Joko tämä on ollut täällä? Lapsi yksin kotona, pelastui täpärästi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä ettei lapselle käynyt kuinkaan.
Mutta voihan jo kouluikäinenkin olla kotona yksin kun tulipalo syttyy, ja osaako hänkään toimia? :/ Pakko sen ikäisen on kuitenkin jo antaa yksin kotona olla.
Mistä tuo palo sai alkunsa, lukiko se jutussa, multa meni ohi jos luki :snotty: .

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mutta voihan jo kouluikäinenkin olla kotona yksin kun tulipalo syttyy, ja osaako hänkään toimia? :/ Pakko sen ikäisen on kuitenkin jo antaa yksin kotona olla.
Mistä tuo palo sai alkunsa, lukiko se jutussa, multa meni ohi jos luki :snotty: .

No kouluikänen varmaan osaa avata ulko-oven ja lähtee pois kotoota tulipalon sattuessa.
Pikkusen paha tollasen 1v:n on kiivetä pois pinniksestä (mahdollisesti) ja sen jälkeen avata ulko-ovi ja mennä pois asunnosta joka palaa.
Kuitenkin kouluikäsellä on pikkusen erimoiset valmiudet ja ymmärrys (jos kertoo kuinka toimia tulipalon sattuessa) kun tuollasella pikku ihmisellä jonka yksi aivosolu vielä etsii kaveria.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

No kouluikänen varmaan osaa avata ulko-oven ja lähtee pois kotoota tulipalon sattuessa.
Pikkusen paha tollasen 1v:n on kiivetä pois pinniksestä (mahdollisesti) ja sen jälkeen avata ulko-ovi ja mennä pois asunnosta joka palaa.
Kuitenkin kouluikäsellä on pikkusen erimoiset valmiudet ja ymmärrys (jos kertoo kuinka toimia tulipalon sattuessa) kun tuollasella pikku ihmisellä jonka yksi aivosolu vielä etsii kaveria.

Oliko se 1 v? :o |O Ja pinnikseen jätetty?
Tuossa linkissä luki vaan että alle kouluikäinen, yksin kotona.

Siis oliko tää lapsi 1v ?? :o

Mä olen kärsinyt tulipalofobiasta sen jälkeen, kun seinänaapurini n. 17 vuotta sitten poltti kämppänsä. Likka oli 16 ja junnu 11 ennenkuin uskalsin jättää ne junnun nukkumaanmenoajan jälkeen kaksisteen kotiin ja silloinkin edellytin, että likka on hereillä. Päivisin ovat kouluikäisinä voineet olla täällä yksin ja keskenään, mutta oleellista on ollut, että ovat hereillä. Vieläkin vähän hirvittää jättä tuo tänä vuonna 17 v täyttävä tänne kymmeneksi päiväksi, kun itse lähden työmatkalle, mutta onneksi likka lupasi tulla ainakin osaksi aikaa pikkuveljensä seuraksi.

No haloo taas, hyvähän on kommentoida kun ei asianlaitaa oikeasti tiedä. Uutisessa sanottiin,että alle kouluikäinen.. saattoi olla vaikka eskari. Ikävä juttu, toki, mutta kaikkea sattuu ja koko ajan, ei niitä lapsia loputtomasti voi vieressä kyylätä joka ikinen minuutti. Joskus ne on uskallettava jättää. Ja toisaalta, kaikista vaaratilanteista eivät selviydy aikuisetkaan.

Oliko se 1 v? :o |O Ja pinnikseen jätetty?
Tuossa linkissä luki vaan että alle kouluikäinen, yksin kotona.

En mä tiedä oliko se 1v :ashamed:
Aattelen vaan omalle kohdalle jos tolleen kävis :ashamed:

Mutta tulee mieleen että ei varmaan kauheen iso kun pikkulapsesta puhutaan, tai mulle tulee sellanen mielikuva ettei mikään eskari ikänen kyseessä. Ja jos nukku 19 aikaan millon hälytys tuli.
En tiiä :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No haloo taas, hyvähän on kommentoida kun ei asianlaitaa oikeasti tiedä. Uutisessa sanottiin,että alle kouluikäinen.. saattoi olla vaikka eskari. Ikävä juttu, toki, mutta kaikkea sattuu ja koko ajan, ei niitä lapsia loputtomasti voi vieressä kyylätä joka ikinen minuutti. Joskus ne on uskallettava jättää. Ja toisaalta, kaikista vaaratilanteista eivät selviydy aikuisetkaan.

Eikö täällä kommentoida aika paljon asioita, joiden oikee laitaa kukaan ei tiedä. Alle kouluikänen on kuitenkin liian pieni olemaan yksin kotona EDES sen lähikauppareissun ajan. Koskaan kun et voi tietää, mitä sattuu just sillon, vaikka ennen ei oliskaan mitään sattunu. Sinisilmäisesti vaan uskotaa ettei mulle tai mun läheisille mitään pahaa VOI sattua. Uskomatonta!

Kovin on erihenkistä suhtautumista nyt tohon lasten yksin pärjäämiseen kuin taannoin, kun oli keskustelua et millon lapset on uusavuttomia jos ei pärjää kotona yksin.
Missäs ne keskustelijat on nyt, jotka sillon oli kovasti sillä kannalla et lapsia paapotaan liikaa kun ei pärjää yksin?

Mä mietin kans, mahtaako ls ottaa äitiin yhteyttä..
Itse olen "entä jos" tyyppi, enkä uskalla edes 3-v yksin ulos päästää pihalle leikkimään, saati yksin kotia jättää!
Onneksi ei lapselle tapahtunut palossa mitään. Äidilla kyllä varmaan aivan tajuttomat oman tunnontuskat (ja sietää ollakin!). Minusta äärettömän vastuuntunnotonta jättää noin pieni yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
Mä mietin kans, mahtaako ls ottaa äitiin yhteyttä..
Itse olen "entä jos" tyyppi, enkä uskalla edes 3-v yksin ulos päästää pihalle leikkimään, saati yksin kotia jättää!
Onneksi ei lapselle tapahtunut palossa mitään. Äidilla kyllä varmaan aivan tajuttomat oman tunnontuskat (ja sietää ollakin!). Minusta äärettömän vastuuntunnotonta jättää noin pieni yksin.

Miten pieni? Ei missään lue onko lapsi 1 v, 6 v vai jotain siltä väliltä.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
No on ollu. Mitä tuota nyt vauhkoo.

Tätä asennetta mä en ymmärrä... Aina ku sattuu jotain pahaa/kamalaa/läheltä piti, ni siitä ei sais olla ku just ja just se yks avaus. Parempi ku ei sitäkään, ollaan vaan hiljaa, ettei kellekään vaan tuu paha mieli tai mahdolliseti koe jopa syyllisyyttä.. Kait sitä nyt saa näistäkin tapauksista puhua, jos vaikka oppi menis jollekin perille.

on tämä, että lapsen ikä "tiedetään" - 1 vuotias, noin pieni - vaikka uutisessa kerrottiin että alle kouluikäinen, se voi tarkoittaa vaikka että lapsi menee syksyllä kouluun.

Lastensuojelu ottaa yhteyttä riippuen onko paikkakunnan lastensuojelun asenne "me tiedämme paremmin kuin sinä itse millainen olet " - vai onko siellä terveen järjen omaavia aikuisia.

Äiti olisi voinut olla vaikka viemässä roskapussia ulos, itse ainakin aion kohta mennä ja viedä roskapussin ulos (kerrostalo) kun lapset nukkuu. Muuten ei onnistu: en voi jättää vauvaa yksin, leikki-ikäinen ei suostu jäämään kahdestaan vauvan kanssa vaan tunkee mukaan, enkä onnistu menemään molempien ja roskispussin kanssa roskikselle, joka on ihan oven edessä, mutta kun yritin että menemme ulos, autolle, ja oli pari kassia, vauva kainalossa , ei roskapussi enää sopinutkaan käsiin, joten vien sen nyt. Heitteillejättö??

Alkuperäinen kirjoittaja '....:
Missäs ne keskustelijat on nyt, jotka sillon oli kovasti sillä kannalla et lapsia paapotaan liikaa kun ei pärjää yksin?
Mä en ole koskaan ollut suoraan tuota mieltä, mutta minusta osana lasten kasvatusta on ohjata lasta itsenäistymään. Itsenäistymään siten, mitä kukin lapsen ikä ja elämäntilanne edellyttää (esim koulun alkaminen). Mun ei ole koskaan tarvinnut kysyä keneltäkään, minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin, koska eihän ne numerot kerro mitään vaan lapsen luonne ja persoonallisuus. Mun mielestäni on myös tärkeää ohjata lasta siihen, että äiti tai isä ei voi ikuisesti tehdä kaikkea lapsen puolesta ja lapsen elämässä tulee olemaan aikakausia, joissa edellytetään jo tiettyä osaamista ja omatoimisuutta. Miten kukin vanhempi sen toteuttaa riippuu kovin monesta asiasta ja siksi mielestäni ei ole mitään yleispätevää ohjetta näihin asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis just tämän takia ei saisi pientä lasta jättää yksin kotia, jos sattuu että jotakin sattuu. No onneksi tällä kertaa lapsi säilyi hengissä.

Se on kumma että joillekin se ei mene kaaliin että aina voi OIKEASTI sattua jotain.Esim."en köytä turvavyötä kun onnettomuus ei voi minun kohdalle sattua".Jotenkin tuntuu että ihmisiltä(joiltakin )puuttuu täysin maalaisjärki ja ajattelukyky näissä turvallisuutta koskevissa seikoissa.

Yhteistyössä