Hae Anna.fi-sivustolta

Joka 50. savuke aiheuttaa DNA-mutaation

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Vanhamuori, 08.11.2016.

1. Vanhamuori Vierailija

Mieheni on tupakoinut jo n. 14-vuotiaasta, ja hän on terve kuin pukki. Nyt hän on kohta 70 v.
    Nuorena poltti vähintään pari askia päivässä ja elämänsä aikana kymmeniä tuhansia askeja. Viinaa kulunut myös tuhansia pulloja. Tupakkaa ei pysty jättämään ikinä, viinan juontia vähentänyt.

Joillakin ihmisillä on niin hyvä perimä, että tuollaiset paheet, jotka useilla aiheuttavat syöpää tms., eivät aiheuta mitään.

No sen voin kertoa, että diabeteksen on saanut vanhoilla päivillään, ja luulen sen tulleen viinasta, muita vaivoja ei ole.

Jos saisin nuoruuteni takaisin, en ottaisi tupakoivaa ja ryyppäävää miestä itselleni. Jos minä aloittaisin tupakoinnin, uskoisin että saisin heti keuhkosyövän, moni tuttavamme on kuollut keuhkosyöpään.

Uskotteko tuohon otsikon tutkimukseen? Minä en, koska minulla on elävä todiste siitä ettei tupakka aiheuta kaikille mitään vaivoja.

2. Uskonasiat Vierailija

Eihän se hiv:kään kaikkiin tartu, mutta silti se on joka kolmannella afrikkalaisella.

3. Epigenetiikka Vierailija

Kyllä uskon ja myös siihen, että 98% tupakoitsijoista sairastuu COPDhen eli keuhkoahtaumatautiin. Tupakoinnilla on selkeä yhteys syöpäsairauksiin. Ollessani töissä ihotauti- ja allergiasairaalan keuhkopäiväpolilla tuli hyvin vakuuttava käsitys siitä mitä tupakointi tekee ihmiselle.
    Tympii ihmiset jotka sairastuttuaan vakavasti vinkuvat siitä, että eivät tienneet koska kyseessä on "venäläinen ruletti" osuu ja uppoaa.

4. täällä toisin Vierailija

En oikein tiedä miten olisin suhtautunut tähän aloitukseen.
    Tuntui siltä kuin ap olisi vähätellyt tupakan vaaroja.
    Minulla on täysin päinvastainen kokemus tupakan vaaroista mieheni osalta.

Olen tutustunut mieheeni hänen ollessaan 22 vuotias ja siitä saakka olemme olleet yksissä.
    Mitä alkoholiin tulee, mieheni on aina ollut kohtuukäyttäjä. Tölkki keskiolutta 2-3 krt viikossa saunan päälle. Humalassa on ollut keskimäärin kerran vuodessa, mutta en usko, että viinan vähyys on syynä mieheni keukosairauteen.

Mieheni oli aloittanut tupakanpolton 14 vuotiaana, koska siihen aikaan 8-9:n kymmenestä nuoresta miehestä poltti. Tupakkaa mainostettiin, polttaminen oli miehekästä.
    20 vuotiaana mieheni poltti jo askin (20 savuketta) punaista Malboroa päivässä.
    30 vuotiaana jo 2 askia (40 savuketta) päivässä. Tässä vaiheessa aamut alkoivat jo ainaisella yskimisellä. Yskiminen loppui kun veti kaksi tupakkaa peräjälkeen ennen aamukahvia.

Eikö sinun miehesi ap edes yski aamuisin?
    Itse ole tavannut yhtään keski-ikäistä vuosia tupakoinutta joka ei yskisi.

Mieheni yritti lopettaa tupakanpolton monta kertaa, käytti laastareita, kävi hypnotisoijalla, oli muutaman viikon kerran jopa 4 kk polttamatta, mutta aina silloinkin kun hän joi kahvia kädet menivät vaistomaisesti taskuun tupakka-askia etsimään, joka kerran kun meni ulko-ovesta ulos olisi pitänyt sytyttää tupakka, ruuan päälle olisi pitänyt päästä tupakalle. Jos työssä tuli hankalampi kohta, automaattisesti olisi pitänyt polttaa tuumaustupakat.
    Riippuvuus, selkäytimeen iskostuneet tavat istuivat tiukassa, aina hän aloitti uudelleen.

Mieheni oli kova urheilemaan ja kova tekemään töitä. Hän oli riuskassa kunnossa ja hyvin vahva, siihen saakka kunnes 44 vuotiaana alkoi ahdistamaan, vauhti hidastui hidastumistaan, 48 vuotiaana meni viimein lääkärille. Työterveydessä tekivät tarkempia tutkimuksia ja lääkäri sanoi, että mieheni keuhkot olivat täynnä epäpuhtauksia. Kuvat keuhkoista olivat karua katsottavaa, mieheni keuhkot olivat 80 vuotiaan huonokuntoisen tasolla.
    Tupakointi loppui siihen kerta laakista.

Nyt mieheni on 62-vuotias, hänen keuhkonsa ovat 100-vuotiaan heikkokuntoisen vanhuksen tasolla, kulkee happiviikset naamalla happipullo mukana koko ajan ja elää päivä kerrallaan.
    Ei puhettakaan, että matkustaisimme enää minnekään. Mökillekin lähteminen on jo kova ponnistus. Mieheni ei pysty tekemään enää mitään muuta kuin hissuksiin hiipimään sisällä ja pihamaalla. Ei pysty käymään enää metsällä, ei sienessä, ei kalassa vaikka ne olivat hänen lempipuuhiaan.

Mieheni kannattaa aktiivisesti puheena olevaa lakimuutosta sairaan oikeudesta ammattitaitoisen ihmisen auttamaan hyvään kuolemaan, koska nykyään hän näkee lähes joka yö painajaisia siitä miten hän ei saa enää henkeä, ei saa vaikka kuinka yrittää, ei auta laitteet ja tämä heikentää kuntoa entisestään.
    Jokainen päivä on miehelleni ponnistus. Hän tekee hiljaista luopumista elämästä, käy itsensä kanssa taistoa siitä, haluaako vielä elää yhden päivän vai ei, tekeekö itselleen tänään jotain vai ei. Hän miettii koska tulee se päivä jolloin hän kuolee hitaasti tukehtumalla, koska sellaista kuolemaa hän ei itselleen halua.
    Tätä on hirvittävän raskasta seurata sivusta, minun pitäisi olla vahva hänen takiaan, minun pitäisi kyetä luopumaan rakkaaimmasta ihmisestä elämässäni, on kamalaa katsoa hänen taisteluaan jokaisesta hengenvedosta. Minun pitäisi olla lasten ja lastenlasten tukena heidän surussaan. Joka kerran kun he lähtevät meiltä, he miettivät oliko tämä viimeinen kerta kun ukki on elossa.

5. Vanhamuori Vierailija

En missään niemessä vähättele tupakan vaaroja. Minua suoraan sanoen raivostuttaa katsella miestäni tupakka suussa, hän yrittääkin polttaa salaa, etten näe, koska olen siitä usein huomauttanut. Etenkin se raivostuttaa, koska tupakka on nykyään niin kallista, hänellä pieni eläke, yksi aski päivässä tekee jo yli kaksisataa kuussa. Itse nuukailen kaikessa, vaikka eläkkeeni parempi, kyllä hänkin jossain typerässä asiassa nuukailee, mutta ei tupakassa.

Ei mies yski ikinä, ja hän jaksaa esim. puita pilkkoa koko pvän monta viikkoa putkeen, ja vaikuttaa tosi hyväkuntoiselta. Hän on paljon hyväkuntoisempi kuin minä, ainakin vahvempi on. Uskon että kaikki juontaa lapsuudesta, hän oli aina ulkona ja harrasti kaikenlaista liikuntaa ulkona ja hänellä oli ruumiillinen työ, jossa jalat joutuivat koville ja ei ikinä nykyäänkään tykkää istuvilteen tehdä mitään. Itse olen koko ikäni ollut toimistotyöläinen.

Mieheni on ollut alkoholisti (olen sitä mieltä), ja nytkin kun ostaa pullon (onneksi harvoin nykyään) hän juo sen melkein samantien. Kun olemme eräällä toisella juopolla kyläilemässä, hän antaa miehelleni pullon eteen ja mies siitä kaataa itselleen jatkuvasti ja pullo kestää noin pari-kolme tuntia.
    Tämä toinen juoppo on viisaampi nykyään koska hänelläkin diabetes, ei juo paljoa, mutta oma mieheni juo siis pullon tyhjäksi.

On ikävä haukkua juopoksi näitä miehiä, mutta sitä ovat, ainakin olleet.

Sen vuoksi "vähättelen" tupakan ja viinan vaaroja, koska ei niistä ole mitään sairautta tullut miehelleni, vaikka ikääkin on jonkin verran. En ymmärrä siis miten jollain on noin rautaiset sisuskalut, että kestää mitä vain.

6. voi meitä Vierailija

Sinä suloinen vanha muori, kirjoitit viisaasti. Antaa poikien nappailla, kun eivät ketään uhkaa ja antavat muorinkin olla rauhassa. Kaikki me kuollaan, nykyään vaan syyllistetään kaikesta, jota minä inhoan.
    Edesmennyt isäni eli 94-vuotiaaksi, soti kuusi vuotta. Hän tykkäsi, lihasta, kalasta, marjoista, voista ja sininestä maidosta. Nuorena miehenä isäini oli juonut aika paljon "kolmen tahden jallua"!, siis ennenkuin tapasi äitimme. Kyllä isäni nappaili viinaa sotakaverien kanssa kun olimme lapsia. Se oli heidän tapansa selvitä. Sodan jälkeen he eivät saaneet terapiaa ja sielunhoitoa traumoihinsa rintamalta palattuaan, töihin vaan isänmaata rakentamaan...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri