joko 1-vuotiailla voi olla yöllisiä kauhukohtauksia?

pähkinäinen

Jäsen
10.05.2010
949
1
16
Tyttö on muutaman kerran herännyt yöllä huutamaan suoraa huutoa. Silmät on kiinni ja ihan vaikuttas unessa olevan,ei saa kontaktia. Syliin otan ja koitan rauhotella, mut hän vaan huutaa ja kiljuu, ei halua vettä,ei maitoa. ei olla sylissä, ei pois sylistä, ei sänkyyn,missään ei ole hyvä. ja huutaa niin paljon et menee ihan överiksi ja alkaa yököttämään.

tai sitten onko vaan jotain mahanväänteitä tai jotain? sitten vaan yhtäkkiä taas rauhottuu ja jatkaa unia. aika kummallista. viime yönä kesti lähemmäs 10min tuo huuto ja olin jo hätää kärsimässä ite et mikä kamala sille tuli.
vai painajaisia? mä luulin et nuo kauhukohtaukset ois vanhempien lasten juttu.

No juuri 1 vuotiaana ne yleensä juuri alkaakin. Meijänkin tytöllä oli noita ennen yhden ikää, joku 2 kk ennen tai jtn. ja koskaan ei saatu selville mistä sit loppujen lopuksi johtui. Meinaan kun on tota maitoallergiaakin. Yleensähän neuvotaan että kauhukohtauksen saanutta ei saa nostaa syliin vaan pitää vaan katsoa vierestä mutta kuitenkin päätä varjella jos sitä rupee kolauttelemaan.

Ja näin olen kuullut että johtuisi siis siitä että kun aivot kehittyy vielä, niin se on johde siitä nuo kauhukohtaukset. Voihan se olla että teillä on käyny vaik silleen että näkee jotain pahaa unta tai jtn , että ei välttis ole kauhukohtauksia.

Ei sitä millään raaski sinne sänkyynsä jättää huutamaan kun se menee tuommoseks paniikki-itkuksi :ashamed: Jospa se sitten on just tuo, ainakin mun mielestä viittais aikalailla siihen. voi kun ei nyt usein akais tulemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen:
Ei sitä millään raaski sinne sänkyynsä jättää huutamaan kun se menee tuommoseks paniikki-itkuksi :ashamed: Jospa se sitten on just tuo, ainakin mun mielestä viittais aikalailla siihen. voi kun ei nyt usein akais tulemaan.

En tarkoittanut että sun tarvii yksin jättää.. Vaan että seisot siinä vieressä ja valvot ettei loukkaa itteään. Se että nostat syliin, aiheittaa kamalamman kohtauksen lapsen herätessä siitä kauhukohtauksesta. Vähän sama asia kuin että unissäkävelijää ei saa herättää.

Meillä just viime yönä poika 1v3kk sai tuollaisen kohtauksen. Oli ihan jäykkänä ja silmät kiinni kauhuissaan itki kun nostin syliin ja rauhoittelin. Ei siihen saanut mitään kontaktia.
Toivottavasti näitä ei tule usein :(

Meidän pojalla (1v5kk) oli viime yönä ihan sama! Ihmettelin että mikä sille tuli, kun mikään ei auttanut. Sitten jossain vaiheessa se rupes vähän rauhottumaan ja laitoin sänkyyn niin samantien simahti.

Voipi olla.
Meijän päälle puolitoista vee alkoi vuoden täytettyään nukkumaan levottomasti.
Heräs useasti huutoon. Käsitteli unissaan varmaan niitä tilanteita mitä oli oppinut.
Koita ettet herätä. Hiljaa paijaat. Mä huomasin taas kuinka huuto yltys kun toinen säikähti, jos uniltaan heräs mun syliin ottoon.. :/
Nyt ne on loppuneet.
=)

Yhteistyössä