Jos ei hae kurssille miten pitkä karenssi tulee työkkäristä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ope hunningolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ope hunningolla

Vieras
Mulla on sellainen tilanne että olen työtön ja saan kassalta rahaa. Olin saamassa sijaisuuden omasta mielestäni melko varmasti mutta samalla tuli työkkäristä lappu että hae jollekin kurssille. No, en hakenut koska olin menossa mielestäni töihin. Ja olisi pitänyt tästä ilmoittaa työkkäriin mutta olin niin fiilareissa työstä ja unohdin koko asian.

Sattumalta en saanut paikkaa, ottivat talon sisältä vaikka reksi niin piti melko varmana että mulle tulee sijaisuus. Työkkäri laittoi lausunnon että selvityspyyntö annettava miksi en ottanut kurssia. Tajuan että mokasin.

Kuinka pitkää karenssia voin odotella? Kirjoitin vastineen koska pyysivät asiasta mutta varmaan suhtautuvat muhun kuin olisin tahallani jättänyt hoitamatta tätä asiaa. Voi helvetti että harmittaa.

Siis mitä? Ei voi olla totta. 3kk karenssia?

Kuulostaa aika mielivaltaiselta toiminnalta. No, jos karenssi tulee niin saako tässä ryhtyä opiskelijaksi täksi karenssiajaksi? En tietty saa opintotukea tai rahaa mutta saako karenssin aikana tehdä jotain muutakin kuin ootella?

Ystävälleni kävi niin, kun ei mennyt työkkärin osoittamaan paikkaan niin sai 5kk työssäoloehdon. Eli tarkoittaa sitä, että viisi kuukautta töissä ennen kuin saa päivärahaa. Pätkätöitä teki, että sai tuon kasaan. Pari viikkoa siellä ja toisen täällä.

Voit kumota tuon hommaamalla itsellesi vaikka harjottelupaikan siksi aikaa. Kyllähän tuo vähän alentavaa varmasti on, kun olet kuitenkin koulusi käynyt ja kunniakkaassa ammatissa, mutta jos mitään muuta ratkaisua et löydä niin tuo on yksi vaihtoehto.

Siis mitä? Ei voi olla totta. 3kk karenssia?

Kuulostaa aika mielivaltaiselta toiminnalta. No, jos karenssi tulee niin saako tässä ryhtyä opiskelijaksi täksi karenssiajaksi? En tietty saa opintotukea tai rahaa mutta saako karenssin aikana tehdä jotain muutakin kuin ootella?

Jos sinä ilmoittaudut opiskelijaksi, et ole työtön vaan opiskelija ja karenssi ei tietenkään kulu.

[QUOTE="ups";25783712]Ystävälleni kävi niin, kun ei mennyt työkkärin osoittamaan paikkaan niin sai 5kk työssäoloehdon. Eli tarkoittaa sitä, että viisi kuukautta töissä ennen kuin saa päivärahaa. Pätkätöitä teki, että sai tuon kasaan. Pari viikkoa siellä ja toisen täällä.[/QUOTE]

Ymmärrän että ei ota työpaikkaa vastaan että siitä tulee kunnon karenssit.

Olen vieläpa työkkärin luvalla osa-aikainen opiskelija jotta saan yhden opettajan kelpoisuuden. Teen itse töitä lisätäkseni työllisyysmahiksia enkä makaa kotona vaan. Ja nyt sitten kun olin mielestäni hienosti työllistymässä niin saan 3kk rangaistuksen.

Minusta tuo on kohtuutonta mutta kärsitään sitten se. Tietäis vaan mistä ne rahat hankitaan 3kk ajalle.

Ymmärrän että ei ota työpaikkaa vastaan että siitä tulee kunnon karenssit.

Olen vieläpa työkkärin luvalla osa-aikainen opiskelija jotta saan yhden opettajan kelpoisuuden. Teen itse töitä lisätäkseni työllisyysmahiksia enkä makaa kotona vaan. Ja nyt sitten kun olin mielestäni hienosti työllistymässä niin saan 3kk rangaistuksen.
Minusta tuo on kohtuutonta mutta kärsitään sitten se. Tietäis vaan mistä ne rahat hankitaan 3kk ajalle.
toimeentulotukeakaan ei saa täyttä karenssin aikana koska on itseaiheutettu, ainakin muutama vuosi sitten oli näin kun itselläni sattu karenssi tulemaan. ja oli pakko sossusta pyytää.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25783789:
toimeentulotukeakaan ei saa täyttä karenssin aikana koska on itseaiheutettu, ainakin muutama vuosi sitten oli näin kun itselläni sattu karenssi tulemaan. ja oli pakko sossusta pyytää.
No nyt on kyllä kusetusta. Ei ne voi ihmistä ilman rahaa jättää vaikka olisi mikä.

Itse aikanani sain karenssin kun en hakenut puolen vuoden koulutukseen, kun valmistuin talvella ja hain kouluun heti perään keväällä. Laitoin selvitystä sitten menemään. Tämän jälkeen pyydettiin lisäselvitystä siitä milloin hakukokeiden päivät on. No eihän ne olleet kaikki edes tiedossa vielä, kun sain palautettua laput niin ne oli pari päivää myöhässä ja karenssi paukkui. Sain soskusta vähän rahaa ja onneksi oli kesätöitä tiedossa... Olisihan tuosta voinut valittaa ja odotella niitä rahoja joskus vuoden päästä, ja sitten palautella varmaankin soskulle vielä. Annoin olla.

Juu turhaan valitat, tuttu haki kurssille kun käskettiin, mutta oli sitten epähuomiossa jättänyt ilmoittamatta työkkäriin että olisivat sen haun aktivoineet, pienellä printillä sivulauseessa ilmoitettiin että se pitää ilmoittaa sinne jos hakee netillä.

Luulisi ihmisten työllistyvät nopeasti kun on vastassa tällainen inhimillisyyden perikuva (työkkäri). Jotain rajaa pitäisi vetää ihmisten välille jotka oikeasti yrittää työllistyä ja heille käy vahinko jossain hakemisasiassa, ja sitten niiden jotka ei hanki koulutusta edes ja palloilee sossun ja työkkärin väliä.

Voisinhan pyytää tältä reksiltä tietty kirjallista lausuntoa siitä että työpaikkaa minulle lupailtiin mutta kaikki palautuu lopussa kuitenkin tähän yhteen virheeseen että en ilmoittaunut etten hae kurssille.

Niin, musta on ihan kiva saada kokemuksia ihmisiltä. Älä lue jos harmittaa.

älä kysy neuvoja, jos niiden saaminen aiheuttaa noin negatiivisen reaktion.
pahaa en tarkoittanut, vaan mielestäni harmi jos sinulta (tai joltakin muulta joka vastaavassa tilanteessa tästä keskustelusta ottaa tietonsa) jää tuet saamatta jos uskot kaksplussaa etkä sitten enää huomaa selvittää asioiden oikeaa laitaa.

-> Jos henkilö ilman pätevää syytä kieltäytyy tai eroaa hänelle soveltuvasta työvoimaviranomaisen osoittamasta koulutuksesta, hän menettää oikeutensa työttömyysetuuteen 60 päivän ajaksi. Koulutuksesta kieltäytymiseen rinnastetaan tilanne, jossa henkilö omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei tule valituksi koulutukseen.

Se onko syysi pätevä taas selvinnee ainoastaan kun selität sen työkkärissä. Tuolloinkin riippunee siitä, kuinka symppis tyyppi sattuu tiskin toiselle puolelle. Voinet kuitenkin kertoa virheestäsi ja yrittää sopia että pääsisit kuitenkin koulutukseen/ löytäisitte jonkun korvaavan koulutuksen?

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. Tuntuu aika epätoivoiselta olo. Toisaalta työkkärissä on saatu kuulla varmaan aikamoisia selityksiä ihmisiltä vuosien varrelta jonne ne totuudetkin on hukkuneet samaan kastiin valehtelujen kanssa.

Mihin tuo 3kk oikein perustuu? Miksi pitää viedä heti ensimmäisestä erehdyksestä 3kk tulot sen sijaan että annettaisiin 2 viikon karenssi? Uskon että vähänkin järkevä ihminen oppisi tuosta kyllä olemaan tarkkana näiden asioiden kanssa.

Osoitetusta työstä kieltäytyminen (7§); 1 tai 2 kuukauden karenssi
Toistuva työstä tai koulutuksesta kieltäytyminen (11§); 3 kuukauden työssäoloehto
Osoitetusta koulutuksesta kieltäytyminen tai siitä ilman pätevää syytä tai omasta syystä eroaminen (8§); 2 kuukauden karenssi
Työstä ilman pätevää syytä eroaminen tai itse aiheutettu työsuhteen päättyminen (9§); 1 tai 3 kuukauden karenssi
Omasta menettelystä aiheutunut työsopimuksen syntymättä jääminen (9§); 1 tai 2 kuukauden karenssi
Kieltäytyminen toistuvasti työkyvyn ja työkunnon selvittämiseen pyrkivistä toimenpiteistä (9§); 2 kuukauden karenssi

Löysin tällaisen, tosiin vuodelta 2001. Voiskohan olla että saisin vain 2kk karenssin? Hitto kun en saa vastauksia työkkäristä, siksi täällä kyselen. Pitää kuulemma odottaa ensi viikkoon päätöstä vaan.

Yhteistyössä