Jo sadatta kertaa / velleistä jne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina nälkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aina nälkä

Vieras
Uskon ja tiedän että tällä palstalla on näitä asioita puitu satoja jos tuhansia kertoja, mutta minä en nyt aivan vastaavaa ole löytänyt kun olen haeskellut joten jos joku antaisi kokemattomalle kokeneen neuvoja ja viisauksia.

Eli kyse on velleistä, puuroista ja soseista.

Meidän tyttö on 3kk vanha.
Oma maidon tuotanto tyrehtyi hiljalleen tuossa 2kk jälkeen jolloin aloin sitten antamaan Tuttelia lisämaitona ja nyttemmin sitä menee sitten pelkästään.
Siinä vaiheessa kun tyttö alkoi tankkaamaan noin 2 tunnin välein ja määränä reilua litraa vuorokaudessa, aloin antamaan velliä lisänä. Ja tässä ensimmäinen kysymys:

Miten annatte vellin, siis tarkoitan että annatteko joka syötöllä, joka toinen kerta?!
Itse olen antanut noin joka toinen kerta 50/50 suhteessa maitoon, illalla ennen nukkumaan menoa menee jo 80/20 maitoon. Mutta edelleen tyttö syö sitä reilua litraa päivässä. Neuvolassa todettiin että jos maidon määrä menee yli litraan niin lisäruokaa tarvii alkaa antamaan. Annanko siis joka syötöllä velliäkin?
Vai miten puuron kanssa?! Missä vaiheessa voin siirtyä esim. iltapuuroon jos täyttäisi mahaa paljon enempi? Onko kaupan puurot niin löysiä että menee vellitutista vai onko lusikoitavaa tavaraa? Voiko sitä antaa mihin aikaa tahansa?

Kiinteää (perunaa) annoimme nyt ensimmäisen kerran ja sitä on tarkoitus jatkaa, mutta eihän se näin alkuvaiheessa täytä, muutama hassu lusikallinen...

Onko teillä vinkkejä mitä seuraavaksi?
Todellakin esikoinen kyseessä, siksi apua kaipailen, kiitos!

Vellissä on energiaa suurin piirtein saman verran kuin korvikkeessa. Sinuna syöttäisin korviketta muuten mutta velliä aamuisin ja iltaisin jos vauva siitä pitää. Ja sitten alkaisin ottaa kiinteät säännölliseen ohjelmaan, jos neuvolakin sitä suositteli. Siis kasvikset ja hedelmät. Määrät tokia pieniä aluksi mutta pikkuhiljaahan ne siitä kasvavat. Puurot voi aloittaa 5kk iässä eli niistä ei vielä ole apua.

Itse täysimetin 4,5kk asti ja vasta aivan viimeisinä viikkoina imetysväli alkoi olla 2 tuntia, siihen asti imetin vielä tiheämmin. Eli vauva/äitikohtainen tuo imetysvälikin, eikä välttämättä kerro lisäruoantarpeesta. Imettäessähän sitä ei koskaan edes tiedä paljonko maitoa menee!

Riisipuuron voi aloittaa 4kk. Hipp-luomuriisipuurossa on suositus 4kk ja terveyskaupasta saatavissab luomuriisihiutaleissa samaten. Aloimme antaa 3,5kk ikäisenä riisihiutaleista tehtyä puuroa soseen kera aamuin illoin. Alkoi tyttö nukkua ja ei muutenkaan tankannut niin tiuhaan.

Itse antaisin vellin "raakana" aamulla sekä illalla ja muilla syötöillä pelkkää maitoa. Ja siitä pikkuhiljaa kiinteisiin päin kuten olet jo tehnytkin.
Kaupan puurot ovat lusikoitavaa tavaraa jos et sitten itse halua tehdä niistä ihan vellimäistä.

Olen kuullut, että tuo velli on pelkkää korviketta eri muodossa. Eli jos ei halua kovin paljon käyttää korvikkeita, niin kannattaako se jättää pois kokonaan siis velli?

Kiitos vinkeistänne!

?? - minäkin mietin vastaavaa mutta täyttäähän se huomattavasti paremmin kuin maito..silloinhan korviketta kuluu enempi jos pelkällä maidolla koittaa mennä. mutta mietitkin varmaan millä voisi velliä korvata, niinkö?

myös nutricialla on niitä riisihiutaleita. Löytyy ihan marketista. Niissä tosin on suositus 5kk, vaikka ihan samanlaisia ovat kuin ne luomujututkin.. Siitä kun tekee puuron, niin on kyllä niin hienoa tavaraa, että ei tarvitse kuin niellä. Löysempää siitä saa kuin laittaa vähemmän niitä hiutaleita. Itse tykkään siitä juuri siksi, kun paksuutta on niin helppo "säädellä". Ja neitikin tykkää. Eri soseilla on saa eri makuja..