Hae Anna.fi-sivustolta

Jauhemaksapihvien paistaminen uunissa, onnistuuko?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Elli-Epätietoinen, 12.02.2008.

1. Elli-Epätietoinen Vierailija

En ole koskaan tehnyt jauhemaksapihvejä, mutta tänään ajattelin korjata tämän puutteen. Kaikissa löytämissäni ohjeissa pihvit kehotettiin paistamaan lettupannussa, mutta kas kun en sellaista omista, eli voiko jauhemaksapihvit paistaa sen sijaan uunissa? Missä lämpötilassa ja miten kauan? Täällä olen joskus nähnyt keskusteluita siitä, että pitäisikö lihapyörykät/jauhelihapihvit paistaa uunissa vai pannulla ja minä paistan nekin aina uunissa, joten kestävätkö jauhemaksapihvit saman käsittelyn? Kiitos avusta.

2. Assessor Vierailija

Jauhemaksapihvien taikina on löysää kuin lettutaikina, eikä siitä voi "leipoa" samanlaisia pihvejä kuin jaulelihapihvit ovat.
    Voit tietysti tehdä jauhelihapihvejä joissa on seassa maksaa ja paistaa ne uunissa.

3. Assessor jatkaa.. Vierailija

voit kyllä paistaa maksapihvit myös tavallisella paistinpannulla, muutama pieni pihvi kerrallaan.

4. Elli-Epätietoinen Vierailija

Kiitos Assessorille vinkeistä! Ajattelin ensin tuota normaalissa paistinpannussa paistamista, mutta tuntuu niin kamalan työläältä paistinpannussa paisteleminen, laiskuuttani paistan ne pyörykät/tavalliset pihvitkin uunissa. Taidankin kokeilla tuota jauheliha-jauhemaksapihvivinkkiä!

5. annu71 Vierailija

Ei onnistu uunissa, tavallisella pannulla muutama kerrallaan. Reilusti rasvaa tai öljyä paistinpannuun muuten ei pysy ehjänä.

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Paras pannu tähän tarkoitukseen on lettupannu.

7. Elli-Epätietoinen Vierailija

Niin, minulla EI siis ole sitä lettupannua, siksi kysyinkin, että voiko paistaa uunissa! Koska en milloinkaan tekisi pikkulettuja, en viitsisi pieneen keittiöön yhtä jauhemaksapihvikokeilua varten hankkia uutta kapinetta viemään tilaa, jos sitä aniharvoin tarvitsen.

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei ne halvimmat lettupannut niin pajoa maksa, etteikö sellaisen ostaminen kannattaisi. No jokainen tekee tarvallaan. Jauhettuasta maksasta olen muutman kerran lettupannulla tehnyt pihvejä, mutta totesin koko maksan maistuvan paremmalta ja jätin ne kokeilut.

9. Elli-Epätietoinen Vierailija

Niin vielä kerran: siksi kysyinkin vaihtoehtoisia vinkkejä tuolle lettupannuversiolle, kun en vielä koskaan jauhemaksapihvejä tehnyt ja kun en lettupannua omista. Jos olen 30 vuotta pärjännyt ilman lettupannua ja jos mahdollisesti tarvitsen sitä vain kerran, en halua sijoittaa siihen euroakaan. Eikä tuo hinta nyt ollutkaan se ydinkysymys vaan tila tai oikeammin sen puute. En halua mahdollisesti turhaa rojua pienenpieneen keittiööni tilaa viemään.

10. Qx Vierailija

Ostat kuule sen juuttaan lettupannun makoi mitä maksoi niin et tartte tulla kyselemään turhia täst edes!

11. Minä jo harkitsin luopumista koko maksapihvi-ideasta ja ilman muita vastauksia olisin luopunutkin, sillä jos kysyn vinkkiä muuhun kuin lettupannulla paistamiseen, silloin en ehkä tarvitse vastukseksi sitä, että paista lettupannulla ;)

Mutta kiitokset vinkeistä ja kiitokset Qx:lle nauruista, kai minun on pakko hankkia se "juuttaan lettupannu" ;)

12. no jopas jotakin Vierailija

Mikä tässä nyt on hankalaa?
    Koska jauhemaksapihvit eivät pysy kasassa uunipelillä, niin ne on paistettava lettupannulla. Jos et halua paria euroa satsata lettupannuun, niin oliko viisainta ostaa ne pihvit valmiina kaupasta, ja lämmittää vaikkapa mikrossa.

13. professor Vierailija

Ohukaispannussa paistaminen on tosi kätevää. Uunipelti- ja ohukaispannuvertailua en oikein ymmärrä. Olen paistanut myös ihan tavallisella valurautapaistinpannulla (siitä no kyllä aikaa kun en tee niitä kuin ehkä joka viides vuosi) ja onnistuu kyllä mutta taitoa se vaatii eli taikinassa/seoksessa täytyy olla riittävästi kananmunaa.

14. ELLI vielä kerran Vierailija

Kyse ei ollut rahasta vaan siitä, että en halua ostaa mahdollisesti yhtä käyttökertaa varten itselleni turhaa tilanviejää, joten teen, kuten jo sanoin, joko jauheliha-jauhemaksapihvejä uunissa tai paistan tavallisella paistinpannulla.

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eikös olisi paljon helpompaa tehdä ruoka kokomaksasta eli paistat kokomaksa siivuja. Tämä on sitäpaitsi herkullisempaakin eikä tarvita kananmunia sekoitella tms vaan ihan pelkkää aitoa maksaa.

16. alkuperäiselle Vierailija

Kyllä se vaan niin taitaa olla, että jos Jx kehottaa sinua sen lettupannun ostamaan, on sun se ostettava. :)

Tuli mieleen, että voisiko pihvit paistaa isolla pannulla ja käyttää jotakin muottia siinä apuna? Itse paistan joskus lettuja ja kananmunia isolla pannulla "muna-muottia" apuna käyttäen.

17. Kokomaksasta olen tehynyt pihvejä vaikka kuinka usein, nyt halusin kokeilla jotakin uutta eli näitä jauhemaksapihvejä. Mutta kiitos kaikille runsaista mielipiteistä, ongelma on ratkennut ja minulla on kaksi vaihtoehtoista toteutustapaa nyt takataskussa.

18. Tuo "munamuotti" voisikin olla hyvä idea, sellaisella olisi käyttöä myöhemminkin munia paistettaessa!

19. huolestunut muna Vierailija

Joo ja munakello ja itse munat tietysti myös. Mutta älä pudota munakelloa, muista!

20. oii Vierailija

Pitkäänhän tuo mukava, kiukuton ja piikittelytön ilmapiiri säilyikin! Onnea kaikille yrittäneille ;)
    Mutta asiaan.. Se, että mainitaan lettupannun olevan paras vaihtoehto tähän nimenomaiseen paistamiseen ei mielestäni ole käsky marssia kauppaan ja ostaa se pannu, se on vain omakohtainen mielipide. Mutta se siitä. Jos ei ole intoa sitä kapinetta ostaa, onnistuu pihvien paistaminen tavallisella paistinpannullakin ja myös ilman mitään muotteja. Jos muotteja haluaa käyttää niin käytä vaikka metallisia piparkakkumuotteja, jos sellaisia omistat, suotta käydä erikseen "munamuotteja" ostamassa, varsinkin jos tilasta on puute.

21. oii:lle Vierailija

Ap ei halua lettupannua ostaa pieneen keittiöönsä, koska sille ei mahdollisesti ole käyttöä tulevaisuudessa. Muotit taasen menevät pieneen tilaan ja niille varmaan käyttöä löytyy enemmänkin.
    Ja olen samaa mieltä ap:n kanssa tuosta, että jos sanoo ettei omista lettupannua niin erittäin huono neuvo on, että paras vaihtoehto on lettupannu! Ap tuon varmaan tietää, mutta kun sitä pannua ei ole!

22. Aloittaja-Elli Vierailija

Munamuotteja, jos sellaisia ostan, ajattelin säilyttää samassa laatikossa kuin piparkakkumuottejakin, ne eivät vie kovasti tilaa :) Olin taannoin kesätyössä yhdessä ruokalassa ja siellä munat paistettiin aina tuollaisten muottien avulla, että niistä tuli samankokoisia ja sellainen voisi olla kiva kotonakin. Mikähän liene vaan sen virallinen nimi, kun googlaa sanalla "munamuotti", saa jotakin aivan muita kuin ruokaan liityviä osumia...

23. ap:lle Vierailija

Mietin samaa kun yritin etsiä sinulle muoteista kuvaa, mutta ei tule mieleen...

24. Aloittaja-Elli Vierailija

Niin, juuri siksi lähdin tosiaan kyselemään vaihtoehtoisia keinoja, kun kaikissa ohjeissa mainittiin vain tuo lettupannulla paistaminen eli siitä päättelin kyllä ihan itsekin sen olevan paras tapa aivan niin kuin nimimerkki "oii:lle" mainitsee.

Meillä ei ole edes pientä keittiötä, vaan pieni keittokomero, jostakin syystä taannoin asuntoa ostaessamme emme kiinnittäneet tarpeeksi huomiota keittiöön ja sen kaappien määrään, mies innostui enemmän saunasta ja minä tilavista makuuhuoneista ja pihasta. Tässä eräänä iltana mies kysyi, että voisimmeko tehdä jotakin wokki-ruokaa ja lupasin, että tehdään vain, jos käyt kaivamassa wokki-pannun ensiksi jostakin varaston kätköistä, kun ei sitä sovi keittiöntapaisessa loukossamme säilyttämään. Tämä nyt näin asian vierestä taustatietona.

25. oii Vierailija

Nimimerkillä oii:lle kirjoittanut on hyvä ja kertoo missä kohdassa tekstiäni olen maininnut, että tuo lettupannu pitäisi mielestäni ostaa? Kopioi vaikka se pätkä minulle malliksi. Ymmärsin kyllä jo aiemmista ainakin neljästä maininnasta, että lettupannua ei talouteen hankita, siitä ilmaus "jos ei ole intoa sitä kapinetta ostaa", mutta huomaa että lause jatkuu. Pahoittelen mainintani "virheellisyyttä". Vai pitäisikö mieluummin pahoitella sitä, että ymmärsit sanomani väärin? Ovatko lauseeni liian pitkiä luettavaksesi?

Horoskooppimerkkien yhteensopivuus – testaa, ovatko tähdet rakkautenne puolella!

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri