Jessus että ärsyttää sellaiset lapset kun käy kerjäämässä muiden kotoota ruokaa. Tunnetteko näitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jre

Vieras
Asutaan rivarissa ja joka päivä samat mukulat on kerjäämässä meidän lapsilta että saavatko meiltä jotain hyvyyksiä. ja sitten kun tulevat kylään välillä niin käyvät meidän jääkaapilla katsomassa onko herkkuja. Käsittämätöntä. Äiti ei välitä vaikka lapset kerjää ruokaa ja olen muiltakin kuullut samaa, että esim. perheen kouluikäiset saattavat mennä suoraan kaverille ja syövät siellä aina välipalaa yms. Ja tämä perhe ei kutsu kotiinsa muiden lapsia kuin harvoin, silti heidän lapset tunkevat muille syömään. Ei auta vaikka suoraan sanoo että meiltä ei saa mitään.
Onko muiden pihassa tällaista?

Tunnen joo.

Koputetaan ovelle ja pyydetään mehua, vettä, sanotaan että on nälkä, pyydetään purkkaa tai karkkia tai jätskiä...Kyllä mä lasten kavereille tarjoan, jos ne ovat meillä kylässä, mutta jos pihassa ollessa tulee jano tai nälkä niin omaan kotiin voi varmasti mennä!

Omiani olen kieltänyt kerjäämästä, toivottavasti ovat sen oppineet. Tyttö 6 v soittaa oikeastaan aina kotiin ja kysyy saako syödä "Liisan" tms luona leipää tai ruokaa, kun ko. kaverin vanhemmat tarjoavat. Saa kyllä.

Mua ennen ärsytti, jatkuvasti oli yhen tietyn perheen lapset vailla jotain.

KUNNES. Paljastui että he ei saaneet kotona mitään ruokaa, joskus tosi harvoin jotain. Vanhemmat joi, vaikka kumpikin töissä kävi. Nyt saavat syödä meillä milloin haluaa.

Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ystävälläni on ollut vastaavanlainen ongelma. Heillä oli myös naapurin lapset käyneet jatkuvasti pihaleikkien lomassa pyytämässä jotain syötävää tai sitten laittaneet ystäväni tytön kysymään. Kerjääminen ei meinannut millään loppua, joten ystäväni marssi kauppaan, osti sieltä ison kassillisen perusruoka-aineita ja meni soittamaan näiden kerjääjälasten äidin ja isän ovikelloa. Ovella ystäväni oli todennut hienotunteisesti, että "minua alkoi surettamaan teidän perheen huono taloudellinen tilanne, ja etenkin pula lasten ruuasta, joten ajattelin jos voisin auttaa edes hiukan". Ystäväni mukaan tämä perhe on kyllä ihan hyvissä varoissaan ja perheen äiti oli mennyt jokseenkin noloksi tästä ruoka-avustuksesta :D Ja eipähän ole kuulemma lapset enää käyneet "kerjuulla" :D

Todellakin. Iltaruoka on meillä ainaka kello 5, ja etenkin lähinaapurin pikkusilla on hirvee hinku tulla meille syömään. Sillon tulee tätä, kysy äidistäsi voitasko me tulla teille syömään! Olen sanonut, että kuule pitää mennä omaan kotiin syömään, koska teidän äiti varmaan laittaa ruokaa. Ja kuulema ei laita. Sit huutelee ne kotiin iltakahdeksalta, että kaipa ne sitten saa jotain ruokaa, vai saako silloinkaan en tiedä. Sääliksi käy, mutta en silti ala ruokkimaan naapuruston lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja ella:
Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ystävälläni on ollut vastaavanlainen ongelma. Heillä oli myös naapurin lapset käyneet jatkuvasti pihaleikkien lomassa pyytämässä jotain syötävää tai sitten laittaneet ystäväni tytön kysymään. Kerjääminen ei meinannut millään loppua, joten ystäväni marssi kauppaan, osti sieltä ison kassillisen perusruoka-aineita ja meni soittamaan näiden kerjääjälasten äidin ja isän ovikelloa. Ovella ystäväni oli todennut hienotunteisesti, että "minua alkoi surettamaan teidän perheen huono taloudellinen tilanne, ja etenkin pula lasten ruuasta, joten ajattelin jos voisin auttaa edes hiukan". Ystäväni mukaan tämä perhe on kyllä ihan hyvissä varoissaan ja perheen äiti oli mennyt jokseenkin noloksi tästä ruoka-avustuksesta :D Ja eipähän ole kuulemma lapset enää käyneet "kerjuulla" :D

haha :D loistava veto!

Alkuperäinen kirjoittaja ella:

Ootte toivottavasti tulleet ajatelleeksi et ehkei aina syy oo vanhemmissa, ovat voineet kieltää kerjäämästä tai eivät ole edes asiasta tietoisia!

Mut asiaan, muakin todella raivostuttaa ku koko korttelin kersat juoksee meillä aamusta iltaa vinkumassa ties mitä ja eräskin tunkee itsensä väkisin ruoka pöytää :kieh: Yritä siinä sitten hionotunteisesti patistaa pentu himaansa syömään! Ja meillä rahat muutenkin TODELLA tiukilla joten joutuu hyvin tarkkaan miettimään mitä syödään tänään ja huomenna!

Niin tämä perhe kyllä laittaa ruokaa lapsille, heillä on iso perhe ja varmaan rahasta tiukkaa. Olen ymmärtänyt että säännöstelevät esim koululaisten välipaloja, tyyliin saa yhden leivän ja lasin maitoa mutta ei sitten enää jogurttia tms. . varsinkin näillä koululaisilla on jatkuva nälkä ja tunkevat jopa kauppaan mukaan välillä että ostaisin heillekin karkkia. Vituttaa. Ihan normaalikokoisia ovat että tuskin nälässä kuitenkaan.

Kouluissa ja päiväkodeissa tunnetaan nykyisin ilmiö nimeltä "maanantainälkä" eli lapset syö itsensä miltei "tainnoksiin", kosa köyhyys, huono-osaisuus sekä vanhempien päihde- ja mielenterveysongelamt heijastuvat siihen, saavatko lapset aterioita kotona ylipäätään. Ikävä kyllä meillä on ihan oikeasti "nälkäisiä lapsia" :( Harmi vaan, että ilman tarkempia selvittelyjä on vaikea tietää, kuka on vaan hakemassa "huvisyömistä" ja herkkujen perään ja kuka on ihan oikeasti nälissään. Naapureiden ongelmahan toisten nälkäisyys ei sinällään ole vaan todellinen lasten ruokailun laiminlyönti tulisi saattaa viranomaisten tietoon.

Asutaan rivarissa, mutta tiukan ei:n olen laittanut tarjoiluille. Meiltä ei kerjätä enää ruokaa, kun en ikinä anna. Asuvat kaikki niin lähellä, että kotiin voi mennä syömään, jos nälkä tulee. Joskus olen saattanut helllänä hetkenä antaa vaikkapa keksin per nenä, mutta harvoin. Kerjäämällä ei ainakaan saa mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä:
Kouluissa ja päiväkodeissa tunnetaan nykyisin ilmiö nimeltä "maanantainälkä" eli lapset syö itsensä miltei "tainnoksiin", kosa köyhyys, huono-osaisuus sekä vanhempien päihde- ja mielenterveysongelamt heijastuvat siihen, saavatko lapset aterioita kotona ylipäätään. Ikävä kyllä meillä on ihan oikeasti "nälkäisiä lapsia" :( Harmi vaan, että ilman tarkempia selvittelyjä on vaikea tietää, kuka on vaan hakemassa "huvisyömistä" ja herkkujen perään ja kuka on ihan oikeasti nälissään. Naapureiden ongelmahan toisten nälkäisyys ei sinällään ole vaan todellinen lasten ruokailun laiminlyönti tulisi saattaa viranomaisten tietoon.

Tuttua, aika moni lapsi ns. normaaliperheestäkin syö tosi paljon maanantaisin. Kiitos vain siitä, että viikonloppuna ei ole ollut mitään ateriarytmiä :/ Tai ei osata laittaa kunnon ruokaa, koko perhe elää makeilla välipaloilla. Tottakai lapset ahmivat, kun sitten saavat vihdoinkin taas "oikeaa ruokaa".

Tunnen. En anna enää mitään. Sanon, että ai, sullako on nälkä, kipaiseppa kotiin syömään. Ja ei, meillä ei ole nyt jäätelötarjoilua. Samat lähiöpennut kerjäsi ruokaa aina. Lopetin koko touhun. Nyt ne kerjää jossain muualla.

Voi tämä ongelma olla toisinpäinkin, eli rivarinaapurimme tyrkyttää lapsellemme syötävää. Olen sanonut, että ei meidän lapselle tarvitse tarjota, vaikka olisikin yhtäaikaa leikkimässä pihalla, voivat kutsua vain omansa syömään. Sitten tyttö tulee, että naapru antoi jätskin,,, ja hyvin maistuu kotona odottava ruoka. Tai naapuri leipoi ja antoi pullaa. Tai siellä grillaavat ja lupasivat meidänkin lapselle antaa makkaraa. Ja lapseni on valitettavasti oppinut, että naapurista irtoaa, vaikka kuinka sanon, että ei saa pyytää, niin varmasti jo nyt kysyy, jos kuulee naapurin lasten saavan jotain.

maanataisyömisestä:

Meillä lapsi syö oikeastaan vain ja ainoastaan hoidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei kotona tarjottais, jostain syystä vaan kotona laittaa vastaan eikä mikään maistu. Tosin itse oon tämän kyllä hoitajalle kertonutkin.

Yhteistyössä