Jos esimies pyytää kahdenkeskiseen keskusteluun, voiko sinne kieltäytyä menemästä yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työntekijä altavastaajana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työntekijä altavastaajana

Vieras
Osaatteko kertoa, että jos esimies pyytää työntekijää kahdenkeskiseen keskusteluun, niin voinko kieltäytyä menemästä sinne yksin? Jos meillä olisi luottamusmies, niin voisinko vaatia, että hän tulee mukaan? Meillä ei kyllä ole, niin voisinko tässä tapauksessa vaatia, että haluan esim. jonkun työtovereistani mukaan? Onko esimiehen suostuttava tähän? Siis ihan todistajaksi haluaisin. Mietin, kun jouduin tässä taannoin hyvin kummalliseen keskusteluun esimieheni kanssa ja nyt on pelko persuuksissa, että tällainen tilanne voi toistua. Ja koska ne esimiehen jutut oli hyvin erikoisia ja ahdistaviakin, niin toivoisin, että minun ei jatkossa tarvitsisi yksin kuunnella vaan mukana olisi joku ns. todistamassa, mistä ihmeellisyyksistä minua syytetään siltä varalta, että minua ollaan potkimassa pihalle.

Siis onko se keskustelu kehari juttu vai joku negatiivinen juttu? Negatiivinen jutussa sulla on oikeus ottaa luottamusmies(tai joku joka osaa nuo työntekijän oikeudet) siihen mukaan.

[QUOTE="verena";26294923]Siis onko se keskustelu kehari juttu vai joku negatiivinen juttu? Negatiivinen jutussa sulla on oikeus ottaa luottamusmies(tai joku joka osaa nuo työntekijän oikeudet) siihen mukaan.[/QUOTE]

Ei ollut viimeksi kehityskeskustelu vaan ex tempore pyyntö lähteä "palaveriin". Johon sitten menin silmät kirkkaina luullen sitä tosiaan joksikin palaveriksi ja se olikin joku ihmeen kurinpalautuskeskustelu suljettujen ovien takana, josta vielä sanottiin, että ei saa kertoa kenellekään, mitä on puhuttu. Todella ahdistava tilanne. Jos meillä ei ole luottamusmietsä, niin saanko ottaa ihan kenet vaan mukaani?

[QUOTE="Helekutti";26294936]Voit aina nauhoittaa keskustelun. Laita puhelin nauhoittamaan rintataskuun hyvissä ajoin ennen palaveria. Tämä on laillista.[/QUOTE]

Tämä kuulostaa hyvältä idealta! Rintataskua ei löydy, mutta jos vaikka laukkuun laitan, niin kai se sieltäkin nauhoittaa, niin että puhe kuuluu.

Ei sun sitä nauhoitusta tarvii miettiä. Jos keskustelu on negatiivista niin pyydät, että kaikki olellisimmat jutut kirjataan ylös allekirjoituksilla. Voit myös pyytää työkaveria mukaan.
Myöskin liitolle soitto on varma tapa turvata oikeutesi. Myös työturvallisuusviranomaiselle kannattaa ottaa yhteyttä

[QUOTE="vieras";26295008]Mistä sinua sitten syytetään? Täytyyhän esimiehen kanssa voida jutella :/[/QUOTE]

Ei mua oikeasti syytetty edes mistään vakavasta, (kuten varastamisesta tai muiden asettamisesta vaaratilanteeseen tai töiden jättämättä tekemisestä tai myöhästelystä tms.) mutta se ihminen maalaili asian ihan kummallisen korkeisiin mittasuhteisiin ja sitten mukaan tuli jo jotain ihan ihme juttuja, jotka ei ollut kyllä mun suusta (väitti siis mun sellaista sanoneen) ja sitten se esitti, että tämä työsuhde voidaan kyllä lopettaakin. Olin ihan puulla päähän pätkäisty.

No en kyllä uskalla jutella enää mistään.

[QUOTE="aloittaja";26295050]Ei mua oikeasti syytetty edes mistään vakavasta, (kuten varastamisesta tai muiden asettamisesta vaaratilanteeseen tai töiden jättämättä tekemisestä tai myöhästelystä tms.) mutta se ihminen maalaili asian ihan kummallisen korkeisiin mittasuhteisiin ja sitten mukaan tuli jo jotain ihan ihme juttuja, jotka ei ollut kyllä mun suusta (väitti siis mun sellaista sanoneen) ja sitten se esitti, että tämä työsuhde voidaan kyllä lopettaakin. Olin ihan puulla päähän pätkäisty.

No en kyllä uskalla jutella enää mistään.[/QUOTE]

En viitsi eritellä mikä se syy oli, mutta siis olin niin tehnyt kyllä, sen myönsin. Mutta se asia oli ihan pimeä, siis sellainen, että en ikimaailmassa voinut tajuta, että niin ei saa tehdä, kun musta se kuului ihan normaaliin käytökseen ja niin tekee siellä muutkin. Keksin nyt jonkun vertauksen; sanotaan, että firmassa on vaikka etuovi ja takaovi, osa kulkee etuovesta, osa takaovesta. Ja mä olin kulkenut etuovesta ja sitten mulle pidettiin puhuttelu siitä, että olen kulkenut siitä ja sitten se asia maalailtiin aivan kummallisiin mittasuhteisiin, että miten paljon siitä koituu yritykselle haittaa, kun käytän etuovea. Ja huom! Tää siis ei ollut se juttu, mutta just näin pehmeestä asiasta oli kyse. Siis että olin kyllä tehnyt sitä, mistä mua syytettiin, mutta en siis ollut voinut tajuta, että niin ei saa tehdä, koska se on yleensä ihan normaali asia ja sitä tekee osa muistakin työntekijöistä ja tekee muuten edelleen.

No pyydäppä siltä esimieheltä kunnon perehdytys, että osaat toimia oikealla tavalla. Voit kieltäytyä kahdenkeskisestä keskustelusta, sanot että haluat keskustella kaikkien kuullen.

[QUOTE="tuikku";26294973]nauhoittaminen on sallittu vain jos siihen on kaikilta osapuolisilta lupa.[/QUOTE]

Väärin. Saat nauhoittaa omia keskustelujasi kenen tahansa kanssa. Mikään ei tätä kiellä.

[QUOTE="vieras";26295095]No pyydäppä siltä esimieheltä kunnon perehdytys, että osaat toimia oikealla tavalla. Voit kieltäytyä kahdenkeskisestä keskustelusta, sanot että haluat keskustella kaikkien kuullen.[/QUOTE]

Munkin mielestä tää on perehdytysasia ja sen olis voinut vaan todeta, että "hei, älä tee näin" ja se olis ollut ok, olisin ymmärtänyt jutun heti. Saati, että viedään suljettujen ovien taakse ja uhkaillaan kengän kuvalla ja sitten vielä sanotaan, että kenellekään ei saa puhua.

Ja tuota just mietin, että eihän mun ole enää pakko suostua mihinkään kahdenkeskisiin keskusteluihin vaan kai mulla on oikeus ottaa joku mukaan tai tosiaan kuunnella saarnat vaikka koko työpaikan kuullen. Eli jos kieltäydyn kahdenkeskisistä keskusteluista, niin se ei voi olla syy potkuihin, siis laillisiin?????

Ei saa muut tulla! Etkö tajua että tuo tarkoittaa että hän haluaa sulta SEKSIÄ?! Jos aiot kieltäytyä seksistä niin sun pitää tehdä se tooosi hienovaraisesti. :/ Muuten tulee potkut. Mutta miksei nainen turvaisi työpaikkaansa noin helpolla tavalla. Mä suosittelen antamista. :)

Toimittajienkin käyttämiä sanelimia saa 150 euroa ja ovat niin hyviä, että ihmisänet erottuvat meluisassakin paikassa. Niihin saa myös huomaamattoman mikrofonin. Suosittelen ihmisiä nauhoittamaan useammin sellaisia toisia ihmisiä joilla on hulluja juttuja.

Voi, elämän kevät... Onko se sinun esimies nainen? Kuulostaa ihan naisen toiminnalta. Aikoinaan yhdessä edellisistä työpaikoista oli minulla esimiehenä nainen, joka käyttäytyi juuri tuolla tavalla. Aina kun kysyin suoraan, mikä hitto nyt mättää, pyörsikin kaikki sekavat puheensa ja nauroi vaan, että "eihän tässä mitään!", vaikka oli juuri puhunut hirvittävän synkästi. Aivan kuin olisin muka tehnyt jotain väärää, vaikken ollut. Käsittämätön tyyppi! Kyselin välillä työnjohdoltakin, että mitä ihmettä se pomo oikein yritti sanoa, olenko tehnyt jotain väärin. Työnjohtajat vain pyöräyttivät silmiään ja kohauttivat olkiaan. Kuulema pomo puhuu "aina tuolla tavalla, ei sillä mitään oikeaa asiaa ole".

Otapas siinä palaverissa puheeksi, että teidän työpaikalla kaivataan kipeästi luottamusmiestä. Katso, miten sen muijan/ukon naama venähtää...

[QUOTE="Noora";26295110]Ei saa muut tulla! Etkö tajua että tuo tarkoittaa että hän haluaa sulta SEKSIÄ?! Jos aiot kieltäytyä seksistä niin sun pitää tehdä se tooosi hienovaraisesti. :/ Muuten tulee potkut. Mutta miksei nainen turvaisi työpaikkaansa noin helpolla tavalla. Mä suosittelen antamista. :)[/QUOTE]

Öö, se on nainen, ja hetero. Ja mä oon nainen.

Eikö ole olemassa vaihtoehto "nosta kytkintä". Mut ala oikein ilkeäksi sille esimiehelle. Pyri saamaan hänen intiimitkin asiat selville, äläkä epäröi puhua niistä selän takana työtoveriesi kesken. Pidä tontti puhtaana niin, ettei esimiehellä ole laillista oikeutta irtisanoa sua.

[QUOTE="aloittaja";26295158]Öö, se on nainen, ja hetero. Ja mä oon nainen.[/QUOTE]

Arvasin, että nainen! Juuri tuollaista pataämmän toimintaa. Olet voinut joutua juorujen uhriksi, jos työpaikkasi on naisvoittoinen.

Älä Silja yleistä, on tuollaisia miehiäkin. Esim. oma esimieheni... Helppo on "arvata" kun vaihtoehtoja on tasan kaksi (mies tai nainen). Esimieheni olen diagnosoinut narsistiksi. Hän tekee ihan tuota samaa, syyllistää oudoista asioista (joista ei ole neuvottu / joita muutkin tekevät jne) ja ihan varmaan vain sen takia, että sillä tavalla saa uhrin epäilemään omaa mielenterveyttään ja sitä, olisiko haukuissa sittenkin perää koska eihän PELKÄSTÄÄN tuollaisesta voi syyttää jne. Omasta kokemuksesta neuvon että lähde sieltä pois heti kun voit, tuollainen henkilö ei toimintaansa muuta ja mitä enemmin yrität pitää puoliasi, sitä enemmin hän sinua alkaa kiusata.

Älä Silja yleistä, on tuollaisia miehiäkin. Esim. oma esimieheni... Helppo on "arvata" kun vaihtoehtoja on tasan kaksi (mies tai nainen). Esimieheni olen diagnosoinut narsistiksi. Hän tekee ihan tuota samaa, syyllistää oudoista asioista (joista ei ole neuvottu / joita muutkin tekevät jne) ja ihan varmaan vain sen takia, että sillä tavalla saa uhrin epäilemään omaa mielenterveyttään ja sitä, olisiko haukuissa sittenkin perää koska eihän PELKÄSTÄÄN tuollaisesta voi syyttää jne. Omasta kokemuksesta neuvon että lähde sieltä pois heti kun voit, tuollainen henkilö ei toimintaansa muuta ja mitä enemmin yrität pitää puoliasi, sitä enemmin hän sinua alkaa kiusata.

Aloin kyllä jo katsomaan muita hommia. :(

Epäammattimaisia diagnosointeja ei kannata tehdä ja ne ovatkin usein lähinnä negatiivisia. Oikeiden diagnoosien tarkoitus on ensisijaisesti auttaa henkilöä, jolle ne annetaan. Ja niiden pitäisi olla ammattilaisen tekemiä.

Itsellä on vielä hetken aikaa TJ:nä ja esimiehenä entinen pariskunta ja he ovat erottuaan löytäneet yhteisen työpaikkakiusauksen ja harha-aatosten tien, minkä takia sitten työpaikkakiusaavat vähiä jäljelläolevia työntekijöitä ja irtisanomiset on tarkoin suunniteltu mahdollisimman yllätyksellisiksi, loukkaaviksi ja henkisesti ahdistaviksi. Onneksi firma näyttää menevän aikanaan nurin, koska ex-pariskunnalla ei ole taloudellista osaamista eikä hirveästi ihmissuhdetaitoja.

Ei sun sitä nauhoitusta tarvii miettiä. Jos keskustelu on negatiivista niin pyydät, että kaikki olellisimmat jutut kirjataan ylös allekirjoituksilla. Voit myös pyytää työkaveria mukaan.
Myöskin liitolle soitto on varma tapa turvata oikeutesi. Myös työturvallisuusviranomaiselle kannattaa ottaa yhteyttä
Tässäpä se on sanottu miten toimia. Nauhoittaa ei luvatta saa.

Yhteistyössä