Hae Anna.fi-sivustolta

Jonesin murtuma

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Tarja I, 29.08.2013.

1. Tarja I Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onko kellään muulla ollut Jonesin murtumaa. Kyseessä siis jalkapöydän viidennen luun tyven murtuma.Tuli selkävaivan takia toukokuun lopulla peroneuspareesi ja hervoton vasen jalkaterä taittui postilaatikolla käydessä kaksinkerroin ja oikein kuului, kun luu napsahti poikki. Tuomiona kuusi viikkoa kipsiä ja täysi varauskielto jalalle, mikä ei tietenkään yksin asuvalla kissanomistajalla onnistu. Kuuden viikon kohdalla oli murtumarako vain kasvanut ja tuomiona kaksi viikkoa lisää kipsiä, kahdeksan viikkoa kipsiä siis jo yhteensä, koko kesä. Kahdeksan viikon kohdalla murtumaan oli kehittynyt jo valenivel ja laitettiin R1-kiireellisyysluokalla leikkausjonoon. Tässä vaiheessa sain luvan kävellä jo normaalisti leikkaukseen asti, tilanne kun ei enää voisi pahentua. Jalka oli ihmeen kivuton, lonksui vähän ja kävin vajaan neljä viikkoa töissäkin. Leikkauksessa sain jalkaan n. 6 cm ruuvin, joka tulee jäämään sinne pysyvästi ja kunnon ison kipsisaappaan. Leikkaus oli 16.8, ylihuomenna on kipsin vaihto ja ompeleiden poisto, neöjän viikon päästä leikkauksesta röntgen ja kirurgille näyttö. Miten teillä muilla on toipuminen leikkauksen jälkeen sujunut? Kuinka pian voi kävellä normaalisti? Ahdistaa jo tämä kipsin kanssa eläminen, kun mitään ei voi tehdä normaalisti.

2. mimmu_ Vierailija

Heippa hei,

Harvinainen murtuma sulla, itsellä ollut molemmissa jaloissa. Murtuma ei häirinnyt tavallista elämää, mutta urheilua kylläkin.
    Minulle ei edes ehdotettu kipsihoitoa, suoraan leikkaukseen (mielestäni hyvä, niin ei tarvinnut lepäillä "turhaan". Leikkauksessa jalkaan laitettiin metallisilmukka, joka auttoi jalan luutumista oikein. En tarkalleen muista, mutta kepeillä piti kävellä varmaankin pari viikkoa. Kipsiä, eikä lastaa laitettu. Uinnin sai aloittaa heti kun leikkausarpi oli parantunut. Jalkapallon pelaamisen sai aloittaa mielestäni 4-5 kk päästä leikkauksesta. Minulle kummassakin jalassa tuo metallisilmukan päät aiheuttivat pistävää kipua (oli suoraan ihoavasten, tuntui painettaessa), ja nämä silmukat poistettiin kummallakin kerralla puolen vuoden päästä leikkauksesta.

Nyt muutaman vuoden jälkeen jalat ovat olleet oireettomat. Sain ehkäisyhoidoksi tukipohajlliset, sillä jalkaholvini on niin korkea,että paino jakautuu juurikin tuonne ulkosyrjälle (mikä aiheutti myös jonesin murtumat).

Jännää, että sinun leikkaushoito ja muut hoidot ovat olleet niin erilaiset kun minulla?!

Tosin itse olin alle 18, kun molemmat jalat oli jo operoitu.

3. Tarja I Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kylläpä on kovin erilaiset hoitolinjat tämän kiduttavan murtuman suhteen... Koko kesä ollut pilalla ja juuri lasken tässä aamuja kipsin poistoon; Enää 4 aamua siis jäljellä. Uutta kipsiä ei enää laiteta, tai inttaan nokkaan sitä, joka uskaltaa moista ehdottakaan. Kipsin vaihdon ja ompeleiden poiston yhteydessä näin haavan, joka oli erittäin ruma; Haavan reunat ei lähellekään vastakkain, eli haava irvisteli monesta kohdasta ja haava oli lähes 10 cm pitkä.

4. mimmu_ Vierailija

Minullakin on molemmissa jaloissa kymmenen sentin arvet, mutta arvet ovat paraantuuneet niin hyvin, että niitä tuskin huomaa, ( tosin leikkauksista on jo jokunen vuosi).

Toivotaan, että jalkasi paranee samanlailla kuin minun. Voisin sanoa, että jalkani ovat nyt paremmat kuin ennen leikkausta :)

5. Itsellä ei ole kuin huonoja kokemuksia tähän asti.
    Mursin jalkani heinäkuunpuolessa välissä. Suoraan päivystykseen peijakseen jossa murtumaa ei huomattu. Kirjoitettiin muutama päiväsairaslomaa.
    Pari päivää odottelin ja koska jalka oli aivan turvoksissa ihan mielettömän kipeä, menin myyrmäkeen päivystykseen jossa ensimmäinen hoitaja joka otti vastaan oli todella tyly. Kyseli suunilleen että mitä hittoa teen siellä kun ei ole mitään murtumaa huomattu.
    No suostui kuitenkin laittamaan lääkärille josta uudelleen röntgeniin ja palanenhan sieltä oli kokonaan irti.

Kipsitossu jalkaa ja muutama viikko saikkua -> kontrolliröntgen -> ei luutunut ollenkaan. samaa settiä 2,5kk, jonka jälkeen pientä luutumista havaittu viikko saikkua ja töihin.

1,5kk jalka särkee edelleen älyttömästi. Eli taas päivystykseen, no murtumahan siellä edelleen on ja samassa tilassa.

Ortopedille jonottamaan johon jonotus on n.3kk tällä hetkellä.
    Eli ensimmäisen kerran koko homman aikana voisin päästä ortopedin vastaanotolle n.6-7kk jalan telomisen jälkeen. Oletattavasti jalassa on edelleen silloin murtuma.

Toivon todella että jalka olsi leikattu heti eikä alettu kokeilemaan tälläistä pelleilyä vain sen takia että säästetään sairanhoitopiirin rahoja.

6. Mulla sama luu murtui kolme vuotta sitten, työtapaturmana, yksityisesti hoidettiin, mutta silti luutumista odotettiin kolmatta kuukautta, sitten leikkaus päätös, ruuvattiin koko luun mittaisella ruuvilla luun sisäisesti, toipuminen kesti vielä sen jälkeen kaksi kuukautta. Olen samaa mieltä, leikkaus pitäisi tehdä heti, turhaan ajan, terveyden, työkyvyn ym. haaskausta odottaa. Minulla jalkaan jäi kipuilua rasituksessa ja nyt niin ettei enään voi paljoa tehdä kun turpoaa ja on todella kipeä, ruuvin pään kohdalle on tullut ns. känsä, joka ei lähde edes säännöllisien jalkahoitojen jälkeen, yksi ortopedi sitten sanoi että ruuvi on siitä kohtaa kulma luusta pois, niin nyt pitäisi poistaa ruuvi, epäileväisin mielin menen toimenpiteeseen, mutta jotain pitää asialle tehdä, jotta pystyn "normaaliin" elämään ja liikkumiseen. Olisikin kiva tietää tietääkö ketään ruuvin poistosta ja siitä paranemisesta???

7. Näin armeisjassa Vierailija

Mun poika on armeijassa, aloitti tammikuussa 2014. Aloskasleirillä eli heti ensimmäisten viikkojen aikana sai marssimurtuman, joka on juuri tuollainen Jonesin murtuma. Jalka kuvattiin, sai aina muutaman päivän vapautusta palveluksesta, mutta siltikin joutui olemaan mukana ”varovasti” kuten hänelle olivat luutnantit tai mitkä lienee sanoneet. Jalka vaan oli koko ajan kipeä, kuvattiin pariin otteeseen, eikä murtuma ollut parantunut ja jalkapöydän ulkosyrjässä tuntuu ja näkyy patti. Ja koko ajan poika sai vapautusta, mutta "varoen" ylempiensä kehotuksesta osallistui välillä leireihin ym. toimintaan... Viimeisimmässä kuvauksessa todettiin, että murtuma on laajentunut ja kun röntgenlääkäri katsoi kuvat, totesi että sinne on muodostunut valenivel ja jalka on leikattava… On se vaan kumma kun armeijassa lusmuilijat saavat lomia ja vapautuksia milloin minkäkin syyn takia, sitten kun on oikeasti kipeä, joutuu marssimaan, tetsaamaan ym. murtuneella jalalla. Ja siitä palkkana saattaa saada elinikäisen vaivan, pelkästään Suomen armeijan takia. Toivottavasti jalka tulee kuntoon, niin kuin täällä joku on kertonut.

8. miesmikämies Vierailija

Vaimoni on parhaillaan leikkauksessa tuon murtuman takia. työterveyshoidon kautta ensin pari viikkoa saikkua ja side ja sitten pääsi onneksi asiantuntejvan ortopedin hoiviin. siitä heti leikkaukseen seuraavaksi päiväksi ja siitä se toipuminen sitten alkaa...

9. jones Vierailija

Hei.
    Minulla mennyt 2012 jonesin luu poikki.
    8kk kaikkineen oli kipsi 2leikkausta saman vuoden sisällä.
    Jalka jatkuvasti kipuili ja astuminen jopa tjotti kipua.siispä 2015 taas leikkaus.jalka edelleen kipeytyy jopa astumisesta.nyt jonotetaan vielä yhteen korjaus leikkaukseen.

10. Melkein Jones Vierailija

Minulla myös melkein sama murtuma kuin tuo Jonesin murtuma,sama luu mutta hieman eri asentoinen murtuma. Hoidettiin kuitenkin Jonesin murtumana. Tapaturma sattui elokuun lopulla korkokengillä kompuroidessa kun astuin koko painolla vasemman jalan ulkosyrjälle. Tuntui kova pamaus jalassa ja siihen kohosi puolikkaan kananmunan kokoinen patti. Jalalla ei voinut astua ja kipu oli kova joten menin suoraan päivystykseen jossa jalkaan laitettiin tukiside ja kylmäpakkaus ja ohjattiin kohoasento seuraavaan päivään. Sain myös kyynärsauvat. Jalkaa ei alettu yöaikaan kuvaamaan joten menin seuraavana päivänä lääkäriin yksityiselle puolelle ja siellä jalan röntgenissä lääkäri totesi murtuman.

Saapaskipsi laitettiin saman tien ja ensimmäiset 2vko kipsi oli umpikipsi mutta muutettiin sitten edestä avattavaksi jotta pystyin säätämään kireyttä sekä käymään helpommin suihkussa. Ensimmäiseen kahteen viikkoon jalkaan ei saanut varata,sitten 2 viikkoa osapainolla ja 4 viikkoa kokopainovaraus. Ensimmäisen kuukauden ajan minulla oli kotona myös pyörätuoli apuna arjessa. Kahden kuukauden kipsin kanssa kärvistelyn jälkeen kipsi pois ja sen jälkeen vähintään kuukausi vain kovapohjaisilla kengillä kävely sekä sisällä että ulkona.

Olen ollut onnekas koska jalka on ollut melko kivuton koko ajan ja luutui lääkärin mukaan ennätysvauhtia. Luutumista edesautti kovasti se että en enää tupakoi. Tuplasin varmuuden vuoksi d-vitamiiniannoksen, söin msm:ää päivittäin sekä otin kalsiumlisän käyttöön.

Aloitin juuri fysioterapian jossa jalkaa palautellaan entiselleen. Toivon todella että paraneminen jatkuu samaa vauhtia ja kovasti tsemppiä myös vastaavan vamman saaneille ja siitä toipuneille. Elämä tuntuu vamman kanssa erittäin vaikealta mutta maltti on valttia ja kaikki helpottaa kyllä!!

11. Tuttua Vierailija

Hämmästyttävän vaihtelevia kokemuksia ihmisillä Jonesin murtumasta. Oman jalkani teloin vastaavasti 2010 vai 2011 palloillessa astuttuani vinosti toisen henkilön jalan päälle. Jalka napsahti ja lääkärin kautta matka jatkui pian sairaalan päivystykseen.

Kuvissa todettiin lähes kokonaan katkennut luu, jota Jonesin murtumaksi kutsuttiin. Samalla kerrottiin ilmeisen yleiset kauhutarinat huonosta parantuvuudesta heikon verenkierron takia, mahdollisesta leikkauksesta, yms., ja vaikka totta ovatkin, kävi itselläni ilmeisesti tuuri.

Jalka kipsattiin kuudeksi viikoksi, jonka ajan kuljettiin keppien kera. Kuuden viikon jälkeen kipsi pois ja homma käytännössä erittäin jäykkää jalkaa lukuun ottamatta valmis. Urheilukielto pari-kolme kuukautta vielä päälle, mutta muuten parani täysin. Kipsin aikana muutama ensimmäinen viikko oli täysvarauskieltoa ja loput osittaista varausta.

Murtuma joskus harvoin muistuttaa olemassaolostaan, mikäli venytys kohdistuu murtumakohtaan esimerkiksi jalat ristissä istuen, mutta muuten ei ole vaivannut. Sen kummemmin en myöskään mitään D-vitamiini- tai kalsiumlisiäkään napsinut vaikka moni niitä ehdotti.

Toisin sanoen aina ko. murtuma ei tarvi leikkausta tai muitakaan ihmeellisyyksiä. Leikkauksella olisi kuulemma päästy aikataulullisesti korkeintaan samaan lopputulokseen kuin kipsihoidollakin, mutta olisi osoittautunut täysin turhaksi, kun parani itsekseen, nuori kun olin.

12. Putte Vierailija

Tähän jonesinmurtumaan on monta tulkintaa tai sen hoitoon..Mehiläisen lekuri oli sitä mieltä et 3vk saikkuu ja side nilkkaan...ystävän lääkäriystävä oli taas sitämieltä et 6vk saikkuu ja saapaskipsi. Onneksi tämä tapaturma tapahtu töissä eli meni vakyhtiön piikkiin. Päätin sit et varmaan kandee mennä ortopedin juttusille 6vk saikkuu ja semmonen kävelytuki"walker".3vk 50%varaus ja sen jälkeen kaikki. Mun kohdalla luu ei luutunu joten ortopedi laitto mut leikkauseen ja luun sisälle porattiin reikä ja ruuvilla luut yhteen. On ollu aika työläs murtuma jos nyt kaikki menee putkeen ni 12vk saikun jälkeen takas töihin.. Minä suosittelen leikkausta aamulla sisään sairaalaan ja illaksi kotiin 2pv särkytabuu naamariin sit lähes oireeton. Pystyy jo varaamaan ilman kipuja. Haavaan tuli 3 tikkiä

13. vierailija Vierailija

Minulta murtui viides metatarsaali luu eli juuri Jonesin murtuma vuoden vaihteessa urheillessani kun astuin "väärin". Syy oli rasitusperäinen murtuma. Terveyskeskus laittoi kipsin ja 6 viikkoa varauskieltoa, mutta kahden viikon jälkeen röntgenissä murtuma oli vain laajentunut. Sen jälkeen menin yksityiselle ortopedille , joka sanoi että leikataan jalka jos haluat saada sen mahdollisimman nopeasti kuntoon ja sitten sinne laitettiin yksi titaaniruuvi, olikohan noin 4-5 viikkoa varauskielto/osavaraus..sen jälkeen viikko kävelyä tasapohjaisella ortoosilla. Leikkauksen jälkeiset kivut seuraavan viikon ajan olivat todella todella kovat, mutta sen jälkeen helpotti onneksi. 8 viikon jälkeen leikkauksesta juoksu onnistui hyvin, kipuja oli satunnaisesti. Sairaslomaa oli 2.5kk...2kk olisi riittäny jos olisin tajunnut heti mennä yksityiselle (onneksi meni vakuutukseen). Nyt leikkauksesta kulunut 4kk ja on ollut kivuton toistaiseksi. Haavakohta on vain hieman koholla, mutta ei kipuja eikä se ruuvi paina ainakaan vielä ...ruuvihan on 100% luun sisässä. Tärkeää,että kun murtuma on vaikeassa paikassa se saa tarpeeksi verenkiertoa...siksi kipsi varauskiellolla 6-8 viikoksi ei ole ainakaan parhain vaihtoehto.. esimerkiksi ortoosi on parempi, että nilkkaa voisi joskus liikutella joka lisää aineenvaihduntaa/verenkiertoa. :)

14. vierailija Vierailija

Minulle tuli jonesin murtuma muutamia viikkoja sitten. Jalka kipsattiin, ja kipsissä 5 viikkoa, muutama viikko siis vielä edessä. Ihmettelen tätä särkyä.. jalkaa särkee vaikka on levossa. Viikko tolkulla ei viitsisi särkylääkkeitä syödä. Peloissani tässä nyt aloin asiaa googlettamaan, ja pelko perssiissä, jos tämä ei luudukaan kuten ortopedi ajatteli...varpaita koitan liikutella aina kun muistan, mutta muutoin jalalle en ole juurikaan varannut, pelkään niin kovasti että en pääsekään kipsistä eroon muutaman viikon kuluttua! Ompa ikävä vaiva!

15. vierailija Vierailija

en tie kuinka sinun kävi. minulla oli vastaavia kipuja poistui kun kipsk vaihdettiin

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri