Jelppiä vähän pyydän kokeneilta/tietäviltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh kohta minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh kohta minäkin

Vieras
Elikä miehen muuttoa vaille yh olen. Lähinnä raha-asiat askarruttavat tässä vaiheessa, muuten pärjään kyllä. Olen työtön, kelan perusrahalla (2 lasta).

1. Mihin otan ensimmäisenä yhteyttä? Lähinnä, että raha-asiat alkavat rullata. Mies kun tuosta lähtee palkkoineen, en edes vuokraa saa hoidettua, muista puhumattakaan. (pelottaa vietävästi alku-ajat, tiedän että kyllä ne myöh. siitä suttaantuu..)

2. Meillä on ainoana mainittavana omaisuutena auto, joka on molempien nimissä. Lasketaanko se minulle tulona=rahana? Toki menee myyntiin (jos mies ei lunasta), mutta ei se nyt niin nopeaan suju.

3. Lapsilla on molemmilla omat pankkitilit, joilla on muutama satanen (euroa) rahaa, itse laitettuja ja kummien ja mummojen lahjarahoja. Kenelle ne katsotaan kuuluvan? Siis otetaanko ne huomioon MINUN rahavaroinani, joita joudun käyttämään vuokriin/elämiseen? (rahat oli tarkoitettu lasten tulevaisuuteen, ajokorttiin, opiskeluun jne.)

Nämä nyt tällä kertaa, saanen kysyä lisää myöhemmin? On niin kova huoli täällä....Toivottavasti mies pysyy puheissaan, eikä ala hämmentää enää....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 09:10 yh kohta minäkin kirjoitti:
Elikä miehen muuttoa vaille yh olen. Lähinnä raha-asiat askarruttavat tässä vaiheessa, muuten pärjään kyllä. Olen työtön, kelan perusrahalla (2 lasta).

1. Mihin otan ensimmäisenä yhteyttä? Lähinnä, että raha-asiat alkavat rullata. Mies kun tuosta lähtee palkkoineen, en edes vuokraa saa hoidettua, muista puhumattakaan. (pelottaa vietävästi alku-ajat, tiedän että kyllä ne myöh. siitä suttaantuu..)

2. Meillä on ainoana mainittavana omaisuutena auto, joka on molempien nimissä. Lasketaanko se minulle tulona=rahana? Toki menee myyntiin (jos mies ei lunasta), mutta ei se nyt niin nopeaan suju.

3. Lapsilla on molemmilla omat pankkitilit, joilla on muutama satanen (euroa) rahaa, itse laitettuja ja kummien ja mummojen lahjarahoja. Kenelle ne katsotaan kuuluvan? Siis otetaanko ne huomioon MINUN rahavaroinani, joita joudun käyttämään vuokriin/elämiseen? (rahat oli tarkoitettu lasten tulevaisuuteen, ajokorttiin, opiskeluun jne.)

Nämä nyt tällä kertaa, saanen kysyä lisää myöhemmin? On niin kova huoli täällä....Toivottavasti mies pysyy puheissaan, eikä ala hämmentää enää....

1. Ensin otat yhteyttä kelaan, että saat yh-korotukset ja omat tulosi tarkastettua. Jos rahat ei riitä, sitten sossuun. Sossussa tehdään myös se sopimus elatusmaksuista.

2. Se lasketaan omaisuudeksi jossain tapauksissa, esim. sossussa se katsotaan omaisuudeksi, josta on rahaa tulossa. Se vaikuttaa sitten, kun olet rahat siitä saanut.

3. Sossussa itselaitetut rahat lapsille ja lapsilisät ovat sinun tulojasi, jotka lasketaan sinulle tuloksi. Kummien ym. rahoja niihin ei lasketa, mutta sinun tulee voida näyttää, mitkä ovat ns. lapsen lahjarahoja, mitkä sisnun itsesi sinne laittamia. Ne itselaitetut rahat sinun pitää tarpeen tullen käyttää, koska muutenhan jokainen voisi laittaa rahaa ns. lahjana toiselle (lapsen) tilille ja hakea elämisrahaa sossun luukulta.

1. Yhteys Kelaan lapsilisän yksinhuoltajakorotusta ja mahdollista asumistukea varten. Yhteys lastenvalvojaan huoltajuussopimuksen, tapaamissopimuksen ja elatussopimuksen tekemistä varten. Yhteys sosiaalivirastoon toimeentulotukea varten, jos lasket olevasi siihen oikeutettu.

2. Ei lasketa. Paitsi jos mies ostaa osuutesi siitä pois ja haet toimeentulotukea. Muihin tukiin autosta saadut rahat eivät vaikuta.

3. Ei, paitsi jos joudut hakemaan toimeentulotukea.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 09:10 yh kohta minäkin kirjoitti:

ITSE EN OLE YH NYT MUTTA OLEN JOSKUS OLLUT VUOSIKAUDET.

OTA YHTEYTTÄ LASTENVALVOJAAN ETTÄ SAAT ELATUSMAKSUT JUOKSEMAAN. JOS MIES ON VÄHÄVARAINEN, NIIN KUNTA/KAUPUNKI MAKSAA KYLLÄ SULLE JA MIES SITTEN TÄLLE TAHOLLE. JA MAKSUT TULEE TUOSSA TAPAUKSESSA SÄÄNNÖLLISESTI AJALLAAN. JOS MIES NE MAKSAA VOI OLLA ENNEN PITKÄÄ ETTEI MAKSA, LIPSUU JA JÄTTÄÄ MAKSAMATTA JNE. MUTTA TÄLLAISESSA TAPAUKSESSA HETI YHTEYS SINNE LAPSENVALVOJAAN.

SITTEN KELALLA KÄYT TIETENKIN KORJAAMASSA TIETOSI... HAE ASUMISTUKEA SIELTÄ MYÖS.

2. Meillä on ainoana mainittavana omaisuutena auto, joka on molempien nimissä. Lasketaanko se minulle tulona=rahana? Toki menee myyntiin (jos mies ei lunasta), mutta ei se nyt niin nopeaan
suju.

ET KERTONUT ETTÄ OLETKO NAIMISISSA. RIIPPUU KUMMAN NIMISSÄ ON AUTO. JOS ETTE OLE NAIMISISSA, RAHAT KUULUVAT SILLE KENEN NIMISSÄ AUTO ON. JOS OLETTE NAIMISSA JA TEILLÄ ON AVIOEHTO NIIN RAHAT JAKAUTUU PUOLIKSI, JOS EI OLE NIIN TÄHÄN EN OSAA SANOA MITÄÄN...

NÄISTÄ EI TARVII ILMOITTAA MINNEKÄÄN. NE ON LASTEN RAHOJA.

VOIN LAITTAA ITSENI MUSTAKSI TUOHON LOPPUUN NIIN VOIT KIRJOITTAA Y:TÄ JOS HALUAT KESKUSTELLA LISÄÄ ASIASTA.

Kiitos vastauksista!

Oksanreikä:

Elämme avoliitossa ja auto siis molempien nimissä.
Mihellä on kohtalaiset palkkatulot, joten itse varmasti maksaa. Voiko sitä summaa mitenkään itse arvioida etukäteen?

Toivottavasti tosiaan lasten pieniä säästöjä ei tarvitse heti käyttää. Vaikeaa arvioida mitä tulot tulevat olemaan...siis kelan raha, elatustuki.... Että riittävätkö, vai joudunko hakemaan toimeentulotukea. Varmaan kaikki nykyinen "ylellisyys" täytyy karsia (lehdet, nettiyhteys, vakuutukset.....)

Voinko ottaa sinuun yhteyttä myöhemminkin? Varmasti tässä tulee vielä eteen vaikka mitä....

ei sun tarvi noita ns ylellisyyttä pois laittaa ja vakuutukset on ainakin lapsilla mielestäni tärkeitä jos jotain sattuu ja sitten tietysti muutenkin kannattaa miettiä tarkkaan mikä on "turha" vakuutus eli ei kaikkia kannata laittaa pois..

Luonani käy voisi sanoa, että joka kk joku joka on eronnut ja on tullut luokseni ja olemme keskustelleet asiasta varatulla ajalla. TUolloin äiti tai isäkin itseasiassa (!) saa hetken rauhaa ja kysyy ja olen neuvonnut ja ohjannut minne mennä ja mitä tehdä. Eli ei ole häpeä ottaa yhteyttä sos.toimistoon ja kysyä mitä tehdä missäkin tilanteessa. Lastenvalvojalle kannattaa soittaa heti kun tiedät, että isäntä on muuttamassa, koska suuremmilla paikkakunnilla on varmasti jonoa näihin sopimustentekoon? Pienet paikkakunnat on tässäkin asiassa eri asemassa, että ajan saa nopeasti :p (pieni mainos :D )

Ttt:sta sen verran, että voithan aina teettää laskelman ja näet sitten miltä se näyttää ns vakikuukautena ja ei tarvitse olla epävarmana kotona ja pohtia ja miettiä ja joskus jopa itkeä mistä saa rahaa ruokaan tai muuhun elämiseen.

Voimia sinulle!

Yhteistyössä