Jos eka neuvola jää väliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hankalaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hankalaa

Vieras
Heippa,

Mitä tehdä, jos ei pääse ekaan neuvolaan ollenkaan? Minulla oli tänään aika, joka peruttiin sairastumisen vuoksi, kun olin jo paikan päällä odottelemassa... käskettiin varata uutta aikaa puhelinaikana.
Mutta minun on seuraavan kuukauden aikana täysin mahdotonta päästä neuvolaan. Olin ottanut tänään puoli päivää vapaata, kun labroineen kaikkinen käskettiin varata pari tuntia aikaa. En halua kertoa työnantajalle raskaudesta (tai antaa edes aihetta arvailuun), enkä kerta kaikkiaan pysty enää olemaan poissa töistä. Taidan olla maailmankaikkeuden viimeinen nainen, jolle on näin vaikeaa järjestää poissaoloa työstä, mutta näin se vain on.
Miten siis toimia? Pitäähän "paperit" saada synnytyssairaalaan jotenkin? Olisko siellä labrassa katsottu jotain tärkeää? Soittelen kyllä sinne neuvolaankin, mutta en tänään enkä maanantaina ainakaan. Taidan olla myös ainoa ihminen, jolle on lähes mahdotonta päästä puhelimeen jonottamaan klo 12-13 arkipäivänä... :)

Paperit synnytyssairaalaan tehdään vasta noin viikkojen 30-35 paikkeilla joten sen puolesta sulla ei ole kiirus neuvolaan. Ainakin uudellamaalla synnytyssairaalan saa valita itse koko HUSin alueelta. Muusta suomesta en tiedä. Voi olla, että valinta mahdollisuutta ei ole kun saatta olla vain yksi synnytyssairaala.

Kelan tukien kanssa menee taas seuraavasti: Äitiysavustukseen on oikeus Suomessa asuvalla odottavalla äidillä, jonka raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja joka on käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen neljännen raskauskuukautensa päättymistä. Joten tuohon mennessä sun on käytävä neuvolassa, mikäli meinaat saada kelan tuet, esim. äitiyspakkauksen/avustukusen, äitiysvapaan rahat (mikäli työnantaja ei maksa palkkaa, silloin kela maksaa työnantajalle muutoin sinulle tulleen rahan) ja sitten vanhempainrahakauden rahat. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä käydään läpi seuraavaa:

Keskustelun lisäksi terveydenhoitaja tekee raskauden seurantaan kuuluvat perustutkimukset. Perustutkimuksia ensimmäisellä neuvolakäynnillä ovat

* verenpaineen mittaus
* verikokeet
* virtsatutkimukset
* painon (ja pituuden) mittaus.

Soittele neuvolaan ja kerro ongelmastasi siellä. Eiköhän asia järjesty jollain tavalla. Mun oma neuvolantäti aloittaa työpäivänsä jo 7.30 ja olen itse mennyt lähes aina aamun ensimmäisenä neuvolaan. Saattaahan olla, että sinunkin neuvolassa pystytään järjestämään tarkastus aika "ei virasto-aikaan".

Kiitos vastauksestasi!
Mutta vielä yksi kysymys: eikös kunnalliset ultrakutsut tule synnytyssairaalasta? Olen nyt viikolla 8+...
kyselenpä tuota mahdollisuutta päästä tarkastukseen "ei virasto-aikaan" mutta tuskin tässä neuvolassa joustavat. Tämän aamuinen käytös oli pöyristyttävän töykeetä, kun käännyttivät minut pois. Siis ei minkäänlaista pahoittelua ym.

Alkuperäinen kirjoittaja ap Hankalaa:
Kiitos vastauksestasi!
Mutta vielä yksi kysymys: eikös kunnalliset ultrakutsut tule synnytyssairaalasta? Olen nyt viikolla 8+...
kyselenpä tuota mahdollisuutta päästä tarkastukseen "ei virasto-aikaan" mutta tuskin tässä neuvolassa joustavat. Tämän aamuinen käytös oli pöyristyttävän töykeetä, kun käännyttivät minut pois. Siis ei minkäänlaista pahoittelua ym.

Mutta voit varmaankin olla puhelimitse yhteydessä neuvolaan ja kirjoittavat sitten lähetteen ultraan ja aika tulee sinulle kotiin. Itsellä myös oli vaikea saada järjestymään aikaa ennen viikkoa 12 ja terkka sanoi että jos ei sopivaa aika löydy niin laittaa lähetteen menemään ja käyn vain sitten joku aamu verikokeessa. Missä työssä olet - ihan mielenkiinnolla kysyn?

Oikeesti työantajia mm. yksityisellä palvelualalla, josta ei vaan voi olla noin vain pois, sairastumisetkin on hankalia, kun itse pitää järjestää sijainen, tai sitten saa pomolta haukut vastaan, ja miksi ollaan niin paljon kipeänä töissä, tässä vain yksi syy...
Nyt tämäkin kirjoittaja nauttii siitä, että flunssa iski vapaapäivälle, ja ei auheuta hankaluuksia järjestelyihin, Lomat ym ajoissa tiedettävät jutut olen aina saanut järjestettyä , mutta siinä on pointtina tuo ajoissa tiedetyt.
Tsemppiä ap.lle, toivotaan etta sinun asiat järjestyvät parhain päin.

Ei varmaan haittaa vaikket pääse ekaan neuvolaan.Voivat varmaan laittaa lähetteen np-ultraan, vaikka asioit vain puhelimitse. Sen jälkeen on toki hyvä käydä neuvolassa että katsotaan verestä ja virtsasta mahdolliset tulehdukset ym. poikkeavuudet +verenpaine yms..

Alkuperäinen kirjoittaja no mutta on:
Oikeesti työantajia mm. yksityisellä palvelualalla, josta ei vaan voi olla noin vain pois, sairastumisetkin on hankalia, kun itse pitää järjestää sijainen, tai sitten saa pomolta haukut vastaan, ja miksi ollaan niin paljon kipeänä töissä, tässä vain yksi syy...
Nyt tämäkin kirjoittaja nauttii siitä, että flunssa iski vapaapäivälle, ja ei auheuta hankaluuksia järjestelyihin, Lomat ym ajoissa tiedettävät jutut olen aina saanut järjestettyä , mutta siinä on pointtina tuo ajoissa tiedetyt.
Tsemppiä ap.lle, toivotaan etta sinun asiat järjestyvät parhain päin.

Mistä voit tietää, että ap ollut paljon kipeänä töistä? Mun ymmärtääkseni näin ei ole ollut, sillä ap on niin tiukkana siitä, ettei töistä voi olla pois. Ei sitä varmaan olla paljon kipeänä töistä, jos se työnantaja tosi niuho on, sillä varmaan aika pian annettais mennä, jos se ois jatkuvaa.

On se helpompaa järjestää se poissaolo, kun tietää sen esim 2 vk aiemmin, kuin että yks kaks sairastuis ja pitäis siinä sitten alkaa ite järkkäämään sijaista. Eihän sitä voi tietää, koska sairastuu. Kyllä, kaikki on aika pitkälle järjestelykysymys.

En tietenkään tarkoittanut, että ap olisi ollut kipeänä töissä, vaan tuo oli viittaus palvelualalla työskentelevien ihmisten todellisuudesta, itse työskentelen yksityisellä palvelualalla, ja en välttämttä onnistu saamaan sijaista samaksi päiväksi, ainakaan kovin hekposti, ap alaa ja työtä en tiedä, kerroin vaan että joillakin aloilla tämä on vain raakaa totta, että poissaoloja ei ole helppoa yllättäen järjestää, ja kun kun hän meinasi kirjoitukessaan, että on ainut jolla on vaikeaa järjestää poissaoloja työstään, ei korvaamaton ole kukaan, niin en väitäkään, mutta ei ole helppoa se sijaisen järjestäminen, tämä on fakta.

Ei se poissaolon järjestäminen oikeasti mikään mahdottomuus ole. Kyseessä on priorisointi. Tämä on tehty kuulostamaan jo lähes mahdottomalta. Jos oikeasti tuntuu siltä, että poissaolot on jo todella vaikeaa töissä vaikka on hyvä syy, niin kyllä on syytä ottaa yhteyttä johonkin korkeampaan tahoon. Ei kukaan saa olla kenenkään orja.

En nyt viitsi alkaa enempää jankkaamaan, mutta kuvittele tilannetta että olet töissä paikassa, jossa palvelet asiakkaita yksin, työaikasi on säännöllinen ma-pe 8-16, ja sinulla on pisteeseen avaimet ja vastuu paikan toiminnasta, tosin olen ainakin itse tiennyt sen jo työpaikan saadessani, itsenäinen työ, mutta varjopuoliakin löytyy, kuten melkein jokaisessa työssä.

Mulle ei ainakaan annatte minkäänlaista lähettettä ensimmäiseen ultraan. Ensimmäisellä neuvola kerralla annettiin puhelinnumero ja soittoaika, josta voi varata ultra-ajan. Ap:lla taitaa olla vaikeata järjestää kyllä seuraavatkin neuvola + ultra-käynnit. Siis ennen kuin on kertonut työpaikalla raskaudesta. Työlaissa sanotaan, että raskauden aikaisissa tutkimuksissa saa käydä työaikana mikäli niitä ei pysty järjestämään muina aikoina. Työlain mukaan tunnit tulee korvata muuna aikana. Joillakin aloilla taas työehtosopimuksessa sanotaan, että mikäli raskauden aikaisia tutkimuksia ei pysty järjestämään muuna aikana kuin työaikana, niin ne ovat palkallista työaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no niin...:
En nyt viitsi alkaa enempää jankkaamaan, mutta kuvittele tilannetta että olet töissä paikassa, jossa palvelet asiakkaita yksin, työaikasi on säännöllinen ma-pe 8-16, ja sinulla on pisteeseen avaimet ja vastuu paikan toiminnasta, tosin olen ainakin itse tiennyt sen jo työpaikan saadessani, itsenäinen työ, mutta varjopuoliakin löytyy, kuten melkein jokaisessa työssä.

Joo, siis minä olen ollut yksin liikkeessä töissä, jossa olin ainoa työntekijä ja jos sairastuin, niin putiikki oli kiinni. Piste.

Ap, Helsingin Nkl on ainakin toiminut niin, että he lähettävät kutsun tutkimuksiin, jossa on jo valmiiksi annettu aika. Sinne täytyy sitten soittaa, jos ei kyseinen aika sovikaan. Voi kuitenkin olla vähän hankalaa järjestää uutta aikaa. Toi np-ultrakin sijoittuu yleensä kun viikkoja on 12, joten mitäs sitten. Itse et voi hirveästi tuohon aikaan vaikuttaa, etkä tietää sitä aikaa luultavasti kuukautta etukäteen. Olethan jo viikolla 8+.

Kiitos vastauksista, mutta ihmettelen miten kysymykseni on saanut näinkin paljon "hyökkäävänsävyisiä" vastauksia...

Kyllä toki siis VOISIN (jo lainkin mukaan) olla poissa töistä neuvolan/ultrien takia JOS itse näin haluaisin. Kyse oli siitä, että EN HALUA olla mielellään poissa (jo toista kertaa) neuvolan takia, kun raskaus on näin aikaisessa vaiheessa ja joutuisin silloin kertomaan pomolle raskaudestani. Tai valehtelemaan jotain muuta tai sanomaan, että enpäs kerro, mikä puolestaan herättäisi entistä enemmän epäilyksiä tai skismaa. Kaikkialla ei todellakaan ole sellainen työilmapiiri, jossa haluaisi kertoa yksityisasioitaan sinne tänne. Tietysti jos ihan PAKON eteen joutuu, niin siten on pakko, mutta toivoisin, että näin ei tule olemaan ja siksi kyselinkin asiaa täällä.

Viikon 12 jälkeen voin jo kertoa raskaudestani ja voin työpaikalla sanoa ääneen olevani esim. ultrien takia poissa. Takana on kaksi keskenmenoa. Ymmärtää kuka ymmärtää. Viime raskaudessa km selvisi np-ultrassa. Niin ja viime raskaudessa muuten onnistui varsin hyvin siirtää np-ultraa itselle sopivaan aikaan. Paikkana tuossa aiemmin mainittu Nkl. Se, että niissä papereissa sanotaan, että aikoja ei mielellään vaihdeta, ei tarkoita että se olisi mahdotonta.

Täällä pk-seudulla ja meidän neuvolassa ei myöskään neuvola-aikoja saa ihan miten haluaa. Olin siis ottanut ekalle kerralle tarjotun ajan ja järjestänyt vapaata. Perjantaina soittelikin täti iltapäivällä minulle (kun en ollut päässyt puhelinaikana soittamaan hänelle) ja varaili uutta aikaa. AINOA MAHDOLLISUUS tulevan kahden viikon sisällä on ensi keskiviikkona keskellä päivää. Siis IHAN AINOA AIKA!
No pakko kai se oli ottaa. Kyselin, että mitäs tehdään, kun en kertakaikkiaan pääsisi. Sanoivat, että sitten ainoa mahdollisuus on olla veriseulaa ja ekaa ultraa. Ei muuten tarjottu mitään muuta mahdollisuutta.

Olen töissä liukuhihnalla ja sellaisella työnantajalla, joka vaatii lääkärintodistuksen ihan jokaikisestä flunssapoissaolostakin.

Kai voit selittää tilanteen sille neuvolntädille? Siis niin, ettei mikään muu aika oikein käy, kun et halua työnantajan tietävän raskaudesta vielä, sillä takana on muutenkin 2 km:ää, joten jos hän voisi hieman joustaa ajoissa ja aika sopisi työajan ulkopuolelle?

Mitä muuten tarkoitit lauseella "Sanoivat, että sitten ainoa mahdollisuus on olla veriseulaa ja ekaa ultraa." Puuttuuko tosta välistä kenties sana "ilman"? Eihän sillä hoitsulla ole muuta tekemistä sen veriseulan ja ultran kanssa paitsi, että laittaa lähetteen eteenpäin. Miksi hänen tarvitsisi nähdä sinua?

Kai voit selittää tilanteen sille neuvolntädille? Siis niin, ettei mikään muu aika oikein käy, kun et halua työnantajan tietävän raskaudesta vielä, sillä takana on muutenkin 2 km:ää, joten jos hän voisi hieman joustaa ajoissa ja aika sopisi työajan ulkopuolelle?

Mitä muuten tarkoitit lauseella "Sanoivat, että sitten ainoa mahdollisuus on olla veriseulaa ja ekaa ultraa." Puuttuuko tosta välistä kenties sana "ilman"? Eihän sillä hoitsulla ole muuta tekemistä sen veriseulan ja ultran kanssa paitsi, että laittaa lähetteen eteenpäin. Miksi hänen tarvitsisi nähdä sinua?

Yhteistyössä