jos ei halua synnyttää alakautta niin voinko vaatia sektion?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras
mua pelottaa ihan kauheesti toi synnytys..pelkään että joku menee pieleen ja mun lapselle tapahtuu jotain!!!!sektio on leikkaus ja leikkaus on aina leikkaus mut tiedän et mun lapsi on syntyy turvallisesti et hänellä ei oo mitään hätää!!! on ollu yks sektio aikiasemmin ja nyt haluun toisen sektion!!! mistä voin vaatia itselleni sektion???

Pelkosektiota voit aina yrittää, mut ei järkevää. Oletko muuten miettinyt siltä kannalta, että miten paljon enemmän riskejä sektiossa oikeasti on?.. No ei se minulle tosin kuulu, mutta siis ota yht äippäpoliin ja kysy.

Mä vetosin synnytyspelkoon ja sain tahtoni läpi, kun ekan synnytin alakautta ja oli hirevä kokemus 2.asteen repeämä imukuppisynnytys, kun lapsi oli yliaikainen.

Lääkäri ymmärsi siitä aiheutuneen synnytyspelon ja sain haluamani sektion joka oli mielettömän hyvä kokemus !

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Pelkosektiota voit aina yrittää, mut ei järkevää. Oletko muuten miettinyt siltä kannalta, että miten paljon enemmän riskejä sektiossa oikeasti on?.. No ei se minulle tosin kuulu, mutta siis ota yht äippäpoliin ja kysy.

näinpä, riskejä on... http://www.iltalehti.fi/uutiset/200808128087766_uu.shtml

Lääkärit ja kätilöt on vähentäny huomattavasti sektioitten määrää. Pitää olla esim sairaus tai lapsi niin iso ettei mahdu alakautta. Muuten vaan sitä ei yleensä saa. Kannattaa käydä pelkopolilla juttelemassa.

Tän päivän iltasanomissa luki että jos diagnosoidaan synnytyspelko, saa sektion. Se oli sen kauheen jutun yhteydessä.
Onneksi olen jo lapseni saattanut maailmaan sektiolla niin ei enää tarvii pelätä sitä mitä siinä lehessä puhuttiin.

Ap ei varmaan halua sitä kuulla jos ei ole jo lehteä lukenut.

Minä kans oisin sitä mieltä, että jos siitä pelosta kävisi juttelemassa ihan kunnolla. Mulla nimittäin takana imukuppi synnytys, epparit ja kaikki tehty, en kerenny saada epiduraalia, kätilö oli oikea mörkö, mutta SILTI se synnytys oli ok juttu. Koko ajan odotti että "kohta sattuu, kohta sattuu" mutta ei sitä hetkeä sitten tullutkaan. Eli kaikesta huolimatta tekisin uudelleen. Tietty kipukynnys ihmisillä erilainen, muttakun ajattelee sitä, että kohta näen lapseni niin ei sitä kipua edes jouda ajattelemaan. Ja kannustava mies vierellä oli kultaakin kalliimpaa :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voit toki. Juuri yksi äiti kuoli sektioon, jossa on isommat riskit. Joka ON iso toimenpide.

- Missä sairaalassa tahansa olisi käynyt näin. Häntä ei olisi voitu pelastaa edes yliopistollisessa sairaalassa, Kuisma toteaa ja muistuttaa, että kuolemat keisarileikkauksen yhteydessä ovat äärimmäisen harvinaisia.

ELI ON ÄÄRIMMÄISEN HARVINAISTA !

Useat tuntuu pelkäävän alatie synnytystä, mutta itseäni kauhistutti ajatus sektiosta! Maha leikattais ja vauva sieltä otettais.. Toipuminen päälle vielä. Onneksi ei kummaltakaan tarvittu.
Pääasia tietenkin että lapsi saadaan terveenä maailmaan..

Mut on leikattu muusta syystä aiemmin ja mulle sektio oli viimeinen vaihtoehto. Kyllä se alakautta synnyttäminen on kuitenkin se luonnollinen tapa saattaa lapsi maailmaan ja varmasti turvallisempi kuin leikkaus. Oma eka synnytys oli vaikea ja nyt on toinen edessä. Pelottaahan se että on samanlainen kuin ensimmäinen, mutta toivuin kuitenkin niin nopeasti repeämistä huolimatta viimeksi että sektioleikkaushaavaan verrattuna pääsin todella helpolla. Tuntuu hassulta että jotkut vaativat sektiota, kun itse en halua missään nimessä ellei lapsi tai oma terveys ole vaarassa.

joo se nainen joka kuoli on yks sadasta tääl suomessa!!!!mä en luota noihin kätilöihin!!! ja en haluu et mun lapsi vedettään ulos jollain imukupilla!!!en synytyksestä mitään hyvää kuullu ja en oikeesti haluu synyttää. minä ja mun mies vaaditaan sektio se on meidän vauvalle kaikista turvallisin tapa syntyä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pelottaa:
joo se nainen joka kuoli on yks sadasta tääl suomessa!!!!mä en luota noihin kätilöihin!!! ja en haluu et mun lapsi vedettään ulos jollain imukupilla!!!en synytyksestä mitään hyvää kuullu ja en oikeesti haluu synyttää. minä ja mun mies vaaditaan sektio se on meidän vauvalle kaikista turvallisin tapa syntyä!!!

No yksi sadasta riski kuolla, tärkeintä, ettei tule imukuppia. Se se vasta pelottava laite on. Jos sitä alatiesynnytyksessä joudutaan yhdessä tapausksessa sadasta käyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voit toki. Juuri yksi äiti kuoli sektioon, jossa on isommat riskit. Joka ON iso toimenpide.

ja mun lapsi luoli alatiesynnytykseen. että silleen. ymmärrätkö, että minä toivon sektiota? silti ei ole varmaa, että sen saan.

Mä toivoin sektiota ja sitten sain sen vesien mentyä, lääkäri sanoi ettei lähde urheilemaan, ja hyvä niin. Turha lähteä pelleilemään kenenkään hengellä ja terveydellä.
Itselläni oli painajaisia 4.asteen repeämisestä josta ei toivu, että lapselle tulee CP-vamma, Erbin pareesi, katkenneet solisluut, tai kuolee koko synnytykseen.

Minä jouduin miettimään tosi rajun synnytyksen seurausten jälkeen itse, että mitäs nyt..haluanko vielä synnyttää alakautta vai en. Minulla keskimmäisen lapsen (liian iso minun synnytettäväksi lääkärin mukaan) synnytyksessä repesi häpyliitos ja en voinut puoleen vuoteen oikein kävelläkään tuon jälkeen, lisäksi lapsella katkesi solisluu ja vuosi käytiin fysioterapiassa sen kanssa.... Ja edelleen (lapsi 2v) häpyliitos vaivaa.. Synnytyksestä jäi kyllä kammot, mutta kolmannenkin synnytin alakautta riskeistä (siis näistä miun riskeistä, lapsi oli lähes saman kokoinen kuin edellinen) huolimatta ja olen tyytyväinen. Ainoa, että mie vaadin synnytyksen käynnistämisen ajoiossa lapsen ison koon takia..(ja siis sainkin sen)Sairaanhoitajana ja sektioista selvää ottaneena en todellakaan teettäisi sektiota pelkän pelon takia, pitäisi olla muukin hyvä syy taustalla.

Minun mielestäni sektiolle pitäisi olla aina ihan todellinen peruste -se että "mä vaadin" ei sellainen ole. Osa kuvittelee että sektiolla välttää mm. mahdolliset virtsankarkailuongelmat.. (joka muuten ei pidä paikkaansa..) ja muuta vastaavaa. Onhan toki sektioita joista toipuu nopeaan mutta on niitäkin jotka eivät suju ollenkaan hyvin. On myös ihan turha kuvitella että kipulääkkeitä saa sektion jälkeen niin kauan että missään ei ehdi mitään kunnon kipua tuntua. Jos olisin itse voinut valita niin lapseni olisivat syntyneet alateitse mutta minulle se ei ollut mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä toivoin sektiota ja sitten sain sen vesien mentyä, lääkäri sanoi ettei lähde urheilemaan, ja hyvä niin. Turha lähteä pelleilemään kenenkään hengellä ja terveydellä.
Itselläni oli painajaisia 4.asteen repeämisestä josta ei toivu, että lapselle tulee CP-vamma, Erbin pareesi, katkenneet solisluut, tai kuolee koko synnytykseen.

Repeämät jaetaan kolmeen asteeseen, neljännen asteen repeämää ei ole olemassakaan. Ja kerroppas miten synnytyksestä voi tulla CP-vamma?

Aina sitä ei saa, vaikka synnytyspelko on aivan oikea syy saada sektio. Minä en saanut, sillä lääkäri oli sitä mieltä ettei sitä tarvita. (ensimmäinen synnytys meni niin poskelleen kuin vain kuvitella saattoi, siis kaikki mahdolliset.. hätäsektio plus vauva teholle)
Minä sain sektion yksityisen lääkärin tekemänä, mutta sitä kautta sitä ei taida enää saada.. :(
Oikein reippaasti kun vaadit, niin pitäisi onnistua. Toivottavasti. Käy juttelemassa psykologin kanssa, hän ainakin auttoi minua, vaikka lääkäri ei hänenkään lausuntojaan noteerannut mitenkään.
Ja on erittäin harvinaista, että siihen kuolee! Niin kuin lehtijutussakin oli mainittu! Minä en menettänyt edes verta niin paljoa kun normisynnytyksessä. Että..

Ja kaikille tiedoksi: pelko on täysin pätevä ja RIITTÄVÄ syy saada sektio! Se on ihan yhtälainen syy kuin mikä tahansa muukin "lääketieteellinen syy". Ja näin minulle sanoi leikannut lääkäri, joka siis professori ja johti koko synnytysosastoa. Hän on kirjoittanut asiasta artikkelinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hassua ettei neuvolassa puututa järjettömiin pelkoihin:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Repeämät jaetaan kolmeen asteeseen, neljännen asteen repeämää ei ole olemassakaan. Ja kerroppas miten synnytyksestä voi tulla CP-vamma?

kerro sinä, miksi synnytyksessä ei voisi tulla cp- vammaa.

Synnytti sitten millä tavalla tahansa, niin tuohon pelkoon kannattaa joka tapauksessa hankkia apua! Mulla on itellä ollut järjetön ötökkäkammo mutta kävin siitä hoidossa ja nyt siedän istua hiekkalaatikon reunalla vaikka muurahaispesä on siinä lähellä. Ei ois auttanut mitään siihen pelkoon jos oisin vaan loppuikäni vältellyt ötököitä, yhtä lailla kuin jos pimeänpelkoinen ei yrittäisi totutella asiaan vaan kulkisi aina varalta taskulampun kanssa.. Sektio pelon takia ei mielestäni varsinaisesti ole ratkaisu tuohon pelkoon, vaan tulisi kyseeseen JOS sitä pelkoa ei muuten saa hoidettua pois.

Yhteistyössä