, ottaisin endometrioosin myös puheeksi.

Kävin lääkärillä ja se ei oikein sanonut juuta eikä jaata. Rautakuurin kehotti hakemaan. Ehkäpä täytyy varata aika nyt gynelle, kun ehdin.

Mitä oireita siinä hormonihäiriössä on? epäilen vahvasti sellaista! Kuuluukohan siihen voimakas ahdistus ennen kuukautisia, alka muutama päivä ennen ja helpotuu kuukautisten loputtua, häviten kokonaan.

Lisäksi nämä muut oireet joita kirjoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Mitä oireita siinä hormonihäiriössä on? epäilen vahvasti sellaista! .

Saanko kysyä miksi epäilet hormonihäiriötä etkä esim. mainitsemaani endometrioosia. Endometrioosia sairastaa arviolta 5 - 20 % kaikista naisista, haarukka siksi noin suuri, että diagnosoituja potilaita on harvassa, koska potilaat luulevat vaivojaan normaaleiksi tai juuri mainituiksi hormonihäiriöiksi.

En tiedä, en ole lääkäri, joten en voikaan tietää tai diagnoosia tehdä, mutta kaikki oireesti ovat endometrioosin selkeitä oireita.

Joskus esimerkiksi kova stressi voi vaikuttaa kuukautiskiertoon. Itselläni oli joitakin vuosia sitten se tilanne, että kuukautiset olivat lähes koko ajan päällä. Gynekologi määräsi keltarauhashormonia, joka sitten onneksi palautti normaalin kuukautiskierron. Varaapa aika gynelle!

Itselläni todettiin endo viime tammikuussa. Mulla on vuodot pahentunut entisestään diagnoosin jälkeen aloitettujen pillereiden myötä. Yritän syödä e-pillereitä useamman laatan putkeen, mutta mulla tulee silti menkat aina kolmen tai jopa kahden viikon välein. Ja ihan niin kuin ap:llakin vuoto on usein aivan mustaa eikä kirkasta normaalia kuukautisverta. Nyt odottelenkin aikaa naistenpolille. Saa nähdä onko endoni entisestään pahentunut. Tää on niin raivostuttavaa.

Kyllä keltarauhashormoonien pitäis auttaa, niin sanoi minunkin lääkäri, vaan eipä autannut ainakaan vielä.....endometrioosi on kyllä pirullinen tauti kun se voi levitä vatsapeitteisiin ja lantioon jne...mulla on vuotanut "putkeen" 1,5 kuukautta, joskus vähemmän joskus enemmän....en tiedä vielä lopputulosta, mutta haen ainakin rautatabuja.....

Huh, kuulostaa tosi kamalalta noi endo-oireet! Itselläni epäilin moista, kun vuosi sitten lopetin pillereiden syömisen. Vuodot tuli milloin sattuu ja kivut olivat kovat. Nyt vuodot sännölliset ja kipuja on vain vähän. Mulla on myös niukka vuoto.

Taas täällä olen. Kuvitelkaa, etten ole vieläkään mennyt lääkäriin. Lapsellista jahkailua, ihan hävettää tunnustaa. Tosin kehtaan kirjoittaa, koska tänään varasin ajan:) sain vasta kahden viikon päähän, mutta onpahan nyt ainakin hoidossa.

Pahentuneet vain nämä vuotohäiriöt. Olen nyt vuotanut jokapäivä 1.5kk ajan. välillä vuoto yltyy ja on jopa punaista, mutta suurimman osan ajasta ihan tumman ruskeaa, mustaa niukkaa vuotoa.

Lisäksi painoni on noussut 12kiloa neljässä kuukaudessa, vaikka olen syönyt ihan tavallisesti, kävelen jokapäivä 10kilometriä koirien kanssa ja käyn vielä kuntosalilla. Raskaana en ole kuitenkaan. Uskoisin nyt monien muiden oireiden perusteella, että kyseessä voi olla endo ja saattaa olla kilpirauhasissa nyt jotain häikkää, koska kaulan kilpirauhanenkin on suurentunut äkisti.

No kohta se toivottavasti selviää:)

oletko käynyt papassa? Tulehdukset tulee mieleen ekana, mutta seuraava esim. kohdunkaulan syöpä. Onneksi tämä taitaa olla sieltä harvinaisimmasta päästä eli uskon syyn löytyvän muualta.

Itselläni vuotoa nyt ollut reilut 1 kk, minulla horm.kierukka ja gyne epäilee kierukan tehon hävinneen.

Yhteistyössä