Hae Anna.fi-sivustolta

Jeesus: Jumala vai enkeli

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Tule&Kazo, 06.01.2006.

1. Tule&Kazo Vierailija

Lähimmäinen.

Kirjoitit vastauksessasi nimim. Uskolle näin: ”Jeesus on yhtä hyvin minun kuin sinunkin Vapahtajasi…”

---Jeesus. Lähimmäinen 27.12. 19:11
    Jeesus Kristus Jumalan Poika on yhtä tärkeä minulle niin kuin sinullekin nimimerkki. Usko, mutta Jeesus käski viettää vain kuolemansa muistoa, ei syntymäänsä, Jeesus on yhtä hyvin minun kuin sinunkin Vapahtajasi, en elä enää lain alla, vaan elän Raamatun ohjeiden mukaan.--

Eli tunnustat Jeesuksen Vapahtajaksesi. Sitten kirjoitit vastauksissasi minulle näin:

---Re: Ensin Jeesuksesta. Lähimmäinen 02.1. 13:15
    ”Jeesus oli siis Enkeli...” ---

ja myöhemmin

---Re: Ensin Jeesuksesta. Lähimmäinen 02.1. 18:20
    ”Kyllä, juuri Jeesus on tuo ylienkeli Miikael.”---

Eli tunnustat Jehovan todistajien opettavan, että Jeesus on enkeli.

Tunnustat siis Jeesuksen Vapahtajaksesi ja samalla väität, että Jeesus itse asiassa on enkeli. Tämä tarkoittaa sitä, että sinä Jehovan todistajana et pidä Jumalaa vapahtajanasi, vaan vapahtajanne on oppienne mukaan enkeli!

JEESUS TODELLA ON VAPAHTAJA (vaan ei enkeli):

Joh. 14:6
    ” Jeesus sanoi hänelle: ""Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”

1. Tim. 4:10
    ”Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.”

Joh. 4:42
    ”ja he sanoivat naiselle: ""Emme enää usko sinun puheesi tähden, sillä me itse olemme kuulleet ja tiedämme, että tämä totisesti on maailman Vapahtaja"".

Apt 4:11,12
    ”11.Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.
    12. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.""

Raamattu todella myös opettaa, että Isä Jumala on Poikaansa Jeesusta suurempi. Sillä kuitenkaan ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö Jeesus olisi Jumala (tästä lisää alla). Lisäksi on totta, että Raamatusta ei löydy itse sanaa ”kolminaisuus”, sehän on vain jälkeenpäin keksitty sana kuvaamaan käsitettä Jumaluuden kolmesta eri persoonasta: Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Itselläni ei siis ole intohimoja itse sanan ”kolminaisuus” suhteen. Toivon ja uskon rakkaudessa voivani tässä hieman valaista, miksi on myös Raamatullista uskoa Jeesuksen olevan yksi Jumalan persoona Isän tavoin. Näin siis minä ainakin sydämestäni uskon.

JEESUS ON OLLUT JO ALUSTA

Raamattu ei puhu meille, että Isä loi Pojan, vaan Poika oli jo alussa olemassa. Poika loi Isänsä kanssa koko luomakunnan, taivaassa olevat enkelit ja kaiken mitä on maan päällä. Me joudumme tyytymään Raamatun ilmoitukseen ja olkaamme arkana tämän Raamatun sanan kanssa; Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika (2 Joh 1:9). Se mitä Raamattu opettaa on tärkeää ja kuka menee yli kirjoitusten, Hänellä ei ole Jumalaa, mutta joka pysyy kirjoituksissa hänellä on sekä Isä ja Poika. Raamattu opettaa Isän ja Pojan olevan todellisuutta, joka kätkee sisäänsä Jumala käsitteen. Mutta Raamattu tekee sen erotuksen Isän ja Pojan välille, että Isä on Isä ja Poika on Poika. Eli Jeesus ei ole Isä, eikä Isä ole Poika.

Joh 17:6-12:
    ”Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, JOKA MINULLA OLI SINUN TYKÖNÄSI, ENNENKUIN MAAILMA OLIKAAN. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun- ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun- ja minä olen kirkastettu heissä. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niin kuin mekin. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.”

Joh. 1:1-3
    ""Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja SANA OLI JUMALA. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on""...
    Joh. 1:14
    ""…Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta""

1 Joh 1:1-2
    ”Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta - ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille

Kol 1:16-17
    ”Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.""

ISÄ ON TODELLA POIKAA SUUREMPI:

Joh. 10:29
    ""Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."" ja
    Joh. 14:28
    ""Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.""

On siis totta, että Isä on Poikaansa suurempi, mutta ei Poika kuitenkaan ole vähäarvoisempi! Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö Jeesus voisi olla Jumala.

Seuraavassa ensin hieman omin sanoin yritettynä:

Minulla itselläni on poika. Minä olen ihminen. Poikani on myös ihminen. Poikani ei ole pelkästään inhimillinen vaan hän on sekä ihminen että inhimillinen, samoin kuin minä isänä. Poikani ei ole kala, kissa yms., vaan hän on ihminen. Kuitenkin isänä minulla on tietty auktoriteetti ja valta häneen, olen jollakin tapaa siis häntä suurempi. Poikani on kuitenkin ihminen, eikä hän ole yhtään vähäisempi ihmisenä kuin minä isänä. Kaikkeahan ei voi ymmärtää, mutta ymmärrys ei viekään meitä ikuiseen elämään, vaan usko!

Joh 5:22,23

”22.Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
    23. että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt. ”

LISÄÄ MUUTAMIA JEESUKSEN JUMALUUTTA SELITTÄVIÄ RAAMATUN KOHTIA:

1 Joh 5:20,21
    ""Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.""

Fil 2:10,11
    ""niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.""

Ilm 22:1,3
    ""Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä""

1.Tim 3:16
    ”Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus [kreik. mysterion]: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen. ”

Mikä on tämä salaisuus? Mikä on jumalisuuden salaisuus? Jumala tuli lihaksi ja luoksemme (Immanuel =Jumala meidän kanssamme)!

2 Kor 5:19
    ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä”

Joh 5:18
    ”Sen tähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.”

Jeesus syyllistyi juutalaisten säännösten mukaan Jumalan pilkkaan koska teki itsensä Jumalan vertaiseksi, koska oli ihminen. He eivät kuitenkaan tunteneet Häntä kuin vain osittain. Jeesus oli ihminen, mutta hän oli myös Jumala, lihaksi tullut (Joh. 1:14). Tämä asia erottaa myös henget toisistaan!

1. Joh 4:2
    ”Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ”

Tuomaskin epäili, mutta lopulta hänkin uskoi:

Joh. 20:28
    ”Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: ""Minun Herrani ja minun Jumalani!""

Jeesus ei korjannut tai nuhdellut Tuomaan sanoja, vaan sanoi hänen uskoneen! Jeesus on ihmisestä syntynyt, ihminen, Ihmisen Poika. Jeesus on kuitenkin myös Jumalasta syntynyt, Jumala, Jumalan Poika. Jeesus on Isälleen alamainen, mutta kuitenkin jumaluudessa Isä ja Poika ovat samanarvoisia. Aivan kuten minä olen yhtä paljon ihminen vaimoni kanssa, vaikka me olemmekin yhtä lihaa tai niin kuin yllä kuvasin minun (isänä) ja poikani suhdetta.

JUMALAN POIKA ON ENKELEITÄ SUUREMPI:

Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut:
    -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.

Ei myöskään näin:
    -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani.

Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo:
    -- Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä.

Enkeleistä hän sanoo näin:
    -- Hän tekee enkelinsä tuuliksi, palvelijansa tulenliekeiksi.

Mutta Pojastaan hän sanoo:
    -- Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka. Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi.

Ja myös näin:
    -- Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset, sinun kättesi työtä ovat taivaat. Ne katoavat, mutta sinä pysyt. Ne kaikki kuluvat kuin vaate, sinä käärit ne kokoon kuin päällysviitan, ne vaihdetaan niin kuin vaate. Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu.

Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut:
    -- Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle.

Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden.

TARKEMMIN RAAMATTU ja YLIENKELI MIIKAEL

Sinä Jehovan todistajan opetat Jeesuksen olevan ylienkeli Miikael. Seuraavaksi katsomme Raamatun opetuksen ylienkeli Miikaelista.

1 Tess. 4:16:
    ”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.”

Tämä jae opettaa, että Herra Jeesus on tuleva alas taivaasta, ja tämän tapahtuman kunniaksi ylienkeli puhaltaa pasuunaan. Eli kysymyksessä on kaksi eri henkilöä Jeesus ja ylienkeli Miikael.

Juud. 1:9
    ”Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: ""Rangaiskoon sinua Herra!""

Tämän kohdan opetus on, että ylienkeli sanoi perkeleelle: ”Rangaiskoon sinua Herra!” Tämä Herra tarkoittaa samaa Herraa eli Jeesusta, joka on kysymyksessä 1 Tess 4:16:n jakeessa olevasta Herrasta Jeesuksesta (kyrios), joka laskeutuu taivaasta alas. Joten Jeesus ja ylienkeli Miikael on kaksi eri asiaa.

Hebr. 1:1-8:
    ”Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä PUHUNUT MEILLE POJAN KAUTTA, JONKA HÄN ON PANNUT KAIKEN PERILLISEKSI, JONKA KAUTTA HÄN MYÖS ON MAAILMAN LUONUT ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, TULLEN ENKELEITÄ NIIN PALJOA KORKEAMMAKSI, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän. Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: ""Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin""; ja taas: ""Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani""? Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: ""Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit"". Ja enkeleistä hän sanoo: ""Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi""; mutta Pojasta: ""Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.”
    Amen.

2. Lähimmäinen Vierailija

Taas se alkaa!! Vastaan siittä huolimatta!!

Jeesus hyväksyttiin Messiaaksi. Evankeliumien historialliset todisteet osoittavat, että Jeesus oli tosiaan Messias. Ensimmäisellä vuosisadalla eläneet ihmiset, joilla oli mahdollisuus kuulla todistajia ja tarkastella todisteita, pitivät noita historiallisia tietoja luotettavina. He olivat niin varmoja niiden paikkansapitävyydestä, että he olivat valmiit kestämään vainoa ja kuolemaan noihin varmoihin tietoihin perustuvan uskonsa puolesta. Historialliset evankeliumikertomukset osoittavat, että monet ihmiset tunnustivat avoimesti Jeesuksen olevan Kristus eli Messias (Mt 16:16; Joh 1:41, 45, 49; 11:27). Jeesus ei sanonut, että he olisivat olleet väärässä, ja toisinaan hän myönsi olevansa Kristus (Mt 16:17; Joh 4:25, 26). Aina Jeesus ei sanonut suoraan, että hän oli Messias; joskus hän kielsi toisia kertomasta sitä (Mr 8:29, 30; 9:9; Joh 10:24, 25). Koska Jeesus oli ihmisten keskuudessa ja he saattoivat kuulla häntä ja nähdä hänen tekonsa, hän halusi, että he uskoisivat näitä vankkoja todisteita, jolloin heidän uskonsa perustuisi siihen, että he olivat omin silmin nähneet Heprealaisten kirjoitusten täyttyvän (Joh 5:36; 10:24, 25; vrt. Joh 4:41, 42). Heprealaisissa kirjoituksissa oli runsaasti tietoa siitä, mitä Jeesus tulisi tekemään, ja nykyään niiden rinnalla on evankeliumien kertomus siitä, kuka Jeesus oli ja mitä hän teki, joten ihmiset voivat tietää ja uskoa, että Jeesus on tosiaan Messias.

Raamatun heprealaisissa kirjoituksissa osoitetaan johdonmukaisesti ja selvästi, että on vain yksi Kaikkivaltias Jumala, kaiken Luoja ja Korkein, jonka nimi on Jehova (1Mo 17:1; Jes 45:18; Ps 83:18). Sen vuoksi Mooses saattoi sanoa Israelin kansalle: ”Jehova, meidän Jumalamme, on yksi Jehova. Ja sinun on rakastettava Jehovaa, Jumalaasi, kaikella sydämelläsi ja kaikella sielullasi ja kaikella elinvoimallasi.” (5Mo 6:4, 5.) Kreikkalaiset kirjoitukset eivät ole ristiriidassa tämän opetuksen kanssa, jonka Jumalan palvelijat olivat omaksuneet ja johon he olivat uskoneet tuhansien vuosien ajan, vaan päinvastoin ne tukevat sitä (Mr 12:29; Ro 3:29, 30; 1Ko 8:6; Ef 4:4–6; 1Ti 2:5). Jeesus Kristus itse totesi: ”Isä on minua suurempi”, ja hän sanoi Isäänsä Jumalakseen, ”ainoaksi tosi Jumalaksi” (Joh 14:28; 17:3; 20:17; Mr 15:34; Il 1:1; 3:12). Useissa tilanteissa Jeesus ilmaisi olevansa Isäänsä alhaisempi ja alamainen hänelle (Mt 4:9, 10; 20:23; Lu 22:41, 42; Joh 5:19; 8:42; 13:16). Vielä senkin jälkeen, kun Jeesus oli noussut taivaaseen, hänen apostolinsa kertoivat hänestä samaa (1Ko 11:3; 15:20, 24–28; 1Pi 1:3; 1Jo 2:1; 4:9, 10).

Jeesus sanoi rukouksessa: ”Isä, – – tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.” (Joh. 17:1–3, KR-38; kursivointi lisätty.) (Useimmat käännökset käyttävät tässä Isästä ilmausta ”ainoa tosi Jumala” [UM]. KR-92 ja UTN sanovat: ”ainoa todellinen Jumala”, EU: ”ainoan oikean Jumalan” ja KR-1776: ”ainoa totinen Jumala”. Voisiko hän olla ”ainoa tosi Jumala”, se ’joka yksin on totinen Jumala’, jos on olemassa kaksi muuta hänen kanssaan samanarvoista Jumalaa? Muiden, joita sanotaan ”jumaliksi”, täytyy olla joko vääriä jumalia tai vain tosi Jumalan heijastumia.)

1. Kor. 8:5, 6, KR-38: ”Vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.” (Isän ilmaistaan tässä olevan kristittyjen ”yksi Jumala”, joka on selvästi eri asemassa kuin Jeesus Kristus.)

1. Piet. 1:3, KR-38: ”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä.” (Raamattu puhuu toistuvasti vielä Jeesuksen taivaaseen nousemisen jälkeenkin Isästä Jeesuksen Kristuksen ”Jumalana”. Johanneksen 20:17:ssä Jeesus itse käytti ylösnousemuksensa jälkeen Isästään ilmausta ”Jumalani”. Kuten Ilmestyksen 3:12 kertoo, hän käytti myöhemmin taivaassa ollessaan jälleen samaa ilmausta. Raamatussa ei kuitenkaan mainita Isän käyttäneen kertaakaan Pojasta ilmausta ”Jumalani”, eikä Isä enempää kuin Poikakaan sano pyhän hengen olevan ”Jumalani”.)

3. Lähimmäinen Vierailija

Jeesus Kristus ansaitsee kunnian, koska hän Logoksena eli Sanana on Jehovan varsinainen tiedonvälittäjä. Raamattu ilmaisee nimityksen ”Sana” soveltuvan Jeesukseen sekä ennen hänen maan päälle tuloaan että hänen taivaaseen kohoamisensa jälkeen. (Johannes 1:1; Ilmestys 19:13) Ilmestyksen 3:14:ssä hän puhuu itsestään ”Jumalan luomakunnan alkuna”. Hän on paitsi ”koko luomakunnan esikoinen” myös ”ainosyntyisenä Poikana” ainoa, jonka Jehova Jumala on suoranaisesti luonut. (Kolossalaisille 1:15; Johannes 3:16) Lisäksi ”kaikki tuli olemassaoloon hänen välityksellään, eikä ilman häntä tullut olemassaoloon mikään”. (Johannes 1:3) Siksi kun luemme 1. Mooseksen kirjan 1:26:sta Jumalan sanoneen: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme”, niin tuo muoto ”tehkäämme” sisältää Logoksen eli Sanan. Varmasti se seikka, että Jeesuksella ennen ihmiseksi tuloaan oli suurenmoinen etu osallistua Jehova Jumalan kanssa luomiseen, tekee hänet suuren kunnioituksen arvoiseksi.

Jeesus Kristus ansaitsee kunnioituksen myös siksi, että hän on Jehovan pääenkeli eli ylienkeli. Millä perusteella teemme tämän johtopäätöksen? Etuliite ”yli” viittaa siihen, että on vain yksi ylienkeli. Jumalan sana puhuu hänestä ylösnousseen Herran Jeesuksen Kristuksen yhteydessä. Me luemme: ”Herra itse laskeutuu taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan trumpetin kuuluessa, ja ne, jotka ovat kuolleita Kristuksen yhteydessä, nousevat ensin.” (1. Tessalonikalaisille 4:16) Tällä ylienkelillä on nimi, kuten luemme Juudaan 9:stä: ”Kun ylienkeli Miikael oli eri mieltä kuin Panettelija ja väitteli Mooseksen ruumiista, hän ei uskaltanut lausua tuomiota häntä vastaan pilkkaavin sanoin, vaan sanoi: ’Nuhdelkoon sinua Jehova.’ ” Jeesus ei mennyt Jehovan edelle, hän ei uskaltanut lausua tuomiota Panettelijaa vastaan, ja siten hän kunnioitti taivaallista Isäänsä.

Ylienkeli Miikael taistelee Jumalan valtakunnan puolesta ottaen johdon Saatanan ja hänen demonijoukkojensa puhdistamisessa taivaasta. (Ilmestys 12:7–10) Profeetta Daniel sanoo hänen ’seisovan Jumalan kansan lasten suojana’. (Daniel 12:1) Näyttää siksi siltä, että Miikael on ”Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä” ja jota Jumala käytti kansansa viemiseen Luvattuun maahan. ”Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä”, Jumala käski. ”Äläkä pahoita hänen mieltänsä – –, sillä minun nimeni on hänessä.” (2. Mooseksen kirja 14:19; 23:20, 21)

Jeesus Kristus ansaitsee kunnioituksemme paitsi sen vuoksi, kuka hän on, myös sen vuoksi, mitä hän on tehnyt. Hän esimerkiksi on ainoa, joka eli ihmisenä täydellisen elämän. Aadam ja Eeva luotiin täydellisiksi, mutta heidän täydellisyytensä kesti vain lyhyen aikaa. Mutta Jeesus Kristus pysyi ’uskollisena, vilpittömänä, syntisistä erotettuna’ huolimatta kaikista kiusauksista ja vainosta, joita Panettelija hänelle saattoi aiheuttaa. Huolimatta kaikesta tästä ”hän ei tehnyt syntiä, eikä hänen suustaan tavattu vilppiä”

Jeesus Kristus ansaitsee kunnioituksemme paitsi siksi, että hän vietti täydellistä ja synnitöntä elämää, myös siksi, että hän oli hyvä ihminen, epäitsekäs ja uhrautuva. (Vrt. Roomalaisille 5:7.) Hän palveli väsymättä ihmisten hengellisten ja fyysisten tarpeiden tyydyttämiseksi. Millaista intoa hän osoittikaan Isänsä huoneen puolesta, ja millaista kärsivällisyyttä hän ilmaisi ollessaan tekemisissä opetuslastensa kanssa! Millaista kärsimystä hän olikaan halukas kestämään tehdessään Isänsä tahtoa!

Jeesus ansaitsee kunnioituksemme myös sen erinomaisen esimerkin vuoksi, jonka hän antoi meille taivaallisen Isänsä kunnioittamisesta. Hän saattoi aiheellisesti sanoa: ”Minä kunnioitan Isääni.” (Johannes 8:49) Kaikkina aikoina hän tuotti kunniaa Jehova Jumalalle sanoillaan ja teoillaan. Niinpä kun Jeesus paransi erään miehen, niin Raamatun kertomus ei sano, että ihmiset olisivat kirkastaneet Jeesusta, vaan että ”he kirkastivat Jumalaa”. (Markus 2:12) Siksi Jeesus saattoi maallisen palveluksensa lopussa aiheellisesti sanoa rukouksessa taivaalliselle Isälleen: ”Minä olen kirkastanut sinut maan päällä vietyäni päätökseen sen työn, jonka olet antanut minun tehtäväkseni.” – Johannes 17:4.

Miten suuresti Jeesus Kristus ansaitseekaan kunnioituksemme myös kaiken sen vuoksi, mitä hän on saanut aikaan hyväksemme! Hän kuoli syntiemme vuoksi, jotta meidät voitaisiin sovittaa Jehova Jumalan kanssa. Jeesus sanoi itsestään: ”Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan sielunsa lunnaina monien korvaukseksi.” (Matteus 20:28)

4. Bodom Vierailija

Jt.-oppia palvelevan-huom.!-
    lähtökohta on pois jo itse hengellisen todellisuuden olemuksesta. Eli:kun on tajunnut, että Jt.-opin mukaan on lopulta olemassa vain maa(pallo)n päällä elettävä, näillä ""nykyaisteillamme"" havainnoitavissa oleva todellisuus, sen jälkeen oikea ""väittely""lopulta tyrehtyy turhana.Ei näet puhuta lopulta samasta Jumalan valtakunnasta, joka Raam.sanoilla ""ei tule näkyvällä tavalla""vaan...
    Niin, siinä ydin: Jt.-opin mukaan ei Jeesus voikaan olla Jumala, sillä jt.vääristää Jeesuksen yhdeksi Jumalan luomista enkeleistä. Ja koska jt.ei käsitä, miksi Jeesus toimi ne n.33 v Israelissa ihmishahmossa,ei enkelinä(!), hän toimi sen ajan ""köyhäksi ihmiseksi suostuneena""vaikka oli Jumala, niin siksi hän totteli nuo 33 v Isän ohjeita kuullen,nöyrtyen tehtäväänsä, syntiä tekemättä.Kantoi syntimme.PalasiTAIVASJUMALUUTEEN

5. Lähimmäinen Vierailija

En tiedä oletko sokea vai etkö lue mitä kirjoitan?

JT uskovat Paratiisiinmaan päällä jossa ihmiset asuvat ikuisesti mutta Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus hallitsevat taivaasta käsin 144.000 kanssa niitä jotka ovat maan päällä!

Ennen maanpäälletuloaan Jeesus oli taivaassa Mikael sitten hän tuli tänne maanpäälle ihmiseksi ja palveli Isäänä ja kuoli meidän syntisten puolesta ja palasi sitten taivaaseen Isänsä rinnalle.

6. kristitty Vierailija

""Ennen maanpäälletuloaan Jeesus oli taivaassa Mikael sitten hän tuli tänne maanpäälle ihmiseksi ja palveli Isäänä ja kuoli meidän syntisten puolesta ja palasi sitten taivaaseen Isänsä rinnalle.""

Voi mitä puppua! Raamatussa Jumala kieltää koskaan sanoneensa yhdellekään enkelille; että minun Poikani. Tämä todistaa sen, että sinun ajatuksesi on suoranaisessa risitriidassa Raamatun kanssa! Vain vähäksi aikaa Jumala asettti ihmisen enkelien alapuolelle, eli ihminen on tulevaisuudessa korkeampi olento, kun enkeli!

Jeesus on Jumala, Isä on Jumala, Pyhä Henki on Jumala!

Jeesus oli jo, kun maailma luotiin! Hän Jeesus Jumala otti orjan muodon ja tuli maan päälle ihmiseksi!

7. mm Vierailija

Mihin ihmeeseen sä muuten lähimmäinen ylipäätään Jeesusta tarvitset, koska hän ei ole pelastanut sinua yhtään miltään? Kun et usko, että jehova rankaisee, niin miksi sitten pitäisi pelastaa? Ja kun sielu ei ole ikuinen, niin miksi se pitäisi pelastaa?

Joku kysyikin sinulta tuolla jo aikaisemmin, että missä ruumiissa Jeesus sinun mielestäsi otettiin taivaaseen. Kerroit nyt tuossa, että Hän oli enkeli, mutta mikä Hän on nyt?

Kerropa lähimmäinen ihan käytännön esimerkki omasta elämästäsi, miten Jumala on muokannut sinua oman poikansa kaltaiseksi. Mitä tämä tarkoittaa?

8. Lähimmäinen Vierailija

Tämä tappelu ja tinkaus voi jatkua vaikka ikuisuuden joten katsokaa sivua:

http://www.jehovantodistajat.fi

ja sieltä mitä JT uskovat!!!

9. mm Vierailija

Kirjoitat koko ajan, mitä jt:t uskovat. Uskonratkaisu on kuitenkin henkilökohtainen. Kun olet Jumalan edessä, olet siinä ypöyksin etkä voi vedota sen enempää jt:n kirjoihin kuin kehenkään muuhunkaan (puolisoonkaan), vain sinä ja Jumala kahdenkesken - siinä ne välit selvitetään...

Ajattele lähimmäinen, että yksikään ihminen ei voi sinua puolustaa etkä sinä voi puolustella itseäsi millään jt:n kirjoilla etkä sillä mitä joku muu on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, mitä sinä teit. Mitä Jeesus on sinulle ja otitko Jeesuksen vastaan vai kielsitkö Hänet.

10. kommentti Vierailija

Jehovantodistajien Jumala on heidän järjestönsä, mikä lie Vartiotorni ja siellä joku pieni ryhmä miehiä, jotka heidän sääntönsä laativat ja heille raamatuntulkinnat antavat.

Heillä on siis periaatteessa monta jumalaa (miestä), joista sitten tulee se heidän jumalansa jota Jehovaksi kutsuvat.

En nyt tiedä kuinka monta miestä heidän pääkallopaikallaan on, mutta oletetaan että kahdeksan, eli laskutoimitus on tämä:
    1+1+1+1+1+1+1+1 = 1 (Jehova).

11. tulkinta Vierailija

Niin on nyt, mutta taivaassa se menee näin:

1 (Jumala) + 1 (Jeesus) + 144 000 (Jt) = 144 002

Voi korjata jos olen väärässä.
    Joka itsensä ylentää, se....?

12. lukija Vierailija

Evankeliumi Matteuksen mukaan 23:

""12. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
    13. Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
    15. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette! ""

13. Lähimmäinen Vierailija

Usko Jeesukseen Kristukseen on välttämätön pelastumiselle aivan niinkuin Raamatussa sanotaan Matt 20:28

28. niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.""

Näihin lunnaisiin uskon ja olen ottanut Jeesuksen vastaan pelastajani. mutta se ei riitä! miksi koska Jaak 2:17-26 sanotaan näin:

17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
    18. Joku ehkä sanoo: ""Sinulla on usko, ja minulla on teot""; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
    19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
    20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
    21. Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
    22. Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
    23. ja niin toteutui Raamatun sana: ""Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
    24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
    25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
    26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Entä sitten Jeesuksen Isä? Kaikkeuden Suvereeni! Pitäisikö meidän unohtaa Hänet, eikö Hänen pitäisi olla meille tärkein asia koko kaikkeudessa??

Mallirukouksessaan Jeesus käski pyhittämään Isänsä nimen (Jehova)

Matt 6:9,10

9. Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
    10. tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;

Jeesus teki Isänsä nimen tunnetuksi.

Joh 17:6

6. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

Mitä Job sanoi Jumalasta(Jehovasta) Job 37:23

23. Kaikkivaltiasta emme saata käsittää, häntä, joka on suuri voimassa, joka ei oikeutta ja täydellistä vanhurskautta polje.

Kaikki eivät palvele samaa Jumalaa, mitä Raamattu sanoo tästä?
    San 16:25

25. Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie.

On kaksi tietä ja vain yksi vie elämään.

Matt 7:13,14

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
    14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Kysyisinkin kaikilta täällä kirjoittelevilta kristityiksi lukeutuvilta:""Miksi olette unohtaneet kokonaan Jeesuksen Isän""?

Juuri Hän loi Jeesuksen Kristuksen aivan niinkuin Raamattu sen kertoo meille Kol 1:15-17

15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
    16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
    17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.

14. Bodom Vierailija

Olen kai osaltani koko ajan yrittänyt selvästi kantani sanoa.Ja osoittaa Jeesuksen maanpäällisen ""ihmisvaelluksen ajan"" eroa hänen kokoJUMALUUTEENSA. Jt. ei vain eroa näe.

15. kristitty Vierailija

Kysyisinkin kaikilta täällä kirjoittelevilta kristityiksi lukeutuvilta:""Miksi olette unohtaneet kokonaan Jeesuksen Isän""? - kirjoitteli Lähimmäinen.

Miksi te jehovantodistajat (144 000) korotatte itsenne samalle tasolle Jumalan ja Jeesuksen kanssa?

Muuten: mitä tämä lause teoista lainauksessasi mielestäsi merkitsee: ""25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois? ""

Toiseksi: millä perusteella annat ymmärtää että muilla kuin jt:llä ei ole uskoon liittyviä tekoja. Niitä tekoja on paljonkin.
    Pitääkö ihmisten riidellä että ""mullapa on paljon enemmän tekoja kuin sulla"" - tyyliin.

Mene väittelemään esim. kristityn Veikko Hurstin kanssa teoista. Tai nythän se on myöhäistä.

16. tulkinta Vierailija

Te olette käsittäneet täysin väärin. Tarvitaan tekojen lisäksi myös usko. Nimimerkki ""mm"" peräänkuuluttaa Lähimmäiseltä jatkuvasti sitä henkilökohtaista uskoa koska sitä ei tunnu löytyvän. Jehovan todistajien uskonto on siis pelkkiä tekoja, ns. ""suoritususkonto"". Huom! uskonto - ei siis usko!
    Olette jt:t harhateillä. Et sinäkään Lähimmäinen usko Jumalaan, sinä uskot Jt-järjestöön. Ne on kaksi eri asiaa, jos et ole sattunut tajuamaan vielä tähän mennessä.

17. Lähimmäinen Vierailija

Voisitko kertoa minulle miten me JT joilla on maallinen toivo paratiisimaassa korotamme itsemme Jumalan ja Jeesuksen kanssa samalle tasolle??

18. kristitty Vierailija

Kysymyksesi oli oikeaan muotoon laadittu ja samalla sinä tuomitsit ne 144 000, jotka ovat itsensä ylentäneet. Kiitos sinulle siitä.

Jos joku nyt ei ymmärrä niin Lähimmäinen kirjoitti tuolla aiempana näin:
    ""JT uskovat Paratiisiinmaan päällä jossa ihmiset asuvat ikuisesti mutta Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus hallitsevat taivaasta käsin 144.000 kanssa niitä jotka ovat maan päällä!""

Nuo 144 000 siis on korotettu Jumalan ja Jeesuksen tasolle. Lähimmäinen ei kuulu noihin, koska hän haluaakin jäädä maanpäälliseen paratiisiin. Se on oikein, koska ""joka itsensä ylentää se alennetaan, mutta itsensä alentaa se korotetaan"".

Valitettavasti vain nuo 144 000 tulevat kokemaan kovia koska rikkovat raamatun ohjeita itsensä ylentämisessä, joten jos uskonne perusta on tuo, niin uskontonne on rakennettu hiekalle.

19. kristitty (ap) Vierailija

Kristityn teot tulevatkin sitä kautta itsestään, kun hän ottaessaan vastaan Jeesuksen Kristuksen saa Pyhän Hengen, jonka vaikutuksesta ihmisen teot tulevat Jumalan tahdon mukaisina ja johtamina.

Mutta kun Jt:llä ei ole kumpikaan näistä ole Jumala, Jeesus eikä Pyhä Henki niin heidän, Jt teot jäävä vain lihan varaan ja lihan teot eivät koskaan ole oikeat, eivätkä Jumalan mielen mukaiset!

20. mm Vierailija

Eikä uskikset tee niitä tekoja oman tahdon varassa, vaan toteuttavat Jumalan tahtoa - ja tässähän sitä onkin sitten elämänkoulua kerrakseen :) Oman tahdon nitistämiseen tarvitaan melkoisen monta nöyryytystä - ja sittenkin se aina nostaa päätään :)

Etten enää elä minä, vaan Kristus minussa.

21. Lähimmäinen Vierailija

Onneksi hermoni ovat ""rautaa"" tiedätkö ketkä olivat ensimmäiset jotka kuuluivat noihin 144.000? Jeesuksen opetuslapset!! Olenko sanonut että nuo 144.000 ovat samanarvoisia Jumalan ja Jeesuksen kanssa?? Lue hyvä mies/nainen raamattua niin huomaat mitä he nuo 144.000 tekevät taivaassa!!!!!!!!!!!

22. kysymys Vierailija

Eivätkö nuo 144.000 ole raamatun mukaan Israelilaisia? Ovatko JT unohtaneet tämän asian taivasoppiaan kehitellessä?

23. Lähimmäinen Vierailija

Raamattu vastaa:
    Room 2:28,29

28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
    29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. 28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;

Gal 3:26-29

26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
    27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
    28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
    29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan

24. Lahimmainen Vierailija

Hermoni ovat ""rautaa"", kunhan vain Markku Meilo ymmärtää pysyä palstalta pois!!

25. Bodom Vierailija

Kiitos Jumalalle oikean tien näyttämisestä!Nimim.Tule ja Kazo, erityisen suurkiitos vaivannäöstäsi, lahjasi käytöstä! Osoitit kaikille -ja etenkin näille ""vartiotorniharhailijoille"", mikä on muuttumaton Jumalan Raamatun opin mukainen JUMALUUS,enkelit ja niiden sanallinen ja todellinen olemus.Kiitos Jumalan sinusta.Avatkoon Herra näiden ym.etsijäin käsityskyvyn Pyhän Henkensä voimalla, että he saisivat todella tuntea, mitä on ""Kristuksen sisällinen tunteminen""Paavo Ruotsalaisen oppi-isän seppä Högmanin tunnettuja sanoja lainatakseni. Lain tunteminen ja Jumalan käskyjen opettelu on vasta avain Jumalan salaisuuksiin.Niin kuin on avaimen suhteenkin, että sen merkitys tulee ""voimaan""vasta kun avaimella on päästy lukkoa avaamaan, niin myös on TOTUUS JUMALASTA!Kun Pyhän Hengen voitelema lukko avautuu, ymmärtää syntinen,miten PELASTUU!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri