Joku rokko vai allerginen reaktio? Lapselle ilmestyi jotain ihottumaa/näppyjä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rokkoko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rokkoko

Vieras
Lapselle ilmaantui käsiin, vatsaan, poskeen ja ympäri jalkoja tuollaisia näppylärykelmiä, kuten kuvassa. On flunssainen, mutta ei kuumetta. Vähän kutisevat. Näppylöitä ei kuitenkaan ole kämmenissä tai jalkapohjissa, niin kuin esim. enterorokossa kai yleensä on? Ei ole millekään ainakaan ennen ollut allerginen, eikä ole mitään erikoista syönyt.

Osaako joku sanoa, näyttääkö joltakin rokolta vai voisiko olla joku allergia?

IMG 6195

Kiitos asiallisista vastauksista :)

Kiitos vastauksesta, ainakin toisesta kädessä nyt näyttäis olevan vähän vähemmän ja punoitus vaalenemassa, että ehkä voisikin olla se nokkosihottuma. Ei taida löytyä antihistamiinia.
Kauankohan tuollainen nokkosihottuma mahtaa kestää ja tarviikohan lääkäriin mennä, onko tietoa?!

Meillä tulee kuumeen jälkeen urtikaria melki joka kerta, eikä se ole tuollaista nähnykään. Mutta en väitä ehdottomana totuutena etteikö tuokin voisi olla :)

Urtikariassa vaan ei mun käsittääkseni ole tuollaista selvää paikallista rakkulanäppylää.

Ei tarvii mennä lääkäriin ellei tule pahana kasvoille. Jos alkaa olemaan hengenahdistusta, niin sitten HETI lääkäriin.

Ja huomenna voisit apteekista hakea jotakin lapselle sopivaa allergialääkettä.

[QUOTE="vvvv";30548633]Meillä tulee kuumeen jälkeen urtikaria melki joka kerta, eikä se ole tuollaista nähnykään. Mutta en väitä ehdottomana totuutena etteikö tuokin voisi olla :)

Urtikariassa vaan ei mun käsittääkseni ole tuollaista selvää paikallista rakkulanäppylää.[/QUOTE]

Meillä taas urtikaria näyttää juuri tuolta :D niin mulla, miehellä kuin lapsillakin.

[QUOTE="wieras";30548635]Enterorokko. Onko noita suussakin? Valittaako esim. että suu on kipeä?[/QUOTE]

Mulla tulikin eka mieleen, et olis enterorokko, mutta luin, että siinä olis nimenomaan kämmenissä ja jalkapohjissa näppylöitä. Suuhun en oikeen saanut kunnolla katottua, mutta ei kuulemma satu mihinkään ja nyt onneksi nukahti. Toivottavasti menee yön aikana ohitse, kun toinen käsikin ja vatsakin näytti jo paremmalta. :)

Jännästi ympäriinsä tuollaisia punottavia läiskiä, joissa vaaleita näppyjä. Toisessa jalassa polven kohdalla kaikista eniten.

Mulla tulikin eka mieleen, et olis enterorokko, mutta luin, että siinä olis nimenomaan kämmenissä ja jalkapohjissa näppylöitä. Suuhun en oikeen saanut kunnolla katottua, mutta ei kuulemma satu mihinkään ja nyt onneksi nukahti. Toivottavasti menee yön aikana ohitse, kun toinen käsikin ja vatsakin näytti jo paremmalta. :)

Jännästi ympäriinsä tuollaisia punottavia läiskiä, joissa vaaleita näppyjä. Toisessa jalassa polven kohdalla kaikista eniten.

Joo, mulla itselläni nokkosihottuma iskee pahimpana polviin. Siinä on samalla semmoista inhottavaa kuumotusta, ehkä vähän kivuliastakin.

Älä laita peittoa kovin tiukasti päälle, lämpö saattaapi lisätä niitä ihottumalänttejä.

Meillä lapsilla oli vähän aika sitten enterorokko ja rakkuloita oli tosi vähän, mutta ei jalkapohjassa vaan jalkojen/varpaiden päällä. Samoin oli myös käsissä. Suussa oli myös. Jos lapsella ei ole suussa mitään niin en usko sitten olevan enteroa. Toivottavasti huomenna rakkulat ovat jo hävinneet :-)

Ainahan voi soittaa esimerkiksi terveysneuvontaan (09 10023) niin sieltä saa ainakin ammattilaisen ohjeita ja neuvoja. Lasten kohdalla kuitenkin joihinkin asioihin täytyy reagoida aika herkästikkin esimerkiksi jos pään/kasvojen/kaulan/niskan alueella jotain reagointia.

Yhteistyössä