Joko teininne ovat kotiutuneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ainohelena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ainohelena

Vieras
Meidän 18 v poika ei ole vielä antanut kuulua itsestään. Meni juhlimaan uutta vuotta kaverin mökille, jossa saivat rauhassa paukutella ja remuta tutussa porukassa.

Tyttö 15v lähti kaverinsa kotiin juhlimaan uutta vuotta eikä hänkään ole vielä kotiin saakka ehtinyt. Nukkuvat tietysti pitkään. Tyttö ei ole koskaan ollut juovuksissa, enkä ole häntä päihteistä saanut koskaan kiinni.

Oikeastaan olisin enemmän huolissani, jos nuoret nyhjäisivät uuden vuoden aattona vanhempiensa kanssa kotona. En ole kummallekaan edes soittanut. Kerron sitten missä kunnossa ja millä mielellä ovat kotiutuneet.

Mites teillä?

15 vuotiaalle ainakin soittaisin, teinit ei aina ole siellä missä sanovat, selvinpäin ei takuulla. Olethan huolehtinut, että tyttö ymmärtää käyttää ehkäisyä, jne. Se vanhempien huolehtiminen sattaa teiniä ärsyttää, mutta huolehtimatts jättäminen se vasta jättääkin tyhjän olon alahan soittelemaaan likalle nyt.

Poika on täysi-ikäinen, mutta voithan sä sille viestin laittaa, että onko kaikki ok, jos kerta himassa asuu vielä..

mitä huolestuttavaa siinä on että 15v. on vanhempien seurassa uudenvuoden aaton? Itse ainakin olisin soittanut muutaman kerran illan aikana tuon ikäiselle, ettei tarvitse sitten lööpeistä lukea 15v. tytön katoamista ja sitä, kuinka kukaan ei tiedä hänen liikkeistään illan ajalta mitään.

mikä hemmetti siinä huolestuttaa, jos 15 vuotias viettää uuden vuoden kotona. ei pitäs olla mitään huolestuttavaa. oma tyttö kohta kuustoista oli kotona ja hyvä niin. ja taatusti olisin jo soittanut, jos tähän aikaan päivästä ei olis ton ikäsestä mitään kuulunut. olempa joskus kyselly täysikäistenkin perään, jos olen tiennyt että ovast ryypiskelemässä ollet

18-vuotias poika tuli illalla kotiin jo klo 23 aikaan päissään kuin ellun kana, rupesi heti nukkumaan ja nousi aamulla jo ennen klo 9. Oli kuulemma hieman krapula.

16-vuotias tyttö oli illan kotona kun ei kuulemma huvittanut lähteä isommin minnekään, joi pari siideriä ja piti seuraa meille vanhemmille :) Hän opiskelee jo muualla joten ilmeisesti on kiva olla välillä kotonakin, enpähän hänen menojaan niin tarkkaan tiedä kun on yleensä viikot pois ja käy vain n. joka toinen viikonloppu kotosalla.

19v hain autolla puoli viisi kotia, kun takseja ei saanut ja halusi "yöksi" kotiin. Tuolla se nyt voi hiukan pahoin. 18v on poikakaverinsa kanssa, kuittasi kyllä tunti sitten että kaikki ok. Nuosin oli kotona. Ja kyllä, meillä kotona asuvien täysi-ikäisten täytyy kertoa, että ovat ok ja myös se, tulevatko yöksi kotiin vai jäävätkö johonkin. Niin pitää minunkin heille ilmoittaa jos olen viihteellä.. Siis että olenko tulossa pilkun jälkeen vai jäänkö jonnekin yöksi.

[QUOTE="vieras";27793260]18-vuotias poika tuli illalla kotiin jo klo 23 aikaan päissään kuin ellun kana, rupesi heti nukkumaan ja nousi aamulla jo ennen klo 9. Oli kuulemma hieman krapula.

16-vuotias tyttö oli illan kotona kun ei kuulemma huvittanut lähteä isommin minnekään, joi pari siideriä ja piti seuraa meille vanhemmille :) Hän opiskelee jo muualla joten ilmeisesti on kiva olla välillä kotonakin, enpähän hänen menojaan niin tarkkaan tiedä kun on yleensä viikot pois ja käy vain n. joka toinen viikonloppu kotosalla.[/QUOTE]

teillä saa alaikäinen juoda siideriä.Just.

En todellakaan antaisi 15-vuotiaan olla yötä poissa kotoa kyselemättä jo tässä vaiheessa perään. Meillä 13-vuotias oli kotona illan ja hyvin tuntui viihtyvän.

Ja hän ei todellakaan juonut siideriä tai muuta alkoholia "vanhempiensa seuraksi". Itse asiassa minusta tuntuu, että hän on tyytyväinen siihen, että olemme kiinnostuneita hänen kavereistaan ja missä hän liikkuu. Minun on vaikea asettua näiden vanhempien asemaan, jotka jopa suorastaan tuntuvat työntävän alaikäisiään aikuisten maailmaan.

[QUOTE="vieras";27793260]18-vuotias poika tuli illalla kotiin jo klo 23 aikaan päissään kuin ellun kana, rupesi heti nukkumaan ja nousi aamulla jo ennen klo 9. Oli kuulemma hieman krapula.

16-vuotias tyttö oli illan kotona kun ei kuulemma huvittanut lähteä isommin minnekään, joi pari siideriä ja piti seuraa meille vanhemmille :) Hän opiskelee jo muualla joten ilmeisesti on kiva olla välillä kotonakin, enpähän hänen menojaan niin tarkkaan tiedä kun on yleensä viikot pois ja käy vain n. joka toinen viikonloppu kotosalla.[/QUOTE]

Huomaa jo vanhemman lapsen toiminnasta, että hyvin on kasvatus mennyt perille. Tuli kotiin ja selvitti päänsä. Ja todella hyvä, että on hyvä koti, joka mun mielestä tästä tän kirjottajasta tulee esille.

En minäkään näe siinä pahaa, että jo 16 vuotias maistaa kotonaan vanhempien kanssa alkoa. Parempi niin kuin, että olisi jossain kadulla kuljeksimassa ja juo ns. pussikaljaa.

En todellakaan antaisi 15-vuotiaan olla yötä poissa kotoa kyselemättä jo tässä vaiheessa perään. Meillä 13-vuotias oli kotona illan ja hyvin tuntui viihtyvän.

Ja hän ei todellakaan juonut siideriä tai muuta alkoholia "vanhempiensa seuraksi". Itse asiassa minusta tuntuu, että hän on tyytyväinen siihen, että olemme kiinnostuneita hänen kavereistaan ja missä hän liikkuu. Minun on vaikea asettua näiden vanhempien asemaan, jotka jopa suorastaan tuntuvat työntävän alaikäisiään aikuisten maailmaan.

Aikuisten maailmaan??? Eikö siis saisi viettää aikaa kavereiden kanssa? Ja ei se maailma siihen kaadu jos teini saa kotona pari sideä juoda.

19v hain autolla puoli viisi kotia, kun takseja ei saanut ja halusi "yöksi" kotiin. Tuolla se nyt voi hiukan pahoin. 18v on poikakaverinsa kanssa, kuittasi kyllä tunti sitten että kaikki ok. Nuosin oli kotona. Ja kyllä, meillä kotona asuvien täysi-ikäisten täytyy kertoa, että ovat ok ja myös se, tulevatko yöksi kotiin vai jäävätkö johonkin. Niin pitää minunkin heille ilmoittaa jos olen viihteellä.. Siis että olenko tulossa pilkun jälkeen vai jäänkö jonnekin yöksi.

Peesaan tätä! vaikka mulla ei vielä ole täysi-ikäisiä lapsia, mutta toivon, että meilläkin olisi sitten joskus näin läheiset välit lasteni kanssa.

[QUOTE="willie";27793302]teillä saa alaikäinen juoda siideriä.Just.[/QUOTE]

Onko sulle aivan uutta että alaikäiset juo tuolla ulkona alkoholia??? Kyllä ne juo,vaikka kiellät,hyvässä lykyssä juovat vaan vielä enemmän,mitä enemmän kiellät... meillä 14.v on saanut juoda kotona,ja joo,ennen kun pyörryt siihen koneesi ääreen,niin ei ole juonut mitään sikavahvaa "myrkkyviinaa"ja ollut taju kankaalla...ihan siideriä/kaljaa ja pienes hiprakassa. (parempi kotona kun jossain tarhanpihalla...)

Onko sulle aivan uutta että alaikäiset juo tuolla ulkona alkoholia??? Kyllä ne juo,vaikka kiellät,hyvässä lykyssä juovat vaan vielä enemmän,mitä enemmän kiellät... meillä 14.v on saanut juoda kotona,ja joo,ennen kun pyörryt siihen koneesi ääreen,niin ei ole juonut mitään sikavahvaa "myrkkyviinaa"ja ollut taju kankaalla...ihan siideriä/kaljaa ja pienes hiprakassa. (parempi kotona kun jossain tarhanpihalla...)

Okeasti se menee niin, että teinit juovat sitä enemmän, mitä enemmän siihen kotona kannustetaan. Lapsestasi tulee todennäköisesti alkoholisti.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27793469:
Aikuisten maailmaan??? Eikö siis saisi viettää aikaa kavereiden kanssa? Ja ei se maailma siihen kaadu jos teini saa kotona pari sideä juoda.

Minusta (meitä vanhempia on erilaisia ja puhun vain omasta puolestani) on eri asia 15-vuotiaalle viettää iltaa kavereilla ja tulla sitten kotiin nukkumaan kuin olla liki vuorokausi pois kotoa vanhempien yhtään tietämättä, missä lapsi on.

Ja tukeudun itseäni suurempiin auktoriteetteihin siinä, että vanhempien ei pidä tarjota alkoholia alaikäisille. Et varmaan sinäkään ole välttynyt tätä tietoa vastaanottamasta, jos olet kiinnostunut siitä millä tavoin lasten ja nuorten kanssa pitää alkoholiasioita käsitellä.

Ja kyllä, lapsemme viettävät aikaa kavereiden kanssa. Mutta se näköjään tarkoittaa aika eri asioita eri vanhemmille - ihan niin kuin vanhempien vastuullisuus merkitsee eri asioita eri vanhemmille. =)

Alkuperäinen kirjoittaja töööt;27793526:
Okeasti se menee niin, että teinit juovat sitä enemmän, mitä enemmän siihen kotona kannustetaan. Lapsestasi tulee todennäköisesti alkoholisti.

Mä en käytä alkoholia juuri ollenkaan,joskus juhlissa jonku viinilasillesen ja se on siinä,oon hyvässä duunissa ja elämää menee muutenkin hyvin,ei päihteitä,edes tupakkaa,eikä muitakaan riippuvaisuuksia (paitsi liikunta) mites selität,miten mulle näin kävi,meillä sai teininä juoda kotona,ja nyt oikeesti älä pyörry,kun olin teini,meillä sain joskus polttaa vanhempien edessä pilveä,itse en kyllä omien lasteni ikinä antais,mutta kuitenkin....

16v. oli n.22 asti kavereidensa kanssa (sanoin että tulisi viimeistään puolilta öin),alkohoolit ei kuulemma (onneksi!) kiinnosta. Cocacolaa tais mennä 2 litraa. Ihana poika.

Alkuperäinen kirjoittaja töööt;27793526:

Eihän siellä kotona tarvi "tyrkyttää" sitä alkoa tai "yli" tarjota. Voihan sitä alkoa juoda kohtuudellakin...? Ja tämän kohtuukäytön "opettaminen" ei voi olla pahasta. Ei kai kaikki alkoa juovat ole alkoholisteja, eikös se alkoholisti ole sellainen, joka ei ikinä voi olla ilman viinaa???

Yhteistyössä