Jokohan opettajienkin työtaakka on kohtuuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Annuska

Jäsen
20.05.2004
178
0
16
Esikoisen l(5) uokan lasten vanhemmat puuhaavat jonkinlaista lynkkauskokousta, jossa syytettyjen penkillä istuu opettaja.

Rehtori kutsuttu mukaan kokoukseen paitsi esimiehen ominaisuudessa, myös siksi, että vanhemmat saavat opettajan seinää vasten esimiehen edessä.

Tältä siis minusta tuntuu.

Vanhempien mielestä opettaja ei ole aina tasapuolinen eikä johdonmukainen, pelisääntöjä puuttuu, opettaja ei aina saa kuria, on joskus välinpitämätön ja epämotivoitunut, myöhästelee tunneilta, epäarvostavaa kielenkäyttöä yms.

Meidän poika pitää opettajasta, vaikka 'jotkut pojat joskus metelöi vaikka ope kieltää' ja 'se yksi tyttö aina rääkyy opelle vastaan'. Poikamme menee mielellään kouluun ja on innostunut monista opetettavista aineista.

Ei käy kyllä kateeksi opettajia nykyisin. Luokassa esim. 25 lasta, joille paukutettava päähän niin paljon, kuin OPSista ehtii (OPSit mielestäni aika kovia).

Penskat tai ainakin osa heistä häiriköi minkä kerkiää, yhdellä ja toisella on erilaisia ymmärtämisvaikeuksia - toisilla joissakin aineissa, toisilla melkein kaikissa. Joku erityisempikin lapsi voi joukossa olla.

Lisäksi nykyisin korostetaan, miten jokaista lasta (25 kpl/luokka) pitää arvioida, opastaa, havaita, kehua, ylistää, kannustaa, torua, paapoa, jne joka päivä. Lisäksi pitää arvioida, valmistella tunteja, korjata kokeita, olla aktiivisesti yhteydessä koteihin alvariinsa, järjestää niska limassa luokkaretkiä, lystitunteja, liikuntapäiviä, kevät- ja joulujuhlia, vanhempainvartteja, tehdä tiedotteita...

Eikä ne mukulat kaikki kullannuppuja taida olla!

Kuulkaa, kyllä mun sympatiat alkaa olla opettajan puolella.

Kommentteja opettajilta ja muiltakin?

Nykyään on aivan liian suuret luokat yhtä opettajaa kohti. Opettajalta puuttuu myös auktoriteetti jolloin etenkin yläaste ikäisten opettaminen on varmasti hel.vetttiä. Haistatellaan päin naamaa, lähdetään pois kesken tuntien, lyödään yms. Musta ei olis opettajaksi ei ainakaan yläastelle eikä ehkä ala-asteellekkaan.

Meitä oli koko ala-asteen luokalla 23-25 oppilasta.

Ja silloin ei ollut erityisluokkia, vain apukoulu, vai miksi sitä sanottiinkaan. (ja sinne ei helpolla ketään laitettu)

Silloin lasten käytös oli kyllä erilaista.
Satunnaiset haistattelut laantuivat jälki-istunnolla.

Ei käy kateeksi nykypäivän opeja. :\|

Niih :xmas: kaksipiippuinen juttu. Toiset vanhemmat tykkää ja toiset taas eivät tykkää. En ole ollenkaan kade nyky opettajille työstään, itse läheltä seuranneena esim erityisluokan opettajan ammattia. :/

Siinäpä sellainen ammatti, jossa todellakin tasapainoillaan neulan terällä. pitää osata olla kaikille tasapuolinen, negatiivinenkin palaute pitää osata verhoilla positiivisempaan pakettiin, ettei vain Erkki-Irmelin vanhemmat laita heti vanhempainillasta saavuttuaan rehtorille ikävää palautetta.
Ja jos Erkki-Irmelin vanhemmat ovat tyytymättömiä opettajan toimiin, helppohan sitä tyytymättömyyttä on jakaa muille vanhemmille. =)

Joo, onneksi oman esikoiseni opettajaan(2lk-6lk) olivat ihan kaikki enemmänkin kuin tyytyväisiä.

No mä en ole opetusalan ammattilainen, mutta kirjoitin vähän samasta aiheesta eilen. Muodollinen on nyt kolmosella. Sama ope on ollut ekasta asti. Itselläni ei ole pahaa sanottavaa opettajasta. Jotkut vanhemmat kuitenkin arvostelevat kovin sanoin kyseistä opettajaa. Juuri kurin ja järjestyksen puutteesta.

Tämä kyseinen opettaja on erittäin kokenut opettaja. Erittäin motivoitunut työhönsä. Hän kannustaa lapsia, ottaa jokaisen yksilönä ja korostaa lapsen omia vahvuuksia. Ei yritä laittaa kaikkia lapsia samaan muottiin. Opettaja ei ole mikään lässyttäjä vaan erittäin suorapuheinen ja tiukanoloinen nainen. Hän kuitenkin on sitä mieltä että eka- ja tokaluokkalaiset ovat vielä lapsia ja heidän tulee saada olla sitä.

Muodollisen luokassa on muutama vilkkaampi poika. Olen muutaman kerran päässyt seuraamaan näiden sankareiden touhuja koulupäivän aikana. Enkä hyvällä tahdollakaan voi syyttää opettajaa jos jotkut oppilaat häiriköi!! Huomaa että jotkut perheet eivät opeta minkäänlaisia käytöstapoja lapsilleen. Kaikki vastuu lapsen kasvatuksesta sysätään opettajalle. Ja se ei kai sentään ole tarkoitus!!! Oppilaiden joukossa on yhä enemmän lapsia joilla on ongelmia kotona ja se näkyy levottomana käytöksenä koulussa.

Itse ainakin arvostan opettajia todella paljon että he jaksavat vuodesta toiseen tehdä arvokasta työtään. Vaikka monesti palaute vanhemmilta on suorastaan p.askaa niskaan -tyylistä. Tuntuu että eräät vanhemmat eivät koskaan ole tyytyväisiä. Jokaisesta opettajasta löytyy valittamista. Itse ihmettelen miksi tämä maailma on mennyt tällaiseksi??? Ja pahempaan suuntaan taideta mennä koko ajan. Opettajilta loppuvat keinot häiriköiden kuriin saamiseksi koska mitään et uskalla tehdä etteivät vanhemmat haasta raastupaan. :/

Sori ap jos meni vähän asian vierestä,mutta periaatteessa samasta asiasta kyse kun mistä itse kirjoitit! =)

Yhteistyössä