Joihinkin asioihin riittää aina rahaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kunnille lisää korvauksia pakolaisten kotouttamiseen ja kouluttamiseen
12330
1 2 3 4 5 Kotimaa
Kirjoittanut VT
27.09.2009 17:01
Jaa artikkeli
Twitter Mister Wong Digg Del.icio.us Yahoo Netvouz Spurl Googlize this Blinklist Facebook WikioLuo PDFTulostaLähetä kaverille

Savon Sanomien mukaan sisäasiainministeriö pitää riittämättömänä hallituksen esittämää korotusta pakolaisten kotouttamisesta kunnille maksettaviin korvauksiin.
Valtion kunnille maksamat korvaukset pakolaisten vastaanotosta sekä valmistavasta opetuksesta ovat nousemassa ensi vuonna.

Savon Sanomien haastattelema maahanmuuttojohtaja Mervi Virtanen esittää myös, että korvausten korotusten pitäisi harkita pidennyksiä 3 vuoden korvausaikoihin.

Virtasen mukaan osa pakolaisista tarvitse pitempää koulutusta, sillä luku- ja kirjoitustaidoton aikuinen ei pääse kolmessa vuodessa työmarkkinoille.

Asiaa käsitellään kotouttamislain uudistuksen yhteydessä. Lakiesityksen odotetaan tulevan eduskunnan käsittelyyn ensi keväänä.

No eikö se ole hyvä, että monien alojen ihmisille tulee töitä kotoutushankkeissa? Tänä aikana melkein käy elvytystoimista tällainenkin.

Eikö kukaan palstamamma muka ole tekemisissä minkään kotoutushankkeen tai toimen kanssa ja saa tätä kautta palkkaansa?

Alkuperäinen kirjoittaja ihan oikein:
No, onnistuessaan tuo vähentää yhteiskunnan menoja tulevaisuudessa merkittävästi.

Epäolennaista.

Ne on jätetty 90-luvun tasolle syystä. Suomessa jokainen saa asua, missä haluaa. Jos maksettu summa nousee, niin talousvaikeuksissa oleva kunta ottaa niitä paljon, poimii rahat ja ilman työtä ja aktiviteettiä jääneet ihmiset muuttavat lontooseen tai jakomäkeen.

Katsokaa vaikka sitä Kajaanin kaivostaajamaa. Kymmeniä kilometrejä keskustasta, otettu ja asutettu niin maan pirusteen, eikä yksikään ole sinne jäänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
No eikö se ole hyvä, että monien alojen ihmisille tulee töitä kotoutushankkeissa? Tänä aikana melkein käy elvytystoimista tällainenkin.

Eikö kukaan palstamamma muka ole tekemisissä minkään kotoutushankkeen tai toimen kanssa ja saa tätä kautta palkkaansa?

vilkuttaa varovasti...

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Niin, halvempaa odottaa syrjäytymistä ja kelata, miksi meillä on kotimaassa kasvaneita terroristeja sitten...

Entäs jos tänne ei otettaisi luku ja kirjoitustaidottomia vuohipaimenia rikastuttamaan kulttuuriamme? Voisiko se olla yksi vaihtoehto?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, halvempaa odottaa syrjäytymistä ja kelata, miksi meillä on kotimaassa kasvaneita terroristeja sitten...

Entäs jos tänne ei otettaisi luku ja kirjoitustaidottomia vuohipaimenia rikastuttamaan kulttuuriamme? Voisiko se olla yksi vaihtoehto?

Ei oikein voi. Suomi kompensoi pientä määrää ottamalla ne, joilla ei ole mitään koulutusta. Jos linja muutettaisiin "Kanadalaiseksi", niin mekin voitaisiin tehdä pakolaisille älykkyys ja kykytestejä sekä valita korkeasti koulutettuja.

Suomi on itse halunnut näin.

Kuten olen monesti sanonut, minusta Kanadan malli on hyvä, mitä maahanmuuttoon tulee. Jos taas puhutaan kehitysyhteistyöstä, olen sillä kannalla, että ihmisten tulisi saada pysyä kotimaassaan ja kehityksen tulisi perustua heidän omiin toiveisiinsa. Ikään kuin niin, että me voisimme toimia assistentteina, mutta emme johtajina toisten valtioiden "kehittämisessä".

Minulle ihan sama, vaikka muutama kirjoitus-/lukutaidoton isovanhempi Suomeen tulisikin. Tärkeintä on se, että pystyy hyväksymään sen yhteiskuntasopimuksen, joka meillä on voimassa.

Kuten olen monesti sanonut, minusta Kanadan malli on hyvä, mitä maahanmuuttoon tulee. Jos taas puhutaan kehitysyhteistyöstä, olen sillä kannalla, että ihmisten tulisi saada pysyä kotimaassaan ja kehityksen tulisi perustua heidän omiin toiveisiinsa. Ikään kuin niin, että me voisimme toimia assistentteina, mutta emme johtajina toisten valtioiden "kehittämisessä".

Minulle ihan sama, vaikka muutama kirjoitus-/lukutaidoton isovanhempi Suomeen tulisikin. Tärkeintä on se, että pystyy hyväksymään sen yhteiskuntasopimuksen, joka meillä on voimassa.

Minä kannatan Japanin linjaa: EI mamuille.

Yhteistyössä