Johan sain taas paskaa niskaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap :(

Vieras
Meidän 5v poika sai vesirokon nyt muutama päivä sitten. No, tänään olin meidän pienemmän (2v) kanssa tossa pihalla jolla ei rokkoa vielä ole. Siihen tuli sitten naapuri lapsensa kanssa ja hän oli ihan kauhuissaan kuinka olin lapseni kanssa pihalla.

Eikös vesirokossa ole parin viikon itämisaika? Ja kun tuo meidän poika sai sen reilut 2vkoa sitten pihan lapselta, oli sillon yksin hänen kanssaan leikkimässä (naapurin lapsi sai näppynsä seuraavana päivänä). Pienempi ei ollut sillon mukana. Luin että rokko on tarttuvana pari päivää ennen näppyjen ilmaantumista. Eli käytännössähän tuo meidän pienempi on sen pöpön itselleen saanut vasta, kun meidän esikoisemme on sairastunut. eli n. muutama päivä sitten.

Ja koska itämisaika on se pari viikkoa, tartunta-aika alkaa pari päivää ennen näppyjen tuloa niiin eihän pitäisi olla mahdollista että tuo meidän pienimmäinen sitä pöpöä olisi eteenpäin kantanut?

Ja toisaalta, en mä voi vaatia että pienempikin on kotona nyt koko ajan kun isompi sairastaa.. Muutenhan me jouduttas koko kööri olla kotona varmaan kuukausi kun ensin pitää odotella että isompi sairastaa ja sitten vielä pienempi jne..

Mitä te ajattelette tästä? Teinkö väärin? Oltiin kuitenkin vain tossa omalla leikkipihalla, ei siis missään puistossa. Ja tein kyllä selväksi heti alkuun että meillä on isompi vesirokossa jotta tämän naapurin ei olis tarvinnut siihen jäädä jos sitä rokkoa pelkää.

Jotku jaksaa olla hysteerisiä.

Meillä oli kyllä terveet koko ajan päiväkodissa, kun yksi oli kipeenä. Eivätkä he edes saaneet koko rokkoa; jota minäkin pidin kyllä ihmeenä :)

Olitteko siis jollakin taloyhtiön yleisellä alueella, vai omakoti- tai rivitalon omalla pihalla? Jos yleisellä alueella, niin naapurilla oli kaikki oikeus sanoa asiasta. Vesirokko voi esim. aiheuttaa vyöruusun sellaiselle, joka on jo rokkonsa sairastanut. Siksi tartuntatautisen kanssa ei ole asiaa yleiselle paikalle. Omalla pihalla saa olla.

Vähän hysteeristä siltä sun naapurilta kuvitella, että pitäisit pienempää väkipakolla 2 viikkoa kotona- sen jälkeen kun sairastuu, niin vielä toiset 2viikkoa- eli kivasti kesällä kuukausi sisällä :D
Ehdota, että kokeilee omalla lapsellaan sellaista :)

No et tehnyt :) Se oli varmaankin tiukkis palstamamma joka siellä ulkoili... Tottakai menette ulos piememmän kanssa jos ei oo sairas. Tolla periaatteella kaikkien pitäis olla aina sisällä, koska ainahan voi oola vaikka flunssa tuloillaan jne jne.

MITEN VESIROKKO TARTTUU?

Vesirokon aiheuttaa varicella zoster -virus. Suomessa ja muissa ns. pohjoisen vyöhykkeen maissa tautia esiintyy yleensä enemmän talvi- ja kevätaikaan, mutta muualla ns. tropiikin maissa vesirokkoa esiintyy ympäri vuoden.

Virus tarttuu henkilöstä toiseen pisaratartuntana (hengitysteistä tai rakkuloista) ja ilman välityksellä, joten se tarttuu tehokkaasti ja altistuminen perhepiirissä johtaa infektioon noin 90 % todennäköisyydellä.

Tarttuvuus alkaa 2-3 vrk ennen ihottuman puhkeamista ja kestää 4-5 vrk ihottuman puhkeamisen jälkeen, kunnes vesirakkulat ovat ruven peittämiä.

Vesirokon itämisaika, eli aika tartunnasta oireiden ilmaantumiseen, on n. 10-20 vrk. Tänä aikana virus lisääntyy ensin hengitysteiden pintasolukossa ja leviää muutamissa päivissä kaikkialle elimistöön ja iholle.1

Ihottuman puhkeamista voi edeltää lievä kuumeilu ja vilustumisen tunne. Pienillä lapsilla näitä oireita ei ole aina havaittavissa.

Arviolta 80 % lapsista sairastaa vesirokon 6 ikävuoteen mennessä.

Ja eihän tuossa vielä ole takeita, että pienempi edes tautia saa...
Sen sijaan eri asia olla tartuttavan lapsen kanssa pihalla. Tosin siinä taudin ärhäkimmässä vaiheessa vointikin on niin huono, että tuskin pihalle on asiaa.

Mitenkäs yksinhuoltajat ym. jotenkinhan on pakko käydä kaupassa ja hoitamassa asioita? Kunhan vaan ajattelin...

Niin siis saatiin tuo rokko toiselta naapurin lapselta. Kyse on talonyhtiön pihasta, eli yleisestä pihasta muttei mistään kaupungin puistosta.

Mun mielestä tällä naapurilla oli mahdollisuus olla jäämättä siihen lastensa kanssa. Mä kerroin asiasta heti kun tulivat, jotta saivat itse oman valintansa tehdä ottaako riski vai ei.

Kyllä ottaa päähän...

No kyllä oli hysteerinen se naapurisi. Eihän kukaan ole lapsen kanssa kotona kahta viikkoa siltä varalta että se on saattanut saada tartunnan.

Silloinhan työssäkäyvien vanhempienkin pitäisi ottaa saikkua ollakseen kotona koska lasta ei voisi viedä hoitoon.

Voi apua, mistä näitä hysteerikkoja sikiää :o

Herramunjee, eihän ne äidit ja isät saa sairaslomia "mahdollisesti sairastuneiden" lasten takia. Jos ei oireita, sen kun vaan normaalia elämää. Ei nyt mihinkään syöpäosastolle vierailulle, mut päiväkotiin voi mennä, kauppaan jne. normaalia elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Olitteko siis jollakin taloyhtiön yleisellä alueella, vai omakoti- tai rivitalon omalla pihalla? Jos yleisellä alueella, niin naapurilla oli kaikki oikeus sanoa asiasta. Vesirokko voi esim. aiheuttaa vyöruusun sellaiselle, joka on jo rokkonsa sairastanut. Siksi tartuntatautisen kanssa ei ole asiaa yleiselle paikalle. Omalla pihalla saa olla.

Höpönlöpön. Vyöruusu aktivoituu tuntemattomasta syystä vesirokon aiemmin sairastaneelle. Pikkulapsille on nimenomaan hyvä että saavat vesirokon jostain ettei sitten aikuisiällä tarvitse kärsiä kohtuuttomista oireista ja jälkitaudeista. Ap ei tehnyt mitään väärää, hysteerinen naapuri ei tajua lapsensa parasta. Eihän kukaan tietysti halua lapsensa sairastuvan, mutta vesirokko on parempi sairastaa ennemmin kuin myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Alkuperäinen kirjoittaja Nenna:
Eihän kukaan tietysti halua lapsensa sairastuvan, mutta vesirokko on parempi sairastaa ennemmin kuin myöhemmin.

Niin tai sitten ottaa rokote ja olla sairastamatta ollenkaan :-)

Joka on typerää jos on kyse pienestä lapsesta! Vesirokko on kuitenkin aika lievä tauti pienellä, harvemmin aiheuttaa mitään jälkiseurauksia. Typerämpää mun mielesä on pienelle rokote hommata. Rokotteetkin ovat aina riski, niissäkin on vaikka mitä seurauksia mahdollista saada. Tietty jos isompi on jo, niin kannattaa harkita, mutta lapsella tauti on suht lievä.

Jos itse en olis sitä lapsena sairastanut, varmaan meniskin nyt rokotteen hakemaan jottei sitä tulisi aikuisiällä.

Et tehnyt mitään väärin! Kyllä terveen lapsen kanssa saa ulkoilla vaikka ihan puistossakin! Jos sairas lapsi on kotona niin miten hän voisi tartuttaa ulkona olevat lapset? Itämisaika on tosiaan niin pitkä ja vesirokko tarttuu (jos on tarttuakseen) muutama päivä ennen näppylöitä ja aina siihen asti että näppylät kuivuu. Meillä lapset ei saaneet vesirokkoa edes kyläilemällä kaverinsa luona jolla oli vesirokko näppylävaiheessa! Että rauhassa vaan ulkolet terveen lapsesi kanssa ja unohda tuollaiset hysteerisen ihmisen ihmettelyt.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Vesirokko ei aiheuta toiselle ihmiselle vyöruusua. Vyöruusu puhkeaa ihan muusta syystä. Terve lapsi ei ole tartuntatautinen, ja hänen kanssaan saa ulkoilla miten haluaa.

Ihan rehellisesti sanon,et mä olin pihalla meidän VESIROKKOSEN lapsen kanskin. Kuumetta ei ollut ja lapsen olo oli hyvä. Sanokaa mitä haluatta mut en mä linnottautunu sisälle. Tosin mä en muita silloin edes nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Et tehnyt mitään väärin! Kyllä terveen lapsen kanssa saa ulkoilla vaikka ihan puistossakin! Jos sairas lapsi on kotona niin miten hän voisi tartuttaa ulkona olevat lapset? Itämisaika on tosiaan niin pitkä ja vesirokko tarttuu (jos on tarttuakseen) muutama päivä ennen näppylöitä ja aina siihen asti että näppylät kuivuu. Meillä lapset ei saaneet vesirokkoa edes kyläilemällä kaverinsa luona jolla oli vesirokko näppylävaiheessa! Että rauhassa vaan ulkolet terveen lapsesi kanssa ja unohda tuollaiset hysteerisen ihmisen ihmettelyt.

Ja sen vesirokkosenkin kans voi olla ulkona jos ei ole kuumetta ja vointi hyvä. Tosin ihan järkevää sitten pysyä sieltä yleisiltä paikoilta pois ja puistoista joissa on muista.

Meillä sairastettiin vesirokkoa viime kuussa ja terve lapsi oli päiväkodissa niin kauan kuin hänelle näpyt puhkesi (toinen siis sairasti kotona samaan aikaan) Ja ihan päiväkodin ohjeistuksen mukaan mentiin ja teen siis kotona töitä, joten sen takia tuo päiväkoti.

Lääkärissä kävimme tuona aikana ihan muissa asioissa, soitin sinne ja muuttaakseni aikaa, mutta sieltä sanottiin että voimme tulla, jos lapsi on siinä kunnossa että jaksaa. Lääkäri myös sanoi, että ei hän näe mitään syytä, miksi ei vesirokkoa sairastava voisi ulkoilla, jos jaksaa. Kuumeista ja kovin kutisevaa lasta tuskin kukaan ulos vie.
Ja kävimme kyllä ihan normaalisti kaupassakin tuolloin itämisaikana.

Jos kovin rokkoa pelkää, niin siihenhän on olemassa rokote. Muutenhan tuo olisi toivottavaakin sairastaa lapsena.

Saahan sitä nyt oman lapsensa kanssa pihalla olla! Oli sitten kuinka sairas hyvänsä tai toipilas. Muut voi aina mennä omiin koteihinsa.

Toki rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että ärsytti, ku naapurin poika, eilen oksentanu, oli pihalla leikkimässä oman poikani kanssa...mutta en alkanut kenellekään asiasta kaakattamaan...

Yhteistyössä