Jokainen XL-kokoinen tänne! (Pukeutumisesta yms) Ja muutkin toki kuin äxällät! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xcv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xcv

Vieras
Minä olen nyt sairauden takia kuihtunut olemattomiin, mutta ennen olin XL-kokoinen.

XL ei ole edes oikeasti isojen tyttöjen koko. Melkein JOKAISELTA vaatemerkiltä löytyy koko XL. Esimerkiksi Vero Moda, Only, Vila, Diesel, Puma, H&M, Esprit, Zara, Mango yms yms.
Jos on kirjaimellisesti VAATEkokoa XL, niin ei silloin mitenkään kovin iso vielä ole, etteikö voisi pukea ihan normaalien ketjujen vaatteita?
Kaikenmaailman ihramatamithan nimittää itseään "xl-tytöksi", mutta yleensä nämä ns. xl-tytöt ovat todellisuudessa XXXXL-tyttöjä.
Vartalothan ovat eri mallisia ja suurimmalla osalla meistä kokoon katsomatta on vartalossa ne hyvät ja huonot puolet.

Miksi ihmeessä te etsitte niistä "isojen tyttöjen" mallistoista vaatteita, kun normaaleista ketjuista ja merkeistäkin löytyy koko xl. Yleensä esim. Vero Modan, Espritin tai vaikkapa Pimkien vaatteet ovat paljon hienompia ja muodikkaampia, kuin plussamallistojen. Plussamallistoissahan koot alkavat jopa M-koosta, mutta ne ovat aina telttoja. Plussamallistoissa on yleensä aina sadana prosentin oletus siitä, että kaikilla "isommilla" on iso maha. Monilla xl kokoisillahan voi olla jopa hoikahko vyötärön seutu, vaikka koko oliskin "iso". Silloin plussamallistojen kuteet ovat lähinnä haitaksi kropalle.

Joten mitä jos marssisitte ihan vaikkapa Espritin (tai mistä liikkeestä nyt vaan tykkäätte) liikkeeseen ja etsitte sieltä vaatteenne?

1. Rintaliiveihin kannattaa panostaa. Oikenlaiset rintsikat saavat vyötärön näyttämään kapeammalta ja tekee rinnoista kiinteämmät ja pyöreämmät.

2.Kunnolliset alushousut! Juhlissa muotoilevat alushousut ovat pop. Niitä saa nykyään kaikenlaisia ja mistään epämukavuudesta ole tietoakaan.

3.Korot hoikentavat vyötäröä ja pidentävät jalkoja

Tässä on kivoja asuja, jotka sopivat hyvin kolmekymppiselle äxällälle

4. Illuusio vyötäröstä saa melko tuhdinkin näyttämään sopusuhtaiselta.

5. V-aukko

6. Kääri pitkiä hihoja vähän ylöspäin niin, että ranteet näkyvät.

7. Tuunaa. Itse opettelin tekemään mekkoihin V-aukkoja itse. Jos sinulla on hoikat kasvot, niin pyöreämpikin kaula-aukko on ok!

8. Jos jalat ovat ongelma, niin sukkahousut<3

Esprit Online-Shop Suomi

Esprit Online-Shop Suomi

Esprit Online-Shop Suomi

Esprit Online-Shop Suomi

Esprit Online-Shop Suomi

Esprit Online-Shop Suomi

Esprit Online-Shop Suomi

Esprit Online-Shop Suomi

Esprit Online-Shop Suomi

Vaatteita, Kenkiä, Mekkoja & Alusvaatteita | Nelly.com – Muotia Online

Kiva kokonaisuus: GLORY NEW FAB LS LONG CARDIGAN REP

Sattui nämä netin esimerkit olla kaikki aika tumman sävyisiä. XL-kokoinen voi pukeutua värikkäästikin ja kannattaakin. Riippuu ihan vartalon mallista ja mittasuhteista. Monille sopii tosi kirkkaankin värinen paita, vaikkapa pinkki. Se paidan,mekon jne malli on tärkein. Jos on musta asu, niin neuletakin alle voi laittaa jonkun oikeen värikkään paidan esim. Väriä voi tuoda myös laukulla, huivilla jne.

Hyvin istuva bleiseri on ihan huippu! Valitse vartalolle ja iälle sopiva malli. Bleiseri sopii teinistä mummoon, mutta malli vaihtelee iän ja koon mukaan.

Moni XL-kokoinen selittelee pukeutumistaan aika paljon, esim "no mulla nyt sattuu olemaan xxxxx jalat tai xxx-malliset kädet tai xxx-kokoiset rinnat" ja plaaplaaplaa. Mä itse ennen olisin voinut luetella kymmenen syytä, miten mulla on niin erilainen kroppa ja sitä ja tätä. Mua 30-vuotta vanhempi täti pakotti mut marssimaan nuorten tyttöjen/naisten kauppaan. Yllätyin siitä, miten mä oikeasti olinkin ihan normaalikokoinen ja nykyään mä löydän mun vaatteeni vilasta, henkkamaukalta ja mangolta pääasiassa.

Mä olen just sellainen, jolla ei ole suurta mahaa tai jenkkakahvoja. Mun pitäisi pukeutumisessa kaikinpuolin korostaa vyötäröä. Onneksi on vyöt! Noiden xl-mallistojen ongelma on just se, että ne vaatteet on suunniteltu isomahaisille, mutta yhtäkään rytkyä suunnittelessa kukaan ei ole ajatellut pienimahaista xl-naista. Mulla on rinnat tosi isot ja monet vaatteet jää nimenoaman rinnoista kiristämään.
Mäkin pääasiasa ostan ihan tavallisista ketjuliikkeistä vaatteet.
Oli sitten kokoa XXXS tai XXXL niin pukeutumista helpottaa suunnattomasti, jos tietää mikä on oma vartalotyyppi ja sitä kautta oppii mitä korostaa ja mitä häivyttää.

Minä olen nyt sairauden takia kuihtunut olemattomiin, mutta ennen olin XL-kokoinen.

XL ei ole edes oikeasti isojen tyttöjen koko. Melkein JOKAISELTA vaatemerkiltä löytyy koko XL. Esimerkiksi Vero Moda, Only, Vila, Diesel, Puma, H&M, Esprit, Zara, Mango yms yms.
Jos on kirjaimellisesti VAATEkokoa XL, niin ei silloin mitenkään kovin iso vielä ole, etteikö voisi pukea ihan normaalien ketjujen vaatteita?
Kaikenmaailman ihramatamithan nimittää itseään "xl-tytöksi"- -

Ja tähän loppui lukeminen. On se kumma kun asiasta Y ei voi keskustella haukkumatta asiaa Z.

Minä olen XL, mutta kyllä pukeutuminen on vaikeaa. Monella merkillä XL on lyhyt&leveä tai suunniteltu b-kupin tisseihin. XL-mallistot taas sitten ovat vieläkin leveämpiä :D Istuva bleiseri on aivan utopistista, koska hihat ovat järjestäin liian lyhyitä. 3/4 muoti hihoissa on kiva, kun ei ole väliä, missä kohtaa hiha oikeasti on. Paitsi talvella...

Pitkiä hihoja, my äss, en ole koskaan nähnyt livenä. Muotoilevista alushousuista loppuu koot (okei, takapuoli ei ole vain XL), mutta takapuoleni on ihan riittävän ok sellaisenaan.

Vaatteet on suunniteltu pääosin 165cm pienimuotoiselle ihmiselle tai lyhytsääriselle "XL"-ihmiselle...

Minä olen XL, mutta kyllä pukeutuminen on vaikeaa. Monella merkillä XL on lyhyt&leveä tai suunniteltu b-kupin tisseihin. XL-mallistot taas sitten ovat vieläkin leveämpiä :D Istuva bleiseri on aivan utopistista, koska hihat ovat järjestäin liian lyhyitä. 3/4 muoti hihoissa on kiva, kun ei ole väliä, missä kohtaa hiha oikeasti on. Paitsi talvella...

Pitkiä hihoja, my äss, en ole koskaan nähnyt livenä. Muotoilevista alushousuista loppuu koot (okei, takapuoli ei ole vain XL), mutta takapuoleni on ihan riittävän ok sellaisenaan.

Vaatteet on suunniteltu pääosin 165cm pienimuotoiselle ihmiselle tai lyhytsääriselle "XL"-ihmiselle...

Näin on...
Yritäpä löytää hyvännäköisiä vaatteita minun kokoiselle ja muotoiselle naiselle
pituus 179
paino 88
kuppikoko DD (tai usein vielä isompi)

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Mä olen tällä hetkellä kokoa housut 44, joissain 46, yläosa riippuukin sit ihan mallista.
Mua eniten isojen kokojen vaatteissa häiritsee se, että tuntuu, ettei niissä mitoissa ole minkään sortin standardia. Ihan kuin tehtaalla tehtäis nippu vaatteita ja sit sokeat apinat läimis niihin ne kokolaput!
Mun päälle menee h&m:n xl-paidat, edelleen mallista riippuen, esim trikoopaidat on ihan ok näköisiä, sit vaihdan kauppaa ja sopiva paita onkin kokoa 54?? Mitä hittoa!:mad:

Vai olenko ainoa, joka kohta moista??

[QUOTE="Hantta";25408138]Näin on...
Yritäpä löytää hyvännäköisiä vaatteita minun kokoiselle ja muotoiselle naiselle
pituus 179
paino 88
kuppikoko DD (tai usein vielä isompi)[/QUOTE]
No kyllä niitä löytyy, mutta ei kävelemällä ekaan kivaan kauppaan ja ei todellakaan halvalla.

Yritin raskausaikana löytää itselleni housuja ja eihän kivoja matalahkoja farkkuja tehdä pitkällä lahkeella kovinkaan isoa kokoa. Raskauden jälkeen (no vähän noi mitat...) taisi mennä vaan Andiatan housut jalkaan, jotka sitten kavensin myöhemmin kilojen poistuttua. Silloin sain myös raskausajan farkuista vihdoin napit kiinni :D

Mä olen tällä hetkellä kokoa housut 44, joissain 46, yläosa riippuukin sit ihan mallista.
Mua eniten isojen kokojen vaatteissa häiritsee se, että tuntuu, ettei niissä mitoissa ole minkään sortin standardia. Ihan kuin tehtaalla tehtäis nippu vaatteita ja sit sokeat apinat läimis niihin ne kokolaput!
Mun päälle menee h&m:n xl-paidat, edelleen mallista riippuen, esim trikoopaidat on ihan ok näköisiä, sit vaihdan kauppaa ja sopiva paita onkin kokoa 54?? Mitä hittoa!:mad:

Vai olenko ainoa, joka kohta moista??

Henkkamaukalla mulla saattaa neuletakki kokoa 44 olla sen näköinen että napit kohta pullahtaa pihalle, mutta XL kokoinen trikoopaita on jo liian leveä. Jotain hämärää mitoituksessa on ihan kauppojen sisällä.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Henkkamaukalla mulla saattaa neuletakki kokoa 44 olla sen näköinen että napit kohta pullahtaa pihalle, mutta XL kokoinen trikoopaita on jo liian leveä. Jotain hämärää mitoituksessa on ihan kauppojen sisällä.

Joo, tänä talvena en mahtunut henkkamaukan talvitakkeihin kuin kahteen malliin???
Joista kummassakin oli sit liian lyhyet hihat.
Odotan dokumenttia sokeista orja-apinoista ja niiden työoloista.
Raukat :'(

Karvat pystyyn! Kehun itsenäni: Olen mielestäni aika tukeva, mutta todella moni sanoo mun olevan ihan normaalivartaloinen tai sitten korkeintaan ihan vähän pyöreä. Totuutena toki otan vain niiden henkilöiden kommentit, joiden voin luottaa puhuvan totta kaunistelmatta totuutta. En mä mikään lihava olekaan, mutta omasta mielestä ns. tukevahko. Mä osaan pukeutua todella hyvin ja ns "oikein" ja se varmasti luo optista harhaa. Mä olen nähnyt hirveästi myös vaivaa asian eteen. Vaatteet, ulkonäkö, pukeutuminen ja muoti kiinnostavat mua. Luen paljon alan kirjoja, lehtiä,blogeja ja seuraan jonkun verran telkkarista tyyliohjelmia. Netissä luen paljon ammattilaisten antamia pukeutumisvinkkejä, katson videopätkiä yms.
Monien monien kokeilujen kautta olen ainakin toivottavasti oppinut tuntemaan oman vartaloni. Tiedän juurikin ne vippaskonstit, joilla tuon hyviä puolia näyttävästi esiin ja samalla taidokkaasti kätken kaikki epäedulliset kohdat. Ihan vaan selvittämällä ja kokeilemalla se selviää mikä itselle sopii.
V-aukot, 3/4hihat, korkokengät, tummat sävyt, yhteinen värilinja ylä- ja alaosassa yms hoikentavat ja pukevat monia erilaisia vartalotyyppejä. Silti ei ole olemassa vain yhden mallista xl-kroppaa. Joissakin tapauksissa esim. vaakaraidat ja holkkihihat voivat jopa sopia ja olla eduksi, vaikka yleensä ne on xl-kokoisten mustalla listalla.
Vaikka olisi kuinka iso tahansa, voi silti olla esim. vaikkapa todella hoikat sääret tai hoikat käsivarret. Kasvot sen sijaan voivat olla todella pyöreät hoikallakin ja tiedän todella isoja naisia, joilla on jopa laiha nassukka. Kannattaa vaan nähdä vaivaa sen eteen, että oppii mikä itsessä on hyvää ja pientä ja mikä päinvastaista.
Hiukset ja meikkihän tekevät paljon yleisolemukseen.

Yhteistyössä