Hae Anna.fi-sivustolta

Joensuun keskussairaala

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä lapseton, 13.03.2008.

1. janniina Vierailija

meillä kävi niin että punktiossa saatiin vain 6 munasolua, niistä 3 hedelmöityi. Mutta vain 2 oli niistä siirtokelpoisia. niimpä lääkäri suositteli että molemmat siirrettäisiin, koska jos toinen pakastettaisiin, niin on mahdollista että sulatuksen jälkeen se ei olisi enää siirtokelpoinen..

seuraavassa IVF:ssä kuulema aloitetaan puregon-pistokset reilusti suuremmalla annoksella kuin nyt tässä ekassa, jossa ei munarakkulat lähteneet kasvamaan ihan niin kuin olisi pitänyt.. että jos saisi sinne pakkaseenkin sitten munasoluja.

lapseton (ap): pidän peukkuja pystyssä ja toivottavasti pääsisitte siirtoon..

kesätauosta ei ole minulla varmaa tietoa, mutta sellainen mielikuva on että se on kesä-, heinä- ja elokuun. soittelen huomenna sinne lapsettomuuspolille, kysyn samalla tuota kesätaukoasiaa.

2. ^ Lapseton ap: kuka lääkäri sinulla on ollut tuon yhden alkion kannalla?
    Janniina: todella surullista kuulla, että teillä ei onnistunut nyt:(. Voi surku:(. Saitteko te siis hoitojen tuloksena muita kuin ne kaksi siirrettyä alkiota, vai olivatko loput sen verran heikompia, ettei pakastamista edes yritetty? Oliko punktio kivulias, kuinka kauan sen jälkeen sait levätä sairaalassa?

3. janniina: ehditkin itse tuohon väliin kertomaan alkioiden määrästä..

4. janniina Vierailija

kyllä se punktio sattui, heti olisin kyllä saanut lisää kipulääkettä jos olisin halunnut. nopeastihan se oli ohi, oisko pari minuuttia menny vaan siihen itse toimenpiteeseen. alkuvalmisteluthan ne eniten sitä aikaa vei. jotain puolituntia punktion jälkeen rupes koskee kovasti mahaan, ja sain sitten Buranan, joka auttoi. kotona illalla vielä otin myös särkylääkettä. vajaan viikon oli maha vähän aran tuntuinen, mutta ei se juuri menoa haitannut..

pari tuntia sain levätä punktion jälkeen, ilmeisesti olisi pidempäänkin saanut jos olisin halunnut, mutta minulla oli sen verran hyvä olo, että halusin jo kotiin.

soitin tänään sinne lapsettomuuspolille, se kesätauko on näillänäkymin kesäkuun alusta elokuun 11. päivään asti. minun toinen ivf menis sitten lokakuulle luultavasti, riippuen kierrosta ja tehdäänkö hoito lyhyen vai pitkän kaavan mukaan..

5. lapseton (ap) Vierailija

Yhden alkion siirron kannalla oli Korkeela. Mutta nykyisin on kai yleistä, että siirretään vaan yksi alkio, kun kaksoisraskauteen liittyy aina riskejä.

Meidän ei tarvitse nyt miettiä enää kevään aikana siirrettävien alkioiden määrää, kun meidän ivf-hoito keskeytettiin hyperstimulaatio pelon vuoksi. Munarakkuloita on kasvamassa aivan liikaa. No syksyllä sitten aloitetaan kaikki alusta ja katsotaan mitä silloin tuleman pitää.

6. Eilen oli punktio.
    Nyt sitten odotellaan soittoa, että kuinka monta solua ICSIllä on saatu hedelmöitymään. Eilen oli punktio, ja munasoluja saatiin 7.

Samalla sovitaan siirtoaika ja varmistetaan, että meidän toiveet on huomioitu. joka käynnillä on kyllä muistettu sanoa, että meille on jo luvattu, että toiveet toteutetaan. Vähän vaan jännittää, kun Ahtola meille lupasi noi asiat ja nyt on lääkärinä ollut Korkeela.

7. Vanha konkari Vierailija

Heipsan!

Kerronpa minäkin pitkän linjan kokemukseni PKKS:n lapsettomuuspolilta. Ihan ekaks haluan toivottaa teille kaikille pitkää pinnaa ja jaksamista lapsettomuuden rankalla ja haasteellisella polulla. Luin kokemuksenne mielenkiinnolla ja sain huomata, että olette alkutaipaleella, toivottavasti saatte kaikki pian apua! Ettei matkanne ole yhtä kivinen ja pitkä kuin meillä.

Me hakeuduttiin tutkimuksiin v. 2003 reilun vuoden yrittämisen jälkeen. Pienintäkään hajua siitä, mitä voisi olla vialla. Jo ekalla käynnillä minut määrättiin laparoskopiaan (vatsaontelon tähystykseen), jossa diagnosoitiin vaikea endometrioosi. Koeputkihedelmöitys todennäköisesti ainoa mahdollisuus. Silloin tuntui, että maailma romahtaa siihen paikkaan.

Alusta saakka saimme todella ystävällistä ja ammattitaitoista palvelua. Toki kiire siellä on, mutta silti ollaan oltu tyytyväisiä. Mitä nyt Esa välillä Hesaria lueskelee netissä ja kyselee toistamiseen samoja asioita, mut ymmärrettäköön sekin eiköhän se tämäkin homma välilllä "puulta maistu." Esakin on tosi hyvä tyyppi, kun vaan vitsiä heittää :) Oon toki itekin harmitellu joskus sitä, että tuntui hänen viittaavan kintaalla toiveilleni, mutta onneks on myös naislääkäreitä, jotka kuuntelevat paremmin.

Meille on tehty 1.icsi, 1.pas, 2.icsi, 1.pas, jotka kaikki negoja. Sit oltiin valmiita enää yhteen rumbaan ja ajatuksissa jo adoptio. Kävin perheneuvolassa tiedustelemassa asiasta. 3.icsi käytiin kuitenkin läpi ja kuinka ollakaan elämä yllätti silloin, kun sitä vähiten osasi odottaa. Rakas poikamme näki päivän valon joulukuussa 2005.

Kesällä 2006 pieni onnen pilkahdus kurkisti elämäämme, mutta luonto päätti toisin. Eli koimme luomuyllätys raskauden, joka meni kesken heti alku metreillä. Toista lasta olemme haaveilleet siitä saakka, kun poikamme syntyi. Hoitoja on tehty vielä 1.pas, 4.icsi, 1.pas, 5.icsi, 1.pas, jotka kaikki negoja. Pakkasessa hytisee enää kaksi pikkuista, jotka on tarkoitus siirrellä vielä syksyllä. Itseasiassa olen tässä kevään aikana luopunu kaikista vauvatamineistakin, joten tulevaan pas:n en enää hirveesti usko. Ikääkin kun alkaa olla jo ihan kiitettävästi. Luopumisprosessi on jo hyvällä mallilla...

Kyllähän täällä Pohjois-Karjalassa asiat on vielä todella hyvin, kun ei tarttee jonotella. Julkisen puolen hoidot on kuitenkin monta kertaa halvempia kuin yksityisen. Muistaakseni joku minulle joskus sanoi, että PKKS:ssa on päästy Suomen toiseksi parhaisiin tuloksiin. Tästä en ole kyllä ihan varma pitääkö paikkansa.

Tsemppiä kaikille koitoksiinne ja aurinkoista kesää!

8. Vanha konkari, ihana lukea teidän onnistumistarinamme!
    Kai sitä on suunnattava omat ajatukset siihen seuraavaan IVF/ICSI-hoitoon, ei lähteny raskaus alkuun kummastakaan meidän top-alkiosta. Ahdistaa, masentaa, itkettää, vituttaa. Pakastimeen jäi yksi kahdeksansoluinen, mutta noin pitkän viljelyn solut ei kuulemma kovinkaan hyvin sulatuksesta selviä.

Onko täällä nyt siis ketään tän kevään hoidoissa plussanneita?
    No, syksyllä uusi yritys.

9. kaipaan kotiin... Vierailija

Muutin n vuosi sitten Kainuuseen, ja sitä ennen olin luullut,että saan kiireistä ja jopa kiistelevää vastausta lääkäreiltä...nouupp !! Tekisin mitä tahansa,että pääsisin Esan, Annen ja Jaanan hoitoon takaisin!!!!! Joensuussa on aivan loistavat hoitajat,kätilöt ja lääkärit !!

10. passiin menijä Vierailija

Tehdäänkö nuo PAS-hoidot hoitoperioidilla (6.10-6.12) vai tehdäänkö niitä muulloinkin?
    Siis voiko heti elokuussa kliniikan auettua päästä PAS-hoitoon?
    Tehdäänkö PAS-hoidot lääkekiertoon vai omaan?

11. lapseton (ap) Vierailija

Minulle ainakin keväällä sanottiin, että pas-siirto voidaan tehdä heti klinikan auettua. Toivottavasti asia on edelleen niin, koska itse olen ajoittanut lääkkeiden oton siten, että pas olisi heti klinikan palattua kesätauolta. Minulle pas tehdään lääkekiertoon, koska omaa kiertoa ei käytännössä ole. Mutta ilmeisesti siirto voidaan tehdä myös omaan kiertoon.

12. 3- lapsen äiti Vierailija

En voi kuin kiittää pkks-lapsettomuuspolin henkilökuntaa! Meillä lapsettomuutta oli takana vuonna -95, kun aloitimme hoidot ,5-vuotta! Tehtiin IVF, jonka tuloksena toisen siirron jälkeen sai alkunsa vanhin lapsemme. Terve tyttö syntyi elokuussa-96. Parin vuoden jälkeen päätimme yrittää taas, munasoluja kehittyi yllätysmäärä:12 kpl. Kaksi hyvänlaatuista alkiota siirrettiin, jonka tuloksena syntyivät kaksosemme vuonna-99 ( tyttö ja poika) terveitä molemmat! Kyllähän hoidot rankkoja ovat, mutta kyllä odotus palkitaan!!! Meillä olisi vielä pakkasessa alkioita, jospa vielä yrittäisi?!? Voimia kaikille lapsettomuuden kanssa kamppaileville pareille, sitä siinä tarvitaan... toivon että tuloksia syntyy!!! Meillä lääkäri Esa Korkeela: todella asiantunteva ja mukava lääkäri! Kiitokset myös muulle henkilökunnalle!

13. 3- lapsen äiti Vierailija

En voi kuin kiittää pkks-lapsettomuuspolin henkilökuntaa! Meillä lapsettomuutta oli takana vuonna -95, kun aloitimme hoidot ,5-vuotta! Tehtiin IVF, jonka tuloksena toisen siirron jälkeen sai alkunsa vanhin lapsemme. Terve tyttö syntyi elokuussa-96. Parin vuoden jälkeen päätimme yrittää taas, munasoluja kehittyi yllätysmäärä:12 kpl. Kaksi hyvänlaatuista alkiota siirrettiin, jonka tuloksena syntyivät kaksosemme vuonna-99 ( tyttö ja poika) terveitä molemmat! Kyllähän hoidot rankkoja ovat, mutta kyllä odotus palkitaan!!! Meillä olisi vielä pakkasessa alkioita, jospa vielä yrittäisi?!? Voimia kaikille lapsettomuuden kanssa kamppaileville pareille, sitä siinä tarvitaan... toivon että tuloksia syntyy!!! Meillä lääkäri Esa Korkeela: todella asiantunteva ja mukava lääkäri! Kiitokset myös muulle henkilökunnalle!

14. lapseton (ap) Vierailija

Miten muiden hoidot ovat lähteneet käyntiin kesätauon jälkeen? Meillä on PAS-siirto edessä ensi viikolla, jos vaan alkiot selviävät sulatuksen. Meinasin jo tällä viikolla turhautua polin toimintaan, kun soittoajat oli yhtenään peruttu tai niin ruuhkaisia ettei läpi meinannut päästä. Lisäksi poli oli ainakin ke ja pe suljettu kokonaan. No onneksi sitkeän yrittämisen jälkeen sain hoitajan kiinni ja ajan varattua. Uä:ssä on jo käyty ja kaikki näyttää tällä hetkellä hyvältä tulevaa siirtoa varten.

15. Passaaja Vierailija

Onko poli kokonaan kiinni perjantaisin, vai eikö sinne vaan pysty soittaa silloin?
    Ärsyttää tää epävarmuus oman PASsin suhteen...

16. 2. pas Vierailija

Passaaja: Ei näköjään perjantaisin ole puhelinaikaa klinikalle, en minäkään saanut tänään varattua aikaa pas-siirron ultraa varten. Mutta kerkiän soitella ensi viikolla, mitenkäs sulle kävi, joko sait kyytiläisen matkaan?

17. Rosetta Vierailija

Osaatteko sanoa millaiset jonot on lapsettomuuspolille?
    Me saatiin lähete lapsettomuuspolille 15.9.08, mitenhän kauan menee että saadaan ensimmäinen aika.
    Vauvaa on yritettu nyt reilu vuosi tuloksetta. Riesana myös epäsäännöliset ja aika pitkät kierro 26-48. suurin osa kierroista ollut neljänkympi hujakoilla.

18. nuori haaveilija Vierailija

Onko kokemusta nuorilla ihmisillä paikasta?Täällä ikää 20 ja 23, takana 1,5v yritystä ja kohta olisi lääkärimme tarkoitus lähete kirjoittaa sinne..Miten otettu vastaan?Onko vaan sanottu, että 'olette niin nuoria ja teillä on aikaa yrittää'.Miten nopeasti pääsee tutkimuksiin?

19. nuori haaveilija Vierailija

20. janniina Vierailija

me oltiin 23 ja 24 vuotiaita kun päästiin hoitoihin ja hyvin otettiin vastaan. kertaakaan ei ole sanottu nuoresta iästä mitään. eli todella positiivisia kokemuksia ainakin meillä!

me saatiin lähete lapsettomuuspolille tammikuun puolessa välissä (v.2007) ja maaliskuussa oli jo eka aika. toukokuussa oli jo eka inseminaatio. nyt odotellaan toista IVF/ICSI -hoitoa alkavaksi.

21. Rosetta Vierailija

Mekin päästiin nopeasti ensikäynnille oisko reilu kuukausi mennyt lähetteen laitosta. Muutenkin ollaan oltu tyytyväisiä.
    Meillä on tutkimukset vielä vähän kesken, lähipäivinä mulla vielä aukiolotutkimus. Clomeilla ilmeisesti kokeillaan muutama kierto kun munasolun irtoamisessa häikkää. Miehen simpatkaan ei ihan priimaa ole.....

22. Tintta86 Vierailija

olemme yrittäneet toista lasta jo kolme vuotta ja olemme käyneet pkks lapsettomuuspolilla ja kaikki kokeet tehty ei missään mitään vikaa.Hoitoja eivät meille aloittaneet sanovat "olette nuoria" ja sitä rataa.Itse alan olla kypsä yrittämiseen ja tämän asian takia olenkin masentunut ja ahdistunut...kysymys vaan pyörii päässäni että miksi en saa lasta ja että miksi hoitoja ei voi aloittaa??lapset ovat mulle todella tärkeitä ja sen olen saonut poli käynneilläkin mutta ei ymmärrystä...tietääkö joku missä voisi saada hoitoja edullisesti?

23. janniina Vierailija

mukavaa, kun tälläkin palstalla on vähän eloa, aika hiljaista on ollut..

Rosetta: joko sinulla oli aukiolotutkimus? mitäpä selvisi?

Tintta86: kuka teillä oli lääkärinä kun kävitte tutkimuksissa? kolme vuotta on aika pitkä aika yrittää lasta, vaikka eka olisikin luomuna tullut.. luulisi, että pitäisi olla joku parempi perustelu siihen, miksi hoitoja ei aloiteta, kuin että olette nuoria..

meillä on seuraavana edessä PAS (eli pakastetun alkion siirto) viikolla 10, jos alkiot selvii vaan sulatuksesta.. limakalvoa vahvistava lääkitys on jo aloitettu.

onkos tällä palstalla muita IVF/ISCI tai PAS hoitolaisia?

24. Appelsiini79 Vierailija

Löysin tämmöisen ketjun ihan sattumalta! Oon juuri muuttanut Joensuuhun, lapsettomuutta takana jo 3 vuotta. Edellisessä asuinpaikassa jätettiin hoidot kesken ihan vaan sen takia, ettei jaksettu sitä matkustamista, kun oli klinikalle matkaa parisataa kilometriä... Ja olihan se muutenkin rankkaa. Tehdäänkö PKKS:ssä siis kaikki vai mennäänkö KYS:iin? Ollaan vähän mietitty jaksettaisko aloittaa uudestaan sitä rumbaa... Syli on niin tyhjä :(

25. anepi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sattumalta tänne päädyin minäkin. Joensuussa keskusssairaalassa oomme käyneet nyt reilun vuoden - tosi mukavaa, ystävällistä ja asiantuntevaa hoitoa ja kohtelua oomme saaneet. Todella hienoa työtä kaikki lääkärit, hoitajat ja labra siellä tekevät! Meillä IVF/ICSI tulossa just, piikit on pistetty muutoin paitsi tänään irroituspiikki vielä vuorossa. Punktio jännittää nyt vallan hirveesti! Onhan tää melkoista hullun hommaa, mutta haave omasta pikkuisesta kantaa eteenpäin...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri