Hae Anna.fi-sivustolta

Jeesus: Jumala vai enkeli

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Tule&Kazo, 06.01.2006.

1. pakko sanoa Vierailija

Bodom

Sulla on oksettavan ruma nimimerkki. Lisäksi kirjotat epäselvästi ja huutamalla,käyttäen isoja kirjaimia. Tekstisi ovat todella levottomia ja silmää rasittavia. Korjaisit jo nämä puutteet. En yksinkertaisesti jaksa noita sun vuodatuksiasi.Olen pahoillani valituksesta,mutta moni muu kirjoittaa paremmin. Uskontokirjoituksesi ovat lähinnä perusteetonta propagandaa, toistelet vain asioita ""samaa mieltä,tämä on totuus"" etkä jaksa ikinä perustella ja selvittää järkevästi. Aikamoinen hörhö olet sinäkin!

2. Lähimmäien Vierailija

Yksi Jumala riittää! M.M on suomi 24 jumala!

3. Bodom Vierailija

Perfektionisti? Ole vapaasti. Mietipä, mitä kirjoitit just mulle.---?
    En vastaa ed.esittämiisi, koska tämän palstan tarkoitus ei ole ojennella toisia esim.tyylin, kirjoitustavan yms.suhteen. Tää on mp.-palsta, tunnustatko?No sama se, tunnustatko. Ja itse asioihin ""takerrun""vastaamalla sullekin sen mukaan kuin käsitän ja koen mahdolliseksi.(KIRJOITAN KÄNNYTEKSTIÄ,KUN MUU EI OLE MULLE MAHDOLLISTA.ENKÄ OLE RIIPPUVAINEN,MIELLYTÄNKÖ vai EN sua.)

4. Ihmettelija Vierailija

Eikö kannattaisi rukoilla internet-yhteyttä mieluiten laajakaistalla ja siihen sopivaa tietokonetta. Luulisi Jumalan mielellään toteuttavan hänen saarnaaja-lapsensa toiveet. Olisihan tuo helppo tasa saada jumalan sanaa yleiseen tietoisuuteen.

5. Ojentaja Vierailija

Eihän minua tarvi miellyttää,enhän minä paljon sanomastasikaan piittaa. Saattaa olla että monet mutkin ajattelevat samoin. Vinkkinä vaan vastaisuuden varalle,jos haluat kehittää taitojasi. Isot kirjaimet ovat huutamista,ne eivät ole tarpeellisia. Se tekee kirjoituksistasi sottaisan eikä suinkaan selvennä itse asiaa,jota ehkä luulet sen tekevän.
    Te uskovat ajalette autoilla jossa on tyhjä tankki, lisäksi jumalanne toimittaa rahaa sisältäviä kirjekuoria postilaatikkoon. Joku on saanut muistaakseni jumalalta kesämökinkin. Joten pyydä sinäkin se tietokone itsellesi.

6. Ojentaja Vierailija

Tule ja Kazo

Miksi et vastaa Lähimmäisen kirjoituksiin kerran vastausta pyysit? Saitko selvityksen kysymyksiisi?

7. kristitty Vierailija

Lähimmäinen:
    ""JT uskovat Paratiisiinmaan päällä jossa ihmiset asuvat ikuisesti mutta Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus hallitsevat taivaasta käsin 144.000 kanssa niitä jotka ovat maan päällä!""

Minä ""krisitty"":
    ""Miksi te jehovantodistajat (144 000) korotatte itsenne ""samalle tasolle Jumalan ja Jeesuksen kanssa?""

Lähimmäinen:
    ""Voisitko kertoa minulle miten me JT joilla on maallinen toivo paratiisimaassa korotamme itsemme Jumalan ja Jeesuksen kanssa samalle tasolle??""

Huomaatteko pieniä nyansseja joita Jt käyttää. Kysymys on 144 000:sta, mutta Lähimmäinen esittää vastakysymyksen joihin on sisällytetty muita kuin em. ""...joilla on maallinen toivo paratiisimaassa...""

Koko ajan pientä valehtelua ja vääristelyä, jos vaikka menisi läpi.

Muuten, en tiennytkään että niihin 144 000 kuuluu ne kuuluisat 12 opetuslasta ja jehovantodistajat.

8. Tule&Kazo Vierailija

Ojentaja. Et valitettavasti ole selvästikään lukenut aloitustani joko ollenkaan tai vain silmäillyt. Mutta eipä hätää, voit tehdä sen nyt. Aloitukseni on nimenomaan vastine ""lähimmäisen"" antamiin vastauksiin, joita itse ja muunmuassa nimim. ""usko"" aiemmin on esittänyt. Tässä aloituksessani en enää kysele ja tinkaa, vaan pyrin tuomaan esiin Raamatun ilmoituksen siitä, kuka Jeesus todella on. Tähän Raamatun ilmoitukseen myös itse sydämessäni uskon. Kun aika on, kirjoitan taas.

9. Bodom Vierailija

M.O.T. on mun vastaus teidän KEHOTUKSIINNE ISOJEN KIRJAINTEN KÄYTTÄMISESTÄ YM. Siis kuten ed.tekstissäni kirjoitin, en nyt tarvitse enkä käytännössä voi pyytääkään net-kaistaa, vaikka tietokoneen omaankin.Voin kirjoitella tätä vaikka bussissa t.äänestysjonossa.Ja tää on ok,ja se ""saa riittää""teille muotoperfektionisteillekin.

10. Lähimmäinen Vierailija

Toistan kysymykseni koska kukaan ei ole vastannut siihen:

Kysyisinkin kaikilta täällä kirjoittelevilta kristityiksi lukeutuvilta:""Miksi olette unohtaneet kokonaan Jeesuksen Isän""?

11. lukija Vierailija

Lainasin tähän Lähimmäisen omasta kirjoituksesta pätkän, joka mielestäni kertoo kaiken. Te Jt:t ette ""kunnioita Poikaa niinkuin kunnioitatte Isää"" - joten teette vastoin raamatun ohjeita.

""Joh 5:22,23

23. että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt. ”

12. viksu Vierailija

Taitaa olla niin että joiltakin jää Isä kokonaan kunnioittamatta koska on oletettavaa että alunperin Jehova tarkoitti Jeesusta ja Jumala oli Elohim.

13. Bodom Vierailija

Isä-Jumala ja Jeesus ovat ""YHTÄ"",mikä on esiintullut kyllä kristittyjen kirjoituksissa eri yhteyksissä,jos luet.
    Mitä siis tuo Jeesuksen oma sana tarkoittaa ""Isä ja minä olemme yhtä""?
    Jt.-opin selitykset taitaa joutua jo tuossa niin ristiin Raamatun opetuskokonaisuuden kanssa, että kannattaakohan lisätodisteita Raamatusta JUMALUUS-asiassa hakea.Jeesus on Jumala,kuten opetuslapsi Tuomas huudahtaakin Vapahtajalleen:""Minun Herrani ja minun Jumalani!""Luehan selvä Johanneksen evank.kohta luku 20:28 jae.Kai Jt.-Raamatut on sen pitäneet vai onko sanankohta pitänyt poistaa oppinne jotenkin uskottavaksi tekemiseksi?

14. tarkkana Vierailija

Johanneksen evankeliumi 20:

""31. mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä""

Siis kenen nimessä? Jeesuksen nimessä.
    Jos Jeesus on Jehova niin sittenhän Jt:t ovat oikealla tiellä.

15. Lähimmäinen Vierailija

Jos teidän mielestänne Jumala(Jehova) ja Jeesus ovat sama henkilö niin miksi Jeesus sanoi näin näissä Raamatunkohdissa??Puhuiko hän itsensä kanssa???

Matt. 26:39

39. Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: ""Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä"".

Joh. 8:17, 18,

17. Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä.
    18. Minä olen se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös Isä, joka on minut lähettänyt.""

Mark. 13:32,

32. Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.

Joh. 14:28,

28. Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

1. Piet. 1:3

3. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon

16. tarkkana Vierailija

Voi mikä luetun ymmärtämisen vajaus!

Kun te Jt:t sanotte että Raamatussa mainitaan niin ja niin monta kertaa Jehova niin todellisuudessa se sana tarkoitti Jeesusta. Jumalasta käytettiin nimitystä Elohim.

Periaatteessa Elohim (monikkomuoto) sisälsi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen.

Tuota poikaa sanotaan nykyään Jeesukseksi mutta on oletettavaa että nimitys on aikojen alussa ollut ne neljä kirjainta (minä olen mikä olen) eli Jehova.

Jos niin on niin te palvotte Jeesusta ja olette unohtaneet Isän kokonaan. Siksi tuollainen nimien käyttäminen on vaarallista. Siinä voi mennä allikkoon.

17. Lähimmäinen Vierailija

Kenestä tai keistä käytetään nimitystä Elohim??? Tässä vastaus!!

Mitä tahansa palvonnan kohdetta voidaan sanoa jumalaksi, koska palvoja pitää sitä itseään mahtavampana ja osoittaa sille uskonnollista kunnioitusta. Ihminen voi jopa tehdä vatsastaan jumalansa (Ro 16:18; Fil 3:18, 19). Raamattu puhuu monista jumalista (Ps 86:8; 1Ko 8:5, 6) mutta osoittaa, että kansojen jumalat ovat arvottomia jumalia (Ps 96:5).

Heprealaiset sanat. Niihin heprealaisiin sanoihin, jotka on käännetty ”Jumalaksi”, kuuluu sana ´El, joka merkitsee luultavasti ’mahtavaa, väkevää, voimakasta’ (1Mo 14:18). Sitä käytetään Jehovasta, muista jumalista ja ihmisistä. Sitä käytetään laajalti myös erisnimissä, esim. nimissä Elisa (merk. ’Jumala on pelastus’) ja Mikael (’Kuka on Jumalan kaltainen?’). Joissakin kohdissa sanan ´El yhteydessä on määräinen artikkeli (ha·´El´ ) tarkoitettaessa Jehovaa, joka täten erotetaan muista jumalista (1Mo 46:3; 2Sa 22:31;

Jesajan 9:6:ssa Jeesuksesta Kristuksesta käytetään profeetallisesti nimitystä ´El Gib·bor´ ’Väkevä Jumala’ (ei nimitystä ´El Šad·daj´ [Jumala, Kaikkivaltias], jota käytetään 1. Mooseksen kirjan 17:1:ssä Jehovasta).

Monikkomuotoa ´e·lim´ käytetään muista jumalista, esim. 2. Mooseksen kirjan 15:11:ssä (”jumalat”). Sitä käytetään myös majesteettiutta ja ylhäisyyttä ilmaisevana monikkona, kuten psalmissa 89:6: ”Kuka Jumalan poikien joukossa [bi·vene´ ´E·lim´ ] voi olla Jehovan kaltainen?” Tässä ja lukuisissa muissa kohdissa tätä monikkomuotoa käytetään tarkoittamaan yksilöä, mitä tukee se, että sana ´E·lim´ on käännetty yksikkömuodolla The·os´ kreikkalaisessa Septuagintassa ja samoin yksikkömuodolla Deus latinalaisessa Vulgatassa.

Heprealainen sana ´elo·him´ (jumalat) näyttää olevan peräisin juuresta, jonka merkitys on ’olla voimakas’. ´Elo·him´ on monikkomuoto sanasta ´elo´ah (jumala). Joskus tämä monikko tarkoittaa lukuisia jumalia (1Mo 31:30, 32; 35:2), mutta useimmiten sitä käytetään majesteettiuden, arvokkuuden tai ylhäisyyden monikkona. Sanaa ´elo·him´ käytetään Raamatussa itse Jehovasta, enkeleistä, epäjumalista (yksikössä ja monikossa) ja ihmisistä.

Kun nimityksellä ´Elo·him´ tarkoitetaan Jehovaa, sitä käytetään majesteettiuden, arvokkuuden ja ylhäisyyden monikkona (1Mo 1:1). Aaron Ember kirjoitti tästä: ”VT:n [Vanhan testamentin] kieli on täysin luopunut monikon ajatuksesta – – [sanassa ´Elo·him´ ] (kun sitä käytetään Israelin Jumalasta), minkä osoittaa erityisesti se, että sen predikaatti on lähes poikkeuksetta yksikkömuotoinen verbi ja että siihen kuuluu yksikkömuotoinen adjektiiviattribuutti. – – [´Elo·him´ ] täytyy mieluummin selittää intensiiviseksi monikkomuodoksi, joka ilmaisee suuruutta ja majesteettiutta, mikä on Suuren Jumalan arvon mukaista.” (The American Journal of Semitic Languages and Literatures, XXI vsk., 1905, s. 208.)

Arvonimi ´Elo·him´ kiinnittää huomion Jehovan voimaan Luojana. Se esiintyy luomiskertomuksessa yksinään 35 kertaa, ja verbi, joka kuvailee, mitä hän sanoi ja teki, on joka kerta yksikössä (1Mo 1:1–2:4). Hänessä on äärettömien voimien ydin.

Psalmissa 8:5 käytetään sanaa ´elo·him´ myös enkeleistä, kuten Paavalin lainaus noista jakeista Heprealaiskirjeen 2:6–8:ssa vahvistaa. 1. Mooseksen kirjan 6:2, 4:ssä ja Jobin 1:6:ssa sekä 2:1:ssä heistä käytetään nimitystä bene´ ha·´Elo·him´, ”Jumalan pojat” (KR-38), ”tosi Jumalan pojat” (UM). Koehlerin ja Baumgartnerin sanakirjassa Lexicon in Veteris Testamenti Libros (1958) todetaan tästä ilmauksesta sivulla 134: ”(Yksityisiä) jumalallisia olentoja, jumalia.” Ja sivulla 51 siitä sanotaan: ”(Yksityisiä) jumalia” ja raamatunkohtaviitteinä annetaan 1. Mooseksen kirjan 6:2, Jobin 1:6 ja 2:1 sekä 38:7. Sen vuoksi ´elo·him´ on psalmissa 8:5 käännetty sanalla ”enkelit” (LXX) tai ”jumalankaltaiset” (UM).

Sanaa ´elo·him´ käytetään myös epäjumalista. Toisinaan tämä monikkomuoto merkitsee yksinkertaisesti ’jumalia’ (2Mo 12:12; 20:23). Toisinaan taas tarkoitetaan ylhäisyyden monikkoa ja vain yhtä jumalaa (tai jumalatarta). Nämä jumalat eivät selvästikään olleet kuitenkaan kolmiyhteisiä. (1Sa 5:7b [Dagon]; 1Ku 11:5 [”jumalatar” Astoret]; Da 1:2b [Marduk].)

Psalmissa 82:1, 6 sanaa ´elo·him´ käytetään ihmisistä, Israelin ihmistuomareista. Jeesus lainasi tätä psalmia Johanneksen 10:34, 35:ssä. He olivat jumalia siinä asemassa, joka heillä oli Jehovan edustajina ja puolestapuhujina. Samoin Moosekselle sanottiin, että hänen tuli olla kuin ”Jumala” Aaronille ja faraolle (2Mo 4:16, Rbi8, alav.; 7:1).

Sanaa ´Elo·him´ edeltää Raamatussa monesti määräinen artikkeli ha (1Mo 5:22). Ilmauksen ha·´Elo·him´ käytöstä F. Zorell sanoo: ”Pyhässä Raamatussa tällä sanalla tarkoitetaan erityisesti ainoaa tosi Jumalaa, Jahvea; – – ’Jahve on [ainoa tosi] Jumala’ 5Mo 4:35; 4:39; Jos 22:34; 2Sa 7:28; 1Ku 8:60 jne.” (Lexicon Hebraicum Veteris Testamenti, Rooma 1984, s. 54;)

Kreikkalainen sana. Sanojen ´El ja ´Elo·him´ tavallinen kreikkalainen vastine Septuaginta-käännöksessä

18. mm Vierailija

Kuka se sun jumalasi tai jehovasi sitten on?

Tunnetko sinä hänet? Miten olet häneen tutustunut?

Mä näen sieluni silmin sinut viimeisellä tuomiolla jt:n oppikirja kädessä väittelemässä Jumalan kanssa, mikä Hänen nimensä on ja mitä se tarkoittaa. Kun me jt:t uskomme näin ja olemme vääntäneet jumalan tällaiseen muottiin, niin sinun on oltava tällainen :)

Jumala on elävä Jumala ja Jeesus on elävä Jumala ja Pyhä Henki on elävä Jumala. Ei tämä elävä Jumala mahdu näihin ihmisen vääntämiin oppeihin ja nimikiistoihin. Jumala on elossa ja toimii tänäkin päivänä, kannattaisi opetella tuntemaan Hänet persoonana eikä pelkkänä nimi ja kirjainkikkailuna.

19. lukija Vierailija

Eikös tässä aivan selvästi sanota että Isä ja Poika ovat samanarvoisia.

""Joh 5:

23. että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt. ”

Onko tuo raamatunkohta jotenkin kumottu, vai?

20. Lähimmäinen Vierailija

Jumalan nimi on ollut alkuperäisissä Heprealaisissa kirjoituksissa yli 7000 kertaa mutta kirkko on poistanut Hänen nimensä pois Raamatuistaan!!

Jeesus opetti seuraajiaan asettamaan Jumalan nimen ensi sijalle rukouksissaan. Joh 12:28 ""Isä kirkasta nimesi""
    Ja Jumaloa vastasi:""Minä olen sen kirkastanut, ja olen vielä kirkastava"" Myöhemmin Jeesus lausui vielä nämä sanat: Joh 17:6, 26

6. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

26. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.""

Kun rukoilemme Jumalaa niin meidän täytyy käyttää Hänen nimeään Jehova ja esittää rukouksemme Hänen Poikansa Jeesuksen kautta, vain silloin Hän kuulee meitä!!

21. mm Vierailija

Mistä sä tiedät, että sun rukouksesi kuullaan? Mistä sä tiedät, että Jumala polvistuu kuuntelemaan korvat hörössä juuri sinua?

Elävän Jumalan kanssa kyse on ihan ""samanlaisesta"" henkilökohtaisesta suhteesta, kuin sinulla voi olla läheisten ihmistenkin kanssa. Ihmiset eivät vaan välitä kuunnella sun juttujas yhtä intensiivisesti ja muista niitä jokaikistä aina ja iankaikkisesti niin kuin Jumala tekee. Voit siis lähimmäinen ihan oikeasti KESKUSTELLA Jumalan kanssa ihan kuten vaikka aviomiehesi kanssa. Ja Jumala vastaa - siis puhuu sinulle takaisin. Ei ole kyse mistään myytistä, jota pitää opiskella pelkästään kirjasta. Silloinhan olisi kyse ihmisen luomasta jumalasta, vaan Jumala on oikeesti olemassa ja Hänen kanssaan voi solmia henkilökohtaisen suhteen.

Uskallatko ryhtyä tällaiseen suhteeseen Jumalan kanssa?

Kyllä, ei se ole aina helppoa, sillä ihan kuten Raamatussa sanotaan, niin ""sitä Herra kurittaa, ketä Hän rakastaa"" ja ""Jumala lyö kaikkia, jotka ottaa lapsekseen"" eli tämä tie vie täydellisen murtumisen ja nöyrtymisen tietä pitkin ja se sattuu ja tekee kipeää matkalla... mutta Jumala kyllä puhaltaa niihin pipeihinkin :)

Nyt sä seuraavaksi heität sieltä kysymyksen, että mistä minä tiedän keskustelenko minä Jumalan vai saatanan kanssa. Mutta kuten Raamatussakin kerrotaan, niin jopa Jeesus joutui saatanan kiusattavaksi erämaahan - jokainen uskis saa kokea tämän saman koettelemuksen ihan siksi, että Jumala haluaa varmistaa, että Hänen lapsensa erottavat, kumpi puhuu. Jobkin joutui tutustumaan molempiin henkilökohtaisesti. Mä voin kuule lähimmäinen vakuuttaa, että ero on kuin yöllä ja päivällä.

22. Ihmettelija Vierailija

Normaalina pidetään sitä että ihminen puhuu Jumalalle. Sen sijaan jos henkilö tuntee että Jumala keskustelee tai saa viestejä Jumalalta , niin silloin tällaisille ihmisille on ollut tapana antaa jotain lääkitystä tai säilyttää tällaisia ihmisiä erilaisissa laitoksissa.

23. Ihmettelija Vierailija

Kun kommunikoit seuraavan kerran Jumalan kanssa , pyydä että hän ilmestyy lauantaina klo 12 Helsingin rautatientorille. Voidaan sitten lopettaa tämä turha keskustelu.

24. kristitty Vierailija

""pyydä että hän ilmestyy lauantaina klo 12 Helsingin rautatientorille""

Kuuleppas, kun Jumala ei satu olemaan sinun pellesi!

25. Ihmettelija Vierailija

niin ei sitten pidä väittää jonkun olevan olemassa, minkä olemassaoloa on vaikea todistaa.

Juhan af Grann ja Rauni-Helena Luukkonen käyttivät samaa metodia. ""kyyllä maan ulkopuolista elämää on olemassa, mutta he eivät halua/voi/viitsi/kehtaa juuri nyt ilmestyä.

Eikös se olisi kerrasta poikki, kun palava pensas ilmestyisi Rautatientorille ja ääni alkaisi puhua taivaalta. Samalla töölönlahti jakautuisi ja kaksi kivistä lakitaulua ilmestyisi torille...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri