joku varmaan vetää pultit ja alkaa vaahtoomaan, mutta mä nyt kysyn tosta perhepäivähoidosta

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
että kummalle mieluummin annat lapsesi hoitoon, sellaiselle, jolla on vahva koulutus takana, mutta itsellä ei ole kuin yksi tai kaksi lasta eikä juuri kokemusta muista lapsista

vai sille, jolla ei ole koulutusta, mutta on monta omaa lasta esim. kolme tai enemmän ja kenties muutakin kokemusta lapsista.

perhepäivähoitohan on sellaista kodin omaista, ja kyllä mä itse mieluummin antaisin lapseni hoitoon tuollaiselle, jolla ei ole koulutusta mutta kokemusta sitäkin enemmän lapsista kuin tälle toiselle esimerkille. kyllähän jokainen osaa leikkiä, laulaa, askarella, ulkoilla pelata pelejä yms. ilman koulutustakin. se on sit eri juttu tuolla päiväkodeissa ja eskareissa, tosin sielläkin varmaan kävis hoitajaksi sellainen, jolla on kokemusta lapsista paljon, vaikka sitä koulutusta ei oliskaan.

antaisin koulutetulle kylla. silloin uskaltaisin ainakin luottaa, johonkin standardi hoitotasoon. mutta jos tuntisin kouluttamattiman ja tietaisin olevan hyva tyyppi lapsille, niin mika ettei.

Koulutettu ehkä mielummin, mutta vain jos koulutus vastaa täysin alaa. Luulisi olevan ehkä motivoituneempi erilaisiin aktiviteetteihin. Kuka tahansa osaa iskeä sapuskan pöytään ja istua hiekkalaatikon reunalla. Miksi ei käy koulutusta, joka ei ole edes pitkäkestoinen. Luulisi, että siinä tulee jotain hyödyllistä pedagoogista, yms asiaa mukana ;)

Itse antaisin koulutetulle. Mulla tyttö oli ypph:lla jolla oli 3 omaa lasta ja vuosikymmenien kokemus lastenhoidosta. No mutten hän oli hyvä täti ja tuli lasten kanssa toimeen, mutta hänellä ei ollut mitään kiinnostusta lasten kanssa tapahtuvaan askarteluun, retkeilyyn, laululeikkeihin, kotiruoan tekoon, aamupäivän ulkoilu hoitui kauppareissun yhteydessä. Joten ensinnäkin jouduin laittamaan lapseni lisäksi srk:n kerhoon, jotta lapseni oppisi käyttämään esim. saksia ja ryhmässä olemista.

Joten senpä tähden poika meneekin nyt suoraan sitten pk:hon jossa saa "turvallista" ruokaa ja oppii askartelemaan, olemaan ryhmässä jne.

Koulutus ei ratkaise. Lähihoitajakoulutus ei pelkästään riitä.

Kunnassamme on vain yhdellä lähihoitajakoulutus, muut alalle kouluttamattomia. Kunta tietysti on kouluttanut ja kurssittanut heitä usein, viikonloppujakin, mikä on hoitajalle rankkaa. On käyt läpi mm. uusi lastensuojelulaki ym.
Oma hoitaja on kolmen lapsen äiti (vanhin -94)ja itseni ikäinen. Ihana hoitaja! Päiväkotiin vain pakosta.

Yhteistyössä